Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvor mange heste til ca. 1 ha.
Forfatter: 
Dato:  29-12-2013 13:44

Hej HN.

Jeg har to islandske heste, og til sommer skal de ud på en ny tilsået græsmark der vel er ca. 1 ha.

Min mand er lidt bekymret for om de kan klare alt det græs, eller risikere at blive forfangne. Han havde selv en forfangen pony som barn, og det vil han gerne undgå.

Vi har tænkt på at vi kunne dele folden i to, og skifte dem, men vi har i forvejden en anden halvstor fold, og en mindre vi kan skifte rundt imellem. Vi har også overvejet at hegne halvdelen ind, og lade den anden halvdel gro og så slå hø af det, men igen tænker jeg om det kan betale sig da vi jo skal have nogen ud og slå, og det vel er begrænset hvad udbyttet alt andet lige vil blive.

Jeg har også overvejet muligheden for at få et par sommergæster på folden der kan hjælpe til med at slå det.

Planen er at vores heste skal kunne leve af græsset sommeren igennem. De bliver redet regelmæssigt, næsten dagligt i sommerhalvåret.

Vil i mene det er for meget græs til to islændere? Og i såfald hvilken anden løsning vil mon så være den bedste.

0
0
Svar på denne tråd

Vi har...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2013 16:12

ca. 1 ha. til 2 heste; halvdelen lukkes af ud på vinteren, og så tager vi et slet på den - ikke pga. økonomien i det, men fordi vi ellers har for meget græs, og vi er tæt på selvforsynende med wrap fra den ½ ha.

Alligevel må vi oftest brakpudse en del af foldene i løbet af sommeren, bare for at holde dem nede - og jeg har lige lukket op til et stykke "nyt" græs, der har stået tomt siden august.

Så jeg kan godt forstå din mands bekymring; 1 ha. kan være mere end rigeligt til 2 nøjsommme heste, og vi har endda lav-fruktan blanding på sletmarken, og langsomt voksende engrap på det øvrige....

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring..
Forfatter: 
Dato:  29-12-2013 18:05
Siger mig at man ikke blot kan sige at en hektar er fot meget..

Mine to varmblodsheste har gået på kogræs, 1, 5 hektar, velgødet og vandet græs.. De har tilmed fået hø ved siden af dagligt og de er altså ikke fede..

Mit råd.. Brug stribeafgræsning, det har jeg selb brugt i det foråret hvor græssset var i voldsomt vækst..

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-12-2013 19:29

Dorte Hansen: Har i så selv maskiner til at lave Wrap eller får i folk ude fra til at gøre det?

Hvis vi skulle lave den løsning skulle vi have folk ude fra, men hvis ½ ha. kunne gøre os næsten selvforsynet i wrap gennem vinteren så ville det vel slet heller ikke være så dumt igen. Og jeg kan jo skifte mellem vinter og sommerfolden, og den lille fold hvis det bliver et problem med for lidt græs til at de kan leve af det.

0
0
Svar på denne tråd

jord kvalitet
Forfatter: 
Dato:  29-12-2013 20:13

har også lidt med sagen at gøre.

Her vokser græsset meget lidt fordi vi har skod jord ren sand næsten så 1 ha kan overhovedet ikke vokse til hø længdeog slet ikke holde til 2 heste der græsser på det.

Mens vi omvendt lejer noget god jord hvor 2 ha er rigelig nok til 7 heste efter der er slået hø på det som regel i juni og frem til oktober hvor mine som regel kommer på stald.

Lige en anden ting, nu er det nysået græs, det er ikke så hårdfør som ældre græs, så I skal passe på det her det første år ellers bliver folden ringe næste år.

1
0
Svar på denne tråd

Høslet første år
Forfatter: 
Dato:  30-12-2013 10:15

Når vi lægger en mark om og får sået nyt græs (sker altid i august) så kommer heste/kreaturerne først på marken i august/september det følgende år og så slår vi i stedet et slet hø på marken i juli.

Det vil være alt for hårdt for græsset hvis det bliver afgræsset før det har etableret sig med et ordentligt rodnet, og samtidig bliver der bedre mulighed for ukrudtet = en dårlige græsmark fremover (som Klemme også skriver).

Så derfor vil jeg foreslå at I får slået hø på den nytilsåede mark og så først lukker hestene på marken til efteråret, når græsset er kommet i godt vækst igen efter høslettet. Lad der gerne gå et par måneder da (især nøjsomme) heste ikke har godt af nyspiret græs (svarer til det første forårsgræs,som man jo også skal være lidt forsigtig med).

Vi bruger altid maskinstation til alt hø-arbejdet (vi kører det dog selv hjem fra markerne) på i alt 3-4 ha (fordelt på 4-5 marker) og det koster alt incl. ca. 135 kr. pr. mini-big-balle hø på ca. 1,8 m længde og der bliver ca. 70 baller.(De har den længde for at vi kan flytte dem med en palleløfter fra den lange ende ). Vores jord er ikke specielt god og (sandmuld med mange sten)og vi gøder kun med egen staldgødning (dybstrøelse fra kreaturer og heste).

Jordkvaliteten har naturligvis står betydning for udbyttet - men det betyder også meget om I tilfører (kunst)gødning eller ej?? Så som flere andre også skriver er det ikke lige så let at svare på om 1 ha passer til 2 islændere .

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2013 12:11

1 ha er ikke bare en ha - jeg skrev også, at det kan være mere end rigeligt...

Vi giver kunstgødning i foråret, og har ellers maskinstation til alt andet end vending og sammenrivning - og som BB skriver, kan det under alle omstændigheder anbefales, at ta' et slet før der lukkes heste på en 1-års mark.

Dorter

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-12-2013 12:31

Tak for jeres råd. :-) Det blev pantet her i efteråret, og planen var at jeg ville have dem lukket ud til sommer, omkring første juni eller der omkring. Men det kan godt være at det ville være bedre at slå wrap af det hele og lukke ud bagefter, de har jo også deres vinterfold på godt og vel 3300 kvm, så mon ikke de kan klare at gå der indtil da. Den ene hest er også ret tyk, og slankes, og må gerne forblive slank.

1
0
Svar på denne tråd

Lidt eller meget
Forfatter: 
Dato:  31-12-2013 08:06

Som flere er inde på er der meget der spiller ind. Nogle år vil en Ha være rigeligt, andre år ville man skulle fodrer ved siden af næsten hele sommeren.

Efter som græsset stadig gror så kan vi nok se frem til et år hvor vi tidligt kan lukke på sommergræs ( eller tage et slet med formentligt meget på ), så bliver det så mængden af nedbør hen over sommeren der bestemmer hvor længe der vil være græs.

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges

Se min præs

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider