Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ponyen led – lyder Plum anklageskrift
Forfatter: 
Dato:  28-01-2014 13:49
Indsat fra nyheden Ponyen led – lyder Plum anklageskrift:

Tv-kokken Camilla Plums 24-årige søn, og hans kammerat tiltales for i alt 3 forhold, i forbindelse med drabet på familiens shetlænder pony Tarzan på Tisvilde strand i sommers. Han udgiver samtidig sin egen bog om mad

 

Tiltales for 3 forhold

Anklageskriftet som netop er offentliggjort, indeholder hele tre tiltaler mod den 24-årige kokke-søn og hans to år yngre kammerat, netop som hans egen bog om mad lanceres.

 

Anklagemyndigheden har været grundig og tiltalen lyder på: grov mishandling af ponyen Tarzan, ulovlig aflivning og ulovlig våbenbesiddelse.

 

Grov mishandling

De anklagede er tiltalt for mishandling ifølge Dyreværnslovens §28, der kan straffes med bøde eller fængsel i op til 1 år.

 

'Ponyen har været udsat for højeste grad af smerte, lidelse, angst, varigt mén og væsentlig ulempe'. Det fremgår af anklageskriftet mod TV-kokken Camilla Plums søn, som står tiltalt for mishandling i forbindelse med den opsigtsvækkende og omdiskuterede slagtning af ponyen Tarzan på Tisvildeleje Strand i sommeren 2013.

 

Den tiltalte kokke-søn, der tidligere har fremsat offentligt, at hesten ikke led nød, og fortalte at den skulle spises til Skt. Hans, har ikke ændret på det faktum, at de to unge mænd nu står tiltalt for at overtræde dyreværnslovens §28. Ifølge anklagemyndigheden,er de tiltalt for at have udsat ponyen for ".. groft uforsvarlig behandling med karakter af mishandling, idet de i forening og efter forudgående aftale aflivede ponyen ved overskæring af halsen med en kniv uden forudgående bedøvelse, hvorved ponyen har været udsat for højeste grad af smerte, lidelse, angst, varigt mén og væsentlig ulempe'.

 

Ulovlig aflivning

De to mænd er endvidere tiltalt for ulovlig aflivning, idet aflivning alene må foretages af dyrlæger, slagtere eller andre dertil uddannede personer. Det er ifølge anklageskriftet afgørende at aflivningen er sket uden bedøvelse, ligesom det fremgår af anklageskriftet at Tarzan "ikke var bevidstløs og uden smerteoplevelse indtil sin død'. Hermed menes, at der ikke er dyreværnsmæssige årsager til at aflive hesten, men at hesten reelt var sund og rask da den blev aflivet. Dette må også være antagelsen, da hesten var tiltænkt til, at skulle udgøre et Skt. Hans festmåltid kort tid efter.

 

Ulovlig våbenbesiddelse

Det tredje tiltaleforhold omfatter ulovlig våbenbesiddelse. Kniven der blev anvendt til aflivningen af Tarzan på offentligt område, havde nemlig en klinge, der var over 12 cm lang.

 

Krav om frakendelse af ret til dyrehold

Anklagemyndigheden har fremsat et krav om at, Camilla Plums søn og dennes kammerat, frakendes retten til at 'eje, bruge, passe, slagte eller i det hele taget beskæftige sig personligt med dyr' i en periode, som retten på baggrund af anklagegrundlaget fastsætter. Herudover vil der formentlig følge en bødestraf for forseelsen. I betragtning af Plum-familiens forhold til dyr og interesse for madlavning, er det formentlig frakendelsen af, at have med dyr at gøre, der vil ramme den anklagede TV-kokke søn hårdest.

 

Tiltalte udgiver madbog

Den tiltalte Plum-søn, står netop for selv at udgive sin egen mad-bog sammen med tvillingebroderen. Bogen er sat til at udkomme officielt den 23. februar 2014, men kan allerede nu, orudbestilles fra forlaget Gyldendal på diverse bogsites. Lanceringen af bogen er blevet udskudt siden i sommers, hvor episoden med ponyen fandt sted, men forlaget og forfatterne har muligvis vurderet, at nu - var det rette tidspunkt, for at få den fornødne omtale af lanceringen. Det skal retfærdigvis oplyses, at den omtalte madbog, ikke indeholder opskrifter på tilberedning af pony eller andet hestekød, men alene opskrifter på brød. I realiteten er bogen således pr. definition en bagebog.

 

Sagen er berammet til at skulle for retten i Hillerød den 13. maj 2014.

 

Billede

 

Shetlænderponyen Tarzan, der skulle være festmåtid

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad nu hvis
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 18:18

ponyen var aflivet med boldpistol, samme sted osv.

 

Gad vide hvad straffen bliver "ekstra" for de forhold, ud over placeringen af ugerningen?

 

Forøvrigt ganske usmageligt, at det overhovedet nævnes at tiltalte udgiver en bog. .

 

Nogen gange skulle journalisterne lære, hvornår der skal lægges låg på!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 18:48

Uanset, at Plum-sønnen udgiver en BAGE-bog, så burde bogen boykottes fra alle, pga. tidl. omstændigheder.

 

Han er jo ikke rigtig klog, dvs. at aflive en pony på en strand...

 

Jeg tager total afstand, fra ham og hans bog.

14
0
Svar på denne tråd
 
 Heste skal
Forfatter: 
Dato:  29-01-2014 18:52

aflives af slagtere eller dyrlæger - ingen for"plum"ring der.


" Thi for de heste, der hverken tåler spore eller pisk, er livet ikke let..."

Citat: Selma Lagerløf

 

Mvh Janni

8
0
Svar på denne tråd
 
 I min verden.....
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 10:02

er der ikke tale om aflivning, der er tale om mord på et forsvarsløst dyr som blev udsat for den værste smerte, angst lidelse mm

 

 

og straffen kan kun blive for lav

 

 

fanden(eller det som er værre) tage den respektløse familie, de skulle have samme tur selv og at moderen dækker over sine børns ugerninger gør det kun værre.....man har som forældre ansvar for at opdrage sine børn.

7
2
Svar på denne tråd
 
 Undres
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 11:17

Jeg må indrømme at jeg undres over, at det eneste navn der nævnes udover ponyens, er Camilla Plum.

 

Javist var det blandt andet hendes søn, der udførte denne triste voldshandling, men det er Camilla Plum altså ikke ansvarlig for. Og alligevel er det hendes navn, der foraltid forbindes med denne sag.

 

Det er ikke rigtig fair, er det? Jeg mener, at man sagtens kunne have valgt at skrive denne artikel uden at vinkle det, så en i-og-for-sig udenforstående person skal indblandes i det. Det er altså lidt for dårlig journalistik i min verden.

 

Mvh.



Araberen blev skabt af Vinden.
Han er den vind, jeg lever af...

3
3
Svar på denne tråd
 
 Jeg nægter at tro at CP var uvidende!
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 20:24

Azale / Nu har vi jo KUN CP's eget udsagn for at hun ikke har været involveret DIREKTE i pony-drabet. Hun hypper sine egne kartofler og beskyttet sit yngel. .

Det ville ikke undre mig om det var aftalt mellem mor og søn at pony skulle 'grilles'... selve "aflivningen" har de muligvis ikke 'afstemt' på forhånd!

Sæt dem begge bag de stive gardiner, så kan de jo begå en bog om maden derfra! .


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 azale.....
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 20:34

hendes navn nævnes i denne sammenhæng da hun havde meget travlt med at fortælle medierne at hun ikke kunne se at sønnen havde gjordt noget galt!!!!

 

Det var da eb helt NORMAL måde at behandle dyr på.....

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 llllllll
Forfatter: 
Dato:  01-02-2014 13:38

Det er jo netop ulovligt at slagte hvis man ikke er slagter, dyrlæge eller jæger, fordi man skal have forstand på at slagte.

 

Ifølge loven skal alle dyr enten være bedøvet før eller umiddelbart efter man skærer halsen over på dyr.

(Og den der "umiddelbart efter" omhandler kun dyr der slagtes efter religiøse foreskrifter.)

Dette er jo netop indført for at dyrene ikke skal lide.

 

Gad vide hvad en bødestraf for dyremishandling er på i dagens danmark. Næppe noget der får familien Plum til at ændre deres holdninger.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Næh :)
Forfatter: 
Dato:  02-02-2014 04:54

Hvis man skal nævne folk ved navn i en artikel, må man også redegøre for med hvilken berettigelse. Familiære relationer er altså ikke nok, det der er tjubang journalistik.

 

Og dette betyder altså ikke, at jeg på nogen måder billiger det, der er sket. Jeg synes bare, det er rigtig vigtigt at især i sager, der bringer følelserne i kog, er det vigtigt at holde en saglig tone og tænke over, hvilke følger det har for folk, når man offentlig skriver, som man gør.



Araberen blev skabt af Vinden.
Han er den vind, jeg lever af...

1
2
Svar på denne tråd
 
 Plum råden...???
Forfatter: 
Dato:  02-02-2014 09:23

Alle navne skal da frem i lyset,det er vel hende plum mutter der har opdraget de forkælede møgunger efter den åhh så frie og åhh så pædagogieske du må ikke stikke ungen en røvfuld metode.

 

De resultater var der mange der advarede imod da de begyndte med lilla ble og 2cv.

 

Smid de heste mordere i Vestre fængsel i den afdeling hvor der er flest af dem med rygmærker,og lad den sidde der til de rådner.

Ingen straf er for hård til dem,og smid mutter plum derind også,så kan hun jo prøve at opdrage befolkningen der inde.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Beklager
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 02:48

Nej, jeg kan se, journalistikken passer til modtagerne. Plum er vist ikke den eneste, der har fejlet med det sprog, der her præsteres.

 

Beklager meget mit input.



Araberen blev skabt af Vinden.
Han er den vind, jeg lever af...

3
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider