Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

asymetrisk slid på hæle på baghovene
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 11:51

Hej alle

Jeg håber der er nogen herinde der har nogle erfaringer med følgende;

Min lille 5 årige hoppe slider sine hæle på baghovene mere på ydersiden end indersiden. Nogen herinde der har set noget lignende og hvordan fik I det rettet op?

Hun er ikke halt og træder fint og villigt ind under sig. Hun har ikke været redet så meget, men mest trænet fra jorden indtil nu (lipizzaner og langsom i vækst).

• Jeg har skiftet sadlen ud (4 uger siden) da jeg frygtede at hun havde øm lænd og at det kunne være årsagen - men ser ingen ændring endnu?
  • Jeg har overvejet om hun har arbejdet på for små volter (mere end hun har styrke til) og derfor prøvet kun at trække lange ture med hende uden rytter i 6 uger - men så ingen ændring?
  • Overvejer om det er nyre-relateret og det kan være fodringen der kan være årsagen?

Jeg synes også hun er blevet lidt mere udad-stillet på sine bagben over de seneste måneder - men ser ikke nogle ændringer på forhovene (ingen brudte tå-akser eller lign)... - ved snart ikke hvad der hænger sammen men bekymre mig for de ændringer jeg ser.

Alle forslag/overvejelser I måtte have er meget velkomne!

Bedste hilsner

Ann

Trolle & Noblessa

Although Methods may vary from horse to horse; Principles never do

0
0
Svar på denne tråd

Hvad siger
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 16:23

Hvad siger smeden?

Hvis benstillingen er lidt kohaset (haserne er lidt samlet og tåen vender lidt ud), så vrider de tit rundt på ydersiden af hoven ved hvert skridt. Det kan ses bagfra. Hvis din hest gør det, så er det nok forklaringen.

Hvis benstillingen ændres pga evt forkert beskæring eller forkert belastning (ikke at jeg siger det er tilfældet hér) bør hesten blive øm og evt halt. For så bliver sener og led overbelastet.

Men hvis det er sådan, hesten nu en gang er bygget, så er der ikke så meget at gøre ud over regelmæssig beskæring og evt sko, hvis den slider for meget.

Hvis hesten ikke viser tegn på ubehag eller bliver varm, hævet eller øm i led og sener, så ville jeg bare tage en snak med smeden næste gang og tage den derfra.

Med venlig hilsen

Mia F.

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!

2
0
Svar på denne tråd

Kohaset benstilling
Forfatter: 
Dato:  08-05-2014 10:24

og evt bagsko på.
Min gamle bevæger sig sådan og har aldrig haft en sygedag, men skulle jeg lege barfodsfundmentalist, ville det belaste leddene.

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

1
0
Svar på denne tråd

baghove
Forfatter: 
Dato:  10-05-2014 08:53

Hejsa

Min den unge havde det samme i efteråret. Hos ham viste det sig, at hoften var lidt skæv, så han derfor ikke brugte bagparten rigtigt. Han var ikke blev ikke redet i den periode. Efter hoften blev rettet, ser hans hove igen ud som de skal.

Måske manglende styrke i bagparten, der gør din "svinger" med benene.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider