Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ny hest = nye problemer
Forfatter: 
Dato:  26-04-2014 20:12

Så blev det forår og jeg glædede mig til at ride i det grønne landskab med stigende temperaturer... Men nu har jeg fået en anden hest i efteråret, og forår er nu ikke længere det samme. Smeden har hele tiden sagt, han var en hest, der skulle passes på når der kom græs... Og jeg har taget det meget let -for har aldrig haft problemer og nok været lidt fordømmende omkring al' det med indgræsning og forfangenhed- men nu står hesten med on/off tydelig puls i det ene forben og blodudtrækning i sålen... *SUK*

Jeg kender intet til, hvad jeg kan og bør fra nu. Ved jeg kan søge og finde en masse råd bla herinde, men jeg er gået lidt i pit, da det er rigelig overvældende, fordi jeg også skal finde et andet opstaldningssted. Så jeg ku rigtig godt tænke mig råd i hvad jeg gør fremover og hvor det muligvis drejer sig om en hest, der har været forfangen før. Jeg skal undgå sukker? Og det er noget med det er værst, om morgenen når det har været kold om natten og bliver varmt om dagen? Hvad mere skal jeg vide? Gerne overordnet og ikke alt for specifikke, personlige erfaringer med specielle tilfælde.

MVH Lone - hesteejer igen, til den unge knægt Cassino

0
0
Svar på denne tråd

hvis forfangen...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2014 21:45

Hej Lone.

Hvis din hest er begyndende (eller er forfangen !) skal du under alle omstændigheder have den væk fra græsset omgående !!!

Den skal IKKE have sukker og så lavt stivelse som muligt - dvs. rigeligt grovfoder (meget gerne med analyse, da der kan gemme sig masser af sukker i grovfoder, det kan ikke ses, lugtes eller på anden måde opdages uden analyse).

Derudover total optimering i vitamin/mineraldækning...

Måske dit fremtidige opstaldningssted skal være et sted med paddock paradise, dvs. stier uden græs, hvor der bliver fodret relativt ens året rundt.

Jeg er selv indehaver af et stk pony, som sidste år i starten af maj blev forfangen - ud af den blå luft !!!

Jo altså, den var da for fed, og er "kun" selskabspony, så får ikke meget motion....

Efter det sygdomsforløb (som jeg ALDRIG håber jeg skal opleve igen), har jeg lavet paddock paradise, fodrer kun med grovfoder (med analyse) i slowfeedernet med små masker, fodrer stort set ens året rundt, ingen græs, optimering i vitamin/mineralbalance og evt. hjælp fra smeden mht. evt. sygebeslag eller special beskæring....

Det er en helvedes sygdom, og de stakkels heste...... har så ondt.....

Held og lykke med din hest...

Hilsen Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider