Hvem brugte du før og hvorfor skiftede du???
Du har ret man hiver ALDRIG et ben ud fra hesten,smeden må selv arbejde UNDER bugen,ikke ude på siden,da hesten vil føle ubehag og derfor vil stå uroligt.
mht til din jyde,der skulle ikke være noget problem med at løfte benet og holde dem i den tid det tager at gøre arbejdet,HVIS at ejeren selv har gjort noget for at den ved hvad den skal,og ALDRIG slipper benet efter hestens egen vilje.
Smeden skal også bruge en hovstand som benet kan ligge i,det er en stor hjælp til både hest og smed.
Jeg ved udmærket at en jyde er en tung hest,og hvis at den bliver ved med at tage fks. et bagben,ja så er det så enkelt at lægge en læder kode rem på den,og løfte benet og holde det med et reb.
Det er en human og sikker metode for både hest og smed,og hvis at man gør det hver gang at der er problemer vil du se at efter kort tid har den lært det,og det UDEN at slå eller sparke den.
Tro mig,jeg har skoet ikke så få jyder.
Desværre tror smedene at de skal sko mindst 10 heste om dagen,selvom priserne faktisk er sat så 3 til 5 er nok,plus nogle beskæringer.
Fakta er at hvis smeden booker for mange skoninger pr dag,er det umuligt for ham at gøre et forsvarligt godt arbejde ,og følgerne er alt for ofte tabte og løse sko,bare læs alle de indlæg hvor fortvivlede hesteejere ikke kan forstå hvorfor hesten taber sine sko efter et par uger ,eller skoene er løse på et par dage
Jeg kan godt forstå det,dårligt smede arbejde.