Beskrivelsen lyder som det, vi hvor jeg bor, kalder "regneksem". Det er svamp, og betegnelsen dækker sikkert over flere forskellige slags, men behandling er som regel den samme og ikke noget nogen går synderligt op i MED MINDRE behandlingen ikke virker, eller der er andre symptomer.
Man starter med at klippe området og et stykke udenom. Du er forsigtigt, når du klipper - det gør selvfølgelig ondt, hvis du klipper i et sår. Jeg klipper som med en lille hundeklipper til 700 kr fra Harald Nyborg, hvis jeg klipper sådan et område (obs på, at den nok ikke kan klippe i meget tyk pels). Den kan jeg bedre styre og holde lidt ud fra huden, så jeg ikke klipper helt tæt til og ind i eventuelle sår. Når det øverste pels er af, kan man bedre se, om der er sår og man ikke kan klippe tættere, eller om det bare skaller lidt og man kan klippe det ordentligt til.
Når det er sådan et lille område, behøver man jo ikke lægge dækken på af den grund.
Så vaskes det med virkon s i 1-14 dage, dagligt. Ingen anden behandling, og så forsvinder det.
Det er først, når de to ting ikke virker, jeg begynder at tænke nærmere over det.
Dog en enkelt ting: hvis du kan se regneksem ved gjordlejet kan du godt risikere, at det er andre steder også, hvor det blot er sværere at se. Det kan være MEGET svært at se steder, hvor hesten har kraftig pels. Det kan såmænd glippe at opdage det, selvom hesten kun har en ½ cm fin pels, hvor den er vokset ud efter en tidligere klipning. Så den skal gås meget grundigt efter, så du er sikker på, at du behandler det hele.