Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp til mystisk "sygdom"
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 09:18

Hej HN.

Jeg vil gerne høre om der er nogen her inde der har prøvet noget lignende med jeres hest(e), og/eller kan hjælpe mig med gode råd..

I midt februar (ca.) spise min hest nogle rødder hun åbenbart ikke kunne tåle. Hun fik noget der lignet nældefeber, som vi så i samråd med dyrlægen konkluderede med at det nok var..
Hun fik så fri indtil det var væk, og jeg gik så i gang med at ride igen.
Jeg kan godt mærke der var et eller andet der ikke er helt som det skal være, men har til gengæld virkelig ingen idé om hvad hun evt. fejler. Så i starten af april måned begynder hun å bli mega øm omkring hele sin bagpart og specielt i venstre side, hun vil ikke rigtig løfte halen længere (noget hun normalt gør rigeligt). Jeg snakker igen med dyrlæge, men som mener at det nok bare er en eftervirkning af nældefeberen eller noget som er gået i musklerne og derfor bare skal have tid til at gå ud af systemet.
Hesten får fri igen..

14 dage senere får hun kolik og dyrlægen kommer ud. Hun får almindelig kolik behandling og noget muskelafslappende da han godt kan se at hun er lige øm nok over nyrene. Kolikken forsvinder, men det andet bliver slet ikke bedre. Dyrlægen kommer så tilbage for at tage blodprøver, og de viser så et rigtig højt indhold af de hvide blodlegmer. Dyrlægen konstaterer så med en bakterie infektion som følge af de her rødder hun ikke kunne tåle, og tilføjer sandsynlighederne for et moderat nyreslag (også som følge af disse rødder). Hesten får antibiotika, 5 dager med Norodine vet. pasta. Dette giver heller ingen bedring over hovedet...

Hesten bliver sat på en 10 dagers kur med Metacam for at se om smertestillende kan hjælpe på det (ømheden), men nejda..
Så det sidste nu er at hun har fået vitamin kur fra dyrlægen som så skal være organisk bundet således at det optages hurtigt og "kommer de rigtige steder i kroppen". Det har hun gået på i 10 dage nu, og der ingen tegn til bedring - det eneste der er sket nu er at hun klør sig selv til blods i halen og dermed også har lavet store sår..

HVAD GØR JEG???

Hilsen en meget meget frustreret hesteejer :(

0
0
Svar på denne tråd

ved i hvilke
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 10:49

Ved I hvilke rødder den har spist - siden du ved det er rødder så tænker jeg at prognose og behandling er lidt lettere hvis I finder ud af hvad hun har spist.

En hest med nyreslags symptomer ville jeg så helt sikkert tilføre ekstra E-vitamin og Selen.

Profeed kan måske hjælpe maven på vej. Men hun lyder til at være temmelig generet af et eller andet - så det skal der jo findes ud af hvad er.

Har dyrlægen tjekket nyre og levertal?

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd

Borelia?
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 11:07

Ved du om hun er testet for Borelia?

Under alle omstændigheder, så jeg vil undgå stivlelse i foderet (pga. nyrelagssymptomerne) og tilføre E-vitamin, som Svensen også nævner ovenfor?

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Design for Pets

Hundetilbehør og Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

1
0
Svar på denne tråd

Lidt flere oplysninger
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 11:41

Hun får noget der hedder equiline Vita-B-Forte

Komplet oversigt over indholdet kan ses her:

www.gaerum-dyreklinik.dk/wp-content/ uploads/Indhold-Vita-B-Forte.jpg

Der er E-vitamin i disse, samtidig er hun også fuld dækket ind med elektrolytter.

Hun får nærmest kun græs nu, lidt hø om aften men det gider hun ikke rigtig at spise alligevel. Hun får måske 1/2 liter kraftfoder i døgnet, kun for at få hende til at spise de vitaminer og elektrolytter.
Det skal lige nævnes at hun spiser helt normalt.

Hun er ikke testet for borelia nej..

Altså jeg ved at det er rødder fra ukrudt, men præcis hvilke ved jeg ikke. Vi havde lukket noget af deres vinter fold af i en periode pga noget arbejde, også lukket vi da bare op igen når vi var færdige, og på den tid vi holdt området lukket må der have kommet nogle græs strå op som de heste så fik nappet i sig.

Forresten så snakket dyrlægen om mulig urinvejsinfektion / blærebetændelse også inden hun fik antibiotika. Han mente alligevel at antibiotika i 5 dage nok skulle tage hånd om det også hvis det var.

Jeg har modtaget en kopi af: "Resultat af blodprøveanalyse" og den indeholder: Hvide blodlegemer (over normal værdi); neotrofile (unormalt høj); Eosinofile (normal); Lymfocyter (normal); Monocyter (normal); basofile (normal).
Videre viser prøven normal blodprocent, samt normalt indhold af rødeblodlegemer, og Hæmatokrit.

Muskelværdi ASAT er over normal værdi, mens muskelværdi CPK er normal værdi.

0
0
Svar på denne tråd

hvis det er plante
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 12:15

Så må I jo kunne se om der gror noget der er giftigt for heste? Evt få en til at gennemgå området - for det er jo nok ikke "bare græs" den har spist - hvis det er noget madforgiftning.

Ellers ja så må det jo være noget andet. Du må få dyrlægen igang med at teste for flere ting så din stakkels hyp kan komme på højkant.

Borelia lyder som en god ide i hvert tilfælde.

Og ellers må dyrlægen jo have fat i en der kan komme med et bedre bud

MHT E-vitamin og Selen så ville jeg give den en kur uanset hvad det ellers får.

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd

stine...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 13:20

Hej Stine.

Det høre vel også med, at hoppen stadigvæk er meget øm over krydset, og virker som om hun íkke har fuld kraft i halen. Bare man bevæger hånden i nærheden af krydset, så trækker hun sig sammen

Mvh

Helle

0
0
Svar på denne tråd

Det har du ret i...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 13:30

Troede jeg havde skrevet det med at hun var øm... :( Men JA, det hører helt sikkert til historien! Og jeg har vidst glemt det med halen.. Tak Helle :)
Så ja, lige to aspekter mere tilføjet til historien..

0
0
Svar på denne tråd

Hjælp til mystisk "sygdom"
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 15:41

Det lyder som om en udrensning af systemet kunne hjælpe.

prøv at se dette link.. har dog ikke prøvet det selv hverken på hest eller menneske, men har hørt at det skulle virke.

www.anitabakkegaardhansen.dk/index- filer/Heste.htm

gittesperling.blogspot.dk/2012/03/ sommereksem-hos-hest-2.html

God bedring med din hest.

If she's amazing, she won't be easy. If she's easy, she won't be amazing. If she's worth it, you won't give up. If you give up, you're not worthy.

0
0
Svar på denne tråd

ville prøve at
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 19:38

jeg ville prøve at kontakte Lise Bang Hansen

www.alternativdyrlaege.dk/ kontakt.html

prøv evt at ringe til hende og hører om hun kan hjælpe

hun er uddannet dyrlæge og samarbejder kun sammen med din egen. Hun er super dygtigt.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-05-2014 13:07

der er desværre også mulighed for at det er hammelschwans sygdom

www.netdyredoktor.dk/hest/ sygdomsleksikon/h/ hammelschwanz.aspx

1
0
Svar på denne tråd

Pyha, ....
Forfatter: 
Dato:  06-05-2014 13:21

Det lyder sørme ikke godt ....

Har du nogen erfaringer med den grusomme sygdom?

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Design for Pets

Hundetilbehør og Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd

Har kigget på hammelschwanz
Forfatter: 
Dato:  06-05-2014 14:18

Jeg har kigget på Hammelschwanz men jeg synes ikke rigtig symptomerne passer... I hvertfald ikke de symptomer jeg kan læse mig til på nettet.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider