|
|
| forfangen kom med gode historier |
|
|
Åhh jeg har brug for et par solstråle historier ang forfangne heste.. - gerne med tilbagefald eller med roteret hovben.. - og undskyld mit mærkelige indlæg, men har lige brug for til positiv stemning 
Horselux forhandler i roskilde/kbh www.minimule.dk - udstyr til de mindste, samt salg af foder. 6/7-06 - Min elskede ven igennem 12 år - Jeg sa ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Solstråle |
|
|
Min datters gamle pony har været forfangen, sidst på sine baghove for hmm... 2 år siden. Der er intet at mærke på ham i dag, han er helt rengående  Jeg passer selvfølgelig på med græsset, men ellers tages der ingen specielle hensyn til ham, udover, at arbejdet selvfølgelig tilpasses ham pga. hans alder. Han foretrækker at være udenfor fremfor ridehallen og gider ikke dressurtræning mere. Så han får lov til at være gammel og så laver min datter og ham agility som han er topsej til! Smeden kan intet se på hans hove mere.
Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Solstrålehistorie |
|
|
Hej, Min dame blev forfangen for knapt 4 år siden. Heldigvis ikke slemt, men nok til at hun havde det ret skidt. Hun er disponeret for tilbagefald, så jeg vogter over hende som en høg. Hun har haft symptomer i form af rotation af og nedsunket hovben, som vi kan få styr på igen, når vi gør os umage og passer godt på. Det har været nødvendigt at ændre alt. Ingen græs overhovedet, kun jordfold hele året (hvilket hun tager med højt humør, men hun har en foldkammerat i næsten samme situation, så de hygger sig sammen), nøje afvejede mængder af mager wrap (hun tåler ikke tørt hø), total ændring af foderplan (i flere etaper, da hun er sart og det er svært at finde ud af, hvad der udløser nye symptomer), tilskud af forskellig art og så regelmæssig, afpasset motion. I dag er hun en tilpas slank (men dog med en let spækkam, som vi nok aldrig kommer af med), i god kondition (kan i hvert fald køre sin rytter træt før hun selv ser brugt ud), blank, frisk, glad og fuldkommen rengående med sunde hove (barfodshest). Men det kræver som sagt 100% kontrol med ALT. Men jo, jeg kan kun fortælle, at det KAN ende godt Hvis man altså kan leve med de restriktioner det giver... Held og lykke til dig og din hest! MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har du fået |
|
|
testet hende for Cushings? - det er jo desværre et af symptomerne at de har let til spækkam og tilbagefald på forfangenhed trods godt management.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for de gode historier |
|
|
svensen: ja hun er testet og den var negativ, hun har dog EMS.
Horselux forhandler i roskilde/kbh www.minimule.dk - udstyr til de mindste, samt salg af foder. 6/7-06 - Min elskede ven igennem 12 år - Jeg sa ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt at høre |
|
|
jeg ville nok teste den fra tid til anden. samtidig sikre at den er dækket ind med vitaminer/mineraler - min erfaring er at de køre Cushing og EMS heste har et større behov end raske heste. Her tænker jeg især på magnesium, måske en gang E-vitamin boost fra tid til anden. Bukkehornsfrø er også godt ligesom Profeed til maven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svensen |
|
|
åh jeg kommer dig i forkøbet, hun får allerede ekstra magnesium og har lige fået lidt ekstra e vitamin, men bukkehornsfrøende har jeg ikke hørt om?? Vi er på sidste forsøg nu, og jeg er selvfølgelig helt knust  hun blev forfangen i sommers, blev testet posetiv for ems, fik tilbagefald imens jeg var på ferie. I efteråret blev hun røgten fotograferet og har fået en drejning på 7% ingen nedsynkning. så har vi haft et par gode måneder og dum for 1 uge siden igen stift gående. Hun får en sidste chance og tre uger til at komme sig betydeligt, ellers må jeg sige stop. Hun er nøje fuldt af både dyrlæge og smed. - derfor har jeg lige brug for et par gode historier, så kom endelig med flere... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uha uha |
|
|
Du kan måske prøve at give hende Agnus Castus - det har i hvert tilfælde en gavnlig virkning på symptomerne på Cushing og i nogle tilfælde også på insulin www.laminitis.org/ Vitex%20trial.html Lige nu er det vel bare at prøve hvad der prøves kan lyder det til - æv æv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja masser |
|
|
jeg har fulgt gennem tiden. Hvis jeg tager Simon Curtis bog omkring hove, herunder forfangenhed, beskriver han få tilfælde som er svære at rette op på og det er heste med uens forhove, heste med meget fuldblod og heste hvor hovbenspidsen var begyndt at afkalke. Derudover vil jeg tilføje meget gamle heste/ponyer med cushing hvor medicin ikke hjælper. Vær obs på de kan få små tilbagefald hvis der kommer spirer på folden, høet eller wrappen ændrer sig, ændringer på folden, såsom frost... og hovknusninger og hovbylder bliver ofte misforstået som tilbagefald. Så kan du ellers få slanket ponyen, så fat mod Rikke
Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
tak for de posítive svar også på privat beskederne  Jeg prøver at høre på hvad dyrlægen siger men, jeg kan ikke lade være med at tænke at det er noget andet end det skidt igen, en hovbyld el. lig. - Men samtidig ved jeg at Nanna er en af de bedste til det skidt her, så jeg lytter til hende. vi arbejder hårdt på at blive slanke og det bliver bedre og bedre, men det er svært at blive slank når man skal holde sig i ro  jeg skal prøve at ligge et billede ind af hende før og efter..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Bissen, EMS, over 20 graders rotation på forhovene, dyrlægen var meget tæt på at anbefale en aflivning, men med træsko blev hun haltfri med det samme, og var det også da hun fik dem af, 5 uger senere. Hun har desuden været haltfri siden  Faktisk er det ofte hoven der drejer om hovbenet, og ikke hovbenet selv der drejer - derfor kan mange rettes rigtig godt med go beskæring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endnu en... |
|
|
Min blev forfangen som 4 års (trakhener/holstener blanding). Jeg overtog hende kort efter den akutte fase, hvor hun på daværende tidspunkt havde en hovbensdrejning på hhv. 3 og 6 grader. For at gøre en meget lang historie en hel del kortere, kan jeg fortælle, at jeg idag har en glad, rengående og fantastisk hest, der blev tilredet i efteråret og fungerer upåklageligt. - Tog man nye røngtenbilleder, ville der formentlig ikke være nogen hovbensdrejning tilbage. Klog af skade betyder management alt for mig. Hvilket kort fortalt betyder: - Motion (hold hesten slank & forbrændingen oppe) - Sukker/stivelsesfri fodring (masser af grovfoder og intet græs eller korn) - Regelmæssig og korrekt beskæring (boot - ingen sko) - Ekstra vitamin boots (med bla. magnesium forår/efterår) Jeg tror fuldt og fast på, det kan lade sig gøre at rette en hest op efter forfangenhed, samt holde den rask derefter. Men det kræver, man dropper idéen om, at forfangenhed kun kommer at frodigt forårsgræs og utilstrækkelig indgræsning. - Det er et stofskifte problem, der skal tages hensyn til hele hestens fremtidige levetid. Og sidst men ikke mindst kræver det, at hesten opstaldes et sted, hvor de reelt har opdateret viden omkring EMS og forfangenhed. Vi har mødt vores andel af mennesker, der ikke har søgt ny viden de sidste 30 år, syntes 50+ overvægt er helt ok , at hesten saaaaagtens kan komme på sommergræs (det var jo sidste sommer den var forfangen), at 4 kg hø til en stor hest er rigeligt, at en småt gående hest bare skal have sko på (sjovt nok er den kun småt gående om sommeren). - Ærligt... Den slags holdninger er gift for dig og din forfangne hest, og i mine øjne hovedårsagen til de fleste tilbagefald (fordi hesten ved et uheld lukkes på græs, får det forkerte foder, bliver for fed etc.)... Sorry det blev langt, men jeg kan ikke rigtig stoppe igen, når først jeg går igang  Held & lykke til dig og hyppen. 7 grader er ingenting, og kan sagtens retets op. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Welsh hoppe |
|
|
For en del år siden købte jeg en Welsh Mountain-hoppe til avl, hun blev ifolet og alt var fint. Da vi nåede sidst i juni blev hun forfangen, sidst i oktober blev hun forfangen igen. Hun havde total spækkam der var som beton! Vi fik røntgenfotograferet hovene og hovbenene var drejet hhv 8 og 10 grader. Men foråret kom og hun fik sit føl, blev ifolet igen og kom på græs med de andre hopper, selvfølgelig blev hun checket dagligt, så vi var sikre på at tage eventuelle problemer i opløbet. Men hele sommeren var hun slank og halsen blød som smør. Vi fik 3 føl på hende, derefter videresolgte vi hende som børnepony ifolet, hun skulle gå sammen med en anden pony der også havde tendens til forfangenhed. Men det sidste år vi havde hende meldte smeden pludselig ud en dag, at hvis ikke han havde vidst at hun havde været forfangen, så kunne han faktisk ikke se det på hendes hove mere.
Mvh. Charlotte Dressurtalenter Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt med gode |
|
|
Historier.... jeg eg står som sagt med en forfangen pony lige pt. Og jeg tror snart ikke der er mere at gøre, der er gode dage og dårlige dage. nogle dage går hun fint og andre skidt ( hun går fra en boks til en anden hver dag) hun har ingen puls og har ikke specielt varme hove. Men hun går stift  Jeg er så meget i tvivl, skal jeg give det mere tid, eller sige stop......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det tager |
|
|
LANG tid, vores hoppe som jeg ikke har skrevet om her, men historien er på Dressage in Harmony under præsentationer/Allegra. Hun stod i boks 4 mdr og efter to mdr gik jeg med hende i boots 1-2 minutter 2-3-4 gange dagligt, ganske småt og forsigtigt.Hun blev raspet ind hver anden-tredje uge og havde indlæg i bootsene 24/7......EFTER 4 MDR VAR HUN TRAPPET OP TIL EN TIMES GÅTUR I BOOTS.Og så kom hun på en lille sygefold med en bette rolig pony i de næste 4-5 mdr......før hun blev lukket sammen med de andre på jordfold. Hun var roteret 10 og +20 grader + sunket og er nææsten ren i røtgen nu, der mangler få grader på den der var værst, den anden er OK.Hun går barfodet eller i boots, alt efter vejret. Hun venter sit andet føl, efter den omgang, i år- vi købte hende da hun ellers skulle aflives.
Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold. Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min datters pony har været solgt, og har i den tid været forfangen af flere omgange. Jeg har fået ponyen retur,,da den stod for aflivning. Jeg passer på ham om foråret i forhold til græs, og så bruger jeg ham til kørsel. Faktisk er i sidste forår begyndt at deltage i klubstævner indenfor køresporten. Min dyrlæge siger, det er godt at jeg bruger ham, for det sætter forbrændingen op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet med boksro |
|
|
Nu ved jeg godt, det er lidt kontroversielt her, men med den viden idag om at forfangenhed i 90 % af tilfældene skyldes metabolske lidelser, og metabolske lidelser kræver diet OG motion, så tror jeg ikke du skal forvente at den bliver mærkbar bedre før den må komme ud og røre sig igen. Selvfølgelig kan den være så øm at den skal stå stille, men det er ikke min erfaring at de bliver rigtig gode før de kan røre sig igen. Skaf nogen boots hvis du ikke har gode sygebeslag med pakninger på den. Det er meget typisk for en små forfangenhest at de første skridt er de lidt ømme og efter en 10-15 minutters opvarmning går bedre. Det er jo sådan at under forfangenhed, så er blodforsyningen til de små kapillærer dårlig, og når de kommer ud og gå, så skal blodomløbet lige igang og der kan de være ømme. Det svarer til du har ligget på forkert på din hånd eller fod, så blodkarrene har været trykket, og når blodet pludselig løber til, så er man øm. røntgen viser ikke afkalkning af hovbenet, eller gaslommer som kan lede til hovbylder? Jeg krydser fingre for jer
Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina |
|
|
tak for svar... så er det heller ikke helt galt det jeg tænker, smeden var forbi mandag og give såler og pakning på hende igen, og hun står bedre på sine ben, men han konstaterede også der var hårdt tryk på hendes sål. men øv øv øv hun er så stiv når hun går fra sin egen boks over i tempos  hun har stået i boks i 14 dage nu, hendes humør er stadig fint, og hun er stadig sally, det er kun derfor jeg bliver ved. men dyrlægen har sagt 3 ugers boksro. - og forfangenhed = stå stille og EMS = motion er bare en dårlig kombi 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|