Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

svamp i gjordlejet?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2013 23:25

Hvordan ser det ud hvis en hest har fået svamp i gjord lejet?

Min unghest har på begge sider ca ud for albuen på begge forben fået noget skorpet noget i bunden af pelsen i gjordlejet. Pelsen er ikke faldet af men man kan mærke skorperne hvis man kører fingrene hen over/stikker fingrene ned i pelsen.

Hesten bliver redet let 3 gange om ugen uden at blive svedt.

Hilsen

Lonni

The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now

Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot

www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ved ikke ....
Forfatter: 
Dato:  26-10-2013 23:41

.... men det lyder som om, at det er en slags svamp. Jeg vil nok ikke lægge gjord på, før det er blevet behandlet.

Mener man kan behandle med noget zinksalve. Men måske vil et zinktilskud i foderet også gøre underværker. Det plejer i hvert fald at hjælpe på evt. hårløse pletter.

Måske skulle du høre din dyrlæge om vedkommende kan anbefale en effektiv kur :-)

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Design for Pets

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

0
0
Svar på denne tråd

svamp..
Forfatter: 
Dato:  27-10-2013 01:22

Hvis det ikke er blevet bedre Søndag, ringer jeg til dyrlægen på Mandag og hører ad om hun har et bud på hvad det kan være og evt noget at behandle det med.

Hilsen

Lonni

Med hestene

Claire e. Churchill

www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder som svamp
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 22:07

Har haft held med at behandle lignende med en klorhexidin-shampoo til at løsne skorperne, og derefter afvaskning med iobac-vand. En nem og billig behandling der tager en uges tid. Jeg vil anbefale vente med gjorden, til det er helt væk, ellers tror jeg det kan blive ubehageligt for hesten.

0
0
Svar på denne tråd

svamp..
Forfatter: 
Dato:  30-10-2013 06:28

Dyrlægen var en smut forbi og kigge på det Mandag eftermiddag. Hun kunne ikke sige om det var svamp eller bakterier uden at tage et skrab og dyrke det. Men i første omgang fik jeg noget shampoo der dræber både bakterier og svamp. Hvis det ikke er blevet bedre om 14 dage skal der tages et skrab og dyrkning for at se hvad det er.

Hilsen

Lonni

Med hestene

Claire e. Churchill

www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mulig løsning -
Forfatter: 
Dato:  20-11-2013 16:22

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge mig frem og vaske med enten Virkon S eller Mediskrub (ikke begge dele på en gang9.

Når du bruger Virkon S, skal du huske at have handsker på.

Hilsen fra

Louise

R.I.P. *Jetsmarks Odessa **30.04.1993 - 20.04.2010*

R.I.P. *Armanea Slot **03.04.2004 - 31.10.2012*

R.I.P. *Feodora Khan **23.06.2007 - 15.07.2013*

* I hjertet gemt, men aldrig glemt*

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  20-11-2013 17:31

Beskrivelsen lyder som det, vi hvor jeg bor, kalder "regneksem". Det er svamp, og betegnelsen dækker sikkert over flere forskellige slags, men behandling er som regel den samme og ikke noget nogen går synderligt op i MED MINDRE behandlingen ikke virker, eller der er andre symptomer.

Man starter med at klippe området og et stykke udenom. Du er forsigtigt, når du klipper - det gør selvfølgelig ondt, hvis du klipper i et sår. Jeg klipper som med en lille hundeklipper til 700 kr fra Harald Nyborg, hvis jeg klipper sådan et område (obs på, at den nok ikke kan klippe i meget tyk pels). Den kan jeg bedre styre og holde lidt ud fra huden, så jeg ikke klipper helt tæt til og ind i eventuelle sår. Når det øverste pels er af, kan man bedre se, om der er sår og man ikke kan klippe tættere, eller om det bare skaller lidt og man kan klippe det ordentligt til.

Når det er sådan et lille område, behøver man jo ikke lægge dækken på af den grund.

Så vaskes det med virkon s i 1-14 dage, dagligt. Ingen anden behandling, og så forsvinder det.

Det er først, når de to ting ikke virker, jeg begynder at tænke nærmere over det.

Dog en enkelt ting: hvis du kan se regneksem ved gjordlejet kan du godt risikere, at det er andre steder også, hvor det blot er sværere at se. Det kan være MEGET svært at se steder, hvor hesten har kraftig pels. Det kan såmænd glippe at opdage det, selvom hesten kun har en ½ cm fin pels, hvor den er vokset ud efter en tidligere klipning. Så den skal gås meget grundigt efter, så du er sikker på, at du behandler det hele.

0
0
Svar på denne tråd

svamp..
Forfatter: 
Dato:  20-11-2013 20:56

Hesten er ovre det nu. Jeg fik noget shampoo af dyrlægen til at vaske i. Har gennemgået hele hesten og der er ingen skorper/knopper tilbage nu.

Hilsen

Lonni

Med hestene

Claire e. Churchill

www.EnggaardenMorum.dk

2
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-11-2013 18:01

Skal virkon skylles ud bagefter

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider