Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Opløste hove - hjælp
Forfatter: 
Dato:  10-01-2014 15:30

Dette syn var hvad jeg fik idag da jeg gjorde hovene rene på min pony :-(

 

Alle 4 hove er nærmest opløst på bagsiden af strålen og i ballen...

 

Billede

 

Han går i løsdrift og pga vejet, er vores folde desværre meget mudrede - noget de ellers aldrig plejer at være. De har adgang til tør stald, men de går kun derind for at drikke. Der er også tørre områder, men de står hovedsageligt rundt om høhækken, og der bliver hurtigt mudret af mange heste :-(

 

Men hvad gør jeg?

 

Han viser ikke tegn på ømhed eller er halt, men er da lidt bekymret for hvad det kan udvikle sig til.

 


Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-01-2014 15:40

Det er så hårdt for mange hestes hove i øjeblikket med al det vand der kommer næsten hver dag

 

Mit råd er at han skal tørre op hver dag i et par timer, i en boks, gerne spåner, og så skal han have noget på der er beregnet til de våde tider her.... Der findes mange produkter...

 

Mine der også går i løsdrift, har jeg i boks hver dag, og lige i denne tid, sørger jeg for at de står inde MINDST 1 time, gerne 2-3 stykker, så de kan tørre helt op.. De har 7-9-13 fine hove stadig, ingen sur stråle, ingen muk og ingen opløste baller.. Og så har jeg været så heldig at de har fået flis ud på de kritiske steder hvor de står meget... Folden er ikke mega mudret, men der ved grovfoder og løsdriftens indgange, jep... Suk... Jorden er ellers super drænende derude og der er kuperet, men al det vand i så lang tid, kan de færreste hamle op med!


 

 

*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

1
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Jeanette....
Forfatter: 
Dato:  10-01-2014 16:52

Du må have ponyen ind og tørre !! Den stakkel, godt han ikke viser ømhed, men hold nøje øje med ham....

 

Mine egne to går også i en del mudder - ingen kan nærmest undgå dette i øjeblikket - jorden er jo mættet med vand op til mere end der overhovedet kan suge ned i jorden...

 

Har netop spurgt smeden i mandags, og mine har begge fine hove, men de kommer også på stald fra 21.00 - 08.00 med tørvemix, som jo er antibakterielt og bakteriehæmmende....

Det mener smeden i hvert fald er derfor begge mine har fine hove, der er nemlig rigtig mange problemer som dem du nu har....

 

Kan ikke se ret mange andre muligheder, når du har din i løsdrift, end simpelthen lukke ham inde nogle timer mindst dagligt - måske hele natten, så han kan tørre ordentlig op, og ikke udvikler sår/muk eller andet kedeligt...

 

Held og lykke...

 

Hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 til tørre
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 10:59

Tak for jeres mening.

 

Jeg er glad for I ikke mener der er noget andet galt med ham.

 

Jeg vil få ham sat ind til tørre, og se om det hjælper lidt.

 

Hvad kan man evt. smørre med?


Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 intet....
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 11:10

Ville ikke smøre med noget - bare lade ham tørre helt op.., og

holde øje med betændelse/sår udvikling, og selvfølgelig have dyrlæge på i det tilfælde....

Jeg ville nok også, hvis det ikke udvikler sig til mere,ellers tidligere, høre smeden ad næste gang han kommer, om alt er ok ....

 

Tror han bliver fin igen, når han igen er "helet" ...

Så hvis du kan få ham på tørt leje hele natten i noget tid, og så se an, ville det nok være det mest optimale....

 

Hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 20:07

Det er formentlig irrelevant i forhold til det problem du henvender dig med, men jeg mener der er noget andet galt med de fødder. Hælene er alt for høje. Det undrer mig lidt, at andre ikke har bemærket det samme.

 

Derudover vil jeg mene din hest allerede har sur stråle...

 


Bissen

1
0
Svar på denne tråd
 
 Madolie
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 20:33

Hvis hovene får lov til at tørre helt op, så kan man smøre dem med madolie, det skyr vandet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-01-2014 21:53

enig i at den ser ret høj ud bagtil, men svært at vurdere på billedet.

 

kan man ikke sætte høet der hvor der er fast bund,- eller lave en fast bund som høet kan stå på?

 


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 bløde hove
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 00:02

Min har også ret trange, dybe og smalle hove (de er vel egentlig som skabt til sur stråle). Den står uden sko og i (en lige nu meget våd, men ikke specielt mudret) løsdrift med stort tørve-område der hver dag muges og altid er tørt. Jeg synes egentlig at hoven plejer at holde sig pæn nok, selv når smeden bliver forsinket og der f.eks. når at gå otte uger før han beskærer.

Men da smeden blev tilkaldt et par uger siden var det med bål, brand og udrykning (fra min side), for jeg stod også med en hest der på begge forben pludselig havde åbnet sig næsten helt op til ballen. Har aldrig set hovene grimme før, andet end lidt af strålen der er ved at falde af. Han trak dog bare på skuldrene og sagde at den havde noget sur stråle, men at næsten alle hestene så sådan ud lige nu, især dem i løsdrift. Han anbefalede mig at rense, renvaske og tørre dem et par gange om ugen og smøre med tjære. Det har jeg gjort to gange, og også sprayet med æblecidereddike 3-4 gange ud over det. Der er jo ikke så meget andet at gøre. Jeg synes ikke det er blevet værre.

Min hest gider så absolut ikke stå alene i boks, så med mindre den bliver øm eller halt, eller værre angrebet, får den lov til at gå ude.. Hvis jeg havde mulighed for det, ville jeg også helst smide den lidt ind "til tørre" dagligt.

1
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 11:31

jeg har også læst et sted at æblecidereddike trækker fugt ud af hoven.. om det passer ved jeg ikke, men det var da også værd at prøve :)


nu med gule Hjalte Tidselbjerg

 

men savner min røde basse Apache

 

 

og husk så lige de tre fingre der peger mod dig selv, når du peger på andre!

0
0
Svar på denne tråd
 
 billedet
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 16:21
billedet er meget utaknemmeligt, da jeg lige har vasket strålen, og det er taget i en mærkelig vinkel:-) Men det ser heldigvis pænere ud nu, og nu har vi også haft lidt mere tørvejr og de lover frost.

Min udlejer kiggede på det igår, og han mente heller ikke det var så alvorligt.

Men jeg holder selvfølgelig øje med det.

Tak for jeres input.

Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 16:50

Jeg har opdaget samme problem - dog slet ikke i samme grad som hos dig.

 

Jeg har haft hesten på stald et par timer de sidste par dage, og smurt med "daily hoof barrier".

www.rytterhjoernet.dk/Hovpleje- 86.aspx?ProductID=POR5176

 

Jeg ved ikke om det bare er ønsketænkning, men jeg synes allerede nu at jeg kan se en bedring i strålen.

 


Don't tell me the sky is the limit,

when there are footprints on the moon!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider