|
|
| Sur stråle |
| Forfatter:  |
Jeanne |
| Dato:  |
29-08-2004 14:29 |
|
Min hest Tonka lider af sur stråle. Jeg har prøvet af behandle det med blåstenssalve, men det har ikke rigtig virket optimalt. Ville hører om der var nogle der havde nogle gode råd til hva jeg ku behandle det med.
Jeanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Hvordan har du behandlet det???
Du skal fjerne årsagen til at den har sur stråle, hvis det er dårlige boksforhold skal der muges mere ud...
Nå men, prøv at vaske hoven hver dag i rent vand, tør den og put så bæåstenssavle ned i strålen og en tot vat ned oven i, smør evt tjære på bagefter, så skulle det gerne forsvinde efter 1 uge til 2...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar til Annemette |
Jeanne |
29-08-2004 16:39 |
|
Jeg har gjort som du har beskrevet. Med blåstenssalve og vat. Og han står i en god ren boks. Jeg har kun haft ham i lidt over 2 mdr. og hans hove var meget grimme da jeg fik ham. Han har ikke været passet optimalt med smed før. Jeg må jo prøve af give samme behandling igen, og se om det hjælper.
Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Leovet Hovbalsam |
|
|
Har brugt det med stor succes på Tulle. Vi kunne se forskel allerede efter 3 dage! Efter 1 uge var den sure stråle helt væk.
Er desuden vældig sundt for både stråle, horn og sål.
1 tube koster ca. 50 kr. og rækker til lidt over 1 måned.
Hilsen Amanda - NU MED RAMSES
Hvem er bedst? - bum-bum - RAMSES!
"Dont walk in front of me - i may not follow. Dont walk behind me - i may not lead. Walk beside me, and be my freind!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke syre |
Claus Jorgensen |
29-08-2004 20:09 |
|
Lad være med at putte syre ned i hoven på hesten. Hverken citron eller blåsten. Ved sur stråle er åbent ind til hovens indre. Der er syre ikke godt. Lad nu vær´. Vask hoven. Rens boksen. Er det meget slemt, har dyrlægen en penicillin til køer mod yverbetændelse. Få fat i den, ved jeres dyrlæge. IKKE SYRE, IKKE TJÆRE, IKKE IKKE IKKE. Tænk på al den debat omm beskæringer af hove og alt det der. Put iike syre ind i hestens hov. SPØRGSMÅL ?
www.beslag-smed.dk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Det er nu hvad min smed siger, blåsten og tjære så går det hurtigt væk og det med medicin, drop det, til sidst bliver vi imunne over for det, jeg ville kun gøre det hvis det er rigtig slemt...
Men eller hvis det er så slemt, hvad med at få smeden til at komme og skære det døde hov (eller hvad det lige hedder) væk også kan du behandle ham igen, så burder det gå væk...
Det er ikke folden der er sumpet???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sur stråle |
Jeanne |
29-08-2004 21:26 |
|
Jeg havde smed til ham for ca. tre uger siden og der skar han meget af hans hove. Men jeg synes nu allerede de er grimme igen. Det er muligt af der ik er så tørt på den fold hvor han går, så det ku jo være grunden til det. Jeg har ikke prøvet andet end det blåstenssalve, men vil da ik bruge det hvis det ik er godt for ham. Jeg må jo så prøve af kontakte min dyrlæge og få hende til af kigge på det. For jeg synes det er slemt. Og det bliver i hvert fald ik bedre.
Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Det hjælper jo ikke at behandle ham, hvis grunden til at han får det ikke bliver fjernet så er det jo klart at det bliver ved med at være der...
Du kan osse købe noget blåstenspulver og zinksalve, blande de to ting og putte det i som du gjorder med salven, zinken udtørre også evt et godt lag tjære på (som er lavet af egetræ, så hvorfor er det skadeligt), tjære udtørre nemlig osse...
Medicin hjælper jo heller ikke, hvis grunden ikke bliver fjernet og medicin er sikkert dyre en zink og blåsten og ja vi bliver imunne over for det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trust buster |
|
|
hejsa
trust buster er rigtigt godt... (ved ikke om jeg har stavet det forkert  )
min hest har lidt af det i mange år før jeg fik den på den samme hov. nu har han fået biotin i 2 mdr og trust bsuter hver 14 dage og hoven er faktisk ved at være ret fin. nu er det så bare kommet på en anden hov
nogle heste er også mere udsatte for det end andre.. fks min. da jeg købte ham fulgte der en hel opvaksebalje med kun med produkter mod sur stråle... det er sandt. har smidt hele molevitten ud.
det vigtigste er en ren boks, og så at dub renser hans hove når han komemr ind for natten så de kan tørre.
jeg ville vælge ikke at at vakse dem, men få dem rene ved at rense og så bruge en børste bagefter. sur stråle kommer jo af for meget vand, så hvorfor komme mere på ?
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et spørgsmål |
Claus Jorgensen |
30-08-2004 07:23 |
|
Ved i hvad sur stråle er?
www.beslag-smed.dk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg havde engang |
|
|
en hest med sur stråle. Jeg brugt ingen midler, men sørgede for at ammoniakpåvirkningen i stalden var minimal.
Der blev muget i bund hver dag.
Efter et realativt kort stykke tid forsvandt den sure stråle.
Ren stald og en god fold skulle meget gerne holde den sure stråle væk.
- Life is the essence of you -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm Claus |
Monicasof |
30-08-2004 10:45 |
|
Hmmm Claus! Linket virker ikke -
Men Jeg har da kun fået at vide at tjære - blåsten hvis det er slemt....hjælper - af smedene?
Selvfølgelig - fjern årsagen.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvaaaa Claus |
|
|
kommer du med en forklaring? Eller er det bare for at få folk til at undersøge det selv?
Det er vel en forrådnelse af strålen eller som netdyredoktoren skriver:
Sur stråle
På sålefladen af hoven sidder strålen.
Sur stråle optræder hyppigst på baghovene. Lidelsen opstår ved manglende hygiejne og hovpleje. Herved er der mulighed for, at forrådnelsesbakterier kan trænge igennem hornet. Efterhånden, som bakterierne breder sig, vil der ske en forrådnelse af hornet.
På dette tidspunkt kommer der en karakteristisk stinkende lugt fra strålen, og man taler derfor om sur stråle.
Hvad kan jeg gøre?
Har man mistanke om, at hesten halter, bør man tilkalde dyrlæge.
Behandling af sur stråle kan foregå ved, at man oprenser strålen med en hovkniv, og derefter vasker hoven grundigt igennem. Hvis strålen er mere rådagtig og dyb, kan det være nødvendigt at få en dyrlæge til at udskære strålen og evt. behandle med medicin.
I langt de fleste tilfælde kan ejeren dog selv klare problemet ved at oprense strålen og pålægge eller udtamponere strålen med blåstenspulver. Endvidere bør man hyppigt udmuge og rengøre boksen, fordi bakterierne opholder sig i staldbunden.
- Life is the essence of you -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sur stråle |
|
|
På vores ridelejr i år havde vi smeden ude en dag for bl.a. at fortælle noget om hovens pleje m.v. (sjovt nok, ik...!).
En af ungerne spurgte om, hvordan man kunne vide at det nu var sur stråle.
Jow, svarede smeden.
Hvis det føles som budding og lugter som en hundehømhøm, så skal det behandles. Smeden bruger bl.a. selv blåsten og sammen med dyrlægen anbefaler de begge Trust Buster. Dyrt i indkøb, men mega-meget drøj i brug.
Jeg er født sådan - hvad er din undskyldning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sur stråle |
Hexio |
31-08-2004 16:34 |
|
Min varmblodsvallak har i et hele taget meget dårlige hove. da jeg fik ham havde han både muk (alle 4 ben) flækkede hove, og 3 sure sure sure stråler! mukken er væk, vha. muksalve. de flossede hove er bedre vha Biotin og torskelevertran. ( det er virkelig godt til hovene! smør inde- og udvendig hver- eller hveranden dag), men de sure stråler kan jeg ikke komme af med. jeg drypper sån noget lilla væske i dem hver dag, (kann ikke huske havd det hedder) men det går ikke væk, det bliver godt nok heller ikke værre, men det er lissom om det bare desinficerer..??
Nogle gode råd?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|