Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad gør i når i kun har to og rider
Forfatter: 
Dato:  11-02-2014 10:08

Ja som overskriften lyder hvad gør i så når i rider på den ene hest og den anden står hjemme.. Har jeres der bliver hjemme lært at slappe af eller er der panik i den? Og hvad gør i?

Høppner

Fjordheste er en fantastisk pony

0
0
Svar på denne tråd

2 heste hjemme
Forfatter: 
Dato:  11-02-2014 10:16

Jeg har gennem mange år, mens jeg havde hestene stående hjemme hos mine forældre, ladet den ene blive alene hjemme, mens jeg har redet eller kørt til undervisning.

Det har aldrig været et problem, og jeg har den holdning, at man heller ikke skal gøre et problem ud af det.

De har måske stået lidt uroligt til at begynde med, men de falder hurtigt ned, når de finder ud af, at det ikke kan være anderledes.

Jeg har heller aldrig haft problemer med at tage heste alene ud af en flok eller ride ud alene, og nu har jeg alligevel haft en del heste mellem fingrene i de 28 år jeg har redet.

Men jeg tror på, at er man bare rolig og konsekvent (og dermed mener jeg ikke noget med at slå eller lign.), men bare stille og roligt holde fast i sin beslutning om, at det er sådan her det er. Så forløber tingene fint. Den hest, som havde sværest ved at acceptere tingene var en dominerende hoppe, men det tog 14 dage, og så stod den stille og roligt, mens de andre gik ude eller blev redet.

1
0
Svar på denne tråd

Vi gør det..
Forfatter: 
Dato:  11-02-2014 10:40

Vi gør det bare, og de affinder sig hurtigt med at blive ladt alene.

Vi har kun 2 heste i stalden, og rider nødvendigvis ikke samtiddigt.

Den ene kan også gå alene ude, men den anden har det bedst inde i boksen. Den kan dog godt være ude alene, hvis den anden er på ridebanen ved siden af folden.

Men nej, vi har ikke nogle problemer med at efterlade den ene alene, men det ville da være rart med en mere ;-)

mvh

Julle

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd

Ingen problem
Forfatter: 
Dato:  11-02-2014 12:45

Altså vi har så godt nok 3 heste, men som regel bliver de to redet på samme tid og vores welsh mountain som er pensionist bliver tilbage, hun laver ingen vrøvl....vi tager hende ikke engang på stald når vi rider, hun får lidt hø ud til beskæftigelse og så smutter vi enten ned på ridebanen eller kører i ridehuset. Min mand siger hun overhovedet ikke vrinsker selvom hun er alene.

Tror det en noget de skal vænne sig til og så er det sikkert også meget afhængig af den enskelte hest hvordan den har det med at være alene, men man kan træne meget, ingen af vores er kede af at være alene, havde engang en dv i opstaldning den løb rundt og vrinskede bare man tog en enkelt hest ind i stalden, på trods af der stadig var andre heste på folden sammen med den.

MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også to
Forfatter: 
Dato:  11-02-2014 14:09

Jeg har også to, og jeg tager afsted til træning og stævner, og efterlader den ene alene hjemme.

De kan da godt vrinske lidt lige når man kører, og så hilser de igen, når de ser traileren komme oppe på vejen, men ellers er der ro.

Det er to unge på 5 og 6 år.

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  12-02-2014 12:57

Heldige jer!!

Min kan ikke stå alene, hverken på fold eller i boks.

På folden tæsker han rundt og i boksen kan han finde på at væve, småstejle og bukke, vrinske MEGET højlydt, som om han er lige ved at dø.

I ridehuset hvis han bliver forladt, kan han spænde op. småstejle og skrige/vrinske og lave trin der kunne få Hr. Brenderup op af stolen :)

Vi træner og han gør heller ikke,.. hvad skal man sige noget alvorligt... Det er sådan lidt halvhjertet... Også hvis han står alene på staldgangen og alle mand er på fold, kan han finde på at småstejle, bukke og så lave lidt cirkulære danstrin :)

Men han er blevet meget bedre med årene, han er 12 om et øjeblik og jeg har haft ham siden han var 2 mdr.

Så jeg VED at han ikke er blevet udsat for forfærdeligheder.

Han har så fået den vane at, hvis han er inde alene og står på staldgangen, så går han i frys og Stirre MEGET intenst ud af døren for enden af stalden. Så lader jeg ham være for han står jo stille, men han holder godt nok øje :D

Hvis jeg en dag skal have ham hjem, så skal vi altså have en selskabspony/hest til ham.. Og det bliver ikke noget problem, da mine to børn gerne vil have en pony hver og manden gerne vil have en hest. :)

Jeg har kommet til en gang at lukke ham ud på den forkerte fold (den var tom, men meget stor) og hans flok gik på den ved siden af, -og han tæskede rundt og frem og tilbage ved hegnet og vrinskede i vilden sky...

For nylig, skete der det der ellers aldrig sker, der hvor han står, -at han var alene på folden, da alle de andre skulle rides, de står 6 på den fold, og lige på folden ved siden af står 4 vallaker.. tsk tsk.. Dem der har gården så det doh heldigvis, men flyttede ham ind på en fold med lidt græs, så var det ikke så værst at stå alene ;)

Tror desværre ikke at han bare vemder sig til det, men vi træner det i hverdagen! :)

Mvh

Jeannett

Mosegårdens Rex

FHF

Albion Legend 5000

Str. M 17 1/2 ", Er gjort bredere i kammer svare til MW

Sælges!!

Kom med et bud!!

0
0
Svar på denne tråd

øv ja - også her
Forfatter: 
Dato:  12-02-2014 14:44

Ja, jeg har også udfordringer med mine to.

Jeg flyttede "på landet" sidste år i maj. Dengang havde jeg kun en pony, men da hun jo skulle flytte med mig på min nye ejendom og ikke skulle stå alene måtte jeg ud og investere i pony nr. 2.

Før jeg flyttede har jeg aldrig haft problemer med min gamle hoppe i forhold til at være alene. Hun kunne sagtens tages med til fremmede steder og lod sig gladeligt placere helt alene i en fremmed boks uden at komme med et eneste vrinsk. Bare der var noget at gumle på, så var hun tilfreds.

Men så fik jeg ham den "lille" ny. En vallak på 6 (min hoppe er 19) og jeg skal lige love for at de har knyttet bånd.

Nu kan ingen af dem være alene. I boksen står de og hyler og er meget urolige hvis jeg tager en af dem ud, og på folden går det slet ikke. De stæser frem og tilbage langs hegnet, og den unge er en enkelt gang skredet noget så eftertrykkeligt og gled ind i hegnet.

Hvis jeg bliver hjemme ved den hest der bliver hjemme, og lader min mand gå med den anden, så kan jeg godt tale den tilbageblivende til ro, men min mand har ikke samme mod (og er ikke lige så "dus" med hestene) så han kan få dem til at slappe af, og han tør ganske simpelthen ikke gå ind til dem når de stresser op.

Jeg forsøger at træne med dem med masser af tålmodighed og på ganske korte "uden for stalden ture", men det har bare slet ikke nogen effekt. Og jeg har ladet mig fortælle at de ikke må blive alt for angste i længere tid, idet man så kan forværre problemet..

Jeg læser meget interesseret med i denne tråd - kunne virkeligt godt bruge nogle guldkorn.

0
0
Svar på denne tråd

Puhhhh
Forfatter: 
Dato:  12-02-2014 17:31

Jeg har lige solgt min ridepony, fordi selskabs-islænderen, som jeg fik forærende, ikke kan stå alene. Det stressede min ridepony vildt meget, så det endte med, at jeg ikke kunne ride hende ud alene.

Nu har jeg lige hentet en tinkervallak, som skulle kunne rides ud alene, selvom Litla vrinsker meget i stalden. Jeg har kun nået at gå en tur med ham, og der reagerede han meget på, at Litla vrinskede så meget. Jeg håber, at det bliver bedre, så jeg tror jeg lige jeg følger med her - hvis der kommer nogen tips til at få det til at fungere.

0
0
Svar på denne tråd

Min den yngste....
Forfatter: 
Dato:  12-02-2014 20:00

Min den yngste vallak var ekstrem seperationsangst, da jeg købte ham som 1 års. På det tidspunkt havde jeg 3 heste, den 1 års, en hingst på 2 år og min ridevallak på 14 år.

Det første 1/2 år blev han ALTID lukket ind og ud som nr 2. Og selv det udløst protesthvin, bukkeri på fold og i boks, brød i sved osv.

I starten kom hestene på fold lige udenfor stalden, først efter et 1/2 år kunne jeg bruge det led som ligger 25 m væk, uden at han gik i panik.

Efter et 1/2 år begyndte jeg at lukke ham først ud, og sidst ind - begge så han havde sin frustration på folden, så han kunne løbe sin uro af sig.

Efter 1 måneds tid så kunne han takle det. Og så udvidede jeg tiden, hvor han måtte vente. Aldrig i dårligt vejr, hvis de ellers havde været ophidset ect, altid kun når chancen for succes var størst.

Hele tiden har jeg kørt væk med ridehesten for at ride, hvilket han aksepterede.

De få gange jeg red ud hjemmefra, udløst det stor frustration trods anden hest på folden.

Så det var tydeligt bedre, at fjerne kammeraten helt fra ejendommen, end at ride i nærheden.

Da han var 3 år begyndte jeg at kører ham afsted til træning - altid som den første, så han var træt, nå de andre blev fjernet. Det hjalp også.

Sidste forår aflivede jeg min gamle ridehest, og så måtte de til at være alene hjemme, når jeg tager afsted med den anden.

Og det er altså en kold tyrker, jeg rider oftest den unge først, så han er træt. Hjem med ham, i boks eller på fold, og så får han evt noget hø at hygge sig med.

Og så kører jeg med den anden.

Og jeps når vi kører kan han finde på at vrinske og på fold følge traileren op af grusvejen.

Men min kæreste plejer at kigge til ham mens jeg rider, og hyleriet og løberiet aftager indenfor 5-10 min. Herefter tuller han lidt rundt på folden og græsser, og vrinsker måske en enkelt gang eller to.

MEN i det han ser/hører traileren oppe på asfaltvejen, så galopperer han hylende og vrælede op og tager i mod os, følger langs hegnet ned til gårdspladsen.

Men det er jo fair nok, så længe han ikke går igennem hegnet, så er jeg tilfreds.

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd

uanset om..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2014 08:00

I sommer havde jeg på et tidspunkt to på samme fold og den gamle måtte blive når jeg red den unge det gik fint.

Så fik jeg min unghest hjem efter klargøring til kåring.. og når jeg skulle ud med hende, blev min vallak helt åndsvag... selvom han havde sin mor kunne han nærmest løbe livet af sig og kalde og kalde.. hoppen jeg så red var ligeglad.. men tager jeg vallaken ud er der intet.

Nu er de 5 på folden og samme mønster.. ingen problem når det er vallaken.. men tager jeg lillesøsteren ud.. går han helt i spåner. selvom han står tilbage med 3 andre på folden.. hvordan jeg lærer ham sådan noget aner jeg ikke.. men da damen har termin om ikke engang to måneder kommer han på et tidspunkt til at lære det.. da hun kommer på stald om natten når det bliver op over.. de går i løsdrift nu og stalden rummer kun en boks til en stor hest og en lille pony, så vallaken får nogle hårde nætter..

Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd

selskabs hest til selskabshesten
Forfatter: 
Dato:  13-02-2014 08:24

min gl. hoppe på 20år kan desværre ikke stå alene. hun knokler rundt i boksen /folden dvs er skumsvedt når jeg kommer retur med ridehesten. Så jeg har 3 heste i flokken hvor den ene er selskabshest for pensionisten.......

(en opstaldet pony der ikke rides på, men de betaler for alt dvs jeg har ingen udgift til selskabshesten)

Karina

1
0
Svar på denne tråd

At være alene..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 14:27

Min kan sagtens være alene både på staldgangen, folden, boksen og ude at ride. De står 3 heste på stedet. Der hvor jeg kan mærke forskel på min er perioder, hvor jeg ikke har haft meget tid, og hun derfor ikke er kommet meget rundt alene, så kan hun godt blive lidt anspændt og træls. Men er det noget der sker jævnligt er hun ligeglad.

*Dressursadel sælges; Rossner Amerika plus 17" 4.700,-*

Mvh Jannie

Engedals E.T. & Astoria

Engedals Piaffe, savner dig, du vil altid være min lille prinsesse:) <3

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider