|
|
| Snesåler og mordax |
|
|
Gode/dårlige erfaringer? Virker snesåler overhovedet? Og er det en god ide samtidig at få lagt sko på til mordax? Har aldrig prøvet nogle af delene før, så ved ikke meget om det, andet end hvad jeg kan læse mig frem til. Mange er begejstreret for snesåler, men smeden mener ikke de hjælper! Vil bare så gerne kunne fortsætte med at ride, også nu hvor det bliver vinter... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De hjælper |
|
|
Min skøjteprinsesse er normalt altid monteret med både snesåler og mordax, og begge dele er helt fantastiske. Ingen is/sneklamper i hovene og hun kan stå fast overalt. Det kan absolut anbefales. I år har jeg trukket det lidt i ørerne, da vi jo ikke rigtigt har haft noget sne, men hun får hele "vinterpakken" på når smeden kommer i næste uge. Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snesåler |
|
|
Har haft en der gik med special beslag i løsdriften, og her hjalp snesåler, så ikke hesten med stylter en eneste gang 
www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje Ungheste sælges Se min præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved ikke.. |
|
|
... hvad smeden tænker på? Hvis det er skridsikring - nej, så hjælper sålerne ikke. Men de sikrer, at der ikke klampes sne fast inden i hoven, så hesten kommer til at gå på "stylter". Vi har brugt dem i mange år, og er glade for dem  Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Snesåler guld værd når der er sne, og mordax er suværent til når der er sne og is  Havde jeg sko på mine heste, fik de begge dele monteret om vinteren! 
*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "19/1: Holmer søger mødestabil rytter et par gange om ugen, send pb"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vinterens bedste penge givet ud |
|
|
mine går med de helt små mordax hele tiden og de får snesåler på i tillæg, når vi har smed i næste uge.Sådan har vi gjort i årevis.... Med den montering står de bedre fast end de barfodede...og jeg kan ride i alt terræn i alt vejr, SAMT ikke mindst, er de bedst muligt sikret mod skader på fold.
Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold. Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super erfaringer |
|
|
Jeg red hele sidste vinter, hvor der vel praktisk taget lå sne og is i tre måneder. Ingen problemer overhovedet, og hesten var i fin kondition, da vi nåede foråret. Igen i år har jeg valgt snesåler og mordaxhuller i skoene, og jeg har haft dem i brug nogen gange efterhånden. Så gå du bare igang - og få nogle dejlige rideture, selvom der ligger sne og er glat. Det virker bare 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalala |
|
|
Snesåler og mordax på skohestene herhjemme Det er jeg så glad for! De tonser glade afsted uden problemer med at glide eller få sneklumper. Hvorimod de skofrie heste godt kan have lidt svært ved at følge med pga. klumper og hårdt underlag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fantastisk |
|
|
Tusind tak for mange gode svar - lyder til det er det helt rigtige at få gjort når smeden kommer næste uge! Og hvor blir det dejligt at kunne ride ud, samt lukke på fold med god samvittighed, på trods af vintervejr 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SNESÅLER VIRKER |
|
|
Så fik min islandske hest snesåler og mordax sko på. Havde det også de to sidste år og det er simpelhen en fantastisk opfindelse. Ingen sne der klamper, så nu kan sneen bare komme an. Skulle iflg. vejrudsigten komme mandag! Skønt at ride i sne, det er så smukt! Når sneen forsvinder hjælper det jo også på, at mudderet ikke sætter sig fast i frostvejret! Mærkeligt, at din smed ikke ved det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pris: snesåler og mprdax |
|
|
Hvad betaler i for snesåler og mordax? Og hvilke type mordax bruger I?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hos min smed... |
|
|
.. kan man slet ikke få sko uden mordaxhuller - så her er ingen ekstraudgifter. Jeg sørger selv for snesålerne, og dem køber jeg hos Hööks (hvis man er lidt smart, bestiller man dem i de porto-fri perioder ) til 60 kr. pr. par. - de hedder No Snow såvidt jeg husker. Vi bruger ikke mordax på fold, det er ikke nødvendigt. Hvis jeg gjorde, ville jeg købe nogle billige mordax - dem vi bruger er temmelig pebrede (selvskærende, stålkerne osv.) Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mordax... |
|
|
Da jeg ingen erfaring har med begge dele, overhovedet, har jeg bare bedt smeden om han vil sørge for det, nu når han alligevel skal skoes, så aner faktisk ikke hvad det koster... Heller ikke at man selv kunne købe sålerne i Hööks, som jo er ret smart at huske til næste gang;-) Kommer nok kun til at bruge mordax til når/hvis vejene bliver isede, så hvor er det bedst at anskaffe sig dem? Samt det "værktøj" der skal bruges? Glæder mig nu godt nok til at slippe for stylter på fold, og rideturen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det bare mig?? |
|
|
Min hoppe har fået snesåler på fortil (hun har ikke bagsko på). Det er første gang jeg prøver det. I går fik de så deres ilddåb og jeg måtte desværre konstatere at hun havde lige så meget is i hovene som de andre. Eneste forskel var at det var meget nemmere at fjerne. Jeg må indrømme at jeg blev meget skuffet. Nogen der kan sige noget klogt om hvad årsagen kan være?
Hellere levende død end død levende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snesåler :-) |
|
|
Snesåler er guld værd, jeg ville ikke undvære dem. De virker bare 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snesåler er guld værd |
|
|
Begge mine hopper går med 4 sko og har haft snesåler på de sidste 3-4 vintre og har det også nu. Jeg havde smeden på besøg i december og selvom der ikke var sne i udsigt på det tidspunkt, fik begge mine hopper snesåler på. Så passer dem nemlig med, at de har dem på, imens der er størst sandsynlighed for snevejr og de virker. Før kom de ind med kæmpe sneklumper i skoene, som kunne være helt op til 10-15 cm høje! Det var en ren gyser at se dem komme ind på staldgangen ved indlukning. De skøjtede rundt på betongulvet og når de endelig nåede ind i boksene, kunne jeg stå i evigheder og skrabe og banke for at få klumperne ud af skoene. Nu kommer de ind helt uden klumper  Mordax har jeg godt nok købt, men jeg har endnu ikke brugt dem. Jeg vil aldrig bruge dem på folden. Alene tanken om hvilke skader mordax kan give, hvis hesten sparker ud og rammer en foldkammerat, giver mig kuldegysninger!
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snesåler og mordax |
|
|
Min og hendes bedste veninde går med snesåler fra ca. start november til og med marts og det har de gjort de sidste 4 år. De går begge med mordax på alle 4 døgnet rundt når det er glat og de bliver pillet af når alt er tøet og ikke før. De går kun tre sammen på fold og de er gode venner. Gik de på fold med andre ville mordax blive pillet af efter hver ridetur. De bliver redet lige meget sommer og vinter fordi vi ikke behøver at tage hensyn til om underlaget er glat. De bliver redet i alle tre gangarter og sprunget over træstammer uden problemer. Så vi er ikke bundet til ridehuset eller skal genoptræne hver forår. Min smed tager 150 kr ekstra for at lægge snesåler på, og så er jeg fri for at banke klampet sne ud af skoene og en hest der ikke kan styre sine ben på skovturen. Jeg er jo helt pjattet med skraldenøglen fra KStools, som koster en krig og kun virker med de 6-kantede og ligeledes alt for dyre mordax. Ikke desto mindre sparer den både min ryg og min tid (og mine frosne fingre) gevaldigt. Rikke
"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..." (Ludwig Hünersdorf)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| snesåler |
|
|
Min får hvert år monteret "vinterdæk" - det er snæsåler og mordaxhuller i skoene. Vi kan ikke leve uden. Vil ikke byde in ældre vallak at gå på isstylter når det er snevjer. I år har vi fået nogle andre søm i - stålstift som vendes på tværs i skoen - det tager det meste skrid når vi går afsted.
www.stald-degnebro.dk - et godt sted at være hest og rytter. Ansvarlig voksenpart søges til hyggeridning. Skriv gerne til mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|