Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

foderplan - hjælp
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 17:06

Hej HN,

Håber nogen kan hjælpe med en foderplan til en 4 års hoppe.

Jeg vil selvfølgelig gerne give min hest det bedst foder, men på den anden side så synes jeg 900-1100 kr pr måned lyder af meget i foder.

Det er vel og mærke hvis jeg kigger på spillers og brogården, som jeg ved jeg kan få i nærheden.

Lidt info om hesten:

DV springhest på 4 år.

Rides 4 gang pr uge - 1 gang spring

Hoppe - ca 500 kg (siger dr dyr)

Semi frisk af natur, men ikke meget udholdenhed.

Nogen som har forslag, eller vil fortælle hvad de selv gør?

tak :)

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 17:31

Min rides 2-3-4-5 gange om ugen, tur, dressur, longering eller spring. Hun har fin energi på pt. kun vitamingodbidder og hø hun får når hun kommer ind og får foder.

Om vinteren/når hun ikke går på døgnfold får hun Horselux Easy og hø/wrap ad libitum.

Begge dele er billigt og fodre med. Hvis hun manglede huld eller energi ville jeg give fiberpiller oven i.

Hesten skal hente energi fra grovfoder og huld også - jeg har aldrig forstået meningen i at stoppe flere kg fuldfoder til 1000 kr om måneden i heste :).

Nu med eget ponydyr

4
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 10:50

tak for svar MRJN,

Nej det synes jeg heller ikke burde være nødvendigt.

Lige nu , mens hun går på sommergræs, får hun også bare vitaminer fra Salvana.

Men jeg synes hun mangler energi, det har hun kun de første 10-15 minutter, dog er hun pæn i foderstand.

Ville gerne give hende noget som tilgodeser hendes behov for at opbygge muskler og kontition.

Det er en jungle med det foder.

0
0
Svar på denne tråd

Hvilket foder
Forfatter: 
Dato:  03-07-2014 11:17

Hmm. Det er en jungle uden lige ja.

Men du fortæller ikke noget om hvad du normalt fodrer med, eller hvilke forventninger du har til foderet - ud over at det ikke må koste en bondegård :)

Jeg selv har en 3-års. Hun bliver fodret med Hippolyt nu. Har før brugt andre fodermidler som salvana, equsana og regulator complete. Alle sammen bilige fodermidler - især når man sammenligner med Hippolyt fx.
Men jeg synes nu altså at hun er bedre på Hippolyt (på trods af at vi lige har været igennem en lang sygdomsperiode)

Jeg selv har brugt naturmusli, men er lige skiftet over på hestamixen.

Den supplerer jeg op med lucerne, linustar (gule hørfrø fra hippolyt, som giver gode omega 3 fedtsyrer og sætter huld, da hun har tabt sig meget grundet sygdom - og god pelsglans).

Pt. får hun så også majs og olie for huldets skyld, men har man en hest i fin huld kan man jo bare udelade det :)

Jeg har måtte erkende at det ikke er ligemeget hvad man fylder i hestene. Og jeg synes ofte ikke de billige mærker lever op til forventningerne (det er vel at mærke mine forventninger, andre behøver jo ikke dele dem).

Nu ved jeg ikke lige hvilket foder du har kigget på ved Brogaarden og Spillers, men det lyder rimelig vildt med 900-1000 kr på foder ja. Man kan sagtens komme op på den pris, uden problemer, men har man en sund hest er det ofte ikke nødvendigt, selv på de dyrere mærker.
Jeg tror jeg bruger omkring 500 på min unghest.

Men jeg tror du skal sætte dig ned og finde ud af hvad du forventer af fodret - fx hvor meget sukker/stivelse må der være, hvor stor/lille mængde pr. måltid. Skal du selv blande, skal det være færdigblandet. Må det indeholde korn - i givet fald hvor meget. Hvor hysterisk er du generelt? GMO soya, vil du fodre med det? Osv osv :)

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  03-07-2014 11:53

Tag et kig på Natur Musli fra Hippolyt :) Det er billigt fordi de er dækket ind ved ret lillile mængde.

Min konkurrence dressurhest får Hippolyt Natur Musli, så får hun Struktur E fra Hippolyt også blandet sammen. Lucerne m. olie fra GLS og havre.

Din hest laver jo alm. let arbejde så den bør kunne gå fint på det foder :)

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2014 09:00

Jeg har selv fire heste i stalden: Slesviger, shetland, fuldblodsaraber og araber/new forest i alderen 5-14 år..

Hestene bliver alle brugt til forskellige ting: Slesvigeren - turridning, shetlænderen - kørsel, fuldblodsaraberen - distance og araber/new foresten - høj dressur/spring/tur. Jeg fodrer dem alle med pavo foder.. Selvfølgelig får de forskelligt slags, fordi de er vidt forskellige og har behov for vidt forskellige ting...

Det jeg vil sige er, jeg synes du skal finde en god pavo forhandler og lad den foderkonsulent sammensætte en foderplan for din hest..

Der er ikke en eneste sæk af pavo foderet der kommer over 200 kr., desuden er foderkonsulenterne fra pavo rigtig godt uddannet, så din hest får lige nøjagtig det den har brug for for "billige" penge... ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider