Hej Lone.
Hvis din hest er begyndende (eller er forfangen !) skal du under alle omstændigheder have den væk fra græsset omgående !!!
Den skal IKKE have sukker og så lavt stivelse som muligt - dvs. rigeligt grovfoder (meget gerne med analyse, da der kan gemme sig masser af sukker i grovfoder, det kan ikke ses, lugtes eller på anden måde opdages uden analyse).
Derudover total optimering i vitamin/mineraldækning...
Måske dit fremtidige opstaldningssted skal være et sted med paddock paradise, dvs. stier uden græs, hvor der bliver fodret relativt ens året rundt.
Jeg er selv indehaver af et stk pony, som sidste år i starten af maj blev forfangen - ud af den blå luft !!!
Jo altså, den var da for fed, og er "kun" selskabspony, så får ikke meget motion....
Efter det sygdomsforløb (som jeg ALDRIG håber jeg skal opleve igen), har jeg lavet paddock paradise, fodrer kun med grovfoder (med analyse) i slowfeedernet med små masker, fodrer stort set ens året rundt, ingen græs, optimering i vitamin/mineralbalance og evt. hjælp fra smeden mht. evt. sygebeslag eller special beskæring....
Det er en helvedes sygdom, og de stakkels heste...... har så ondt.....
Held og lykke med din hest...
Hilsen Tina