Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sætte heste sammen
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 10:48

Hej alle sammen :-) Jeg fik for nogle uger siden en miniature hoppe og hendes føl. Vi valgte dengang at sætte dem på egen fold, da vi ikke ville sætte dem sammen med flokken, fordi at vi alligevel skulle have dem hjem om nogle uger.

Nu er det så i næste uge at de kommer hjem, og jeg er lidt i tvivl om jeg skal sætte moren og føllet ind til mine 2 andre heste, da han stadig er meget lille (3 måneder), men samtidig synes jeg det er rigtig synd, for både mor og føl at de skal gå alene, og de skal sættes sammen alligevel på en tidspunkt.

Jeg har mulighed for at prøve at sætte dem sammen inden de kommer hjem, da de står samme sted, men er virkelig i tvivl om det er en god ide?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mindre indhegning
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 11:00

Jeg ville lave en mindre indhegning i den ene af folden, hvor hegnet er så højt at hoppe og føl kan gå under og være i fred for de store, hvis behovet opstår :)

Det har jeg gjort med min shetlænder. Det er så af flere forskellige årsager. Pt. går han i løsdrift med to andre heste, der også er på slankekur og som slet ikke må få græs. Derfor er der sat hegn tværs over folden ned til græsset, men det er højt nok til at min shetlænder selv kan komme frem og tilbage, men at de store ikke kan. Han kan nemlig tåle lidt mere græs end dem og er generelt bedre til at afpasse sit indtag end de andre. Han går også derned når de andre bliver for voldsomme. Desuden har han også en anden og lidt mindre indhegning længere oppe mod læskuret, hvor han får sin wrap. De andre har støvsuget deres 1,5 kg førend han har nået at spise halvdelen af sit halve kg., så han er nødt til at have et sted, hvor han kan spise i fred. ;)


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 sammen
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 11:06

Hej :) tak for svar. Det havde jeg slet ikke selv tænkt på :)

Jeg er også lidt i tvivl om hvilken af mine andre heste, der skal ind til dem først. Den ene er førerhoppe i den flok hun går i nu. Er det bedst at lukke hende derind først?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 11:16

Hmm godt spørgsmål :)

 

Jeg plejer altid at lade den nye hest gå på alenefold ved siden af de andre den første dag, med mulighed for at de kan hilse på hinanden over hegnet og dermed vænne sig lidt til hinanden. Dernæst plejer jeg at vælge den hest, som jeg ved vil tage godt imod den nye, så den nye har en af støtte sig op af når den bliver sat ud til resten af flokken. :) Synes det kommer meget an på hvordan din hoppe er overfor nye heste. :)


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sammen
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 11:24

Altså jeg har aldrig oplevet hende jagte nogen af de nye heste. Hun plejer at gå hen og hilse på dem, og så kommer der altid lige et forben ud fra hende, også synes jeg ikke der plejer at være så meget mere, men især det med forbenet har bekymret mig. De har kun meget kort hilst på hinanden gennem hegnet, når har jeg trukket hende. De kan kun kigge på hinanden fra folden :) Altså ved virkelig ikke hvordan hun vil reagere på et føl, da de føl hun har gået med altid er blevet født ind i flokken.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 12:49

Jeg tror ikke du skal være bekymret :) Følhoppen skal nok beskytte føllet og hvis du laver en indhegning til dem som de frit kan gå frem og tilbage fra under hegnet, så er jeg sikker på at de nok skal søge derhen, hvis din hoppe bliver for voldsom :)

 

Og ellers kan du til at starte med lave en helt lukket indhegning med flere tråde til hoppe og føl, som de ikke kan komme ud af, men hvor de kan hilse på de andre over hegnet, og når de begynder at virke knapt så interesserede i hinanden kan du fjerne de nederste tråde, så hoppe og føl selv kan bestemme hvor de vil være :)


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sætte sammen
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 13:05

Tror jeg vil prøve det med at give dem mulighed for at kunne komme under, hvis det nu skulle blove for voldsomt.

Tør ikke rigtig lave hegn op af den anden, da min hoppe som sagt bruger sine forben meget, så de ryger nemt ind i hegnet :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Under hegnet
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 20:41

Det der med under hegnet fungere rigtig fint her, min halvstore pony må nemlig ikke få noget af betydning af græs. Så hun går med en anden i samme situation. Plus en lille miniature med sit føl. Men lille føl og sin mor kan gå under hegnet til hvor der er mere græs. De skal godt nok forbi min og den anden, for at komme til vandstedet, men følmor kan non sætte sig i respekt.følprutten opholder sig faktisk mest oppe på skånefolden og hygger med min og den anden. Driller lidt og irritere. Min gamle drAge gider det ikke, men gør intet ondt. Og den anden er noget yngre, og vil gerne lege med den. Syns det er lidt vild at føl kan ligge og sove oppe i den korte ende, min gider ikke gå udenom men tager et skridt henover. Mens dens mor piller rundt helt ned i den anden side af marken.



"En vane har lange rødder."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sætte sammen
Forfatter: 
Dato:  16-08-2014 18:23

Jeg har flere følhopper og også nogle gange fremmede følhopper, de voksne tager hensyn til føllene, de fleste af mine føl bliver født ude i en flok ´hvor der er andre hopper og ofte en hingst, det har aldrig givet problemer, i år havde jeg en hoppe der foldede uden særlig tegn hun gik sammen med 3 hingsteplage, det var ikke planlagt at hun skulle fole sammen med demmen forløb helt problemfrit.

 

Jeg mener ikke du har nogen grund til bekymring!


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider