Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tilskud til at få hesten til at yde
Forfatter: 
Dato:  27-10-2013 00:13

Hej Heste-nettet.

Jeg har en 6 års vallak, som mangler vilje/power. Man skal drive meget på ham med schenkler og pisk for at få ham til at yde, og han bliver hurtigt træt, feks når vi skal galopere synes han hurtigt at det bliver hårdt, og i traven yder han lige når man lægger benene til ham, og når man så slipper presset så lunder han afsted igen, man skal være over ham hele tiden.

Det er dog blevet MEGET bedre, skal jeg lige huske at sige, han går frem nu, uden man skal være efter ham konstant, hvor han tidligere prøvede at gå i stå hele tiden. Men han giver intet af sig selv, man skal HIVE alt ud af ham, og det er ikke optimalt når han skal være min konkurrencehest, da det er meget svært at få ham til at gå flot, når han konstant har trukket håndbremsen lidt. Jeg har redet ham i 2 år nu, og han har fået mange korte og en lang pause.

Han er glad og med i ridningen, synes jeg, og meget sød at ride og meget lærenem, virkelig god og let på alle hjælperne, og reagerer også godt på fremad-hjælpen, men den forsvinder ligesom 2 sek efter man har bedt ham om den, og jeg er ked af, at jeg skal være sådan efter ham konstant, men det har været den eneste vej frem. Jeg har redet ham udelukkende på tur - og næsten kun med andre heste, for at få ham til at tænke fremad og være glad for fremdriften, og der er sket store fremskridt på de 2 år, men nu synes jeg der skal til at ske lidt med ham, han er meget muskelfyldt nu, og er blevet stærk - nu skal han altså til at yde af sig selv! Jeg ville også gerne til at ride mere på bane, og have ham mere smidig og bygge ham op her, men jeg føler ikke han er klar til det, når hans fremdrift/overskud ikke er med.

Jeg har haft ham med ude til lidt stævner i år, og her er det MEGET svært at få ham til at præstere, fremdriften forsvinder fuldstændig, han er virkelig sød at have med ud, stabil og kigger ikke på noget, han giver bare intet af sig selv og han er virkelig svær at få til at vise noget som helst imponerende - og specielt på 2. dagen i konkurrencer, så er han helt færdig og vores point daler drastisk, også selvom jeg har haft ham med hjemme om natten.

Her tænker jeg, at jeg nok skal have mere fokus på fodringen til selve stævnet, sådan så han har noget af tage af, og her vil jeg meget gerne blive klogere, jeg kan forestille mig at han er syret til i benene på 2. dagen, og derfor er det heller ikke rart at løbe rundt. Her hører jeg gerne om erfaringer? Jeg har givet ham masser af stråfoder, og så har han fået kraftfoder om morgenen + lidt tid før han skal på banen, sådan så han har noget energi at tage af (heraf også havre)

Jeg overvejer at få taget en blodprøve på ham, for at se om han kan mangle noget i blodet, det ved man jo fra sig selv, at man kan blive træt og øm hvis man ikke er dækket ind. Har i erfaringer med det?

Ellers vil jeg høre, om i har nogle erfaringer med et fodertilskud, der VIRKERLIG giver ekstra energi så hesten begynder at yde selv, uden at blive skør i hovedet?

Jeg har som tidligere nævnt givet ham havre før jeg rider, og jeg synes det hjælper lidt, men det er ikke nok. Jeg har været lidt bange for at afprøve forskellige ting da han godt kan reagere meget voldsomt nogle gange, feks ved en ny rytter kan han blive meget bange for rytteren og panikke helt og smide en af, da han tidligere har haft en grim oplevelse i sin tilridning, der har gjort ham bange for mennesker. Men jeg er så tryg ved ham nu og han er helt tryg ved mig, at jeg gerne vil have det afprøvet med andre former for tilskudsfoder man virkelig kan mærke energien i, så han er fin og klar til at præstere både i dagligdagen men så sandelig også på banerne til næste års stævnesæson. Han har meget fine bevægelser og gang, med stort potentiale og er meget fint bygget, det eneste der hintrer ham i at blive en rigtig god konkurrencehest, er hans vilje til at yde og præstere.

Jeg har tænkt på elektrolytter også, men jeg ved ikke om det hjælper på problemet?? Han har også fået en B-vitamin kur af dyrlægen som ikke hjalp, kun på at smide den sidste vinterpels, det var forrige sommer, i år har han slet ikke haft problemer med at smide pelsen, og han har fået vitaminkiks hver dag på folden samt græs ad libitum, og nu får de så wrap hver morgen og aften + kraftfoder med havre når jeg rider ham (lige nu kun 2-3 gange om ugen, da jeg synes han mangler energi).

I dag blev hestene flyttet til en anden fold, og den eneste hest der ikke løber rundt for fuld knald og viser sig frem, det er min hest, han løber kun frem, når han bliver jagtet af de andre, jeg kan ikke lade være med at undre mig over, hvorfor han ikke løber med. Jeg tror han er i underskud af noget der giver ham energi, så han ikke har overskuddet til at løbe med de andre.

Andre erfaringer? Så hører jeg dem gerne! :-)

Jeg håber meget på hjælp og erfaringer.

PS: Det skal lige siges, at jeg har fået ham tjekket igennem hos dyrlæge, med røngten og han har fået kiropraktor jævnligt, og han fejler ingenting :-)

0
0
Svar på denne tråd

nsbrjkfd
Forfatter: 
Dato:  27-10-2013 12:44

Tja, som jeg ser det er der tre muligheder.

1) Enten er der noget fysisk i vejen, som du blot ikke har fundet frem til endnu. Dette kan være alt fra ting du selv kan tjekke, og en masse ting du skal have tjekket af fagmænd - Hvis det allerede er tjekket, men du har det under mistanke, så brug en anden dyrlæge/smed/sadelmager/tandlæge/ fysioterapeut/kiropraktor end sædvanligt for at få en anden mening om sagen..
Min første tanke, er at din hest ikke optager mineraler/vitaminer godtnok fra foderet. Hvilke vitaminkiks er det du fodrer med? Hvordan er hesten i huld? Kan du ikke (hvis hesten er normal eller til den tynde side) skifte over til et musli/pelletret fuldfoder, så der er flere fibre, kulhydrater og ja, jeg siger fy-ordet.. Sukker i?
Hesten fungerer jo ikke som den skal (eller som du ønsker den skal), så hvis jeg var dig ville jeg insistere på ting som blodprøver, grundigt halthedstjek (nogle gange er det nærmest umuligt at se for almindelige mennesker, men der kan gemme sig grumme ting, især i bagbenene), tjek af sadel, tandtjek, kiropraktik og eller fysioterapi.

2) Find en underviser, der kan hjælpe dig med at gøre din hest selvgående. Din hest er efter din beskrivelse ikke selvgående. Den reagerer blot på din hjælp i øjeblikket du bruger den - den er selvgående når den SELV bliver gående i det tempo/gangart/bevægelse du har bedt om, uden at du skal genopfriske 30 gange i minuttet :-)
Har selv engang haft problemet med min hest, som egentlig havde et fint energi-niveau, men som faldt i skridt i tide og utide. Det stoppede med det samme, da jeg lærte at holde min schenkel i absolut ro, ud over i tempo og gangartsskift. Jeg sad fuldstændig ubevidst og gav et lille tryk (just in case) hver 2-3 sekund. Hesten var begyndt at anse det som en del af signalet til "bliv-i-trav" og faldt derfor i skridt så snart jeg slappede af og nød turen. Jeg fik ændret travsignalet til kun at gælde i overgangen og ellers først bruge schenkelen NÅR hesten ændrede tempo.
Mange personer (som i flertallet af ryttere) har altså både tøjle-og schenkel problemer i denne henseende, og de aner det ikke - man bør i udgangspunktet ikke give stop-start signaler ud over i temposkift. Og man skal sku virkelig koncentrere sig om det, hvis det først er blevet en uvane og en del af ens bevægelsesmønster!

3)Ellers er din hest en dejlig rolig type, som ikke lader sig skræmme, men til gengæld heller ikke har det samme "grundtempo" i træningen, som du ønsker. Det kan jo godt være forholdsvis højt for mange heste! Så hvis du en dag virkelig mener at din hest er "gennemtjekket", optimalt fodret og trænet, og der ikke er mere du kan gøre for at ændre dens energi-niveau, så synes jeg faktisk at du skal finde dig en anden hest, eller en anden måde at ride din hest, som gør jer begge glade. Intet positivt kommer ud af at tæske rundt i et for hesten unaturligt tempo hver evig eneste dag.

Det var mine bud, håber du finder en god løsning for jer begge :-)

3
0
Svar på denne tråd

og måske
Forfatter: 
Dato:  27-10-2013 12:50

Skulle jeg lige forklare hvorfor jeg er så irriterende ikke at komme med nogle foder-tilskuds-forslag;

Det er fordi at hvis din hest er optimalt GRUNDFODRET, burde det ikke være nødvendigt, med mindre du virkelig rider den hårdt. Du siger 2-3 gange om ugen og mest i skoven, det mener jeg ikke er hårdere, end hvad et godt vitamin/mineral produkt, græs og en masse wrap, skulle kunne klare (du har ikke skrevet hvor meget wrap den får i kg).

2
0
Svar på denne tråd

Protein?
Forfatter: 
Dato:  27-10-2013 13:42

Heste der virker trætte og uenergiske mangler ofte protein. Hos vores den ene, som havde dette problem i sommervarmen, hjalp det enormt at give 4-5 dl. soyaskrå dagligt (start med en smule, og trap langsomt op)

I øvrigt fungerer hestens tarmsystem ikke så hurtigt, at energien fra ekstra havre kan mærkes få timer efter, det tager meget længere tid, før havren er omsat og "klar til brug"

Mvh. Runa

0
0
Svar på denne tråd

Tak....
Forfatter: 
Dato:  27-10-2013 16:38

Mange tak for jeres svar. :-)

Lige pt rider jeg kun 2-3 gange om ugen og knap så krævende, da jeg gerne vil have han får lidt mere fri her i efteråret, men jeg har hele året redet 5-6 gange om ugen og krævet meget af ham, med indlagte pauser. Så det er derfor jeg spørger til tilskudsfoder, og han skal rides meget og hårdt igen her i foråret/sommeren på konkurrenceplan, vi er ikke helt gået i gang med vintertræningen endnu heller, som også bliver krævende.

Jeg har en dygtig og kompetent underviser, der også har haft min hest i træning, der har hjulpet mig meget med at få ham mere selvgående - og det er blevet meget bedre, han går frem af sig selv nu, men han er aldrig en man skal holde igen på - desværre! Det mindste lille signal, som antyder stop, og han vil meget gerne ned i skridt. Hvis man vil have ham til at søge mere fart, så skal man være efter ham med ben og pisk, han tager også farten på når man lægger benene til ham, men det meget energiske tempo det stopper han så snart man slipper hjælpen. Er man i normalt tempo trav, og gør man ingenting holder han gangart og tempo, han går ikke i stå (mere- gjorde han tidligere), jeg kunne dog godt tænke mig, at han selv forsøgte at sætte farten op af sig selv, og jeg kunne holde ham mere tilbage.

Han er undersøgt af flere omgange, og han havde en skæv hofte, som nu er rettet af kiroprator - hvilket også har hjulpet meget på hans afskub bagfra i traven og vilje, hans trav har virket underlig at ride, og det var pga. hoften. Han har været til meget grundigt tjek hos Hørsholm og er absolut ikke halt, ikke ondt i ryggen eller fejler andet, sadlen er tjekket af sadelmager, der er ikke flere ting jeg kan komme i tanke om, derfor jeg nu går over til foderet. :) Han fungerer også virkelig godt, og bruger sig godt med at søge ned og frem i ridningen, der er absolut ingen alarmklokker der ringer hos mig.

Han er jo bare 6 år, så man kan håbe viljen kommer, der er ingen sammenligning når man tænker på, hvordan han var for et år siden, så er han som en helt anden hest nu. Han er en virkelig sød, rolig og meget stille hest, så det kan godt være, at han bare er "for kedelig" til mig, men jeg kan se så meget i ham, og han har fantastiske gangarter og STORT potentiale, så jeg håber jo på, at der kan findes en løsning, til at få ham mere fremadgående af sig selv, jeg vil helst ikke sælge ham, og jeg håber på at jeg kan få ham til at være den hest jeg drømmer om, han har alt undtagen fremdriften. Han tager lange skridt, men mangler det der kraftfulde over sig, og det kommer jo af viljen som giver afskubbet bagfra og udstrålingen.

Han har tidligere haft problemer med at tage på, han har også haft problemer med at tabe sin vinterpels. Han har i sommer gået på døgngræs og er i meget flot foderstand nu og han har sat rigtig mange muskler over sommeren/efteråret, han har aldrig set bedre ud end han gør nu, også derfor jeg undrer mig over, at hans vilje ikke vokser, når han nu har styrken og formen til at have viljen.

Jeg ønsker som skrevet, mere vilje og det er derfor jeg søger råd til at få ham mere fremadgående, hvor jeg tænker man måske kan fodre sig ud af problemet. I dag gav jeg ham havre inden jeg red, og jeg synes det hjælper på hans udholdenhed, han bliver knap så træt - vi red en lang tur i dag. Men jeg søger, at han selv søger farten i ridningen, og jeg blot kan holde igen.

Min gamle hest havde lidt samme problem, og der gav jeg ham sådan en energi-booster til stævner, og dét gav ham lige det sidste, den fremdrift jeg manglede,så jeg bare kunne holde igen. Så jeg har en idé om, at jeg måske kan fodre ham ud af problemet. Det er jo bare dyrt i længden at give dem energi-booster hver gang man skal ride ;-) Min hoppe, har derimod den vilje, som jeg søger, hvor man bare kan holde igen, løsne og forme - det er for fedt, og det håber jeg, at jeg kan få frem i min vallak også. Hun har dog altid været sådan, fra naturen side af, og det er ikke noget jeg har redet ind i hende.

Soyaskrå er et forsøg værd, jeg har aldrig hørt om det eller brugt det før, jeg må prøve at søge på navnet og læse om det, tak :-) Ellers hører jeg gerne andre forslag :-)

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-10-2013 18:19

Min erfaring siger mig, at heste der er sådan og er tjekket, får foder der burde give energi mm. de bliver ikke mere energiske.

Man kan fodre med alverdens ting fra nu og 10 år frem - det ændre ingenting.

Det er "bare" en type hest, der er MEGET rolig. De tager tingene voldsomt køligt og man kan træne frem signal de næste 10 år, de bliver ikke bedre til det og mere selvgående.

For det er de ikke. De er super bund stabile heste, der er gode som skovtursheste, eller dressurheste til en der bare vil hygge lidt og blive tryg ved en hest.

Så derfor er min erfaring; at man skal acceptere det eller finde en anden hest. De bliver ikke anderledes.

Nogle heste er følsomme og oppe i gear, andre er lige modsat og fuldstændigt nede i gear og ret ligeglade.

Nu meget eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

Han lyder....
Forfatter: 
Dato:  27-10-2013 18:38

Han lyder som en rigtig rar guttermand, for en hygge all round rytter.

Som jeg har hørt ang heste og deres fremadsøgning, så finder der "hyp-heste" og "pruhhhh-heste" - den ene slags skal rides frem, og den anden slags går selv.

Jeg har en ridebekendt, som helt bevidst køber "hyp-heste", da hun fungerer godt med den slags hest - hun rider på PSG-niveau.

Andre har det formentlig anderledes - kan fx ikke se Andreas Helgstrand hygge sig med en "hyp-hest".

Men ingen af dem er dårlige heste, men skal ende i hænderne på de ryttere, som kan lide den slags hest.

Så fejler din hest intet, sadel og det hele passet, træningsmæssigt holder du ham top-fit - ja så er det nok fordi han er en skøn hyp-hest, og du foretrækker pruhest-hest.

Og så er mit råd at sælge ham.

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd

blodprøve
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 09:01
Få taget en blodprøve. Min gamle 5 års vallak virker lidt træt og blodprøven på ham viste svær blod
mangel det er ikke noget man kan se. Jeg ville der ud over mene du skulle skifte til optimal fase 4 fra brogården eller struktur e fra hipPolyt. Samt masse af hø wrap. Selv om du siger du rider hårdt så er hård ridning pg heste samt væddeløbs heste i konkurrence. Mange rytter tror at fordi deres hest rides 6 dage om ugen i en time så er det hård træning . Men det er en kæmpe misforståelse. Det er almindeligt træning.
1
0
Svar på denne tråd

Ekstra energi
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 09:57

Hvis du er sikker på at hesten fodermæssigt er dækket ind, og ikke fejler noget, og vil forsøge dig med et tilskud, så er min erfaring at mange heste får det ekstra gear når man fodrer med kompeet pulver.. Det er egentligt et muskelopbyggende tilskud, men det giver altså lige noget ekstra i ridningen.. Nogle heste bliver lige spændende nok under ridningen når de får kompeet, men når din er så rolig, vil jeg tro at det kan give dig den energi du leder efter :)

Det er vel forsøget værd fremfor at sælge uden at forsøge at give hesten lidt mere fremadsøgning:)

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil se...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 10:19

Jeg vil se mig uenige i at hvis man har en "hyp-hest", så er det bare sådan det er..!

Jeg er selv ejer af en 100% "hyp-hest", og efter at jeg skiftede hans foder blev han en helt andet hest, og da jeg oveni også klippede ham så han ikke brugte energi på at holde varmen.... WOOOOOW jeg fik mig en "pruuuuuh-hest", mere end jeg faktisk ønskede

Jeg tror desværre ikke jeg kan hjælpe dig, da min pony gik han og fik Equigaard som hjalp ham, og tror jeg ikke lige er dit tilfælde, men det jeg mener er at bare fordi det er en "hyp-hest" er det ikke ensbetydende med at "det bare er sådan den er"

Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito

"..my horse will dance for me, just for a kiss.."

www.facebook.com/VitoSaelberck

0
0
Svar på denne tråd

tilskud mm
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 11:56

Sådan en hest har jeg også! Han er pensioneret nu, idet hans psyke ikke kunne holde til det konstante pres for at få ham til at yde. Men i 6 år red jeg ham fra 4 års og nåede at få 48 point i dressur så har lidt erfaringer mht optimering af energiniveau.

Foder og management kan gøre en mærkbar forskel.

Det er ikke i HN's ånd, men en hest med lavt energiniveau har brug for lettilgængelige energikilder i foderet. Det betyder at den ikke skal have 100% af energibehov dækket af langsomt omsætteligt stråfoder, eksempelvis 2-3 slet hø el wrap, halm eller græs uden synderligt protein og sukkerindhold. Hesten skal have de anbefalded mængder, 6 kg hø eller 9 kg wrap, og måske mere afhængig af vægten. Men der skal være plads til at hesten også får dækket behovet for energi som den kan udnytte hurtigere under arbejdet, uden at den tager på af det. En doven hest der arbejder effektivt må gerne få 1-1½-2 kg havre+vit-minblanding, musli eller fuldfoder beregnet til højtydende heste elelr måske korn i kombination med et muskelopbyggende tilskudsfoder for at sikre den nødvendige proteintildeling til muskelopbygning og -vedligehold.

Min fungerede godt med 9 kg wrap af 1. slet, 1 kg havre, fuld dosis travo E (Nu equisana) samt 1 kg Spillers conditionmix. Derudover elektrolytter ved svedudbrud, VSL (E-vitamin, selen og lysin)tilskud for muskelsætning og vedligehold samt en b-expres ved pelsskifte.

Jeg har en meget roligt anlagt pensionær stående, som absolut intet yder af egen vilje. Ham har jeg nogengange "peppet" op til undervisning osv med et måltid Equisana Power Flakes ca 2 timer før han skal arbejde.

Min erfaring er, at man for alt i verden skal sikre sig at de altid er dækket med min 100% vit-mineralbehov, og at fodedret holder hvad det lover. I gsmler dage var det reelle niveau i foderet ikke altid så højt som skrevet på sækkene ved tilskuds og fuldfoder. Derimod ved jeg at hesten er dækket ind hvis tilskuddet gives som rent vit-mineralprofukt.

Desuden tog jeg min ind, så han kunne have et par timer i boksen, inden han skulle ud at arbejde. Jeg forlanger ikke af nogle af mine at de skal yde optimalt direkte efter 12 timers ophold på fold med andre heste der måske jager med dem, blæst, kulde eller måske varme og sol. Jeg er også selv mere koncentreret i en undervisningtime, hvis jeg har hvilet lidt efter en hård arbejdsdag inden rideturen.

TAK FAR

2
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 12:17

Jeg ville få taget en blodprøve, for jeg kommer til at tænke jernmangel når du nævner at den er træt, ugidelig og dvask...

www.google.dk/ url?sa=t&rct=j&q=&esrc...iQZV0NU0NQ

Er den tjekket for orm?

Sælges:

2 års hingsteplag e. Sunny Boy - DS hoppe

1 års hoppeplag e. Laurino - DH hoppe (e. Painters Row xx)

Hingsteføl efter BH Zack - DS hoppe

0
0
Svar på denne tråd

Elektrolytter
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 12:26

Det er min opfattelse at der ikke findes meget adfærd der ikke er fodringsrelateret i en eller anden form.

Ift konkurrencer vil anbefale dig at læse feks den store foderbog. Der er udemærket afsnit om fodring før under og efter konkurrencer, hvordan du undgår at påvirke blodsukkeret så hesten kan yde maksimalt. Prøv at tjekke der..

MEN elektrolytter! Det er meget meget vigtigt for energiniveaut og overset! Mange heste er energiforladte på den konto - simpel saltmangel! Sodium indgår i transporten af glukose ind i cellerne, uden tilstrækkelige mængder står man med en energiforladt hest uanset for meget ekstra energifoder man fylder i den. Når du træner og hesten sveder, skal du især være opmærksom på at tilføre ekstra elektrolytter. Det har enorm betydning for væskebalance optimal muskelfunktion mv - dermed også ydeevnen!

1
0
Svar på denne tråd

Foderplan
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 13:00

Glemte at skrive - få lagt en nøje balanceret foderplan, det er balancen og tilførslen af optimale mængder mineraler, vitaminer, der er forudsætningen for en god ridehest. Nogen gange gør man ondt værre med at fodre i blinde med alverdens tilskud og foderprodukter. Glem blodprøver for det siger meget lidt om faktiske niveauer, blot sørg for resten altid er dækket optimalt ind i forhold til normerne.

Der findes i mine øjne ikke "rolige" heste. De er som regel i underskud af det ene eller det andet. Det kan de såmænd sagtens være hele livet, indtil nogen finder på at ændre deres foder :)

En hest der er korrekt dækket ind vil have god energi, fremdrift og arbejdsglæde.

0
0
Svar på denne tråd

andet...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 22:44

Jeg ville tage blodprøve og tjekke om den er i underskud, og så ville jeg få undersøgt om den har sædstrengsadhearance.. tror jeg det hedder. Hvis han har arvæv efter operationen kan det gøre ham uvillig til at bevæge sig. jeg ved godt det er meget oppe i tiden, og måske slet ikke er relevant for din, men med den historik ville jeg få det undersøgt af en dyrlæge der ved noget om det.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 10:22

Jeg er lettet over, at flere mener man kan fodre sig ud af problemet, det håber jeg meget er muligt, da han har alt det jeg søger i en hest, med mere vilje er han min drømmehest.

Jeg vil få taget en blodprøve her i forbindelse med, at han snart skal vaccineres. Han blev tjekket for orm sidste efterår, og skal snart tjekkes igen når frosten kommer. Han havde ingen orm sidste år, og det tror jeg heller ikke han har nu.

Han får Salvana vitaminkiks dagligt, wrap og så får han når jeg har redet - Tikøb pony/islænder fuldfoder blandet op med opløste grønpiller (Han er islænder). Det har ikke været muligt at finde noget sted på nettet hvor man kunne læse det type foder, og hvad der er i, der er måske en venlig sjæl der kan finde det til mig? Så jeg kan finde ud af, om han er dækket godt nok ind. Han står i løsdrift, så jeg kan ikke sige præcis hvor meget wrap han får, men han er i flot foderstand, dog lavest i rang på folden, men det er ikke mit indtryk at han ikke får nok stråfoder. De har lige fået en halmrundballe ud på folden, da de var begyndt at få ret tynd mave af wrappen.

Jeg er blevet anbefalet at købe dette produkt af en veninde der har brugt det med effekt:
www.pavo-hestefoder.dk/produkter/ pavo+healthboost?filter[4][]=11

Kender i til det?

Og så har jeg tænkt mig at klippe ham igen snart, han har allerede sat en tæt pels igen, selvom han er fuldklippet.

Jeg må prøve at se om jeg kan finde nogen der har den store foderbog jeg kan låne og læse i.

0
0
Svar på denne tråd

er kiksene også til vinterfodring?
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 10:50

Vinter/sommerfodring:
Undersøg ovenstående :-) Og få dem tjekket i et foderprogram.
Salvana har også pulver + vitaminbrix (hestebolche-form), disse to bliver fremlagt som helårsfoder, men er usikker med kiksene.
Hvis du død og pine vil bruge vitamin/mineralprodukt har jeg hørt at disse skulle dække godt ind; regulator complete, horselux multivit og salvimin grøn.

Fuldfoder:
Jeg forstår altså slet ikke, at du ikke fodrer med et fuldfoder, enten pelleteret eller i musliform. Især fordi du skriver at den har haft problemer med at tage på+energi? I mine øjne er vitamin/mineralprodukter kun til heste der kan "leve på det", og det kan din jo ikke, når den både mangler huld og energi - nærmest alle heste bliver pæne over sommeren, men den skal jo også være fin resten af året.

Mht Stråfoder:
Når du opstalder i løsdrift, og din hest er lavest i rang, må du tage konsekvensen af dette = flere FE i krybben. Med mindre der altid er wrap til rådighed (halm hjælper ikke på hverken huld eller energi), så kan du godt gå ud fra at din får for lidt, hvis den er den der kommer sidst til.
Majoriteten af islænder-løsdriftsheste får tildelt ca 5-6 kilo wrap eller hø i døgnet pr hest, hvis de er heldige. (Den hyppigste udregning er 1,5 kg wrap pr 100 kg hest, en typisk islænder vejer 350 kg = 5,25 kg). Mange fordeler det over 2-3 gange i døgnet, og sådan en portion på 2 kg kan de fleste heste let kværne på ca 5-15 minutter.
.. Jeg har endnu til gode at se en højt rangerende hest stoppe op efter to kg, træde høfligt til siden og lade "næste" komme til, hvis de er vant til at der er 6-8 timer til næste portion strå ;-)

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 11:02

Her til vinter, er der kun 2 vallakker ude sammen om natten - resten skal på boks, så jeg tror ikke det bliver noget problem med om han får nok wrap. De er fine venner de 2 der skal gå sammen, dog bestemmer den anden hest stadig over min, men folden er stor og maden bliver delt op, de får wrap om aftenenen de 2, og så får alle wrap på folden sammen om morgenen igen :)

Det der islænder/pony müsli han får, det er fuldfoder så vidt jeg kan forstå på hende der har stedet? Hun skriver det er et fuldfoder i hvertfald, det er bare ikke lykkes mig at kunne se hvad der er i, nogle steder på nettet? Jeg er enig med dig i, at det ikke er nok kun med wrap og vitaminer.

Min vallak har altid været en meget høj og spinkel islænder, siden jeg købte ham, men han holder hulden nu og er blevet rigtig bred. Det er også fordi han er kommet til et nyt opstaldningssted her i foråret og derfor han har taget så flot på, på det nye sted henover sommeren, jeg er ikke bange for han skal tabe sig igen, sådan som han ser ud nu, da han de andre år allerede på nuværende tidspunkt har været tynd igen. De får masser af mad, de andre vallakker der står derude er næsten alle overvægtige. Jeg har også min hoppe på en seperat fold sammen med én anden hest, da de skal have mindre mad, ellers bliver hun tyk, da der bliver fodret godt i de store flokke.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 11:04

Det kan være jeg skal bede dem om, at give ham fuldfoder hver dag i forbindelse med aftenfodringen? Det er bare svært at kombinere med, når jeg har redet, ellers sker der måske ikke noget ved, at han får dobbelt portion de dage jeg har redet?

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 12:23

Jeg har haft samme problemer med min hest (Dressurhest)

Jeg skiftede foder til Struktur E fra Hippolyt og satte hende lidt op i havre (800 gram) Derudover får hun lucerne m. olie og mash fra Hippolyt

Hun får E vitamin m. selen tilskud samt elektrolytter og rapsolie.

Pt er hun også på B vitamin kur pga pelsen.

Hendes energi er blevet meget bedre.

Jeg vil anbefale dig Struktur E.

Det kan være det fuldfoder du fodrer med pt bare ikke har nok energi, især hvis fuldfoderet er til alm. velligeholdelse.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Mon ikke...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 14:13

... dit foder er noget, Tikøb Korn og foderstof selv laver? Det kan du jo spørge om. Der SKAL være lister over indholdet i foderet. Ved "hjemmeblandinger" er det som regel en seddel, som syes fast på sækken når den lukkes. Ellers kan du få den på foderstoffen.

Og jo, der findes skam heste, som bare er så "rare", at det kan være nærmest umuligt at tænde dem. Jeg har selv en af slagsen. Det kan være noget af en udfordring, rent fodermæssigt, for der KAN godt fodres lidt mere pep i dem, det er bare svært at gøre uden at belaste deres system pænt meget, for man skal gå lige til kanten af, hvad de har godt af, i forhold til kernefoder.

Som flere andre vil jeg dog anbefale dig at starte med en blodprøve. Det er pænt forbavsende, hvor lidt blod en hest egentlig kan holde til at have i sig... :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 19:21

Jeg har fundet det gamle blodprøve resultat frem, det er 2 år gammelt.

Resultatet viste:

Hvide blodlegmer: 17, må være mellem 0-4

Samt under hans muskler står der:

CPK: 404, som ikke måtte være over 260

LDH: 468, som ikke måtte være over 400

Derudover var alle andre ting som de skal være.

Hvad betyder det når hesten har forhøjede hvide blodlegmer? Er det noget han mangler i foderet? Og kan det være derfor at han ikke har så meget fremdrigt? Tallet er ret højt synes jeg, når det max må være 4, og det er 17?

Hvad står de der bogstaver for i muskelværdien, CPK og LDH? Han var muskelfattig dengang jeg fik taget prøverne, og kun lige ryttervant, kan det skyldes dette?

Jeg får taget nogle nye prøver nu her når han skal vaccineres, så kan man sammenligne dem.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 20:12

Nu har jeg lige været lidt rundt og læse på nettet, og jeg tror han skal prøve en E-vitamin kur :) Og så får jeg taget nye blodprøver af dyrlægen :)

0
0
Svar på denne tråd

blodprøve
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 20:32

Brug dine penge fornuftigt og få dyrlægen ud som det første - du hælder jo bare tilskud i ham i blinde hvis du baserer dig på nogle to år gamle blodprøver.

Hvorfor fik du ikke en forklaring of en handlingsplan for 2 år siden?

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

2
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 20:34

Ja ny blodprøve. Det gjorde jeg også dengang, men det er så længe siden nu, at jeg ikke kan huske det. Og så fandt jeg tilfældigvis de gamle resultater i dag, men de ser jo nok helt anderledes ud, den dag i dag. Så nye prøver må der til, selvom det lyder som E-vitamin kunne hjælpe på problemet. :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2013 09:22

Gødningsprøve før frosten. I gamle dage gave man hestene en kur i julegave, men ny forskning har vist at det skal gives før frosten, husker ikke om larverne gik i dvale eller hvordan det nu præcis var.

Min den ene gik fra 0 i foråret til 1300 her i efteråret. Han har gået på mindre jordfold med min hoppe som ar faldet og ellers på en græsfold med får og min shetlænder som havde 0. Så han kan godt ha orme nu.

Jeg forstår ikke dyrlægen ikke har kommenteret den gamle blodprøve. Hvis det havde betydning burde dyrlægen da ha reageret og ordineret et eller andet.

Jeg sidder og tænker om det kan være en form for mælkesyre ophobning den havde dengang som kunne ses på blodprøven, men det burde jo forlængst være væk nu.

Sælges:

2 års hingsteplag e. Sunny Boy - DS hoppe

1 års hoppeplag e. Laurino - DH hoppe (e. Painters Row xx)

Hingsteføl efter BH Zack - DS hoppe

0
0
Svar på denne tråd

Ang blodprøve
Forfatter: 
Dato:  01-11-2013 00:33

Forhøjet værdi af hvide blodlegmer, kunne tyde på han pådaværende tidspunkt har haft i infektion. De hvide blodlegmer er kroppens "soldater" som ihærdig kæmper for at bekæmpe infektioner.

Ang. de forhøjede muskelværdier, kunne det måske være pga. vækst??

MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider