Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 ligamentskade ved hovseneben
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 10:09

Hej

 

Min hest har fået konstateret ligamentskader ved den nederste vedhæftning til hovsenebenet på begge forben, dog værst på højre forben. Hovsenebenet ser iflg dyrlægen fint ud, så det er "kun" ligamenterne der drillr

 

Nogen der har erfaring med denne type skader?

 

Behandlingen lyder pt på specialbeslag, medicin og 20 min skridt om dagen i de næste 3-4 uger, og så skulle han være klar til genoptræning

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 ligamentskade
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 15:26

 

 

Vores har haft en ligamentskade dog i var det de skrå kodesenebensligamenter og det lige i det ene bagben. Her var "opskriften" ro i over et ½ år!

Hvis det er i hoven kan det godt være at det er "ro nok" med special beslag.

Prognonsen for vores var ringe - men hun er 1½ år efter skaden blev konstateret i noget der snar nærmer sig let normal brug - men det har krævet tålmodighed under sugeforløbet og under genoptræningen....


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 ligament skade
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 20:03

hej igen

 

iflg dyrlægen burde han være haltfri om en måned, så det håber jeg da på.

 

Men jeg skal ikke nå noget og har ikke travlt, så kan sagtens køre en meget langsom genoptræning.

 

Synes generelt at genoptræningsprogrammnerne er lidt "hurtige" så de gange jeg har genoptrænet efter decideret skade har jeg været en del længere om det.

 

Andre med erfaringer omkring hovseneben/ligamenter???

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 ligamentskade
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 23:32

Min gamle Chanell har haft en ligament skade i venstre bagben tilbage i 2011. Her var det et ligament, der hæfter fra gaffelbåndet til kodeledsknoglen og skaden sad lige ved påhæftningen til kodeledsknoglen. Hun var ikke synligt halt i skridt, men det var tydeligt i trav.

 

Dyrlægen ordinerede "boksro" i 3 måneder, forstået på den måde at hun gerne måtte komme ud alene på en lille sygefold (2-3 x boksstørrelse) om dagen. Jeg måtte ikke gå med hende, ingen medicin, ingen bandager/gamacher, ingen specialsko - hun skulle bare have ro(dejlig billigt ).

 

Efter de 3 måneder var hun til tjek hos dyrlægen, hvor hun var haltfri. Dyrlægen ordinerede yderligere en måneds fri, men nu måtte hun godt komme på almindelig fold med andre heste. Efter den 4. måned var gået, gik vi igang med genoptræning.

 

I den første måned skridtede vi næsten hver dag ½ time enten på asfalt eller på mit daværende opstaldningssteds travbane. Så gik vi ligeså stille igang med trav. Chanell har altid været lidt hardcore og efter 3 måneders genoptræning var vi på fuldt blus igen og vi har ikke mærket noget til skaden siden.

 

Chanell er lige blevet 26 år i går, så hun var 23 på skadestidspunktet. Dyrlægen troede faktisk ikke, at hun ville komme sig pga hendes alder, men som sagt, så er hun total hardcore

 

Held og lykke med din hest, jeg krydser fingre for, at den kommer sig ligeså fint som min Chanell


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider