Min den yngste vallak var ekstrem seperationsangst, da jeg købte ham som 1 års. På det tidspunkt havde jeg 3 heste, den 1 års, en hingst på 2 år og min ridevallak på 14 år.
Det første 1/2 år blev han ALTID lukket ind og ud som nr 2. Og selv det udløst protesthvin, bukkeri på fold og i boks, brød i sved osv.
I starten kom hestene på fold lige udenfor stalden, først efter et 1/2 år kunne jeg bruge det led som ligger 25 m væk, uden at han gik i panik.
Efter et 1/2 år begyndte jeg at lukke ham først ud, og sidst ind - begge så han havde sin frustration på folden, så han kunne løbe sin uro af sig.
Efter 1 måneds tid så kunne han takle det. Og så udvidede jeg tiden, hvor han måtte vente. Aldrig i dårligt vejr, hvis de ellers havde været ophidset ect, altid kun når chancen for succes var størst.
Hele tiden har jeg kørt væk med ridehesten for at ride, hvilket han aksepterede.
De få gange jeg red ud hjemmefra, udløst det stor frustration trods anden hest på folden.
Så det var tydeligt bedre, at fjerne kammeraten helt fra ejendommen, end at ride i nærheden.
Da han var 3 år begyndte jeg at kører ham afsted til træning - altid som den første, så han var træt, nå de andre blev fjernet. Det hjalp også.
Sidste forår aflivede jeg min gamle ridehest, og så måtte de til at være alene hjemme, når jeg tager afsted med den anden.
Og det er altså en kold tyrker, jeg rider oftest den unge først, så han er træt. Hjem med ham, i boks eller på fold, og så får han evt noget hø at hygge sig med.
Og så kører jeg med den anden.
Og jeps når vi kører kan han finde på at vrinske og på fold følge traileren op af grusvejen.
Men min kæreste plejer at kigge til ham mens jeg rider, og hyleriet og løberiet aftager indenfor 5-10 min. Herefter tuller han lidt rundt på folden og græsser, og vrinsker måske en enkelt gang eller to.
MEN i det han ser/hører traileren oppe på asfaltvejen, så galopperer han hylende og vrælede op og tager i mod os, følger langs hegnet ned til gårdspladsen.
Men det er jo fair nok, så længe han ikke går igennem hegnet, så er jeg tilfreds.
mvh Charlotte