Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hø vs. roepiller
Forfatter: 
Dato:  20-01-2014 15:26

Jeg har en shetlandshoppe som fik føl i august og derfor stadig går med føllet, rigtig dårlig timing og ikke planlagt at følle skulle komme så sent!

Nu har jeg svært ved at holde huld på hoppen da hun malker ret hårdt. Hun fodres med opblødte roepiller, hestespark samt hø af lib.

Det jeg er i tvivl om lige nu er om der er mest nærring i roepillerne eller høet på nuværende tidspunkt? Høet er jo fra sidste sommer så tænker at der nok ikke er ret meget kraft tilbage i det.

Altså skal jeg fodre mere med roepiller eller mere med hø? Der er jo også grænser for hvor meget hendes mave kan indeholde.

Hun er kræsen så vil nødig stifte hendes fuldfoder ud, men ellers er andre forslag meget kærkomne :)


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bla bla uha
Forfatter: 
Dato:  20-01-2014 15:28

Det skal ikke forståes som om jeg vil tage hverken roepillerne eller høet helt fra hende, det er bare et spørgsmål om hvad der giver hende mest nærring på nuværende tidspunkt :)


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 umuligt at vide
Forfatter: 
Dato:  20-01-2014 15:46

Det er umuligt at vide, uden at kende analysen på hø'et.

 

Men du kunne fx. tilføre noget Irish Mash til roepillerne, der er en del kalorier i og gør godt for maven her i kulden

 

Olie vil shetteren sikkert ikke have (mine shettere er også ekstrem kræsne).

1
0
Svar på denne tråd
 
 llllllll
Forfatter: 
Dato:  20-01-2014 16:09

Jeg ville netop have sagt: tilføj lidt olie til maden. Ingen af mine heste synes olie er vammelt men de er så heller ikke sjettere.

 

Har dog haft et par sjettere som jeg under ingen omstændigheder ville have givet olie pga overvægt men de var så overhovedet ikke det mindste kræsne, de spiste gerne det de andre rynker på mulen af.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Rosenholm...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2014 17:08

Irish mash, godt for maven i alle henseende, og du kan endda blande det i roepillerne !!!

Super nemt, og jeg kender ingen heste som ikke kan li' mash !

 

Ellers en smule olie i roepillerne, lige inden du giver dem, rør rundt og så opdager pony det nok slet ikke !!!

 

Hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 her kan du får lidt svar
Forfatter: 
Dato:  20-01-2014 17:20

ved ikke om du har læst denne "nyhed"

www.heste-nettet.dk/nyheder/10479/



1
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen sltså
Forfatter: 
Dato:  20-01-2014 22:06

Tak for jeres svar!

 

Jeg vil prøve at blande mash i hendes roepiller. Jeg synes at kunne læse i artiklen at det ikke er ligemeget hvilken olie man bruger, så det vil jeg lige prøve at sætte mig lidt mere ind i :)


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 linamix
Forfatter: 
Dato:  20-01-2014 23:52

Du kan også kigge på Linamix, det er lavet på hørfrø, så der får du faktisk oliefordelene uden at risikere at olien harskner - selvom det nok ikke er den største risiko på denne årstid.

 

Heste plejer godt at kunne lide linamix og det plejer at være godt til at give huld. Det ser ud og smager som noget, man selv ville kunne finde på at drysse på yoghurten om morgenen.

 

-Nanna


Afspændingsmassage til heste tilbydes - Storkøbenhavn

www.heste-theisen.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Måske..
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 07:58

Jeg har en tynd shetter opstaldet, den har vi fået pæn på horselux easy, og den elsker det foder så jeg kan næsten blande alt i og den spiser det stadig :)

 

Kan se du bor i et område hvor det burde være nemt at få fat i horselux produkter, og så er Easy tilmed et billigt foder når man regner det ud på dagsration ;)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Mere hø?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 09:22

Hvordan vil du give mere hø? Du skriver at du fodrer med hø ad libitum - det betyder "så meget den kan og vil spise".

 

Du kan næppe formå den til at æde mere end den kan og vil - men det kan jo være at du skal finde noget bedre stråfoder, hvis den ikke vil have olie.

 

Eller du kan fravænne føllet nu.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 roepiller
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 09:43

Roepiller mætter da kun...

Min hest og alle dens stald kamerater får roepiller til natten, så de har lidt at gumle i hvis/når wrappen slipper op, det giver kun mæthedsfornemmelse og fylder maven så hesten ikke står i mange timer uden noget i maven...

 

Jeg ville ikke give hende roepiller, jeg ville bytte det ud med god nærende foder, for sjetmandsponyer, som giver die :) ;)

 

Mvh

Jeannett


Mosegårdens Rex

FHF

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 11:54

Jeg ville fravænne føllet og give hoppe olie oveni hendes nuværende foder.


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 12:06

Hvis jeg skruer ned for roepillerne så vil jeg formode at hun vil æde mere hø. At roepiller kun er fyld er jeg ikke enig i, jeg har fodret med roepiller i mange år efterhånden og kan se på flere af mine goldhopper at de lever vældig godt af dem :) Jeg vil som sagt nødigt skifte hendes fuldfoder ud da hun er kræsen og mange varianter er afprøvet uden succes. Linamix kunne være en mulighed, har brugt det før, dog uden den helt store virkning. Er linamix ligesom med olie at det tager ca. 12 uger før man kan forvente at se en effekt?

Jeg forventer ikke at hun bliver pæn på ingen tid, men jeg vil gerne ret hurtigt kunne fornemme at det går den rigtige vej.

At fravænne nu er desværre ikke en mulighed.

 

En bekendt DV avler fortalte at hun altid gav soyaskrå til hende ifolede samt lakterende hopper, men hvilken effekt har det?


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Soyaskrå
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 12:45

Gives ofte for at tilføre protein, bla hvis man selv blander foder til føl plage og avlshopper som har et højere behov for proteiner.

 

 

Syntes nu stadig du i hvert fald skal give et kig på horselux easy, her kunne vi se tydeligt resultat på lige under 3 uger ;)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 13:04

Tak for svar :)

 

er horselux easy pille eller mysli?


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 13:10

Hvis du vil tilsætte olie, så går du hvert fald ikke galt i byen med hørfrø. Hvis du køber hele hørfrø og opbevarer dem tørt og mørkt, så er risikoen ikke så høj for at det bliver harsk, som hvis du købte olien rent. Jeg tror desuden det er billigere.

 

En god ide er at hakke dem/kværne dem. En stavblender er fortrinlig til det! Alm. blender eller foodprocessor har jeg dårlige erfaringer med.

 

Du må IKKE hælde kogende vand over hørfrøene - omega 3-fedtsyrer er meget skrøbelige, og går i stykker hvis du koger dem :)

 

Dog ville jeg lige kigge på blåsyreindholdet ifht. føllet når at det dier. Blåsyre er sædvanligvis ikke skadeligt for heste, når man blot giver 50-100g om dagen.


Bissen

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Måske...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 14:47

Har du prøvet fiberpiller istedet for roepiller? Jeg mener der er lidt mere næring i fiberpillerne og de kan både fodres uopblødte - dog IKKE mere end 400-500g pr måltid, ellers kan også blødes op og som roepiller.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 18:06

For år tilbage købte min staldejers søn en shetter han skulle køre med. Den var temmelig mager. Jeg havde noget klidmelasse som den fik i små doser hver dag. Og den kom sig rigtig fint.

 

Klidmelasse er altså et super godt produkt OG så koster det ikke kassen.

 

Karen

2
0
Svar på denne tråd
 
 Horselux easy
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 20:54

Er et müsli foder :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 20:55

 

Müsli og müsli det er nu mere lucerne i konsistent men nej det kan ikke gå i en fodermaskine ;)


Nu meget eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-01-2014 21:18

Jeg ville give den et foder beregnet til diegivende hopper og evt give lucerne( der er godt med protein i) i hvis den kan lide det.

 

Du kan også bytte høet ud med wrap der er mere protein i, men det skal tilvænnes som med alt andet foderskift. Ja bland wrap i høet så burde den kunne holde huld.

 

Mash er jo hvedeklid med korn og det er også guf for muler.

 

Det ville være synd at fravænne følle når den kun er 4 mdr.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 linamix
Forfatter: 
Dato:  22-01-2014 00:02

Der er flere i stalden her, som bruger wrap/hø, roepiller og linamix til gamle heste 25 + år, og de holder fint huld på det.

 

Du kan også se på Agrobs alpegræs, fx Senior Pre Alpin, hakket alpegræs med urter og olie, det er også godt naturligt tilskud til at lægge/holde huld på heste.

 

-Nanna

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  22-01-2014 07:06

Tusind tak for alle jeres svar, det er fedt I gider bruge tid på at skrive jeres erfaringer ned :)

Nu vil jeg gennemgå dem og finde ud af hvad der vil være mest optimalt i vores tilfælde :)


Sjetmandspony - den var go' :-D


Ellinges Argo SH710, står til avlsrådighed for registrede shetlandsponyhopper!

 

Flere shetænderplage m. papirer sælges til gode hjem, kontakt mig for nærmere info.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville..
Forfatter: 
Dato:  22-01-2014 08:10

blot starte med en god hørfroolie i hendes normale foder.. Måske skærer lidt ned på roepiller og se om hun begynder at spise med hø..

 

Er føllet begyndt at spise lidt foder selv.? Ellers var det måske på tide at introducere, det kan gøre at føllet ikke malker så hårdt på moren.. Og føllet skal jo lære det før eller siden..

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-01-2014 10:47

Jeg ville nok også skifte hestepark ud med Horselux Easy eller Grow er endnu bedre, den kan følle også fortsætte på når den er fravænnet :)

Og så give LinuStar (gule hørfrø), de feder rigtig godt og hestene spiser dem gerne

Roepillerne feder skam også, man skal bare op i en voldsom mængde for at hente FE

Så dem ville jeg måske også skifte ud med Horselux Fiberpiller


 

 

*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"19/1: Holmer søger mødestabil rytter et par gange om ugen, send pb"

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  22-01-2014 11:00

Soyaskrå er godt, da det er protein holdigt, ellers vil jeg anbefale dig RISKLID :)


- Annecathrine

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider