|
|
| Spise med mundkurv |
|
|
Jeg har givet min pony mundkurv på, men han kan ikke finde ud af at spise med den på Hvad pokker kan jeg gøre? Finder han ud af det af sig selv? Han er tydelig frustreret og har derfor kun gået med den i 5 min. i 3 dage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ****** |
|
|
5 min. er ikke lang tid. Prøv at lade ham gå med den i længere tid. . . Selv om han bliver frustreret. Vh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvilken type |
|
|
Jeg synes det kommer an på typen af mundkurv. Nogle af dem skal have justeret hullet. Prøv evt at putte lidt græs gennem hullet så den finder ud af at det er muligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er |
|
|
en greenguard mundkurv Har prøvet at putte græs igennem hullet, han åbner slet ikke munden Har prøvet at ligge mundkurv på mens han havde munden fuld med græs, så han kunne prøve at spise med den på, han kunne ikke finde ud at åben munden efter græsset var spist Må prøve at lade ham gå med den lidt længere tid i aften
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Tror størrelsen er rigtig Har købt str. cob, der skulle passe til islænder Min er en fjordhest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For lille |
|
|
Er du sikker på den ikke er for lille, min fjordhest bruger str. full også i Greenguard.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbumbubmbubm |
|
|
Tror også den er for lille, jeg har den nye model der er åben bagtil i str. cob til en lille fin welsh mule i kat. 3 og den passer.
Den ultimtive ponymor 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| green guard |
|
|
Jeg har også købt en green guard til min fjordhoppe i str full, hun gik i Ca 15 min. Og kastede med hovedet , før hun fandt ud af det. Og hun er vandt til slowfeeder både i boks og på fold. Men græsset skal jo Heller ikke være total nedgnavet, prøv på noget græs med lidt længde...held og lykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Græs.... |
|
|
Mine heste går på græs i knæhøjde, så det skulle ikke være problemet Hvis det så bare var kortere, så var der ingen grund til mundkurv Må prøve med nummeret større Tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kunne egentlig... |
|
|
... godt forestille mig at knæhøjt græs netop KAN blive en udfordring med en Greenguard. hesten stikker jo hovedet helt ned - og så vil den med mundkurven skubbe græsset til side - hvor med kort (ikke nedgnavet) græs, kommer der nogle strå ind i mundkurven. Jeg er også begyndt at bruge mundkurv i år og har valgt en Greenguard. Baloo var MEGET frustreret over den først, men det hjalp da jeg stak et par strå ind til ham. De første par nætter med den fik han ikke SÅ meget græs - men jeg kan se at han har fundet teknikken nu, og får lidt - men ikke mere end han kan tåle. Han vælger at gå der hvor græsset ikke er for langt - og det fungerer perfekt 
£isbeth & Baloo Kender du Trec? Læs om det på: TRECDANMARK.DK Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage. Kom og vær med!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Lisbeth har ret - langt græs er det allersværeste at få op i mundkurven! Prøv selv at tag kurven og sær ned på forskellige længder så kan du se hvordan det fungerer. Og det tager tid at lære - 5 min er ingenting. Men han skal nok lære det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hvis alternativet... |
|
|
... er en syg hest - så vil man gerne! Jeg har aldrig brudt mig om ideen - men i år kunne jeg godt se at HVIS jeg ikke gjorde det - så havde jeg en forfangen hest kort efter. Og indrømmet - jeg havde det rigtigt skidt med det - men jeg gav det et forsøg. Som sagt var han frustreret i begyndelsen - men vænnede sig hurtigt til at den betød at kan kom på græsset. Og efter kort tid var han glad og veltilfreds - og havde fint fundet ud af at få LIDT græs - men ikke for meget. Nu er græsset heldigvis ikke så slemt mere, her hvor vi står, så de seneste nætter har han været uden mundkurven - og det vil han nok være resten af sommeren. Men så godt som det fungerede, får han den på ved indgræsning igen næste år - denne gang FØR han når at blive for fed - og ganske uden dårlig samvittighed! Mit eneste alternativ var at gøre ham til bokshest - og det vil jeg ikke!
£isbeth & Baloo Kender du Trec? Læs om det på: TRECDANMARK.DK Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage. Kom og vær med!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føj føj |
|
|
Mundkurv er noget fanden har skabt til dovne egoistiske heste mennesker der har 10000 undskyldninger for at deres hest med vold og magt skal efterleve deres ejers dovenskab for ikke og finde forhold der er egnet til deres hest. Føj for en tilgang og en gang mishandling i bakker hinanden op i. Bind jer hænder på ryggen placerer jer en varm sommerdag i solen med hænderne på ryggen og nyder så det mareridt i får når insekter bider og i ikke kan klø jer normalt og ej Heller spise og drikke naturligt. Fedt ik.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du er da velkommen |
|
|
Sikke en udmelding du kommer med Tina.... Du er da velkommen til at komme forbi og se hvor mishandlede mine heste ser ud med deres mundkurve på  De kan altså både drikke og spise med den på - og klø sig om de vil... Nu går de ikke med den på 24/7 men når de er på græs - for at sikre at de ikke foræder sig og bliver syge da de grundet PPID (og yderligere EMS for den ene) er i høj risiko for at blive forfangne - og mangen til smertefuld sygdom vil jeg gøre alt for at undgå. Så nej de lider ikke - de får frivilligt deres muzzle på og så kommer de på græs hvor de kan spise en rimelig mængde i de timer de er ude. Alternativet for mine ville være nul græs og kun jordfold - nu kan de få græs - som de er meget glade for - i mere afstemt mængde  Fortsat god aften 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv |
|
|
Nu kan jeg jo kun tale for min egen hest, men hun kan sandelig både drikke, spise OG gnubbe/klø med sin greenguard mundkurv. Og der er absolut ingen frustrationer at spore hvis du ser hende med den på marken. Jeg ved jo ikke hvordan andre heste trives med deres mundkurv, men min hest stikker selv hovedet i grimen og græsser fredeligt sammen med sin foldkammerat. Så her er der ikke tale om dyremishandling - snarere dyrevelfærd.
Mvh Mette Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding www.lille-hovgaard.dk Vi har to ledige pladser pr. 1. juli
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med tina |
|
|
Det kan godt lykkedes at sørge for et godt hesteliv uden mundkurv. Jeg fatter ikke den idiot der har opfundet den, og jeg fatter ikke dem der kan finde på at bruge dem. De er total imod grundlæggende hestevelfærd!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er jo... |
|
|
... forskellige opfattelser af hvad et godt hesteliv er. Jeg synes godt nok det er nogle uigennemtænkte og grove udmeldinger der kommer fra "modstanderne". Måske ville det være mere nuanceret hvis man prøvede at sætte sig i andres sted? Efter MIN opfattelse kan det godt kombineres med en mundkurv - og jeg kan da også se at min hest trives glimrende. Han klør sig, nusser med sine veninder og kan også sagtens drikke normalt. (og har i øvrigt ikke haft den på en varm sommerdag, da de kun er på græs om natten - vi skifter fold mellem nat og dag - for 15 heste - ikke hvad jeg kalder "dovenskab"). Jeg har indtil i år sluppet for mundkurv, men man må tilpasse sig når græsset "eksploderer" og hesten er ved at blive livsfarligt fed. En lille times frustration den første dag med mundkurven - og 5 minutter på dag to - så havde han løst opgaven med at kunne få en lille mængde græs gennem den. Det synes jeg er en ringe pris at betale for at få lov at være sygdomsfri. Men jeg HAR også haft en forfangen hest - og vil gøre alt for at undgå at opleve det igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Suk.... |
|
|
Nej mundkurv er ikke noget fanden har skabt, det er derimod forfangenhed og EMS . Og ja enkelte heste trives ikke med mundkurv, men mange gør. Selvfølgelig ville min hellere slippe, men jeg er da 100% sikker på, at hun foretrækker flere timer på græsfold med mundkurv end jordfold. Og dem der siger, ejerne er dovne, at der ikke kan drikkes naturligt og at insektplagen skulle være værre med mundkurv på, aner da overhovedet ikke, hvad de taler om . Min er vældig god til at spise med mundkurv, så dygtig at jeg er nødt til at tape nogle af hullerne til med gaffatape, selvom hun ikke går mange timer på græs. Jeg ville dog ikke bryde mig om at lade hende gå med den i døgndrift. Og nu vil jeg gå ud lukke dem ud og mishandle staklen med mundkurv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alternativet |
|
|
Hvad er alternativet til mundkurv? Vi har en Fjordhest opstaldet - har faktisk haft det i 10 år. De første par somre gik hun uden mundkurv, og blev lidt vel rigeligt fed, men det gik endda, hun blev slanket i løbet af vinteren. Men så blev hun forfangen en sommer, og har siden gået med mundkurv. Vi har ikke andre heste som græs i store mængder er et problem for, så hun vil ikke kunne få selskab hvis hun skal stå på jordfold. Men igen jordfold med wrap/hø ad libitum vil gå være det samme problem. Frøgræs? Kommer ikke inden for mine døre. Byghalm? Måske lidt kedeligt i længden. Så kan vi sætte hende på stald og så bare lade hende gå ude i få timer, men igen, det vil være alene. Så det eneste alternativ er egentligt at vi skal sige til ejeren at hun skal finde et andet sted at stå. Men er det det rigtige når vi gensidigt trives i hinandens selskab? Og det eneste problem der er kan afhjælpes ganske nemt.
Mvh. Charlotte Dressurtalenter Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| muligheder |
|
|
jeg forsøgte i to år at lade min dartmoorpony gå med mundkurv 24/7.. Det lykkedes hende fint at blive tykkere trods mundkurv, da hestene gik på dejligt langt græs = så blev jeg tilbageholdende med at flytte hestene og så blev de store pludselig for slanke... desuden måtte jeg jævnligt skifte imellem de to mundkurve, da hun gik så grådigt til værks, at hun fik skavsår forskellige steder.. Så jeg har smidt håndklædet i ringen og erkendt hun bare ikke kan gå med de store.. så fik hun et føl og nu går de to trivelige ponyer på "ingenting" og alligevel kan jeg se maven vokser .. heldigvis er min datter så ved at nå den alder at pony skal rides mere og mere og det er sidste udvej. Øj har tidligere haft fjordpony, men de her ponyer slår alt i trivelighed.. selv den vinter hun gik med shetlændere fik de mere at spise end hende.. og det er meget tydeligt hun er kraftig disponeret for EMS hvis hun bliver fed igen.. så ja min pony må altså lide og gå på "ingenting" og jeg må gå med leen og slå ukrudt, da det klart har taget magten på marken.. men jeg har bare ikke andre alternativer.. da jeg s vidt muligt ikke ønsker at hun skal have mundkurv på igen, da det ikke hjalp på hende her.. Men jeg kender nogen der har en hest, der går med mundkurv på og den går ligeså fint og græsser og ser ud til at trives med det..
Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv. |
|
|
Find folde lave marker der passer til de forhold jeres heste kræver. Og gu kan de ej klø sig eller drikke og bruge mulen ordentlig med mundkurv. At påstå det er og lukke øjnene for sandheden. Men det er selvfølgelig nemmere end og gribe til handling der er på hestens præmisser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv. |
|
|
Find folde lave marker der passer til de forhold jeres heste kræver. Og gu kan de ej klø sig eller drikke og bruge mulen ordentlig med mundkurv. At påstå det er og lukke øjnene for sandheden. Men det er selvfølgelig nemmere end og gribe til handling der er på hestens præmisser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv... |
|
|
tina (fimpe) : Undskyld men det er da noget fis at påstå hestene ikke kan drikke eller klø sig med mundkurv. Hvis hesten ikke kunne drikke ville som som har den på hele sommeren være døde af tørst og det ser jeg ikke nogen her i tråden skrive noget om er sket hos dem. Og selvfølgelig kan de klø sig selv og hinanden, det skriver folk her i tråden netop også at deres heste mestrer, hvorfor skulle folk skrive det hvis ikke det var sandt. Jeg synes da heller ikke mundkurv er det fedeste for hesten, men hellere mundkurv og mulighed for at gå på græs med sine heste venner. Jeg ville aldrig lade min hest stå og glo på en jordfold alene, fordi jeg ikke ville bruge mundkurv til den. Stine
Med de to skønne heste, Prinsessen Isabella og Dronningen Senta. Hvad mere kan man forlange.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boks eller fold |
|
|
Jeg har en pony opstaldet der lige har været forfangen- heldigvis i mindre grad for det blev taget i opløbet og den har det fint igen. Den har stået på en fold på 4x4 m for sig selv nogle uger, efter dyrelægens anvisning, men nu bryder den ud hver dag- den død keder sig for den må jo ikke få så store mængder stråfoder at den konstant kan æde. Så idag bliver der índkøbt mundkurv- for alternativtet er boks 24/07 og det vil jeg ikke byde nogen hest på min matrikel med mindre de er syge. Dyrlægen siger den kan tåle græsset sidst i juli dvs når det formodentlig er tørret ind til hø. Mine folde er ikke gødet- alligevel vokser græsset som ukrudt når vejret skifter mellem sol/regn/sol/regn i lange perioder og det kan denne pony åbenbart ikke klare- men det kan de andre i flokken heldigvis. Jeg har ingen jordfolde kun folde med græs, og har for få heste til de kan holde det nedbidt på dene årstid. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfangenhed |
|
|
Tina Fimpe: Jeg troede først du var en "dum" lille hestetøs på 12-13 år, men så ser jeg på din præs at du er 36!! Hvordan er det dog lige du taler til andre? Har du nogensinde oplevet en forfangen hest? Har du nogensinde gået rundt i ugevis med "ondt" i maven af nervøsitet over din stakkels hest, som bare ikke tåler ret meget græs før det går galt og den bliver forfangen? Har du nogen anelse om hvor meget mange af os gør for vores heste FØR de får maske på? Indgræsning, rider mere for at slanke osv osv. Nogle dyrlæger vil have hesten på helt kort græs, andre på højt stænglet græs, prøv at læs på nettet før du smider skidt i hovedet på andre! Det er totalt umuligt at sige at sådan og sådan skal man bare gøre, for heste er lige så forskellige som mennesker er, og de reagerer forskelligt. Synes du måske det er ok at en hest skal gå alene på en jordfold uden maske, og se de andre græsse i folden ved siden af? Jeg kan iøvrigt garantere dig at de sagtens kan drikke, græsse, sove, rulle og klø sig selv og andre. Jeg så da helst at jeg ikke behøvede at give hende maske på de 2 gange om dagen jeg flytter hende på græsfold i 3 timer. En fold som vi iøvrigt efter dyrlægens ordre slår ned, så hun KUN lige kan nippe lidt gennem masken. Jeg så da helst at min anden hest kunne få lov at græsse alt det han gider, for han kan tåle det, men de følges ad så hun ikke skal gå alene. Jeg er da SÅ ked af at de skal stå i en mindre totalt nedbidt fold resten af døgnet, uden de store muligheder for at løbe langt og hurtigt. Men der er træer, læ og er nok ikke det værste "kedelige" sted de kunne være. Men fortæl mig endelig hvad jeg skal gøre anderledes for at hun kan slippe for masken, det ville glæde mig usigeligt at slippe for al det ekstra bøvl hver eneste dag, og bare lade hesten være hest på en græsfold! Med undren Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jhggggh |
|
|
Jeg har brugt mundkurv til min fjordhest i flere år og han har fungeret rigtig fint med den på. Nu er heste også meget forskellige. Nogen heste finder fidusen hurtigt og andre fungere bare ikke med den på. Selvfølgelig ville jeg helst ha haft at min ik sku ha mundkurv på, men pga. Sygdom osv valgte jeg at han gik med den på. Han fungerede så fint med den på. video kan ses her http://youtu.be/S3nZDseT4Qg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gfghhk |
|
|
Husk endelig også at få vendt mundkurven rigtigt, så " tremmerne " vender fremad, ellers kan hesten ik spise ordentligt. Uha! Tænk at jeg tør at vise den frem. Nu er jeg nok den ondeste hesteejer, fordi min hest gik med den på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mishandlet hest |
|
|
Altså vores bliver også mishandlet med en mundkurv. Vi har så købt en anden model hos Tika. Hun begyndte at gå med den sidste sommer. Jeg klippede hullet lidt større så hun ikke sultede alt for meget .... Nu har hun lige fået en ny og jeg har IKKE lavet hullet større. Med den gamle mundkurv kunne hun nå at blive godt rundt på 1 måneds græsning ...... Jeg har så syet fleece rundt om kanten så hun ikke bliver gnavet. Jer, der skyder med skarpt, hop ind og lev i virkeligeheden ..... Jeg har valget mellem 2 onder, jeg vælger klart det mindste onde, nemlig mundkurven. Eller slet inegn hest, så kan jeg jo også være skinhellig på andres vegne 
Mvh. Sanne
Velholdt brugt hestetrailer søges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ændring af vaner |
|
|
Jeg har for nylig solgt min IC. Han kunne æde og æde og æde. Hvis jeg ikke passede på ville han ende med at blive forfangen, men mundkurv var ikke noget jeg ville byde min hest, aldrig! Han gik uden sko, og hende der kom og trimmede ham, fortalte at de færreste heste jo egentlig har godt af, at gå og æde græs uhæmmet. Så hvorfor ikke gøre sommerfold til vinterfold? Mine har gået på meget kort græs/jordfold om sommeren, og på græsfold om vinteren, der er græsset vokset sig så langt så det er tørt som hø og ingen har taget skade af det. Jeg er meget imod mundkurv, og min mening vil ikke ændre sig. Da jeg til hver en tid vil mene at det er muligt for hesten at kunne leve uden. Det er bare et spørgsmål om tilpasse forholdene til det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ghhjjhgg |
|
|
Havde selv svoret at min aldrig kom til at gå med mundkurv, men måtte ta det op igen og havde ingen valg, da det handlede om hestens ve og vel og derfor tog jeg det valg at han havde mundkurv på. Alternativet var at han sku flyttes til et nyt sted og forholde sig til en helt ny gruppe af heste og det kunne jeg ALDRIG i mit liv gøre mod ham, da han i forvejen var syg ( pga cushing) og han elskede sine venner. Så JA jeg tog det valg og har ALDRIG fortrudt at min hest ku leve sine sidste dage blandt sine venner og et sted hvor han følte sig tryg. Så derfor har jeg været glad for der fandtes den mulighed. Kan sagtens forstå alle argumenterne, men er stadig glad for min beslutning i vores tilfælde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
Det er ikke altid man kan få alle ens ønsker opfyldt mht. hesteholdet. Hesten står et rigtigt godt sted, det ligger lidt langt væk hvis man skal cykle men det er nok også den eneste 'fejl' ved stedet. Der er 4 heste, der går sammen, 2 har det med at blive trivelige, de andre to kan æde uden at det kan ses på dem. Ejeren ønsker ikke at splitte dem op i 2 grupper, hvad jeg kun kan give hende ret i. Det fungerer fint, også med mundkurven, så hvorfor lede efter noget, måske værre, for at hun kan gå på jordfold??? Om vinteren bliver hun også 'snydt', får kun en lille håndfuld foder morgen og aften. Er det så også 'synd' for hende? Og hendes høration blev skåret ned for at hun ikke blev for tyk, så måtte damen æde mere halm. Men jeg har en hest som er nogenlunde tilpas i huldet og hun er glad og tilpas i flokken.
Mvh. Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Kære modstandere af Muzzle, Når du/I nu e så flammende imod, og ALDRIG ville give netop din hest en på, hvordan kan du så med så stor sikkerhed vide at den ikke kan drikke, klø osv? Hvad bygge du din erfarng på, din viden? En muzzle er fyldt med huller, man sænker mulen ned i vandet og drikker, så enkelt er det, muzzle bliver våd, men det er også den eneste forskel fra en hest uden. Man kan høre hesten rive græsset over når man står ved siden af den, ergo spiser den. Nu har de dem kun på på græs i vores stald, når de går i løsdriftsystemet er alle uden, og de spilder IKKE græstiden med rul nus og soial omgang, så det er ikke noget problem. Må jeg påpeje at fordomme ikke er viden, og man skal passe på ikke at dømme andre når man ikke ved hvorfor de gør hvad de gør. Der er ingen der giver deres hest muzzle på fordi det er smart, sjovt, klædeligt eller andet i den dur. Men en muzzle kan være et nødvendigt onde. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Har meget lidt viden om mundkurv. Hvordan "gnupper " de med de andre hest ? Mine heste bruger meget tid på at stå og klø hinanden. ?? Jeg har ladet mig fortælle at heste der går med mundkurv får et meget anderledes tandsæt ?? Skrøne ?? MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har set... |
|
|
... at min har stået og kløet med en af veninderne på samme måde som uden mundkurven. Det er så blot kanten af mundkurven der klør hende - ikke hans tænder. De blev ved lige så længe som normalt. Mhr tandsæt, kan jeg ikke svare - min har kun haft mundkurven på om natten her i foråret - i dagtimerne har hans flok været på jordfold med lidt hø. Nu er de på døgnfold, men det er en mark der lige er blevet høstet på, og græsset er ikke længere så slemt som det har været - så nu slipper han for mundkurven. HVIS det blver nødvendigt med den igen, får han den selvfølgelig på - så må jeg køre vand ned til dem i baljer, for den kan ikke komme i vandkoppen på sommerfoldene. Men jeg vil helst slippe for at han har den på mere end 12 timer ad gangen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gener ved mundkurv |
|
|
som en skriver nusser hendes hest med mundkurven og ikke tænderne, hvilket jeg ikke vil kalde optimalt. Samt eks hestemagasinet equipage skriver at mundkurven kan slide på fortænder og tandkød. Det er vel logik at hesten kan drikke, om det kan spise, kommer nok an på mundkurven, størrelse og om hesten kan finde ud af det. I starten går jeg ud fra at det må være stressende og frustrerende for hesten, hvilket flere nævner her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv |
|
|
Cæsar, Buldoggen~ jeg har intet i mod mundkurv brugt med omtanke, som jeg er ret sikker på de fleste bruger, når de er i en situation hvor mundkurv kan blive eller er aktuel. Helt enig, ville det optimale da være at have fuldstændig tilpassede folde med hestekammerater der matchede nøjagtig de samme behov. Det er vist næppe realistisk... ikke pga dovenskab eller økonomi, men simpelthen fordi når en hest evt har været syg, som fx forfangenhed, er det pludseligt meget individuelt hvordan den passes optimalt. Og der vil altid være delte meninger om den slags. Jeg kan godt læse i din mening (også i andre debatter) at du tænker i dyrevelfærd og det er altid noget jeg værdsætter  Nu kan jeg læse at du har solgt din IC (indlæg længere oppe), hvor frustrerende tror du den er/har været i forbindelse med at skifte miljø, mennesker, men ikke mindst hesterelationer? Og hvor mange gange mon en gennemsnitlig hest skifter ejer og miljø? Hvis det er dyrplageri at bruge mundkurv fordi hestens fratages noget naturligt, den får frustrationer og fordi ejeren er doven/ligegyldig- så vil jeg egentlig sige at sælge sin hest er lige så meget dyreplageri og meget lig det samme  Tina, Fimpe~til din rimelige rabiate holdning og udmelding længere oppe i tråden, kan jeg kun sige: føj tilbage til dig. Ret mig hvis jeg tager fejl (måske forveksler jeg dig med en anden, i såfald beklager jeg)- du skriver om egoisme, men avler du ikke for din (fornøjelses) skyld eller er det fordi at dine hoppe(r) synes det er spændende at blive ifolet igen og igen, at slide kroppen med risikable fødsler og dårligt nå at amme af før de igen skal 'voldtages'. Men det er selvfølgelig dejligt at alle de her menneskeopfundende ting tages op til revurdering en gang i mellem- om det er heste velfærd eller ej. Måske man kan blive inspireret eller opdage ny viden. Jeg synes det er rigtig spændende at høre for og imod, fordele og ulemper...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm malenetilde |
|
|
jeg er ikke helt med på hvorfor du bringer de andre emner på banen? Jeg har ikke tænk mig at læse dine gamle indlæg igennem ihvertfald. Men jeg vil da gerne fortælle om mit salg af hest. Hesten Zeus blev solgt fordi jeg ikke havde tiden, økonomien og overskudet til 2 heste. For det første blev han solgt for "sølle" 16tusind fordi jeg ville have at den rigtige køber for os kunne være med pris-mæssigt. Det skulle ikke være penge der stod imellem en evt ny ejer og et godt nyt hjem. Der var flere og se på ham som jeg afslog fordi det ikke føltes rigtigt og jeg kunne se at Zeus ikke var tryg. Hans nuværende ejer var her og prøve ham 5-6 gange, alene, med venner der gik ved siden af, og med mig på min anden hest. Hun spurgte om hun måtte få ham på prøve hvilket jeg afslog, fordi han ikke skulle udsættes for netop stressen ved en flytning. Hun blev til gengæld tilbudt at komme så mange gange hun havde brug for, for at træffe den rigtige beslutning. Zeus var fra dag 1 tryg ved hende, og de udviklede hurtigt et venskab. Zeus købte jeg direkte fra avler som 6måneder, han har altid gået i løsdrift med min anden hest, for enden af min have. Hans nuværende hjem består af en anden kammerat og i løsdrift for enden af hendes have. Hun hentede selv Zeus hjem, så jeg kan kun sige hvad hun har fortalt mig. Han har taget det cool og jeg kan se ud fra billeder allerede fra første dag, at han er afslappet. Han nusser med sin nye ven og tager en lur liggende på folden. Anyways, jo det må være stressende at flytte og få nye venner. Vi kan ikke undgå at sætte vores dyr i nogle situationer, hvor de føler stress eller pres. Eks bare på ridetur, hvor man kan møde noget farligt og fremmed. Dog vil jeg stadig og til hver en tid holde fast i, at mundkurv ikke er noget jeg bifalder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Du har ret... |
|
|
... i begyndelsen ER det lidt frustrerende for hesten - eller var det i hvert tilfælde for min. Men han har prøvet før at blive sat på opgaver der forvirrer ham først - og så LØSER han opgaven og får belønningen. I dette tilfælde hænger det fint sammen med at opgaven er at lære at spise LIDT med mundkurven - og det græs han får er belønningen. Jeg kan ikke forestille mig det hestehold (med rideheste) hvor man ikke indimellem sætter hesten på en opgave den - i begyndelsen - ikke lige kan overskue ellre forstå. Men så hjælper man den til at forstå - eller giver den tid til at løse opgaven - og belønningen kommer. Tilsvarende kan jeg "tilstå" at begge vores flokke løsdriftsheste - 11 i alt - blev påført lidt frustration i efteråret. Men resultatet var over al forventning for os - og supersundt for hestene.
For da de startede i løsdrift, kørte vi wrap ud til dem 3-4 gange dagligt - og alligevel stod de uden grovfoder efter et par timer - og altså også hele natten. Så var vi ONDE og købte slowfeedernet. Så kunne de pludselig ikke hugge maden i sig - men måtte lære hvordan de fik wrappen ud af de små huller. Og ja - de var frustrerede!
Men efter et par dage havde de knækket koden - og opdagede at de havde wrap hele døgnet. Samlet set har det været en win win situation. Der spares lidt på wrappen (de taber ikke noget uden at samle det op med det samme) og hestene trives tydeligt rigtigt godt med at altid have noget at tygge i. Ingen oplever at stå op til 8 timer uden noget ordentligt at tygge i. Og det kunne mærkes på både min hest og på ungheste og føl. Vi kan ikke undgå at hestene indimellem udsættes for noget de ikke helt forstår - eller hvor de skal lære en ny måde at gøre tingene på. Men hvis vi sørger for at frustrationerne begrænses til der hvor de ikke kan undgås - f.eks. hvor helbreddet står på spil - så ser jeg det ikke som et problem. I den ideelle verden, ville jeg have mit eget sted - og så ville drømmen være en vandrefold. Men lige nu er økonomien ikke til det - så jeg har fundet det bedst tænkelige sted til min hest. Også selv om det betyder at jeg ikke kan tilpasse hele verden til HANS behov. Jeg har ikke en "curlinghest" - og får det aldrig - men jeg kan stå 100% inde for at min hest har et fantastisk hesteliv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv |
|
|
Cæsar~ jeg har ikke nogle gamle indlæg eller tråde at læse, så det behøver du ikke Men jeg har bemærket dig i andre tråde, hvor jeg har lagt mærke til at du tænker i hestevelfærd. Så det var absolut ikke negativ forstand at jeg nævnte andre debatter  Du behøver slet ikke redegøre for dit hestesalg til mig- du bragte selv på bane at du havde solgt en hest. Du kæder stres og frustration sammen med brug af mundkurv- som jeg forstår et argument i mod brugen. Jeg påpeger at et skift af miljø ved fx salg formentlig udløser det samme... så jeg kan spørge mere direkte, hvor er forskellen på dig og mundkurvbrugerne? Nu har du jo så alligevel redegjort lidt for dit salg af hest, nogle argumenter som kunne ligne nogle af dem mundkurvbrugerne bruger. Og jeg beklager hvis jeg associerede dig med ordet dyreplageri, du medgav dig enig med Tina (Fimpe), som brugte ordet mishandling. Jeg må have overfortolket. Undskyld for det så... Og du har jo lige nøjagtig ret, vi udsætter vores dyr for 'unaturlige' miljøer og ting. Og rigtig meget af det er heller ikke noget jeg bifalder. Men når man har taget hesten til sig som et tamdyr og puttet den ind i 'vores' verden bliver man nød til at forholde sig til at den ikke nødvendigvis har tilpasset sig det nye habitat og nok heller ikke vil gøre det 100 %. Problemerne er mere eller mindre menneskeskabte og det vil løsningerne så også være.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| curlinghest?? |
|
|
Hvad er en curlinghest? Tror ikke at et liv som hest efter "curling-principperne" er særligt spændende. At gå uden mundkurv er vel ikke = curlinghest. Jeg bruger selv slow-feeder net forår og efterår. Ikke hård vinter, der kan de spise direkte af ballen. Når slowfeeder nettet er i brug, er det fordi det hverken er naturligt eller sundt for hesten at kunne spise uhæmmet. Og så vil nogen undre sig over hvorfor jeg så ikke går ind for mundkurv efter det udsagn. Det er igen fordi (efter min mening) at det er svært at nusse og risikoen for gnave-sår og skade på tænderne. Samt at jeg mener det er muligt at finde en anden løsning, i langt de fleste tilfælde. Gør sommer til vinterfold, stribeafgræsning, slå græsset inden hestene kommer på, og hvad man ellers kan finde på. Min egen mark er meget stor, og gnavet forholdsvis ned. Der er mange forskellige planter plus en lille sø de bruger om sommeren. Om vinteren er de på hele stykket, om sommeren går de på et lidt mindre stykke om natten og hele marken om dagen. Det er vel de færreste heste, der kan tåle en stor fed mark 24 i døgnet, det ved de fleste. Alligevel kommer der hvert år rigtig mange tilfælde af forfangenhed. Why?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udtrykket... |
|
|
... curlinghest er mit modstykke til curlingbørn - som er betegnelsen for børn hvis forældre "beskytter" dem mod al modgang og frustration. Ikke godt for børn - og jeg er også sikker på at det nok heller ikke er godt for heste at ikke få nogle "opgaver". Jeg kan IKKE diktere at hele gårdens drift skal lægges om efter hvad der vil passe bedst til MIN hest - når det ikke er det der vil passe ejerens egne heste. Men jeg har fundet det sted hvor der er de bedst mulige forhold ud fra hvad jeg har haft at vælge imellem. Og med mundkurven (om natten) kan han være sammen med flokken hele døgnet - tro mig - havde jeg puttet ham i en boks, havde han været langt mere frustreret. Og jeg tror at de fleste andre der vælger at anvende mundkurv, gør det efter samme overvejelser som jeg selv. Det er måske ikke det vi ønsker - men er alternativet sygdom, så er det prisen værd. Skader på tænderne har jeg ikke hørt om (men jeg har heller ikke mødt nogen der bruger mundkurv 24/7/365.) Min hest har vist mig at han kan nusse og drikke uden problemer. Og selvfølgelig holder man øje med gnavsår når man lægger noget nyt på hesten - præcis som hvis han fik en ny grime på!
Heldigvis er mundkurven af nu - og Baloo og hans flok af unge damer er på døgngræs på en kæmpe fold der er blevet slået. Men går græsset i vild vækst senere - så ryger den på igen - trods besværet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| update |
|
|
I fredags fik ponyen en Greenguard mundkurv på- tog det fra første øjeblik pænt- faktisk tor jeg den vilel finde sig i alt, bare det den fik lov at komme ud på fold med de andre gjord en lykkelig. Så en succeshistorie fra min side af. Nu venter vi så bare på græsset er knap så næringsrigt så den 7-9-13 ikke bliver forfangen igen, dvs om nogle uger tages mundkurven af igen som forsøg. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stod op her til morgen |
|
|
og gik en tur med hundende nede på marken. En kvinde har lejet sig ind på marken med hendes to islændere. De har deres eget stykke. De var kommet på græs, den ene med mundkurv. En sund og slank vallak. De går i græs til knæene og vallakken ligner et stort spørgsmål tegn, vandrer rundt mens han tager hovedet op og ned, op og ned. Jeg skriver til ejeren at jeg tror det er svært for hendes hest overhovedet at få bare lidt at spise når græsset er så langt. Hendes svar var: Det er ikke meningen han skal spise, han skal bare underholdes.  Mærkelig form for underholdning  Så ved nærmere eftertanke, er det ikke mundkurven brugt med omtanke jeg protestere mod. Men netop som en har skrevet, når den bliver brugt fordi ejeren/rytteren udnytter, hvor nemt det er at smække den på, og så bliver hesten ikke tyk. Fik virkelig ondt af den vallak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder heller ikke .... |
|
|
... specielt hensigtsmæssigt.
Jeg kan godt forstå at den ikke skal have lov at æde det lange græs - selv om den er slank NU, kan det hurtigt gå galt med en islænder. Men den skal jo have mulighed for at spise lidt - og det er meget svært på for langt græs. Men uanset hvad, der vil altid være nogen der bruger et stykke udstyr uhensigtsmæssigt - det betyder ikke at udstyret i sig selv er forfærdeligt - men mere at folk burde sætte sig ind i hvad de laver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv hest nej tak |
|
|
1000 undskyldninger. Ja ja hvis det hjælper på jeres samvittighed over at i min verden overgreb på jeres hest. Det gælder for Ca 90 procent af jer ja så kan jeg kun sige at jeg håber der snart kommer fokus på det problem som udvider heste mennesker udsætter deres dyr for. Og jeg har set og kender mundkurv heste og det er grunden til jeg syntes at jeg kan tillade mig og ha den holdning. Og jeg mener at der er gået mode i dit totur redskab der desværre kan købe til Ingen penge. At 10 årige og teenager og andre ukompentente heste folk bare kan smide det @!#$ på sin hest er sgu da grotesk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen penge? |
|
|
Kan godt ske 800kr (500 for kurv og 300 for grime) ikke er penge for dig, men jeg kunne nu da godt finde andre ting, jeg hellere ville bruge dem på.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alt for lidt |
|
|
Nej 800 for noget så sindssyg som en mundkurv er alt for lidt.. ville ønske det steg til det 5 dobbelt. Så begynder de uansvarlige brugere nok og tænke sig om
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også tilhænger |
|
|
Om Natten går vores heste på mindre folde hvor de kan græsse (ikke på de folde, hvor græsset er stærkest), men om dagen/aftenen er de lukket fra på "den kedelige "vinterfold". Vi har haft slået vores græs, fordi det vokser så meget i år, at vi ikke har kunne bruge det. Vi flytter også en del på hegnet, så de kun få lidt ny græs ad gangen. Så den der med at man ikke gider gøre noget ved forholdene passer ikke! vi har 4 heste, de 2 har lidt mave, nummer 4 er fed. Den er meget grådig, hvilket den også har været de steder, hvor den har været opstaldet, også om vinteren. Det gør det så ikke bedre at den kan leve af ingenting. Hvis det ikke bliver bedre, ja så får hun alså mundkurv på nogle timer om dagen, eller om natten. Jeg tror ikke løsningen er at tage dem næsten helt fra græsset, da de så bliver mere grådige, når de kommer på det igen. Med en mundkurv får de trods alt lidt. Kan ikke rigtig se hesteveldfærd i at stå på en jordfold 24-7.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Græs græs |
|
|
Jamen kæreste Tina Fimpe, når du nu tydeligvis ved ALT om forfangenhed, så del dog din visdom med os onde, egoistiske, uvidende, uansvarlige dyremishandlere, og forklar os PRÆCIS hvad vi skal gøre, så vores tørstige, sultne, kløende og smerteplagede heste kan slippe for maskerne. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv... |
|
|
Mundkurven hos Tika koster ca 160 kr, det er overkommeligt 8 Og så står der iøvrigt, at den kun bør bruges i samråd med dyrlægen f.eks. i forbundelse med forfangen hed...... Nå, jeg er sikker på at jvis jeg ringede til dyrlægen og spurhte ham ville han anbefale mundkurven. Tina fimpe, jeg tror efterhånden at du er en troll, der har lavet en præsentation bare for at resten af ænderne tror du er en rigtig and fnis fnis (undskyld, men det ER altså morsomt at læse de samme angreb igen igen igen igen .....)
Mvh. Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|