Hejsa
Jeg har en hest der har MEGET ondt i sin ene hov 
I går morges var hun en smule halt og fik derfor boksro, men i løbet af eftermiddagen er hun stokhalt og går på 3 ben.. (Skal siges at jeg red den aftenen før, og da jeg lukkede den i boks kl. 21:45 var der INTET galt!)
Dyrlægen kommer heldigvis relativt hurtigt, og bliver hurtigt enig med sig selv om at det er hoven den er gal med - hoven er meget varm og man kan mærke puls i den, og hesten har desuden en lille smule feber. Dyrlægen hælder meget mod, at det må være en hovbyld, og anbefaler mig derfor at kontakte min smed, da hun mener han er bedre til at behandle en hovbyld end hende. Hun giver hesten et skud smertestillende og giver mig Metacam til weekenden. Desuden anbefaler hun mig at give hende fodbad i sæbespåner - jeg prøver, hvilket resulterer i en hest der i panik vælter på røven og efterfølgende 110% springhalt må hoppe ind i sin boks igen... 
Dyrlægen sagde , at hvis det virkede som om hesten trivedes fint på det smertestillende, ville det være godt at vente til efter weekenden med smed, da hovbylden så kunne nå at samle sig.
Efter at kaste et blik på dyret her til morgen, kunne jeg godt se, at smeden ikke kunne vente, og han kom så hurtigt han kunne. Han kunne desværre ikke rigtigt finde så meget. Han kunne lokalisere hvor i hoven problemet var, men selvom han skar så dybt som han kunne, kunne han ikke finde nogen hovbyld. Han kunne dog se, at hun havde en blødning i hoven. Så nu er spørgsmålet om det bare er en blødning, eller om det er en dybereliggende hovbyld.. Han behandlede hende dog i forhold til, at det var en dybereliggende hovbyld, da alt tyder på en hovdbyld.
Hoven blev grundigt renset, og forbundet med gage væddet i mediscrub, animalintex og "klisterbandage" udover, og til sidst masser af gaffatape. Så skal rense hendes hov igen i morgen og lægge en ny forbinding, og så ringe og aftale med smeden hvad næste trin skal være.. Under alle omstændigheder skal han komme igen, spørgsmålet er bare hvornår.
Det hjalp heldigvis en del på hestens smerter at få skoen af og få lettet noget af trykket i hoven da han skar op til blødningen, men hun har stadig meget ondt. Hun vil meget nødigt gå nogle steder, og er ved at gå i luften hvis jeg forsøger at få hende ud af boksen - der er ingen tvivl om, at hun har meget ondt, selvom hun er på smertestillende.
Heldigvis kan hun dog, ved tvang, støtte/humpe forsigtigt på den dårlige hov når hun er på smertestillende, det kan hun i hvert fald ikke uden. Og på smertestillende virker hun frisk og glad, og står ikke bare og hænger. Så lidt ret har det da.
Hun er min første hest, så jeg har af gode grunde aldrig oplever en hovbyld før.. Jeg havde INGEN idé om at de kunne være så smerteplagede af en skide hovbyld 
Det er overhovedet ikke sjovt at se sin hest i smerter på den måde, så jeg håber godt nok at denne forbinding/kompres kan smertelindre lidt også..
Jer, hvis heste har haft en hovbyld; har jeres hest virkelig også haft så ondt? Jeg syntes det er helt vildt. Jeg har før set hende forsøge at kaste sig bagover i smerte ved en tidligere skade, og dét syntes jeg var vildt at se - men det her er jo endnu værre
Stakkels hest.