|
|
| Mavesår, fodertilskud? |
|
|
Min hest har desværre haft mavesår, og får tilbagevendende symptomer på dette, ca. ved dette tidspunkt af året. Jeg vil høre, om der nogen der kender til et godt og velsmagende fodertilskud, der styrker slimhinden i mavesækken ? Har forsøgt Pronutrin, men det vil hun ikke spise. Det smager også ekstremt bittert, har jeg erfaret ved at smage på det selv.... Jeg har også forsøgt det middel fra Blue Hors, der skal opblandes med vand før det gives, men det virker ikke som om det har effekt på min hest. Gastrogard er det eneste der reelt har vist sig at virke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er desværre også indehaver af et stks. mavesårshest. Hun er selvfølgelig færdigbehandlet med GastroGuard. Som fodertilskud giver jeg Solanum Gastro Pro; et tilskud, der netop styrker maveslimhinden ved at danne en beskyttede gel i maven. Min spiser heller ikke Pronutrin. Dette spiser hun med velbehag 
Udover det har hun fri adgang til wrap og så får hun lucerne samt Horselux Easy, der har meget lavt stivelses- og sukkerindhold.
Kia & Afline ifyourdreamsdon'tscareyou theyarentbigenough
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Forebyggende? |
|
|
Lob - er årsagerne til mavesåret undersøgt? Min gamle, nu afdøde, krybbebider som led af mavesår før jeg fik ham, fik aldrig mere symptomer på at det var tilbagevendende.
Sagde Anna Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk. Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stråfoder adlibitum |
|
|
det vigtigeste du kan gøre for din mavesårshest er at give godt stråfoder ad libitum året rundt. jeg formoder at du allerede nu har styr på foderplanen og fodre efter at hun har haft mavesår og derfor ikke skal have syredannende fodermidler osv. der findes mange fine og dyre tilskud, men de kan under ingen omstændigheder hamle op med en ordentlig tilpasset foderplan og godt stråfoder. god bedring jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pronutrin |
|
|
Hvad med at blande pronutrin i lidt melasse? Og så selvfølgelig En MASSE rigtig godt hø. Jeg havde en hest der også blev ved med at døje med maveseår. Den skulle have hø af god kvalitet og IKKE wrap.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesårshest - |
|
|
Efter en tilbagevendende uridelig "problem-hest" hvert år ved skifte til vinterfolde, endte løsningen med at være magnesium hver dag i foderet  (og også fortsat Pronutrin samt specialfoder og ALTID adgang til halm/hø/wrap).
Hilsen fra Louise R.I.P. *Jetsmarks Odessa **30.04.1993 - 20.04.2010* R.I.P. *Armanea Slot **03.04.2004 - 31.10.2012* R.I.P. *Feodora Khan **23.06.2007 - 15.07.2013* * I hjertet gemt, men aldrig glemt*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gastro care |
|
|
Min ekstremt kræsne hest spiser med glæde gastro care  Pronutrin har jeg heller ikke kunne få et par heste til at spise. Gastro care kan du læse om/købe hos hørsholm hestepraksis, men købes MEGET billigere hos vetuk.com 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mineraler |
|
|
Hesten skal dækkkes optmalt ind på mineraler og fremfor alt have tilført ekstra salt (dog afstemt ift foder) Det er det sjældent og især ikke hvis det er en lucernehest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder til mavesårshest |
|
|
Når I skriver at I giver tilskud af forskellig art - Gastrocare, Pronutrin og andet - hvad giver I så af krybbefoder som I blander det i? Jeg har nemlig en meget kræsen hest som nægter at spise Pronutrin selvom det er blandet i Mash. Jeg tænker at afprøve PAVOs Care4life- men er i tvivl om det er for meget struktur at give en hest som har problemer med maven??? /Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pavo4life |
|
|
Du vil med fordel kunne bruge pavo4life, den indeholder en god mineralsammensætning, og samtidig kan du feks i blande opblødte roepiller u sukker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbet65 - |
|
|
Lisbet: Jeg blander blot pronutrin i hver af hendes 3 måltider. Hendes foder består af lidt lucerne og pillefoder i form af to forskellige slags.
Hilsen fra Louise R.I.P. *Jetsmarks Odessa **30.04.1993 - 20.04.2010* R.I.P. *Armanea Slot **03.04.2004 - 31.10.2012* R.I.P. *Feodora Khan **23.06.2007 - 15.07.2013* * I hjertet gemt, men aldrig glemt*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GastroCare |
|
|
Er det eneste jeg fandt der faktisk havde en reel virkning på min mavesårshest (lige udover GastroGard som dyrlægen ordinerer og som koster en formue). På trods af fuldstændig korrekt fodring med tørt hø ad libitum, ekstremt stivelsfattigt foder m.v. så havde hun bare tendens til mavesår (muligvis fordi hun havde et andet problem som hun endte med at blive aflivet pga.). Hun blev behandlet af dyrlægen med GastroGard der klart klarede hovedproblemet, men hun blev ved fra tid til anden at vise tegn på mavesår igen. Hun ville absolut ikke spise Pronutrin eller andre produkter, det eneste jeg faktisk uden problemer kunne få hende til at spise var GastroCare og en efterfølgende tjek ved gastroskopi viste at dette kunne holde det væk, så hun fik det resten af sin levetid.
Blue Hors mavesårs produkt har jeg sidenhen forsøgt mig med ved en anden mavesårshest, men den ville simpelthen ikke spise det så jeg vendte tilbage til GastroCare der gled ned uden problemer.
Jeg kan klart anbefale at købe GastroCare i England da det er meget billigere der end hos de danske dyrlæger og desuden også fås i 3 kg. spande derovre. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BH gastrolar |
|
|
Har jeg succes med til min, og den elsker det. Butterfly jeg derimod bodyguard i så tager den flere timer om at spise.
www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje Ungheste sælges Se min præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Symptomer på mavesår |
|
|
Hej har lige et spørgsmål ang. Mavesår. Hvad er symptomerne på mavesår? Og hvordan konstatere dyrlægen det? Hilsen annemette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår |
|
|
Symptom på mavesår hos vores hest er at den begynder at æde straks efter fodring, men holder op igen efter ganske få minutter og stiller sig bagerst i boksen. Her står den så 10-15 min hvorefter den atter kommer til krybben og æder lidt. Sådan gentager det sig flere gange og ofte æder den ikke op. Dyrlægen konstaterer mavesår ved at udføre en gastroskopi - dvs fører en kikkert ned i maven og ser på slimhinden. Billedet vises på en fladskærm og sårene er ret lette at se.
Jeg har haft stor succes med behandling af mavesår hos vores hest med havregrød + superoptimering af fodringstidspunkter. Havregrød 2 gange daglig (Morgen= kl 8 og aften = kl 22) af ½ kg havregryn blandet i 250 gr udblødt Build up cubes og fodring med en spandfuld udblødte lucerne og roepiller midt på dagen = kl 15 + Hø ad libitum døgnet rundt gav et godt resultat efter 5 uger på denne måde. Havregrøden havde god virkning ret hurtigt, men man skal blive ved gennem længere tid, for ellers heler sårene på slimhinden ikke ordentlig, og så får hesten hurtigt tilbagefald. Når vores hest er ok og symptomfri så æder den en hel spand udblødt mad lige ud i en køre - på ca 15 min. Ikke nogent med at rende til og fra en krybbe hvor der stadig er mad i. En effektiv og meget billig kur - men ret tidskrævende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hesterep til mavesår |
|
|
Du kan også prøve Hesterep hestenshelse.dk/product/heste-rep- stressmave-578/ start med 1, hvis din hest har mavesår og fortsæt med 2, når den er klar. Ring evt og tal med hestenshelse, de er gode til at rådgive. Man kan også, for heste der ikke har mavesår, give hesterep 2 forebyggende eller vedligeholdende, en kur en gang om året. -Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| egusin |
|
|
hesterep er det samme som egusin - det har bare fået et andet navn i mellemtiden, -Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesårs hest |
|
|
Jeg har skrevet et indlæg længere oppe ang. min mavesårshest som IKKE vil spise Pronutrin. Nu er han helt "fit for fight" igen og han har været igennem en GastroGuard kur fra dyrlægen + en 30 dages kur med Succeed. Og herefter var der en synlig bedring. Nu får han Solanums Gastro Pro i sin mash hver dag og det spiser han meget gerne. Derudover får han lucerne. På folden har han hø ad libitum (udfodret i hønet) og på boks wrap ad libitum. Har prøvet Hesterep også - men det nægtede han også at spise. /Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BH Gastrolar |
|
|
Min hest er pt. i gang med en gastrolar kur fra Blue Horse. Jeg havde mistanke om begyndende mavesår på grund af stress på grund af flytning samt for lang tid uden adgang til hø. Sammen med forøgelse af hørationen har gastrolar helt tydeligt haft positiv virkning på min hest. Den er igen helt fit og arbejdsvillig og er ikke længere sur på gjord og schenkel. Jeg blander op i quick beet om aftenen og stiller frem blandet i vand om morgenen som hældes i foderet. Jeg har dog fået at vide, af blue horse, at man godt kan servere det tørt. Min hest har ingen problemer med at spise det. Mvh Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår |
|
|
Jeg har også haft en pony der ikke kunne fordrage pronutrin og jeg blandede det også ind i foderet men han nægtede pure at æde det. Jeg gik over til noget helt andet, og det er et amerikansk produkt der hedder "Succeed". Det kan købes hos visse dyrlæger, som dog ikke er så hurtige til at skaffe det, Derfor anbefaler jeg at købe det via nettet. Det er også billigere. Jeg modtog det efter bare 5 dage fra England via Petdugs Online. Man kan få det som 60 dages forbrug til ca. 1200 kr inkl fragt. Succeed lugter godt, ligesom krydderikage og Grand-Marinier, så man får næsten selv lyst til at spise det  Min hest stod og tiggede hver gang jeg kom med bøtten og komme det oven på foderet. Den anden pony stod også og tiggedem selvom den ikke fejlede noget. Han fik også en portion. Succeed virker rimelig hurtigt på maven, da man kan se det på pelsen. Den strittede ikke så meget , den begynder at blive blød som silke og skinner og inden ret længe bliver humøret også bedre hps ponyen. Succeed skal gives oven på foderet som "ymer drys" og skal gives helst med det samme inden for 30 minuter inden virkningen forsvinder, så man skal også huske at lukke bøtten lige efter men har taget en skefuld af det. Jeg har ladet mig fortælle at elektrolytter og smertestillende som dyrlægerne giver, også kan være årsagen til mavesår. En ting ved jeg ihvertfald, at give sin hest bitterstoffer som kan være mælkebøtter og brændenælder, og hug brændenælderne over og lad dem ligge en dags tid og giv din hest dem. Det vil være en lækkerbidsken for hesten. Mine sloges om brændenælderne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| St.Hipolyt |
|
|
Jeg brugte en behandling fra hesten helse, til stres mave, hed det vist, ring og høre kirsten hun ved vild meget om mavesår, fra hesten helse. Ellers masser af tørt wrap eller hø, vigtig det ikke er for vådt, det kan de ikke tåle, og så alt det den kan spise så kan du næsten undgå det igen. Korn,sukker eller stivelse er det værste, når de har mavesår, så find en foder med lidt af det i. Jeg bruger kun St. Hippolyt Equigard + luzerne, dog er et dyrt foder men kan, nøges med min kun får 1,5 kg om dagen så bruger 3 sække på 2 mdr. Du kan købe det i tyskland billiger end her hjemme, man spare ca 100kr pr sæk der nede, ved Ritport ove
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Du ved det sikkert godt allerede Men mavesår kommer ikke af sig selv. Det udløses af noget. Dette noget kan være foderrelateret (forkert og for meget krybbefoder, for lidt og/eller for dårligt stråfoder) eller det kan være miljørelateret (stress, uro, stævner, flytninger, mistrivsel i flokken osv.). Hvis hesten får tilbagevendende symptomer samme tid hvert år, så ville jeg kigge efter årsagen. Indlægget er skrevet i december - måske står hesten (for) mange timer på stald i forhold til, hvad den trives med? Måske får den ikke nok stråfoder i boksen til at den kan stå inde så mange timer, som de ofte gør i den mørke periode, uden at løbe hurtigt tør for hø/wrap? Måske bliver der ikke givet stråfoder på folden, og når alt græs er væk, kan det være nok til at udløse mavesårssymptomer. Måske fodrer du anderledes om vinteren (hvor der ikke er græs) end du gør om sommeren? Det kan være fint at give tilskud når først problemet er igang med at opstå, men skal du det til livs skal du finde ud af, hvad der udløser det. På den lange bane vil både hesten og din pengepung være gladest for at få løst problemet for good  Ps: jeg har selv haft en mavesårshest, som fik tilbagefald nogle gange, så jeg ved hvor frustrerende det er. Men hvor var det en lettelse, da jeg fandt ud af hvordan jeg kunne forebygge det bare ved småbitte ændringer. Det er en lettelse at slippe af med bekymringen og man bruger hurtigt mange penge på alle de dyre tilskud, for slet ikke at tale om gastrogard, som koster det hvide ud af øjnene :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|