Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hø ad libitum
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 19:34

Jeg har en ung hoppe som får tynd mave af for meget wrap derfor har jeg købt hø til hende og jeg har givet hende ca 25-26 kg om dagen, umiddelbart kan hun godt spise mere, men tænker at det må være rigeligt, hun står på halm og kan nippe af det hvis hun "løber tør"

Det har hjulpet på hendes mave, men synes det bliver lidt dyrt i længden :-)

Hvor meget giver i jeres unge heste?? har de bare fri hø?

Hoppen er ikke tyk og er checket for orm og tænder

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 19:58

Min har ad libitum af hø ca. :) Hun kan spise ½-1 balle pr. dag afhængigt af hvor hårdt ballen er presset, hvor meget græs eller hø hun har på folden ( dvs. des mere græs i foråret, des mindre grovfoder indtages der ).

Noget af det gives i slowfeeder net, hvilket gør det holder en del længere, ca en halv balle er uden net da jeg ikke lige har fået købt to.

Hun er dog ikke helt ung, 7 år - men det er min holdning at hvis hesten kan tåle det skal den have ad libitum. Hellere skære ned på fuldfoder mm. end på grovfoder.

Halm regnes ikke for mad i min verden, kun i yderste tilfælde hvor man står med en overvægtig hest, ems e.l kan det blandes sammen med hø.

Nu meget eget ponydyr

3
0
Svar på denne tråd

Det er da
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 21:24

ret dyrt ....

Min har en rundballe på fold i en høhæk og de får i hønet når de kommer ind.

Det bliver til temmelg meget ca. 100 kg om ugen

www.rawasport.dk

lækre sportsponyer sælges fra 0-3 år

udd. hestemassør

NU MED

SPH 218 Rawa´s Con Dios

Wpbr Rawa´s Mojito

1
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 21:31

Der hvor min går giver man ½ balle pr. hest, pr. dag som så kommer i slowfeeder som gør det holder hele dagen. Er de ikke det, så er høet væk til middag.

Men jo, det koster da noget i hø hvis en balle koster 15-17 kr pr. dag :) Kan regne ud at det ca er 675 kr i hø pr. måned inkl fold hø hvis der regnes for 1 balle til hesten og ½ balle til folden med pris på 15 kr for en balle.

Men når jeg så oven i hatten fodre for ca. 260 kr pr måned, opstaldning 500 kr så holder jeg ca. hest for 1300 kr - så, så dyrt er det ikke i enden.

Nu meget eget ponydyr

1
0
Svar på denne tråd

Balance
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 22:15

Det er jo en svær balance. Synes det lyder af enormt meget hø. Men jeg ville prøve at give i hønet så tager det dem længere tid at spise og hvis den ellers kan holde huld så er det jo fint.

Til sammenligning får min hoppe 8 kg hø i boksen og det spiser hun kun lige op. Hun får det i finmasket hønet og holder fint huld på det med Frøgræs på folden.

Vh Maria

Opstaldning i lækre bokse i Veksø Sjælland tilbydes

Se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 22:39

Afhængigt af hvilket hønet man bruger, tror jeg gerne på hesten kan spise 20-26 kg om dagen. Sådan et her bruger jeg;

www.hooks.dk/ product.aspx?productid...Order=DESC

Forsinker indtagelsen en del, men derfor kan en del heste stadig spise mange kg pr. dag.

Nu meget eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 00:16

Tjah... Mine får ad libitum i deres løsdrift, det har de alle dage fået.. Nogle dage har de konsumeret 30-35 kg hver, så det er ikke unormalt.. De er nu 3½ og 1½ :)

Bliver ikke for tykke

*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

2
0
Svar på denne tråd

Kg pr dag
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 00:53

Jeg har en 2,5 års og min EMS pony på 12, der går sammen.

De får 20 kg at dele hver dag, samt deres græsfold. Jeg estimerer min plag til at spise de 12 kg hø og min pony 8. Derudover får min plag tildelt ekstra hø når jeg rider, hvilket gør at hun kommer lidt længere op i kg om dagen.

De får det i småmaskede hønet 3x3, og fra i morgen vil der blive blandet halm i, da min plag ikke skal blive tykkere. Hun er i fin huld. Og min EMS kan ikke tåle mere umiddelbart.

Grundet sygdom ved min plag har de lige haft af libitum adgang (dog stadig i net), og da var det faktisk kun 25-30 kg de spiste tilsammen. Men min pony tog på af det.

Så derfor må jeg tænke i alternative løsninger, og det bliver halm, da jeg gerne vil have at der er noget i nettene når jeg kommer dagen efter.

De er i øvrigt i løsdrift.

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 15:18

26 kg lyder godt nok af meget.

Jeg ville nok give hø i hønet, og så kun give ca. 15 kg., og så give hvedehalm eller frøgræs for resten. Medmindre hesten taber sig af det. Så må jo du bare udfodre med hø.

"The difference between the show-horse and the school-horse is that the show-horse remembers the exercise the school-horse understands the aid."
Bent Branderup

1
0
Svar på denne tråd

slowfeeder
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 18:47

det var da godt nok en del hø, hvordan udfodres det, på jorden, i hønet/slowfeeder??

Men er hoppen i tilpas huld er det jo de mængder der skal til, halm kan i min verden ikke erstatte hø som fodermiddel, hvor frøgræs kan erstatte hø delvist hvis hesten er meget trivelig.

jeg har 2 ungheste på 7 mdr og 20 mdr og de deler ca 12 kg om natten, hvor mine 2 voksne får ca 5 kg hver om natten.

mvh

Mie

Med de fire skønne arabermuler <3

ox-hingsteføl sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

0
0
Svar på denne tråd

Jah mine..
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 08:34

har fri adgang til hø, dog er deres hø inde i slowfeeder net, da de ellers syntes det er bedre at pisse i.. Det har ikke nedsat deres hø indtag, for en minibig forsvinder lige så hurtigt nu som den gjorde sidste år hvor de bare fik det på jorden.. Forskellen er bare at nu spiser de det, i stedet for at jeg kører det på møddingen dagen efter..

Mine to heste (DV vallak på 15 år - 550 kilo og Travervallak på 13 år - 500 kilo) spiser en minibig på ca. 250 kilo på 8 dage..

Det giver ca. 15 kilo pr. hest pr. dag..

Så jeg syntes det lyder fuldstændig urealistisk at nogen har heste der spiser 35 kilo, men lad nu det ligge..

Jeg har ikke problemer med at de de bliver for fede eller ugidelige.. Selvom det er 1. klasses hø, 1. slæt, velgødet, vandet og tilmed med kløver i..

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 10:14
Mkc:
Jeg er en af dem der også er glad for frøgræs, men har måtte sande at det ikke er bedre end halm, da der er SÅ mange svampesporer i, hvilket ikke er sundt som hesten.
Derfor er godt (selvfølgelig) bedre end frøgræs.

Og NEJ, det kan naturligvis ikke erstatte grovfoder, på ingen måde. Men blandet med hø i et net fx, for at få det til at holde længere (til de nøjsomme, som fx min)

Skal gerne se om jeg kan finde undersøgelen om frøgræsset, hvis du vil se den :)

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

frøgræs
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 11:53

jeg har læst undersøgelsen, men har nu aldrig oplevet svampesporer i det frøgræs vi købte hos naboen, og med en allergiker var der ingen tvivl om at hun reagerede ved det mindste. I dag fodre vi med hø/wrap på fold og så hø i småmasket net på boks og indtil videre har de heste vi har nu, kunnet holde et fint huld på det.

de af mine som står på halm spiser da også gerne en tot eller to i løbet af natten, men som reelt planlagt foder får ingen mig til at bruge det, det er det simpelthen for uegnet til og i min verden er det at bede om en forstoppelseskolik hos hesten, men vi er jo alle forskellige.

mvh

Mie

Med de fire skønne arabermuler <3

ox-hingsteføl sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 12:32

Hvis hesten ikke bliver for tyk, kan jeg ikke ses noget i vejen for at give hesten hvad den kan spise af stråfoder.

Nu har jeg lige siddet og regnet lidt, og mine spiser også ca. de der 25-26 kg hø om dagen.

Caroline

Hvis du ønsker at dine drømme går i opfyldelse, må du ikke sove for længe.

0
0
Svar på denne tråd

Mindre formue
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 16:29

Ok tak for svarene, jeg synes bare jeg havde hørt at en hest spiser mindre hø, end wrap, det er så ikke tilfældet her :-D.

Mht. halm som foder så mente jeg at den har noget at tygge i når og hvis høet slipper op, ved godt det bare er tidsfordriv.

Høet bliver lagt i en bunke på gulvet, desuden får hun ca 5 kg inden hun kommer på fold om morgenen.

Da hun var 1 1/2 år fik hun en af de små wrapballer ind i boksen, den åd hun på 2 dage DET var dyrt, men eneste mulighed lige der.

Hun er ikke tyk, og jeg tænker at det er fordi hun vokser at hun æder så meget, hun er tilpas i huld og jeg holder klart øje med om hun tager på.

Jeg tænker bare hvad gør i jer der står opstaldet ude hvor man skal købe grovfoderet af gårdejer til 2 kr kg. dt bliver jo en formue??

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

kkjmflKDC
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 18:59

Ja det koster en formue når man står opstaldet ude... Min får 15 kg trørt wrap af 1 slet. Han får det i hønet som hænger i hvert hjørne i boksen. Til 2 kr pr kg bliver det til 900 kr om måneden og så foder og alt andet oven i - så ja det er mega dyrt Men kg prisen på hø/wrap er stadig noget bedre end kg prisen på krybbefoder..

Så så længe min DV ikke laver andet end skridtture så får den masser af wrap og minimalt i krybben. og går på græs dagen lang...

.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 19:58

Annemette: Tjah, det er måske "urealistisk" i dine øjne, men ikke desto mindre sandt... Nu har jeg selv stået for indkøb af grovfoder til mine heste i mange år efterhånden og de steder jeg ikke har stået for indkøb, som nu, styrer jeg stadig præcis hvad de får at spise... Ergo ved jeg hvor meget de konsumerer... Nogle dage har de kun spist 20 kg tilsammen, andre dage det dobbelte og helt specielle dage 3 gange så meget... Det svinger meget i forhold til vejret.. Græs har de hele året... :)

Sådan vil de også leve den dag de er stævneheste der skal yde en del, grovfoder ad libitum, vitaminer i krybben.. Kan de ikke hente nok MJ via grovfoderet til den tid, vil der blive suppleret op via krybben.. Men ellers, nej.. Så skal de have lov til at spise de mangeeee kg grovfoder de kan

Tager de for meget på, skrues der op for motionen.... Såre simpelt...

Jeg betaler en fast pris det sted de står, men det er "billigt", fordi jeg træner nogle af deres heste.. Så jeg skal heldigvis ikke tælle kg/kroner, jeg fylder bare deres høbur dagligt... De får lige pt TOP lækkert 2 slets wrap, som de selv laver på stedet, det får de indtil næste sommer, hvor der skal laves nyt...

0
0
Svar på denne tråd

Har i vejet høet ?
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 20:38

Det lyder af ret meget når det er hø, idet hø jo har et meget højere tørstofindhold end wrap. Prøv at veje din hømængde over nogle dage (kan gøres ved at hængde balle eller en sæk med hø op i en fjedervægt.

Mange sælgere af hø/wrap er desværre tilbøjelige at at overdrive vægten af deres baller, både små og større baller, idet både dem selv og kunderne sjældent har mulighed for at veje dem.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har..
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 20:47
Hestene hjemme og vi laver selv alt det hø de spiser, så vi har hø til en helt anden pris..

De får 500 gram krybbefoder og hø for resten, hele året rundt..

Jeg regner med 40 baller i alt denne sæson til 2 heste.. Det er hvad den nærliggende rideskole køber til 25 heste på et år.!

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 20:59

Annemette: Puha, det er skræmmende at høre... Men man ved jo godt det er sådan mange store steder

0
0
Svar på denne tråd

Maks. 10-12 kg wrap
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 11:55

Hmm... Havde en hest sidste vinter i stalden, som jeg bare ikke kunne få i ok huld, jeg fodrede med hippolyt vollertpillen og mysli samt wrap ad lib. Jeg henvendte mig til foder konsulenter ved hippolyt, hun fortalte at jeg faktisk var ved at foder den tynd pga for stor mængde wrap som forårsager dårlig tarmflora. Hun rådede mig til at hesten ( 3 år 1.74stg.) maks skulle have 10-12 kg Dagligt! Det var svært for mig at indse, da jeg syntes at hesten havde for lidt at tygge i da den stod på træpiller.... Jeg købte halm i god kvalitet og blandede det med wrap på fold og i haybar i boks om natten, samt foderplan udarbejdet af hippolyt... Hesten begyndte at komme sig og fik faktisk mere energi.... Hippolyt fortalte at den rent faktisk kan stå med en protein forgiftning ( stråfoder er jo protein kilde ) ved tildeling af så store mængder som jeg læser her er det jo en kæmpe nyrebelastning.... Tænk over det.

jeg har også tidligere givet mine heste 15-20 kg wrap dagligt... Det eneste jeg fik ud af det var: mange flere penge til hestkontoen hver måned.... Nu får de 8-10 kg hø koncentret foder fra horselux + halm bund= 600 kr maks pr hest!!! Og har yderligere råd til 4 sko mod 2.

kort sagt: kan ikke anbefale at hælde så meget stråfoder i jeres dyr, tildel små mængder x flere eller net...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 21:08

Jeg bliver lige nødt til at springe ind med et par spørgsmål her.. :)

Min hest (hoppe på 4½ år, 1,55 stg, en smule kraftigt bygget men kun "foldbums") har i al den tid, jeg har haft hende, fået omkring 7 kg. hø om dagen. Jeg har hele tiden tænkt, at jeg gerne ville give hø ad libitum, men pga. opstaldningsstederne er det ikke muligt, men jeg kan selvfølgelig få mere ind i boksen til hende.

Men jeg er meget i tvivl om om det overhovedet er en god idé. Ifht. hende størrelse og brug er hun nok den hest, hvor hun står og har stået, der har fået mest hø, og det er også den mængde jeg er enbefalet af dyrlæge osv. Vinteren 2012 gik hun en måned på en fold hvor der var stillet en stor balle hø ud, og på blot den måned tog hun kraftigt på.

De eneste to heste hvor hun står nu, der får mere end hende, er klubbens to heste, der går ridetimer 3 eftermiddage om ugen + rides af halvparter i weekenden, altså de bruges rigtig meget - de får hver 10 kg. per dag.

Hun har også lidt på sidebenene nu, men det er kun en smule og det er jo fint nok her til vinter - og hun får som skrevet 7 kg. hø og så får hun vitaminer/mineraler ved siden af. Dvs. intet kraftfoder - jeg sværger til vitaminer/mineraler og så hø i den mængde det kræver at holde passende huld på hesten. Hun har gået på halm indtil oktober, men står nu på træpiller og får halm i høpose to gange dagligt (altså ud over høet).

Jeg overvejer dog at få hende tilbage på halmbund, såfremt jeg kan få tilladelse til det, plus give hende en portion roe/grønpiller til morgen, mest for at give noget fylde og mæthedsfornemmelse uden for mange kalorier eller noget. :)

Jeg synes jo også, det virker smart med hø ad libitum, men når min hest har meget let ved at tage på, og endda har et fint "vinterdepot" nu, så er det da ikke smart, er det?

Jeg synes også at tallene her er ekstreme, men det er jo ud fra mine erfaringer (at min tager meget let på når hun får mere hø), og det, jeg har fået anbefalet af fagfolk. Hvis nogle vil fortælle lidt, så hører jeg også gerne lidt info omkring hø fra nogle, der har andre erfaringer end det, jeg har hørt fra dyrlæger/foderkonulenterne. :)

Men jeg synes, det er rart at se en tråd omkring rigelige mængder hø - jeg ser ofte en trist tendens til at komme store mængder forskelligt kraftfoder i hestene, og så kun ganske sparsomme mængder hø. Jeg holder nu på at hø er det mest naturlige spise for dem, men hvor store mængder, der skal til for, at det ikke længere er godt, det ved jeg ikke.

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 22:43

Jeg har lige vejet wrap her den anden dag. Jeg giver 45-50 kg til 2 heste og 1 pony. Det fordeler sig med hhv. Hestene har 15-20 kg. til rådighed i boksene hver og ponyen ca 10. Det, de ikke har spist op i løbet af natten (de spiser aldrig helt op), får de med på fold i deres kasse derude. Det er minimum 10 kg., de får med på fold, nogle gange 15, men de bruger mindre tid på at spise derude, så det plejer at passe meget godt med, hvad de har brug for, for at have til hele dagen.

Jeg er lidt overrasket over, hvor meget det er. Er gået over til rundballer og har derfor ikke helt samme fornemmelse for, hvor meget, der er i en balle endnu. Desuden er det lidt tørrere, end meget af det andet wrap, jeg har haft, så troede egentlig, det ville veje mindre - på den anden side er det væsentligt hårdere pakket i rundballen.

Regner med, at de skal have mere wrap på folden, når vi får snevejr. De står et par km. fra vandet i totalt fladt landskab, så det blæser gerne en halv (og meget kold) pelikan. Så de skal jo have lidt at holde varmen på

De er pt. i perfekt huld, men jeg holder nøje øje med min pony, som blev rigeligt rund sidste år I år ser han dog godt ud endnu

Jeg vil ikke sige, at de ikke får noget i krybben. Men det, de får i krybben er måske ikke det vilde omsat i foderenheder. De får lidt roepiller og lidt lucerne for tyggetid og fibre (ca ½ kg. i alt pr. hest, halvdelen roepiller og halvdelen lucerne), det bliver sådan en "dejlig" grød, som de elsker og som gør at de spiser diverse tilskud, medicin mv. uden skepsis - lidt underligt, at de er så vilde med det, eftersom normale lækkerier som mash absolut ikke kan spises

Derudover får de regulator complete (vitamin/mineral foder, knap ½ kg) og min ridehest får 1 kg. linamix oveni.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider