Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spåner/træpiller/halm i boks
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 12:06

Hej alle sammen :)

Så har jeg brug for jeres hjælp igen! :)

Jeg har i weekenden været ude og se på 6 forskellige heste. Og en af disse kunne godt gå hen og blive min nye dressurhest.

Jeg har tænkt at jeg ville have den stående på et ridecenter med fuldpas til 1900 kr. om måneden. Men nu er jeg så lige faldet over et privat sted, som lyder super fint. Her kan man ikke få fuldpas. Selvpas koster 600 kr. om måneden, hvor de foder morgen og aften og mulighed for tilkøb af ind- og udlukning.

Man kan også vælge delvis pasning incl. halm til strøelse, stråfoder på fold i vinterhalvåret, ud- og indlukning alle dage, samt fodring morgen og aften. 1300 kr. pr. måned. Foder og hø skal selv medbringes.

Nu nu er mit spørgsmål, kan det gøres billigere på det private sted end på ridecenteret?

Hvis jeg skulle stå det privatested vil jeg vælge løsningen til 1300 kr. og så selv komme med halm/spåner/træpiller og foder.

Men jeg har brug for hjælp til udregning af foder? Hvor meget? Gider ikke at skulle have 5 forskellige sække til og stå, så det skal være "et samlet produkt", hvor hesten er dækket ind. Kom gerne med ideer til godt, billigt foder.

Samtidig er jeg interesseret i at høre priser på halm/spåner/træpiller og andet til boksen?

Hesten er mellem 165-169 cm. Og af almindelig af bygning.

Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak.

Ha' en dejlig dag :)

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville....
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 14:57

Hej.

Jeg ville vælge det private sted, ud fra de tal du opgiver kommer din månedlig staldleje til at ligge på ca 1000 - 1200 kr.

Til samlining kan jeg sige at jeg er også privat opstaldet og når alt er indkøbt bruger jeg 750 - 800 kr pr. mdr. incl morgen og aften fodring og ind og ud luk, vi fordeler selv weegender os opstaldere i mellem = 1 vagt pr mdr.

Det dækker box, spåner, halm og foder.

Mine ca priser er:

1 palle spåner 1900 kr, bruger 1 balle om ugen der er 18 stk på en palle.

Halm 1 balle pr dag 10 kr, der er 15 kg i = 365 stk

Hø 2100 kr for 6 mini big a 350 kg.

Foder lesure mix fra brogården 2 stk 340 kr.

Ang foder buget er du nødtil at undersøge hvad du har lyst til at bruge.

Jeg bor i vestsjælland.

Vh

Anja

0
0
Svar på denne tråd

Hvilken stald
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 16:55

Jeg ville også til enhver tid stå et privat sted :)

Men i forhold til priser kan det være lidt svært - især fordi det er meget forskelligt afhænig af hvor man står. Dog kan du da lige få mit hurtige regnestykke:

• Opstaldning: 300,- (fordi det er løsdrift)
  • Bruger træpiller i løsdriften, giver ca 35,- for en sæk og bruger maks 4 om måneden = 120 pr måned, der deles ml. 4 heste
  • Bruger Hestamix fra Hippolyt til min 3 års. Hun får 1,3 kg dagligt. Det bliver 460 ,- om måneden. Brugte før naturmuslien som mange også er glade for. Da fik hun kun 800g for at være dækket ind. Så det blev kun ca 250 pr måned.
  • Jeg giver 370,- for 200-250 kg hø med analyse på. Men hvor meget jeg bruger er afhængig af årstiden.

Man kan også få andre foderprodukter der både er dyrere og billigere, det er noget man selv skal vælge. Synes bare nogle gange godt det kan blive "for billigt", hvor jeg så tvivler på kvaliteten :) Og jeg ved at de ved Hippolyt tilbyder gratis fodervejledning, hvilket jeg har været rigtig glad for :)

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 00:08

Jeg vil sige det kommer helt an på hvor i landet du bor og hvilke leverandører du finder hvad angår priser... Du skal også gøre op med dig selv, hvor meget tid og overskud du har til og sørge for og få "hentet/leveret" alle disse ting osv...

For og gøre mugning og lign. nemmere i dagligdagen, har vi valgt og lade vores heste stå på tørv/hamp.. Det koster omkring 2100,- for et år.. Med sådan en bund, skal man kun fjerne pærer og fylde en halv hamp ind om ugen.. Ikke noget med og muge i bund, den skal ligge der en hel sæson og når man så rydder den, har man det bedste muld til haven.. ;-) Hvad angår foder, har vi en rigtig dygtig foderkonsulent fra Pavo som sammensætter vores foder til hver enkelt hest og det løber max op i 400 kr. om måneden i vinterperioden. De fleste steder koster hø omkring 20-25 kr ballen og halm 8-10 kr. ballen.. I vores Tørv/hamp bokse får de, om vinteren, to flager halm og omkring en balle hø om dagen til ren spisning..

Håber det gav dig en lidt bedre ide om tingene.. ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Tak tak
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 08:19

Tak for svar alle sammen :)

Jeg ville lyve, hvis jeg sagde at det intet havde med økonomien at gøre. Men det er som sådan ikke det vigtigste. Dog skal det siges, at jeg ikke vil give ret meget over de 1900 kr. i en privatstald, når jeg skal skal bruge tid på foder og hø.

Det er 2 rigtige finde steder begge 2. Foldene på ridecenteret er lidt bedre. Men tilgengæld er undervisningen og pladsen i ridehallen bedre ved den private.

Er det helt urealistisk at købe foder og hø for max 600 kr. om måneden?
Folk der selv sørger for halm/spåner/træpiller til boksen, hvad giver i ca. om måneden?

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 09:13

at 600 kr til foder og hø er lidt knebent....

Hvis hesten vejer 600 kg skal den have ca 8 kg hø blot til vedligehold og trænes den skal der mere til 10-12 kg.

Kg prisen på hø svinger en del - er billigere ved store baller, men det kræver jo også at du kan opbevare dem tørt og det kræver plads. I småballer er kg prisen 1,5-2 kr afhængigt af hvor hårdt de er presset.

I værste scenarie med en kg pris på 2 kg for hø / wrap og en daglig ration på 10/12 kg bliver den månedlige omkostning 600/720 kr...

Stråfoderet er det absolut dyreste i en foderplan og derfor er det også her de fleste professionelle opstaldningssteder sparer...

Så du skal også have undersøgt hvor meget stråfoder der er inkluderet i prisen på rideskolen inden du beslutter dig...Ofte blive man nødt til selv at købe ekstra fordi der som regel bliver tildelt for lidt. Og så bliver opstaldiningsprisen på rideskolen jo dyrere end det du havde forventet...

mvh Heidi

1
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 10:13

Nu spørger du både til strøelse, grovfoder og krybbefoder.

Jeg har mine heste hjemme, og forsøger at foder til bedst pris, med foder jeg synes mine dyr ser godt ud på.

Hvis du vælger løsningen til 1300 kr, så er strøelsen (halm) med i prisen, hvis jeg har forstået det ret. Så den skal du jo ikke betale ekstra til.

Jeg fodre mine heste med hø, lucerne og vitamin/mineralblanding. Og om vinteren køber jeg fodergulerødder som de får ca 5 -10 kg daglig.

Jeg laver jo selv mit hø, men jeg plejer som tommelfingerregel at sige at mine heste ca spiser 1 wrapballe om måneden hver ( små 300 kg.)

Hvis du bruger wrap, kan det jo ikke holde sig en månede af gangen, så du vil blive nødt til at købe i mindre baller, og her i mit område koster 90 kg wrap ca 200 - 250 kr. Så allerede der, ville du ved min foderplan være oppe på omkring 600 kr om måneden.

Til gengæld for mine næsten ingen krybbefoder. De får hvad jeg kan have mellem 2 hænder af lucerne, og vit/min efter anvisningen på posen. Så jeg tror, uden helt at vide det, at jeg max bruger 75 - 100 kr om måneden på den post.

Gulerødderne giver jeg omkring 600 kr for 400 kg, men dette kan jo kun lade sig gøre fordi jeg har mange heste.

Så jeg ville nok vælge ridecentret frem for det private. I mine øjne er foldene også vigtige, ikke at jeg er fanatisk, men mine heste skal helst gå på gode, tørre folde hele året, meget gerne med græs hele året.

Selvfølgelig skal man gøre op med om man gider et stort sted med meget aktivitet hele tiden. Jeg personligt elsker plads i ridehallen, kunne være alene med min hest og mine egne tanker osv, men nu hvor mine heste står hos mig selv, og her kun er mig, så kan jeg også føle mig meget ensom med min interesse. Så for meget og for lidt er altid en balancegang.

Penge mæssigt er jeg ret sikker på at ridecenteret bliver billigste løsning i længden. Min tjek som en anden siger, hvor meget hø der er med i prisen.

Held og lykke med din nye hest.

Hilsen Ane

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 13:48

Her er mine udgifter til foder, hø mv. Jeg har hestene i en selvpasser stald, hvor jeg selv står for alt.

Træpiller: 120 kr pr. måned (Køber i Tyskland)

Hø: 300 kr. pr. måned

Foder (Roepiller + vitaminer): 40 kr. ca. pr. måned

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider