Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hov i sæbevand hvordan?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 15:40

Hej

 

Min hest har nok en hovbyld, og skal mest muligt stå med benet i sæbevand, så bylden bliver trukket ud. Den er ikke van(d)vittigt begejstret for at stå med benene i vandspande, så er der nogen der kan et godt trick til, hvordan man får sådan et sæbebad til at lykkes bedst muligt? Jeg har engang set sådan nogle vandboots, men dem kan jeg ikke finde nogen steder på nettet - og jeg har heller ikke alverdens tid, da det jo gerne snart skulle kunne ordnes med den hovbyld. Den lokale rideudstyrsshop kender ikke til de boots. Gode råd modtages!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 sygboots
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 15:50

Hyldahl har nogle sygeboots, måske de kunne bruges?

 

hyldahlshop.dk/produkter/64- gamascher-amp-bandager/82-horse- guard-hovsko/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger....
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 16:21

Jeg bruger opvaskebaljer i stedet for spande :-)

 

De er nemme at ramme ned i, uden at de røre en kant. Og skulle de flytte lidt på hoven, er en opvaskebalje større i grundfladen end en spand, så det kan de fint gøre uden at vælte baljen.

 

Jeg ved, at der er nogle som laver "pakninger" med varm havregrød e.l. Det har jeg dog aldrig prøvet.

 

Jeg tror der skal en del vand og varme til, for at få effekt. Så måske vil diverse vandboots o.l. måske ikke være så effektive ? Og om ikke andet er en opvaskebalje samt sæbespåner nemt, billigt og kan fåes alle steder.

 

Mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 Løft spanden
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 17:46

Jeg fik et råd af min smed, og det har virket på alle de heste jeg har haft i vand siden.

 

I stedet for at sætte hestens ben ned i spanden, så løft spanden op til benet og hold den der. I løbet af meget kort tid vil hesten selv sætte benet ned på gulvet og vupti står den med benet i spanden.

 

Selv min et års plag, som ikke har prøvet så meget, fangede det her lige med det samme, så det gik super nemt at have ham i fodbad.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 bageform
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 18:03

vi bruger en bageform i blød silikone. Den kan tåle at hesten skubber til den eller træder på kanten og så larmer den ikke hvis hesten får skubbet til den som en spand eller balje gør, hvilket skræmmer nogle heste.

Vi har en hoppe der konsekvent starter med at vælte en spand eller balje så der er vand ud over det hele (for hun skal nok lave et stort postyr), når hun har haft væltet det hele en gang står hun dog fint med hoven i vand. Men efter vi er begyndt at bruge bageformen så står hun pænt stille lige fra start, har kun en enkelt gang tråt på kanten og det skete der jo intet ved andet end der løb lidt vand ud over kanten hvilket var minimalt.

 

Så silikone forme får topkarakterer her når det gælder noget til at stille hestens hove i

 

mvh morkaren

5
0
Svar på denne tråd
 
 Den smartestes løsning
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 19:38

Du laver sæbevandet i en frysepose, sætter hestens fod i posen. Rundt og koden vikler du gaffatape. Derudover giver du lige to ekstra poser du over og også gaffatape rundt om dem. Så sætter du hesten ind i boksen med noget dejligt hø/Wrap, så den står stille.

 

Resultat: hest der hygger, dig der kan lave noget andet i mens og en dejlig ren hov.... Virker hver gang.... :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gummistøvle
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 10:15

Gummstøvlen Charlotte linker til i første svar er genial. Den bør ligge klar i et hvert medicinskab :)

 

Vandet med sæbespåner (sæbepåner er bedst, da det indeholder olie)laver du direkte klar i gummistøvlen, afventer at vandet er tempereret og påmonterer støvlen.

 

Det er nok bedst, at hesten står i sin boks, da et hårdt betongulv giver mere plask, hvis hesten bevæger sig.

 

Efter ca. 15 min. skylder du grundigt med lunkent vand -

 

2-3 gange om dagen - så er den klaret.

 

God bedring :)

 


Med venlig hilsen

 


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 11:03

Min har heller aldrig kunnet finde ud af det med vand og fødder, men da den fik en hovbyld sidste år, var den ligesom bare nødt til at lære det, og her var tricket at bruge de her bløde Flexi-Tubs-baljetingester. De kan jo nemlig "fjedre", hvis de flytter sig lidt, larmer ikke, og er generelt bare nemme at have med at gøre. :)


Michael

GO FOR IT!!



