Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Smertefuld hov
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 19:03

Hejsa

Jeg har en hest der har MEGET ondt i sin ene hov

I går morges var hun en smule halt og fik derfor boksro, men i løbet af eftermiddagen er hun stokhalt og går på 3 ben.. (Skal siges at jeg red den aftenen før, og da jeg lukkede den i boks kl. 21:45 var der INTET galt!)

Dyrlægen kommer heldigvis relativt hurtigt, og bliver hurtigt enig med sig selv om at det er hoven den er gal med - hoven er meget varm og man kan mærke puls i den, og hesten har desuden en lille smule feber. Dyrlægen hælder meget mod, at det må være en hovbyld, og anbefaler mig derfor at kontakte min smed, da hun mener han er bedre til at behandle en hovbyld end hende. Hun giver hesten et skud smertestillende og giver mig Metacam til weekenden. Desuden anbefaler hun mig at give hende fodbad i sæbespåner - jeg prøver, hvilket resulterer i en hest der i panik vælter på røven og efterfølgende 110% springhalt må hoppe ind i sin boks igen...

Dyrlægen sagde , at hvis det virkede som om hesten trivedes fint på det smertestillende, ville det være godt at vente til efter weekenden med smed, da hovbylden så kunne nå at samle sig.

Efter at kaste et blik på dyret her til morgen, kunne jeg godt se, at smeden ikke kunne vente, og han kom så hurtigt han kunne. Han kunne desværre ikke rigtigt finde så meget. Han kunne lokalisere hvor i hoven problemet var, men selvom han skar så dybt som han kunne, kunne han ikke finde nogen hovbyld. Han kunne dog se, at hun havde en blødning i hoven. Så nu er spørgsmålet om det bare er en blødning, eller om det er en dybereliggende hovbyld.. Han behandlede hende dog i forhold til, at det var en dybereliggende hovbyld, da alt tyder på en hovdbyld.

Hoven blev grundigt renset, og forbundet med gage væddet i mediscrub, animalintex og "klisterbandage" udover, og til sidst masser af gaffatape. Så skal rense hendes hov igen i morgen og lægge en ny forbinding, og så ringe og aftale med smeden hvad næste trin skal være.. Under alle omstændigheder skal han komme igen, spørgsmålet er bare hvornår.

Det hjalp heldigvis en del på hestens smerter at få skoen af og få lettet noget af trykket i hoven da han skar op til blødningen, men hun har stadig meget ondt. Hun vil meget nødigt gå nogle steder, og er ved at gå i luften hvis jeg forsøger at få hende ud af boksen - der er ingen tvivl om, at hun har meget ondt, selvom hun er på smertestillende. Heldigvis kan hun dog, ved tvang, støtte/humpe forsigtigt på den dårlige hov når hun er på smertestillende, det kan hun i hvert fald ikke uden. Og på smertestillende virker hun frisk og glad, og står ikke bare og hænger. Så lidt ret har det da.

Hun er min første hest, så jeg har af gode grunde aldrig oplever en hovbyld før.. Jeg havde INGEN idé om at de kunne være så smerteplagede af en skide hovbyld

Det er overhovedet ikke sjovt at se sin hest i smerter på den måde, så jeg håber godt nok at denne forbinding/kompres kan smertelindre lidt også..

Jer, hvis heste har haft en hovbyld; har jeres hest virkelig også haft så ondt? Jeg syntes det er helt vildt. Jeg har før set hende forsøge at kaste sig bagover i smerte ved en tidligere skade, og dét syntes jeg var vildt at se - men det her er jo endnu værre Stakkels hest.

Med venlig hilsen

Line Madsen

Fotonørd med ualmindeligt stort F!

Se evt. mine billeder på:

www.Line-Madsen.dk

www.facebook.com/FotografLineMadsen

0
0
Svar på denne tråd

Hovbylder
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 19:40

Jep min tror han skal dø og vil ikke spise eller ud af boksen. Sidste år havde han en, dengang kunne jeg ikke sæbebade ham. I år har han lige haft en.

Han blev meget halt tirsdag, også efter der intet havde været mandag, og smeden kom om onsdagen og konstaterede hovbyld med det samme. Han skar ud men var heller ikke sikker på andet end det var en dyb byld og at han måske skulle ud. Ingen forbinding eller noget og hesten ville ikke ud af boksen. Efterfølgende dage sæbebad torsdag en gang, fredag, lørdag og søndag sæbebade to gange dagligt samt boksro. Søndag var han stadig helt ynkelig, bedre med uha vi skulle have gulerødder som trøst. Mandag morgen havde vi aftalt han kom ud hvis han ville, han er kun 4 så jeg synes han havde stået længe inde.

hun fortæller hun trækker ham ud af boksen og da han kommer på marken styrter han rundt og bukker og da de andre kommer ud opfordrer han til spæneturerundt på folden og masser af leg. De var lidt overraskede over at se en rengående hest på fold.

Jeg tror han lider af det jeg kalder mandeinfluenza, ingen tvivl om at han havde ondt, men han reagerer måske lidt voldsommere, han bider hvertfald ikke smerte i sig. For mig er det positivt idet jeg ved at min hest nok skal sige til ved mindste smerte, på den måde er der ikke noget der får lov til at udvikle sig, han giver besked :D

Jeg har så valgt at jeg ikke rider ham før i næste uge, for selvom han er helt ren på fold og grus, så synes jeg ikke det er nødvendigt at belaste noget, vi har ikke travlt, da vi ikke rider stævner, men mest hygge.

Med venlig hilsen

Karen

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

1
0
Svar på denne tråd

Bare rolig
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 22:22

Det lyder som klassiske tegn på en hovbyld. De er desværre meget smertefulde og nogen gange svære at lokalisere.

Min vallak har haft en lige så slem som du beskriver. Det tog 20 min at få ham 50 m ind fra fold. Den blev også skåret ud og behandlet som din. Han var fin igen efter 14 dage dog med lidt tilbagevendende smerter ind imellem.

Hvis du kan sæbebade den er det rigtig godt og ellers smertestillende. Du kan evt prøve at give den en boot på hvis du har sådan en med vat eller andet blødt i bunden og så ellers så blødt underlag som muligt.

Når den igen kan gå uden alt for mange smerter er motion bedst da det får gang i blodcirkulationen. God bedring.

Vh Maria

Opstaldning i lækre bokse i Veksø Sjælland tilbydes

Se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 22:42

"Godt" at høre at det ikke er helt unormalt at de er så belastede som min. Synes bare det virker så voldsomt.

Fodbade havde jeg udelukket lige indtil her til aften, hvor jeg fik et skide godt tip; at bruge flexi-tups i stedet for spande. Det tror jeg er en skide god løsning, da jeg har på fornemmelsen at det er selve spandens bund hun er utryg ved at stå på. Håber det lykkedes!

Jeg har hverken boots eller andet, men hvis den der flexi-tup ikke virker i morgen, er min nødløsning at køre i Aldi og købe bleer, og så vædde dem fuldkommen ind i opløste sæbespåner - så håber jeg det kan hjælpe bare lidt :/ Om ikke andet, så varme hoven lidt

Med venlig hilsen

Line Madsen

www.Line-Madsen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Avs...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 23:46

Min havde osse en blødning i hoven efter en knusning i vinters. Hvis du har mulighed for det, så pak hoven ind og så skaf en boot til at tage udenpå, så har du en haltfri hest som kan komme på fold.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 23:53

Ulla - hoven er pakket ind, dog uden boot, da jeg ikke ejer sådan en.. Men fold er et no go - jeg kan dårligt få hende ud af boksen

Med venlig hilsen

Line Madsen

www.Line-Madsen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hovbylder...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 08:49

Hovbylder gør så ondt på hesten...

Mht. sæbebad, så få fat i en horseguard gummistøvle - når man først har haft en hest der skal have sæbebad, ved man, at den skal have sin faste plads i medicinskabet :)

Du opløser blot sæbespånerne i 3-4 cm varmt vand i gummistøvlen og når vandet er tempereret, giver du hesten støvlen på i ca. 20 min 2-3 gange om dagen - husk at skylde grundigt.

Og når hesten næsten ikke kan gå uden sko, er det rart at have et par boots indtil hesten igen kan skoes. (det er nemlig kun godt ifh. hovbylden, hvis hesten vil gå)

Til foldbrug kan du bruge Equne Fusion - fåes her: www.abrideudstyr.dk

Tip til måltagning: sæt hestens hov på et skumpad/ skumliggeunderlag, løft modsatte ben og vupti, så har du perfekt aftryk så du kan måle præcis længde og bredde.

God bedring med din hest.

Med venlig hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd

hovbyld
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 10:50

jeg er ked af at sige det, men når man behandler en ikke åben hovbyld med smertestillende og pecillin, sker der desværre det, at man trækker pinen ud.

jeg stod med en spinghalt hest en søndag aften, puls i ben og hov, alle de klassiske hovbyldtegn. Desværre var min smed meget langt væk og kunne ikke komme før næste dag...

jeg kunne slet ikke holde ud og se på min hest i smerte, så jeg fik dyrlægen ud som gav den smertestillende og pecillin. Hold op en skideballe jeg fik af smeden - han sagde aldrig ALDRIG give en hest med hovbyld anti-inflamatorisk. Han kunne nemlig ikke finde bylden, så jeg måtte bade hoven i 10 dage, hvorefter at den gik ud gennem kronranden og hesten var halt i over en måned....

Jeg brugte easyboots på folden med en stødabsorberene gelesål i og badede 3 gange dagligt..

jeg har dog hørt at varme hørfrø-pakninger skal kunne hjælpe emd at trække bylden?

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 12:27

Jeg ville altså også tage det smertestillende væk fra hesten.

Der udover sæbebad, sæbebad og atter sæbebad. Så må du finde en måde at gøre det på. Det er det eneste der virkelig hjælper hurtigt.

Det er vigtigt når hovbylden er væk igen at hesten i en periode efter får aflastet sålen - så det en god ide med pakning og sål i skoen nogle uger efter.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Hovbyld
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 18:51

Ja hesten har meget ondt ved en hovbyld og det er normalt den er springhalt.

enig i at en hovbyld ikke må behandles med penicillin med mindre den sidder så højt at der er fare for den går i hovbenet. Penicillin forlænger processen fordi bylden holdes i ave og derfor er meget længere tid om at udvikle sig så den kan bryde igennem.

Så snart hovbylden bryder igennem, eller at smeden kan fribønder den og skærer den fri, så lettes presset og hesten lindres fra smerten.

sæbebad er det eneste der hjælper på at få bylden til at trække ned og ud. Det hænder bylden bryder igennem kronranden.

fortset med at holde det rent efter bylden er brudt igennem.

0
0
Svar på denne tråd

Rettelse
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 18:53

Fribønder? Der skulle stå finde den :-)

0
0
Svar på denne tråd

122345
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 08:18

Hej

Nej sæbevand er ikke det eneste der kan få bylden til trække ned og ud eller op. Opkog af hørfrø er meget mere effektiv. Gør hoven hoven blød plus det er desinficerende. Pakker altid hoven ind i hørfrø. Har aldrig døjet med en hovbyld i 14 dage. De unge heste kan være svære at have i fodbad, men jeg har kunnet pakke de fleste ind.

MVH Hanne.

1
0
Svar på denne tråd

hejsa....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 19:11

Jeg har en hest der har fået en flænge i den ene hovballe. Han er ikke halt men øm når man kommer for tæt på.

Jeg har bestilt et par af disse for at undgå en evig fugtig revne, det kunne måske være en mulighed ?:

www.ebay.co.uk/itm/SHIRES-POULTICE- BOOTS-HORSE-RIDING-EQUESTRIAN- EQUIPMENT-SHOE/ 360507702324?_trksid=p...RTM1572015

Jeg ved ikke hvor gode de er, men til den pris kan jeg leve med de ikke holder evigt :)

Min hest går dog med sko, så det bliver spændende om de kan komme udenover skoen eller om de skal af :(

Trine

0
0
Svar på denne tråd

Hovbyld er noget møg
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 15:14

Sidder bylden så dybt at smeden ikke kan skære den ud, er grødomslag rigtig godt.

Vil man bade hoven og hesten ikke kan stå i en spand, så lav en støvle af slangen fra et bildæk. Den er stor nok en alm. hov. Er hesten størrere, så går man bare en nummer op i slange. Husk at de findes helt op til traktorstørrelse.

Snak med dyrlægen hvor længe han/hun mener hesten må have ondt. Heste kan være uheldige at flække hovbenet ved at sparke til væggen/gulvet. det sker ikke tit, men det er bestemt sket. Røgten kan udelukke eller bekræfte dette.

1
0
Svar på denne tråd

allehjørner
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 15:38
Jeg havde vinteren 2009 en hest, der ligepludselig var springhalt på et ben. Ville kun gå på tre ben. Tanken faldt også på hovbyld, hoven var lidt varmere end de andre. Det viste sig, at den havde brækket hovbenet (røntgen). Hovbyld er klart mest sandsynligt - men vil bare lige nævne det.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 18:44

Det er helt normalt, at de reagerer med kraftigt smertesvar ved hovbylder, selvom de er små.

Hovbylder er smertefulde og irriterende at behandle, men som regel helt ukomplicerede, og de fleste heste kommer sig igen.

Det er en af de mest normale sygdomme hos heste, og tror alle kommer til at opleve at have en hest med hovbyld flere gange i sit hesteliv. Desværre.

Held og lykke med det :)

"The difference between the show-horse and the school-horse is that the show-horse remembers the exercise the school-horse understands the aid."
Bent Branderup

0
0
Svar på denne tråd

update
Forfatter: 
Dato:  13-11-2013 19:18
Får vi en update på hvordan det er gået med ponyen...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider