Hvad siger smeden?
Hvis benstillingen er lidt kohaset (haserne er lidt samlet og tåen vender lidt ud), så vrider de tit rundt på ydersiden af hoven ved hvert skridt. Det kan ses bagfra. Hvis din hest gør det, så er det nok forklaringen.
Hvis benstillingen ændres pga evt forkert beskæring eller forkert belastning (ikke at jeg siger det er tilfældet hér) bør hesten blive øm og evt halt. For så bliver sener og led overbelastet.
Men hvis det er sådan, hesten nu en gang er bygget, så er der ikke så meget at gøre ud over regelmæssig beskæring og evt sko, hvis den slider for meget.
Hvis hesten ikke viser tegn på ubehag eller bliver varm, hævet eller øm i led og sener, så ville jeg bare tage en snak med smeden næste gang og tage den derfra.