Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad står jeres heste på ?
Forfatter: 
Dato:  12-12-2013 17:21

Ja, spørgsmålet siger lidt dig selv

Hvad står jeres heste på?
Fordele/ulemper?
Hvor tit muger i?
Hvor meget muger i ud?
Hvor køber i bunden og hvad koster det i måneden?

Bare for sjov, og for at se hvad de forskellige foretrækker

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2013 19:00

Står på halm, bliver muget hver dag, alle klatter og alt det våde..

Halmen er med i staldlejen, og jeg har ikke i sinde at skifte til anderledes bund. :)

Michael

GO FOR IT!!

0
0
Svar på denne tråd

begge mine står på
Forfatter: 
Dato:  12-12-2013 20:22

ELITE bedding fra Spanvall.

Det er et produkt hvor tørv og spåner er nøjagtigt sammensat, så man får tørvens god egenskaber med blandt andet binding af ammoniak, og spånernes lyse egenskaber....

Neutral pH værdi, dvs. ingen sure stråler, dårlige hove....

Bakteriefrit miljø, og derudover 100% støvfri !!!

Elsker bare denne blanding, som er super nem og muge i, og er lys og indbydende.

Jeg muger dagligt klatter, og graver tisseplet op ca. hver 1-1½ måned. Fylder så en ny pakke ned i det hul jeg har gravet op, og retter af - supernemt !!!

Kan faktisk ikke se nogen ulemper - jo, altså det er jo dyrere end halm, men til gengæld meget billigere i afhentning af mødding !!!

Prisen matcher rent tørv, så der er ikke forskel.

Det kan også med fordel køres i marken/haven/urtehaven, og kan bedre stå ud om vinteren uden og fryse, i modsætning til den mere fugtige tørv, som fryser om vinteren !!!

Der er 27 pakker på en palle (mængdemæssigt svarer til en almindelig palle med 18 pakker spåner/tørv), men disse pakker er lidt mindre pr. stk, og meget mere håndterbare !!

Jeg har brugt ca. 3 pakker ugentligt - 2 til den store hest, og 1 til ponyen. (mine bokse er 3,5 x 4,5 m).

Prisen er 3510 kr. for 2 paller leveret og placeret hvor jeg ønsker dem !! (mindstekøb er 2 paller).

Sidste år sagde jeg, som havde brugt rent tørv i 6 år, at jeg aldrig ville skifte til andet produkt, før der kom noget der havde tørvens gode egenskaber, men bare mere mere lys og indbydende...

Det er nu på markedet !!!!

Mange hilsner

Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!

0
0
Svar på denne tråd

Tørvemix
Forfatter: 
Dato:  12-12-2013 22:35

Mine står på tørvemix, de har stået på halm men jeg synes det er for hårdt at løfte selvom jeg muger hver dag.

Jeg bruger tørvemix med spåner ovenpå og jeg bruger ca 1 pakke hver 14 dag, skiftevis spåner og tørvemix, hun er meget renlig den ene, tis plejer jeg at lade være, men bunden er ikke så tyk i år så de bliver muget 1 gang om ugen og dækket til med det der ligger i resten af boksen.

Den lille hest sviner mere, men jeg tror det er fordi hendes boks er mindre, så hun har ikke mulighed for at gå væk og lægge pærene et bestemt sted, så der bruger jeg lidt mere.......

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

11111111
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 07:26

Hvad står jeres heste på? Halm
Fordele/ulemper? Nemt og billigt
Hvor tit muger i? 3 - 4 gange om året
Hvor meget muger i ud? muger i bund. men dagligt jævner jeg bunden ligger det tørre halm over, og strøer efter men en plade halm, hvis nødvendigt.
Hvor køber i bunden og hvad koster det i måneden? Lokalt. jeg bruger for kr. 28.- om måneden. og kr. 21.- mere i halm når jeg har muget ud. samt en ½ pakke spåner....

Udover halm har de fri adgang til frøgræs døgnet rundt i stort hø stativ, så det ender også en del af det på boks bunden.
( de får wrap til natten, men der ligger ikke et strå tilbage bagefter )

Vi har ingen mødning, da vi har et landbro/gartner der meget gerne vil have det, og de stiller selv maskiner til rådighed, hver gang.

Der skal nævnes at vores heste har fri adgang til folden 24/7 hele året, kun en gang i mellem lukkes der for deres udebokse ( halvdør/staldør ) så står de inde fra kl 22.30 til kl 06.00.

Det funger super fint, har aldrig haft en hest med sure hove eller muk.

Vores hest bruges på konkurance plan

:O)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 10:34

Træpiller

Fordele/ulemper?

Synes kun der er fordele - nemt at muge i, begrænser lugt/ammoniak, altid tør bund til hestene, billigt

Hvor tit muger i?

Hver dag

Hvor meget muger i ud?

Klatter og tispletter. Maks en halv trillebør pr. boks om dagen

Tyskland. Jeg giver 26 kroner pr. sæk med 16 kilo i

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 12:48

I sommer har de stået på træpiller, og det er jeg rigtig glad for. Det er ganske vist en dyr løsning, men det er også meget nemt.

Nu hvor det bliver koldt, bliver pillebunden dog for kold at ligge i (vi har en kold stald med et uisoleret gulv), så jeg har skiftet til helt almindelig vårbyghalm.

Jeg muger ud sidst på eftermiddagen, før hestene kommer ind, og så fjerner jeg klatter ved 22-tiden, når jeg siger godnat.

Hvis de skal stå inde længe om morgenen (normalt kommer de ud straks de har spist morgenfoderet), fjerner jeg klatter igen.

Hvis/når jeg går igennem stalden mens de står inde, og kan se en klat, så fjerner jeg den.

De står på madras, så vi fjerner ikke ALT det våde - men gennemtissede pletter bliver fjernet, og madrassen "lappet", hvorefter der strøes med rent halm.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Står på......
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 14:53

Mine står på fold!

Ej den mere seriøse side af sagen er at jeg har mine i løsdrift. Og den har jeg strøet med træpiller blandet med spåner. Muger efter behov. Engang hver 2. dag ca.

Koster mig maks 200-300 om måneden.

Dengang de stod i boks, havde jeg dem udelukkende på træpiller, og her blev er muget hver dag.

Det kostede mig 3--400 om måneden ca.

Det er 2 heste det drejer sig om :)

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 18:16

Vores står på halm.

Fordele/ulemper?

Altid adgang til strå. Tungt at muge.

Hvor tit muger i?

De små bokse muger vi ca. hver 2. uge, de store bokse muger vi ca. 1 x mdr, når vi nærmer os en evt. foling ligger den 2 mdr.

Hvor meget muger i ud?

Alt kommer stort set ud når vi muger, det skulle da lige være at jeg finde en del tørt halm, det får så lov til at blive liggende i bunden, det er dog oftest hos vores to ponyer det sker.

Vi har selv halm lige ude for døren, så det "koster det os ikke noget".

Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Træpiller
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 00:47

jeg muger hver dag, fjerner klatter. Det våde tager jeg ca en gang om ugen. Jeg bruger for ca 2000 kr. om året på træpiller.

Sagde Janne

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub mellem Holbæk og Roskilde - Se mere på min profil eller www.rideklubbenvestervang.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvad de står på
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 09:57

Alle mine står på deres ben ;) :P

Nej, de står alle på halm både ude og inde, der bliver strøet ved behov, de har alle dybstrøelse så vi moger med maskine to gange om året.

For mit vedkommende er der ingen ulemper kun fordele.

Vi har selv halmen, så prisen kan jeg ikke helt sige, men bruger ca to - tre kvadrant baller pr måned til 17 heste heraf 6 på boks og resten i løsdrift.

I opstart bliver der brugt en halv Balle ca pr boks og tre baller den første måned i løsdriften ca.

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges

Se min præs

2
0
Svar på denne tråd

Svar....
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 01:14

Mine står på halm.

Fordele: det er billigt, det isolere godt

Ulempe: det fylder en del på møddingen

Fjerner hestepærer hver dag. Fjerne alt vådt en gang om ugen.

Jeg kører ca 3 fyldte trillebører ud om ugen pr hest.

Køber lokalt. Bruger en minibig balle om måneden til to heste. Prisen pt er 130 kr for en balle.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 13:36

Hvad står jeres heste på? min står på ren tørv
Fordele/ulemper? der er nærmest ingen spild, og man kan holde mødding virkelig lille. Den binder amoniak, så man kan slet ikke lugte at der står en hest. Men det kræver træning at muge i, er mørkt og tungt at håndtere.
Hvor tit muger i? Hver dag
Hvor meget muger i ud? årh, vel en lille halv trillebør? det er ren "pære" og evt. våd tørv bliver lagt til side
Hvor køber i bunden og hvad koster det i måneden: jeg køber via vores lokale foderstof og bruger vel for små 300 kr om måneden

0
0
Svar på denne tråd

Mine to..
Forfatter: 
Dato:  16-12-2013 08:22

Hvad står jeres heste på? Træpiller og spåner blandet sammen

Fordele/ulemper? Det er nemt at muge og mødding er lille

Hvor tit muger i? Hver dag og tager altid klatter når jeg natter hestene

Hvor meget muger i ud? En trillebørfuld om dagen, incl, spildhø og opfej fra gulv og plads udenfor stalden

Hvor køber i bunden og hvad koster det i måneden? Træpillerne er ved en lokal tømmer, spåner i land og fritid og det koster mig mellem 200-300 kroner i måneden, alt efter hvor vådet det er i vejret og hvor meget hestene står inde

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd

træpiller
Forfatter: 
Dato:  17-12-2013 19:00

Mine står på lyse træpiller

Fordele/ulemper?

Fordele:

Det er afsindigt nemt i forhold til halm

Lysere og rarere (i mine øjne) end tørv

Der er mindre fugt i stalden

Langt mindre lugt

Mindre støv

Det er herre bøvlet at skaffe ordentligt kvalitets halm

Når det er lyse træpiller er det nemmere end ved de mørke piller eller halmpiller at følge med i hvor snavset bunden er.

Det har gjort alle mine heste renligere

Langt mindre mødding end halm

ulempe: det er ikke helt billigt

Hvor tit muger i?

Tager klatter dagligt det tager 5-10 min ved 5 heste og det våde en gang om måneden tidsforbrug 1 time omtrent. Mine står fordelt i 2 løsdrift stalde men systemt fungerer super fordi alle damerne har valgt at man har toilet i samme hjørne (love it, ved ikke om det er specielt for mine damer)

Hvor meget muger i ud?

1 trillebør uden top om dagen ved 5 heste

Ved den lokale brændesalg

Har fundet et sted hvor det koster 1600 kr for 950 kg når man selv henter.

Bruger 2 paller om året

0
0
Svar på denne tråd

mugning
Forfatter: 
Dato:  18-12-2013 10:46

Hestene står på halm.

Hos den ene bliver der muget ca. hver 3 uge (selvom mening er at det skal være 1 gang om ugen), denne hest står bedst når der er en meget tyk bund.

Hos de 2 andre bliver der muget 1 gang om ugen.

Jeg giver 150 kr. for en mini bigballe halm, og bruger ca. 2½ om måned.

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

lige skiftet
Forfatter: 
Dato:  28-12-2013 11:45

Har lige taget min gamle tørvebund ud af løsdriften og lagt tørvemix ind. Det føles godt og så er jeg meget spændt på om det nu er rigtigt at det fryser mindre. Det har nemlig været ulempen ved tørven, som jeg ellers har været glad for.

vh. Yacine

Trainers Mariel. Dressursadel 17 tommer sælges, brugt til bred pony.

Lemetex allround sadel 17 tommer sælges.

4 års DSP plag efter Atlas Stengård og Beady Bellu mf: Bellucci, sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider