|
|
| Hvordan vurderer man om de fryser? |
|
|
Jeg har mine 2 heste gående i løsdrift for første gang. Begge har altid stået i boks. Drejer sig om en vallak på 12 og en hoppe på 2. MIn vallak er en pony, de som regel har masser af pels og min plag er en frieser. De har hele tiden noget at tygge i, i form af enten hø, halm eller græs, samt får deres foder tildelt en gang dagligt. De er i fin huld begge 2, så de har gode muligheder for at kunne klare en vinter i løsdrift. Men pylremor her vil alligevel gerne lige tjekke op på, hvordan man vurderer om en hest fryser. At den ryster er et hint. Men er der andre ting man kan være opmærksom på? Min pony lider af kronisk forfangenhed og EMS, og sidste vinter blev han syg, noget kolik/mavesår, af ukendte årsager og han blev nødt til at få dækken på, og nogle kommenterede at han måske var kommet dertil, hvor han havde brug for dækken om vinteren. Men som skrevet. Hvordan vurderer man om de fryser INDEN det kommer så vidt at de ryster af kulde. Håber naturligvis ikke det bliver nødvendigt, men det er meget rart lige at have noget at kunne tage at føle på synes jeg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frysende .... |
|
|
Vi har 3 stk gående i løsdrift, 2 ismuler og en shetter .. Jeg har dem gående sådan at jeg kan se dem fra køkkenvinduet og har derfor mange dage mulighed for at vurdere dem sådan løbende .. Kigger på om de står og skutter sig, om de ser tilpasse ud (altså går og æder, leger osv) ... Det er lidt som med os selv - vi putter os også hvis vi fryser, så bevæger vi os ikke så fri osv ... Løbende vurderer jeg huldet - fryser de sådan generelt vil de ret hurtigt begynde at tabe sig da de så skal bruge ekstra energi på at holde varmen ...
ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions? Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid! Ring 24656668
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køkkenvinduet |
|
|
Det lyder dejligt at kunne kigge på dem fra køkkenvinduet, men selvom de er tæt på hvor jeg bor, har jeg nu alligevel ikke mulighed for at se dem fra min lejlighed 
Men at kigge efter om de skutter sig burde i hvert fald være muligt, når jeg er der..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løbe rundt |
|
|
Da jeg havde heste hjemme, var et klart tegn på at det var tid til at komme ind om natten, eller få dækken på, at debegyndte at løbe rundt. Ca omkring solnedgang, begyndte de at tage en løbetur rundt på folden, stå stille 5-10 min, og så løbe igen.
Maria Et livs erfaring, men stadig nybegynder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså..... |
|
|
Nu har vi jo ikke heste på samme måde, mine går i Engen, men jeg gør det at jeg stikker hånden helt ind i den tykke pels og mærker om den er tør og om de er lune. Det har fungeret for mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Kolde ører |
|
|
Så vidt jeg har forstået er det med de kolde ører lidt en skrøne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Kolde ører er ikke en indikator, det yderste af kroppen bliver kold, som fingre og ører på mennesker, når det er koldt udenfor, fordi blodet går til hjertet for at holde de vigtigeste ting varme  Står de og trykker sig sammen, virker stive, utilpasse og er kolde på krydset efter nogle sekunders holden hånden på, så kan det vel være de fryser.... 
*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke en skrøne |
|
|
jeg har haft en alvorlig syg hest indlagt i længere tid og det med kolde ører er helt brugbart, han stod en dag og løftede pels hvorpå dyrlægen sagde at han sålænge hans ører ikke var kolde- så frøs han ikke, så det er noget man kan måle efter-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ører og mule |
|
|
Jeg kan mærke på min dame om hun fryser, ved at mærke ører og mule. Mulen kan være helt kold på de dage, hvor jeg ved hun fryser. Hun sætter ikke meget vinterpels og er generelt en frossenpind. Selvfølgelig kan jeg se, når hun ryster - ofte efter et længerevarende regnvejr om sommeren. Men det er meget typisk at jeg kan mærke på mulen om hun fryser. De dage, hvor jeg har taget hende ind fordi hun er kold kan jeg både se og mærke på hendes mule, når hun er varmet op igen. Faktisk kan deres hud komme helt ned omkring frysepunktet, når det er rigtig koldt, fordi de samler varme ind til de indre organer. Når så huden nærmer sig frysepunktet, så trækker de blod ud i huden igen for at varme den op. Deres normaltemperatur kan faktisk svinge 1-2 grader afhængigt af, hvor de skal holde sig varme. Har haft en meget syg hest med feber for nyligt. Derfor er jeg begyndt at måle hendes temperatur på forskellige tidspunkter, for at vide, hvad hendes "normaltemperatur" er - og det svinger meget. Men det er utrolig spændende at lære lidt om hestens måde at holde varmen på. mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det er selvfølgelig logik, at hvis hestens ører og mule er iskolde og hesten samtidig står og ryster, skutter sig, skyder ryg osv, så kan ørene regnes med som en faktor... Men jeg har endnu aldrig oplevet en hest med kolde ører, fryse, hvis det var det eneste tegn... Jeg fryser jo heller ikke, bare fordi mine fingre eller tæer er kolde 
*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Hvis nederste 1/3 af hestens øre er kold, så er det tegn på den fryser. De vil også ryste/sitre og nogen krummer ryggen lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og halen... |
|
|
Er det så de ligefrem ryster, så får jeg dårlig samvittighed. Så er det en tur med en god gammeldags halmvisk, og så på med dækkenet. Jeg kan lettest se om mine fryser ved, at de trykker halen helt tæt ind mellem benene.
Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kig på adfærden |
|
|
Det med at mærke uden på pelsen om de fryser kan let misforstås. Jeg har lige klippet min vallak så jeg har efterladt fuld pels svarende til et skridtdækken. Han er delig varm, der hvor jeg har klippet ham, og kold, der hvor han stadig har al sin pels. Betyder det så at han fryser på ryggen og har det varmt nok på halsen? Nej, det betyder at han afgiver en masse varme fra de områder, hvor jeg har klippet, men holder godt på varmen, der hvor han har sin fulde pels. De kolde ører (og hænder hos mennesker) betyder at det fysiologiske system har prioriteret at holde varmen i kroppen og ikke sende så meget blod ud i de yderste områder, hvor der vil være et stort varmetab. Der bliver stadig sendt blod nok ud til at opretholde cellernes stofskifte. Jeg hælder til at kigge på deres adfærd, som nævnt ovenfor.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|