Ihh altså jeg bliver skør!
Jeg har ikke været vågen nok og har stolet for meget på den tidligere smed = stakkels hesten er (ifølge ny smed - super dygtig, svarer på alle spørgsmål, og nærmest tegner og fortæller) fejlbeskåret og skoet. Han stod alt for lavt i dragterne, bagtil brudt tåakse, for lang i tåen og meget snæver i i dragterne/meget smal stråle. Den snævre skoning er garanteret medvirkende til den sure stråle, der har lavet dybe kløfter helt op i ballen og blottet læderhud... På alle fire.... 
Nå men hestefyren er nu skoet af den nye smed 2 gange og venter på 3. gang om et par uger. Der er skoet med 6 ugers mellemrum.
Smeden anbefalede rens med vat i kløfterne, "skylle" med brinteroverilte, og derefter stoppe vat vædet med brintoverilte ned i kløfterne. Så langt så godt - til sidst kunne jeg ikke komme til hovene mere uden kamp, lille hesten var SÅ øm og nu ikke mere rengående. Smeden siger da at jeg skal prøve at holde en pause med rens med vat, og jeg skyller bare med brintoverilte (i en engangssprøjte).
Nu renser jeg igen - blot med vatpinde i stedet for, og det kan jeg sagtens få lov til
. Det virker ikke som om der er så meget råd tilbage nede i bunden af kløfterne, men lidt er der jo hver dag. Har renset med vatpinde, derefter med jod og til sidst brugt brintoverilte. En smule bedring at spore.
Dog synes jeg den anden dag at der var mere råd igen, og har nu et par dage renset med vatpinde og brugt hoofmaster på spray, så langt det kan komme ned i revnerne.
Er der nogen der har erfaringer med hvor hurtigt kløfterne skal/burde lukke sig? Og hvor hurtigt strålerne vokser? Og evt. nogen med gode råd, eller om det bare kræver tålmodighed.
Og tak fordi I kom igennem den lange smøre 