Håber nogen kan hjælpe mig med flg. problem.
Jeg har ansvaret for hestene på den efterskole, hvor jeg arbejder. I løbet af vinteren begyndte den ene hest at tabe sig meget. Det er en hest på 175 cm og 15 år gammel. Vi gav ham tilskudsfoder, valset havre og supplerede med olie. Det hjalp lidt. Da han kom på græs, tog han igen på, men mest som en sommermave. Da skolen lukkede ned i sommerferien, kom han (og vores anden hest) på sommergræs et andet sted. Her begyndte han pludselig at tabe sig endnu mere, så vi tilkaldte dyrlæge. (Vi havde på dette tidspunkt tjekket ham for orm og hans tænder, uden resultat)Hun rådede os til at give ham en masse foder, så udover græsset fik han dagligt 9 kg foder. Det bestod af müsli, melasse, tilskudsfoder. Han tog stadig ikke på, så dyrlægen tog nu en masse blodprøver, som heller ikke viste noget. Der var ikke andet at gøre end at blive ved med at give ham foder. Derudover prøvede vi et granulat-produkt mod stresset mave. Det har heller ikke hjulpet.
Jeg er nu begyndt at tage ham ind om natten, da jeg har en formodning om, at sommerens insekter har irriteret ham meget, måske så meget at han ikke kan finde ro. Nu får han nærmest al den mad, han kan æde plus hø. Det skal siges, at han æder al maden, virker glad og udviser ingen tegn på sygdom. Han bliver passet og plejet og nusset og redet hver dag. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor han ikke vil tage på. Når jeg kigger på hans afførring, virker det som han ikke optager maden ordentligt. Der er hele stykker havre og den er tør af græs og hø.
Det var en ordentlig smøre, men jeg er nærmest desperat og vil så gerne have vores "gamle" hest til at ligne sig selv. Håber at en eller anden kan hjælpe mig.....
Hilsen
Mette-Marie
|