Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fejlbeskæring/skoning og sur stråle
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 13:20

Ihh altså jeg bliver skør!

Jeg har ikke været vågen nok og har stolet for meget på den tidligere smed = stakkels hesten er (ifølge ny smed - super dygtig, svarer på alle spørgsmål, og nærmest tegner og fortæller) fejlbeskåret og skoet. Han stod alt for lavt i dragterne, bagtil brudt tåakse, for lang i tåen og meget snæver i i dragterne/meget smal stråle. Den snævre skoning er garanteret medvirkende til den sure stråle, der har lavet dybe kløfter helt op i ballen og blottet læderhud... På alle fire....

Nå men hestefyren er nu skoet af den nye smed 2 gange og venter på 3. gang om et par uger. Der er skoet med 6 ugers mellemrum.

Smeden anbefalede rens med vat i kløfterne, "skylle" med brinteroverilte, og derefter stoppe vat vædet med brintoverilte ned i kløfterne. Så langt så godt - til sidst kunne jeg ikke komme til hovene mere uden kamp, lille hesten var SÅ øm og nu ikke mere rengående. Smeden siger da at jeg skal prøve at holde en pause med rens med vat, og jeg skyller bare med brintoverilte (i en engangssprøjte).

Nu renser jeg igen - blot med vatpinde i stedet for, og det kan jeg sagtens få lov til . Det virker ikke som om der er så meget råd tilbage nede i bunden af kløfterne, men lidt er der jo hver dag. Har renset med vatpinde, derefter med jod og til sidst brugt brintoverilte. En smule bedring at spore.

Dog synes jeg den anden dag at der var mere råd igen, og har nu et par dage renset med vatpinde og brugt hoofmaster på spray, så langt det kan komme ned i revnerne.

Er der nogen der har erfaringer med hvor hurtigt kløfterne skal/burde lukke sig? Og hvor hurtigt strålerne vokser? Og evt. nogen med gode råd, eller om det bare kræver tålmodighed.

Og tak fordi I kom igennem den lange smøre

/Annemette

0
1
Svar på denne tråd

Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 13:54

Det lyder volsomt at den fortsat efter så lang tid har problemer, men jeg er ikke ekspert på dette område.

Jeg synes normalt at jeg kan holde hovene sunde, hvis jeg sørger for at få dem renset om aftenen inden hesten kommer ind om natten til en tør bund. Hvis jeg bare et par dage ikke har ordnet dem om aftenen, så synes jeg hurtigt de begynder at lugte lidt. Hvis det sker så sprayer jeg dem med Zink sulfat spray:

hovfokus.dk/ product_info.php?cPath...ucts_id=81

Sørger du for at din hests hove har mulighed for at blive ordentlig tørre i en længere periode hver dag/nat? Ellers er det noget jeg ville have fokus på.

Min hest havde for et års siden trådt noget op i hoven, for at holde det rent og for at få hoven til at blive hård skulle jeg efter smedens anvisning putte salisyl syre i hullet. Det fik jeg af dyrlægen.

Du kan jo høre din smed/dyrlæge om I er nået til et stadie, hvor I skal prøve noget i den stil.

Mvh. Kristine

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 14:19

Tak for dit svar.

Jeg synes også det virker voldsomt, men kløfterne er også dybe..

Jeg renser HVER aften, børster hovene, renser med vat og diverse midler jeg nu har prøvet, og så kommer han i en ren og tør boks. Han står dog på halm, og jeg har ikke mulighed for andet. Foldene er så tørre som de nu kan være i dette vejr - der er lidt mudder ved leddet ellers ikke noget vildt.

Smeden skulle gerne komme til en anden i denne uge, og jeg har forhørt om han lige kan kaste et blik på hovene og se om det i det mindste går i den rigtige retning. Afventer dog svar.

Mit næste skridt er nok også snart ved at være dyrlægen

/Annemette

0
0
Svar på denne tråd

NT dry er bare det bedste
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 16:44

NT dry er bare det bedste jeg har prøvet.

Det er et pulver så det tører op i revnerne.Rens så godt du kan med hovrenser, drys NT dry i revner og i løbet af få uger vil du forhåbentlig se et godt resultat.

Jeg synes ikke det skal være så smertefuldt at behandle for sur stråle, og jeg ved bare hvor meget brintoverilte, jod og blåsten svier på huden, av av.

Mvh Rikke

1
0
Svar på denne tråd

NT dry
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 19:29

NT dry har jeg også læst meget positivt om - overvejer også at prøve det.

Smeden kigger forbi torsdag eftermiddag, så jeg venter spændt på hans mening.

/Annemette

0
0
Svar på denne tråd

Vircon S
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 21:18

Jeg har prøvet der samme og det eneste der virkede var at rense og drysse Vircon S ned i strålen og stoppe lidt vat i. Du kan se forskel på et par dage og det tager ikke mange uger før der er nyt sundt væv når du får bugt med svampen (sur stråle). Min gamle smed lavede samme nummer med lav dragt, smal og lille sko og lang tå:-(

mvh Søs

0
0
Svar på denne tråd

ætser vævet
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 22:43

Jeg tror det er en dårlig ide at bruge brintoverilte hver dag. Skrappe midler, brugt ofte, skader vævet og sinker helingen - selv om det udrydder dårlige bakterier. Hvis en af mine er slemt ramt behandler jeg kun max 3 gange ugentligt med noget 'skrapt'. De andre dage bruger jeg antisvamphovolie fra brogaarden..

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd

brintoverilte
Forfatter: 
Dato:  06-11-2013 11:53

Jeg tror du kan have ret i at vævet måske er konstant irriteret = ingen heling.

Dog sagde min smed at brintoverilten (3% opløsning) netop ikke skulle irritere det sunde væv, derimod at jeg skulle holde mig fra f.eks. trush buster, da det ætser alt.

Virkon S ved jeg ikke helt om jeg tør prøve - jeg har i flere år desinficeret svinestald med det, og det svider som bare pokker at få i en rift eller et sår.

Jeg vil prøve at spørge smeden til NT dry, eller andre produkter der kan tørre ud uden at irritere.

Hvad med f.eks. chlorhexidin eller jod?

/Annemette

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2013 20:00

Jeg har haft en hest med mere eller mindre kronisk sur stråle, det kom væk, da jeg beyndte at gøre dette:

rensede kløfterne.

puttet antibiotika i revnerne.

stoppet med vat.

smurt tjære udover, så det lukker tæt.

og så ladet det sidde til det selv falder ud.

Hovem har brug for ro, for at kunne hele, men er samtidig nødt til at være ren, alle mine smede har sagt dette er den helt rigtige fremgangsmåde.

Dog kan du bruge blåsten, eller anden behandlingsmiddel i kløfterne, antibiotikaen skal dyrlægeordineres, og andre midler som kan som regel klare det, hvis ikke det er for grælt et tilfælde :)

så bliver du heller ikke uvenner med hesten

. Nadja .

* Max Nobel 7. maj 2003- 23. oktober 2013 *

"vi er ikke alle lige dygtige, men vi er alle lige vigtige"

0
0
Svar på denne tråd

sur stråle
Forfatter: 
Dato:  06-11-2013 21:55

jeg ville godt turde bruge klorhexedin ofte.. generelt har jeg også erfaret at det kan betale sig at behandle med forskellige midler på skift.. men tjek også den der antisvamhovolie ud hvis du kommer i nærheden af brogården, den er også guld i forhold til forebyggelse når du engang er kommet af med den sure stråle.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider