Nu spørger du både til strøelse, grovfoder og krybbefoder.
Jeg har mine heste hjemme, og forsøger at foder til bedst pris, med foder jeg synes mine dyr ser godt ud på.
Hvis du vælger løsningen til 1300 kr, så er strøelsen (halm) med i prisen, hvis jeg har forstået det ret. Så den skal du jo ikke betale ekstra til.
Jeg fodre mine heste med hø, lucerne og vitamin/mineralblanding. Og om vinteren køber jeg fodergulerødder som de får ca 5 -10 kg daglig.
Jeg laver jo selv mit hø, men jeg plejer som tommelfingerregel at sige at mine heste ca spiser 1 wrapballe om måneden hver ( små 300 kg.)
Hvis du bruger wrap, kan det jo ikke holde sig en månede af gangen, så du vil blive nødt til at købe i mindre baller, og her i mit område koster 90 kg wrap ca 200 - 250 kr. Så allerede der, ville du ved min foderplan være oppe på omkring 600 kr om måneden.
Til gengæld for mine næsten ingen krybbefoder. De får hvad jeg kan have mellem 2 hænder af lucerne, og vit/min efter anvisningen på posen. Så jeg tror, uden helt at vide det, at jeg max bruger 75 - 100 kr om måneden på den post.
Gulerødderne giver jeg omkring 600 kr for 400 kg, men dette kan jo kun lade sig gøre fordi jeg har mange heste.
Så jeg ville nok vælge ridecentret frem for det private. I mine øjne er foldene også vigtige, ikke at jeg er fanatisk, men mine heste skal helst gå på gode, tørre folde hele året, meget gerne med græs hele året.
Selvfølgelig skal man gøre op med om man gider et stort sted med meget aktivitet hele tiden. Jeg personligt elsker plads i ridehallen, kunne være alene med min hest og mine egne tanker osv, men nu hvor mine heste står hos mig selv, og her kun er mig, så kan jeg også føle mig meget ensom med min interesse. Så for meget og for lidt er altid en balancegang.
Penge mæssigt er jeg ret sikker på at ridecenteret bliver billigste løsning i længden. Min tjek som en anden siger, hvor meget hø der er med i prisen.
Held og lykke med din nye hest.
Hilsen Ane