1
0
Svar på denne tråd
 
 Husk træningen i dagligdagen
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 11:44

at stå med "fødderne" i en spand er en del af min faste træning med mine ponyer.

 

Jeg bruger generelt meget tid på tillidsskabende øvelser, og i situationer hvor man skal kunne behandle skader kommer den tid man har brugt tilfoldigt igen :)

 

Jeg købte sidste år en vallak der var panisk angst for spande med vand. Jeg kunne slet ikke komme i nærheden af ham med spanden, så jeg brugte en del tid på at vænne ham til at spnden betyder mulighed for lækre godbidder. Nu kan jeg bare stille den foran ham og bede ham om at stille benet i spanden - og så gør han det

1
0
Svar på denne tråd
 
 hove i vand
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 10:58

Min gamle hoppe kunne ikke stå i en spand vand. Det var ikke spanden og ikke vandet hun var bange for, men det at spanden kunne give efter når hun satte benet ned. Det samme galdt boots af enhver art. De giver også efter og det kunne hun ikke.

Jeg fandt løsningen ved at lave en "skål" af en kraftig plasticpose og gaffatape og købe en stor gul bilvaskesvamp fra harald nyborg eller t-hansen eller lign.

Lavede sæbevandet klar i en spand. Gennemvæddede svampen og ladge den i "skålen", som jeg satte under den løftede hov og derefter førte til gulvet. Når hun så stod der fyldte jeg efter med sæbevand i "skålen" og vupti kunne hun godt bades.

Fandt senere en lav flexi-spand der ikke havde kanter neden under og derfor heller ikke gav efter. Denne kunne jeg også bruge.



Mvh. Rikke

1
0
Svar på denne tråd
 
 køb en pakke bleer
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 22:00

væd en ble op med sæbevand og klæb den fast om hoven og smid hesten ind i boxen en tid.


Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó

  FB-site: Dejo

 

Don't let your dreams just be dreams.

 

Powered by

Mustang Trailers - Sadelmager B. K. Rützou

HERI - Horze Slagelse - Ll. Haspeholm - PC Trailerservice

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gummistøvler
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 08:07

Som andre har skrevet; GUMMISTØVLER er et genialt koncept, til heste der skal stå med poten i vand :-) De fåes bla hos optihorse.dk :-)

 

Jeg bruger gummistøvler til vores, både til når de skal stå med sæbe osv til behandling, men også om sommeren. I de tøre perioder, hvor hovene tørrer helt ud og smeden skal mase for at ordne dem, så kommer de 1-1½ time DAGLIGT i vand :-) Altså, 1 støvle på hvert ben, koster lidt i invistering, men giver et suverænt resultat. Min smed var HENRYKT sidste sommer, da jeg gik igang med det :-) Det er bare at putte støvlen på, have en vandkande klar med vand, og så fylde i når støvlen er spændt :-) For at holde hovene fugtige om sommeren, behøver der ikke være meget vand i, da det jo faktisk kun lige er sålen der behøver at nå vandet, så de kan sagtens gå rundt og græsse imens de får vandet poter :-) Nå, det var lidt et spring i emnet, men uanset hvad, så er en gummistøvle god til den slags :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 vi er glade for
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 13:26

IKEA har en rektangulær sort bløøød opvaskebalje - den er fantastisk - let få hoven i - og let for hesten at løfte op da - og så sker der ikke noget hvis den træder lidt skævt på den eller på kanten :)

Start også gerne med lidt sæbevand i bunden så hesten ikke føler at benet drukner :) - og så ros og guf når benet står der :)


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2014 08:26

Hej!

Nu ved jeg ik om dit problem har løst sig.

 

Men jeg har selv lige stået i samme situation med min store hest der bare heller ik vil ha benet i en spand vand.

 

Jeg tog en pose (af de mindre) puttede i en kraftig sok, en svamp godt våd af sæbevand ned i, og så på med sokken.

 

Så kan du ind imellem fylde mere sæbevand i med en sprøjte eller lignende.

 

Det virker fint.

Her sprang bylden efter 3 dage.


Hilsen Pia

 

Inkarneret Connemarafan!

 

Nu igen med DV!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2014 09:17

Når den har stået i sæbevand kan du ligge en animalintex under og pakke hoven ind, det er effektivt mod hovbylder ?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider