|
|
| Hest halt pga. ømme hove HJÆLP! |
|
|
Hej allesammen 
Har brug for alle de gode råd jeg kan få. Min hest er meget øm hovet generelt, og bliver sommetider halt efter han haft smed fordi han er så øm tået. Han går med 4 sko og har altid gjort det. Han fik smed i mandags, og er nu igen ikke rengående, er så træt af det! Er der nogen der har erfaringer med tilskud, hovolier eller special sko, der måske kan hjælpe på problemet?
På forhånd tak 
Mette Gier Larsen Speedy Sparrow, Jasmin Ask, Toulon Van Hof Ter Naillen & Dill Dopp
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxx |
|
|
Smeden er problemet. En hest skal SLET ikke blive øm og overhovedet ikke halt efter beskæring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tal med din smed |
|
|
Det er ikke godt at din hest er halt efter smed, hvad siger din smed til det? Hvis han ikke har en løsning eller er uforstående, så ring til en anden smed. Hvis dette er prøver så er det dyrlægen, du skal have fat i, evt ifm med smeden. det var det jeg ville gøre. held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tal med din smed |
|
|
Det er ikke godt at din hest er halt efter smed, hvad siger din smed til det? Hvis han ikke har en løsning eller er uforstående, så ring til en anden smed. Hvis dette er prøver så er det dyrlægen, du skal have fat i, evt ifm med smeden. det var det jeg ville gøre. held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kæjelkeøs |
|
|
Det er uanset hvilken smed, og er som sagt heller ikke hver gang han er det, tror ikke det er smeden den er galt med.. De har sommetider skåret mindre af end man normalt gør, og der har han ikke været halt, men kan den virkelig passe det er den eneste løsning?
Mette Gier Larsen Nørremøllehøjs Ali, Jasmin Ask & FK's Tredici
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ts..... |
|
|
Der er hverken hovolie, tilskud, eller andet der kan afhjælpe din hest. Din hest skal ikke være halt efter smede-besøg, kontakt da smeden igen. Kender ikke løsningen, men har set heste tidligere, med samme problem, eneste løsning var at vente 2-3 dage, derefter var det væk...???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hesten generelt |
|
|
Den kan jo faktisk gå og være forfangen - hvordan ser hesten ud generelt og hvor gammel er den? - hvad siger dyrlægen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tidligere forfangen |
|
|
Jeg har en vallak som har været forfangen - et mildt angreb. Efter det, har jeg haft samme problem. Min smed er yderst kompetent og det har aldrig været et problem før, ej heller med mine andre heste. Det tager ca en uge, så er han klar igen. Måske du bare må acceptere at han skal have lidt tid efter smeden. Har det altid været sådan? En anden mulighed kan også være at smeden sætter for små sko på?
To bokse udlejes syd for Odder. Paddock Paradise om dagen og boks om natten. 20x50 bane med lys. Delvis selvpas. henv. 24 20 82 42.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Med mindre smeden er forfærdeligt dårlig (hvad er andre erfaringer?) så kan din hest godt være øm af andre årsager. Går den på græs? Der ses virkelig ofte såleømhed i forbindelse med græsindtag. Har du mulighed for at sætte den på jordfold med hø? Er der tilfæligvis en fold til hesten med tendens til forfangenhed? Prøv at sætte ham derind - han kan godt reagere på sukkerindholdet i græsset. Det bør ikke tage så lang tid at afgøre om græsset er problemet; somme tider et par dage, men prøv hellere en uge eller to. Grunden til han umiddelbart er øm efter beskæring KAN være, at når hovvægen fjernes, og sålen bliver mere bærende, vil såleømhed blive synlig. Men tjek for decideret forfangenhed før alt andet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange årsager |
|
|
En hest kan være "ømhovet" af mange årsager. Har selv haft mine problemer. Men en hest vil også virke ømhovet hvis den har smerter i benene, brystkassen mv.! Det kan også være giftige planter og derved ophobning i kroppen af toksiner. Det går også lige i hovene på hestene. Hvis hesten generelt er ømhovet endda med sko på, så er der noget fuldstændig galt. Skoene vil gøre at blodcirkulationen minske meget og hoven bliver kold. Derved kan nerverne ikke føle noget. Så jeg vil tror at hesten er øm andre steder end i hoven, for hoven er blevet gjort følelseløs med skoene. Jeg vil foreslå en grundig snak med nogle hestefagfolk: Dyrlæge, kiroprator, evt. en "gammeldags" barfodstrimmer (Christina Keppie, Jeanett Bogh eller Arne) De har en anden viden end de reg. beslagsmede. En snak er jo gratis og der er jo ingen som siger at du skal skifte over til barfodstrimning af den årsag.
- Hilsen Micro - For things to get better, you have to get better. Luksus løsdrift tilbydes til heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min erfaring |
|
|
Hej, Min hest havde nogenlunde samme problem før i tiden. Kun én eneste smed kunne sko hende, så hun kunne gå på sine ben straks efter skoning, så jeg var lykkelig, da jeg fandt ham. Ellers var hun halt i mindst 14 dage efter hver skoning. Jeg har prøvet alt muligt inden da (røntgen, specialsko o.s.v.). Flyttede til en anden ende af landet og måtte starte forfra med nye smede, og resultatet var trist. En dag blev jeg alvorligt skadet i et trafikuheld og bestemte, at hesten måtte af med skoene mens jeg kom mig, for jeg kunne ikke holde ud at se hende have det så dårligt. Skoene røg af (min søde mand gjorde det, selv om han ikke er vant til heste) og da hovene lige havde haft 14 dage til at tabe løst horn, der var flosset af, svævede min hest hen over jorden, og jeg bestemte, at den aldrig mere skulle have sko på! Senere skulle den beskæres, og jeg fik igen en smed til at gøre det, hvorefter hesten IGEN var halt. Gode råd var dyre, og gennem en hestedyrlæge/kiropraktor fik jeg anbefalet en dygtig trimmer, der virkelig har reddet min hest! Så nogle gange må man gå en helt ny vej for at hjælpe sin hest. Ikke at det nødvendigvis er det, du skal gøre, jeg ville bare fortælle min historie, fordi den ligner din en smule  Held og lykke med din hest! MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ernærings- og hov-ekspert |
|
|
Du har brug for en ekspert i ernæring og hove. Jeg har gode erfaringer med at følge Tone Lygrens råd, så du kunne prøve at få hende til at se på din hest. Men det hedder diæt på 0 sukker (formentlig ingen græs) og fuldt op af vitaminer, sko af og korrekt trimning, muligvis længere tids rekonvalescens med MEGET foldtid og så boots, boots og atter boots til hesten ikke viser tegn på ømhed mere. Den gode nyhed er at man kan ride rigtig udmærket med boots. Den dårlige nyhed er et heste med dårlig hovkvalitet typisk også har en sart hud pga. ubalance i hele kroppen, så i starten, kommer der nemt gnavesår fra boots. Dvs. at du skal bruge flere forskellige typer og være ret omhyggelig. Vi har en godt gående hest efter ca. et års arbejde efter ovennævnte opskrift. Han var virkelig ringe og tabte sko konstant. Hans hove var næsten rådnet væk og sålen var tyndere end papir. Smeden havde ikke nævnt for os at der var et problem, men vi undrede os over at han gik stikkende og tabte sko hele tiden. Held og lykke  Kh Margit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til trådstarter. |
|
|
Har næsten lige haft samme problem med min. Dårligt gående 1-2 uger efter nye sko. Tog til røngten, hvor man kunne se at hovens sål kun er ca en fjerdedel tykkelse af hvad de normalt skal være. Jeg vidste selvfølgelig godt at den var tyndsålet, men var ikke klar over det var så slemt. Løsningen for min er blevet såler med pakning.
Kvalitetsundervisnig i dressur tilbydes i Haslev hver mandag, af seriøs og dygtig underviser der selv rider Int. I og Prix st. george. Pris 170,- for ½ time 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| :)...... |
|
|
Tak for alle jeres svar, der er mange gode råd og godt nok meget at gå igennem for at finde ud af hvad det er. Han har haft samme smed i ca. 2 år nu og ved at han gør et ordentligt stykke arbejde, men har nu måttet gå tilbage til den gamle smed hesten havde før, da ham jeg har brugt de sidste to år er begyndt at undervise i København.. Kan være jeg skal prøve og finde en helt tredje og prøve, men andre har bare kun gode erfaringer med ham her, så tror det er min hest den er galt med... Min hest er i behandling ved kiropraktor/dyrlæge og har været det jævnligt i knap 2 måneder, da han er øm ved krydset. Men efter han havde smed kunne jeg jo se, at han var direkte halt, så ergo måtte det komme derfra. Har desværre ikke mulighed for at pille skoene helt af ham, da han er spring hest og skal kunne få mordax i.
Så tror jeg vil få tjekket ham for forfangenhed (tror ikke det er det, men må hellere tjekke), og så ellers rykke videre til røntgen af hoven, da det er der jeg tror problemet ligger.
Maaange tak for alle de gode råd, håber snart jeg finder frem til problemet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøva at kigge i kalenderen |
|
|
Er det ofte i græsningssæsonen den er øm? Min gamle angloaraber reagerede de sidste år jeg havde sko på den, på helt samme måde og jeg har haft et par kunder med samme problem. Jeg ville også sige, prøv at tage den af græsset. En hest skal ikke være øm efter smedebesøg. Så det behøver ikke at være smedens skyld. Jeg kender også en del dygtige smede og de oplever det samme med heste som har tendens til forfangenhed. Og det kan de sagtens have selvom de ikke er fede. Den ene jeg oplevede reagerede voldsomt hver gang den blev skoet og hver gang den tabte en sko, det var en slank fuldblodshest. Det var kun hovenes udseende der sladrede om forfangenheden. Hendes normale smed havde ikke fundet en forklaring.
Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| :)......... |
|
|
Ja okay, det lyder meget som om det er en mulighed, da han ikke rigtig har været halt efter smed hen over vinteren, så det vil jeg bestemt få tjekket op på! Og endnu engang tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Jeg brugte på et tidspunkt en smed der varmskoede. Er ikke i tvivl om at smeden var rigtig dygtig, men min hest blev øm stortset hver gang den blev skoet - smeden mente ikke at kunne gøre det anderledes. Efter jeg skiftede tilbage til en smed der ikke varmskoede, har min hest ikke været øm en eneste gang (7-9-13). Nu ved jeg ikke om din hest bliver varmskoet, men jeg tror jeg ville prøve med en anden smed og se om det ikke var anderledes.. Min er fuldblod med sarte hove, han bliver også øm når han taber sko. Ingen forskel om det er sommer eller vinter. Ingen smed har nævnt noget om tegn på forfangenhed...
/Line Fuldblod, hesten med xx faktor!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke halt efter smed |
|
|
En hest må aldrig være halt efter smed,så er det smeden der er noget galt med. Du skriver at du har haft ham i 2 år,men nu har en anden,da din smed er begyndt at undervise i København?? Er der nogen der undre sig over at smedene bliver dårligere og dårligere,så er noget af svaret her. Jeg er målløs undervise andre i hestebeslag??? TS hvilken forudsætninger har du for at bedømme smeden når du siger at han gør et ordenligt stykke arbejde?? Han gør ikke et odentlig stykke arbejde,hvis det var tilfældet var denne tråd aldrig opstået. Jette forrest skriver netop at hun kun har haft en smed som kunne sko hendes hest så den ikke haltede efter skoning. Det er fandme for groft at dagens smede ikke kan finde ud af det,men finde ud af at tage en bondegård for deres sjusk,og så bilde kunden ind at det er det bedste for deres hest,det kan de finde ud af. Men sko en hest så den kan gå uden problemer,det kan de sgu ikke,hvad er der dog sket med smede standen??? Det lyder jo ikke til at hesten har en hovsygdom som gør at den skal halte. Så kunne man måske forstå det. Som jeg opfatter det er hesten en normal hest uden de store problemer,bortset fra en uduelig smed. Jeg har aldrig mødt en hest som med nogenlunde gode hove,og selv nogle med dårlige hove,som ikke var rengående efter skoning. Held og lykke med at finde en smed som ved hvad han laver.
People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mordax |
| Forfatter:  |
Plovbæstet |
| Dato:  |
24-06-2014 12:43 |
|
Hej. 
Du skriver, at du ikke vil pille skoene af ham, fordi han er springhest og du skal kunne ride med mordax. Hvis man piller skoene af sin hest, kan man jo stadig ride med boots - og der kan man godt sætte mordax i.  Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den gamle smed |
|
|
den gamle smed... netop derfor jeg holder fast i min smed.. han er guld værd.. jeg har nemlig selv en der let bliver ømtået.. hun blev det da hans lærling beskar hende... så efter jeg har krævet at han nu selv ordner mine heste er der INTET.. og jeg har haft min nuværende smed i 5 år.. og han er sin vægt værd i guld (godt han ikke selv oplyser sin vægt )
Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge og smed |
|
|
Når vi på denne årstid har så hård jord så er hestens hove ikke ret fleksibel det kan gi ømme hove ved skoning og beskæring.. tror ikke der er andet og Gøre en at bede guderne om regnvejr. Min dyrlæge fortalte mig i går at mange føl har ømme hove nu pga den hårde jord og min smed fortalte mig i dag at det var et problem med skoning for når hovene er så tørre er de ikke fleksibel. Så mon ikke dyrlæge og smed ved lidt om hvad de taler om. Det vælger jeg og tro de har trodsalt lange uddannelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|