Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

snottet føl = dækken?
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 11:48
Halløj HN'er.
Jeg har lidt et hovedbrud.
Mit hoppeføl på 6mdr har været on/off snottet siden mutti rejste for 1 uge siden.
Det var egentlig gået i sig selv over de sidste par dage men er så vendt tilbage her til morgen. Tænker det kan have at gøre med det frygtelig vejr igår selvom hun ikke umidelbart virkede til at fryse da jeg tjekkede.
Jeg er meget i tvivl om hun er nødt til at få dækken på?
Hun er meget fin og ædel og det samme er hendes pels.
Hun æder ok og vokser godt og konstant.
Hun har ikke haft den letteste start på livet med bla. voldsom forkølelse da hun var 3 uger og slem navlestrengsinfektion+feber da hun var 2,5 mdr gl. Så jeg er lidt pyldret omkring hende.
Skal jeg holde ud el give tyndt dækken på de værste dage?
Hun går på kuperet fold fra 9-19.

"beklager en rytter sig over en hård mund, beklager han sig dybest set over sin egen udygtighed"

- Wilhelm Müseler -

Fly like a butterfly, sting like a bee - Følles motto!

0
0
Svar på denne tråd

Pylret nej
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 11:55

Hej,

Der ville jeg nok vælge at være pylret og pakke hende lidt ind for en sikkerheds skyld - bare på de mere "rå" dage og/eller indtil hun er helt frisk igen. Hun er lige fravænnet lyder det til, og så skulle der helst ikke støde sådan noget som større infektioner til i overgangsfasen for sådan en fin lille sag. Desuden har hun jo tidligere haft nogle problemer, og det forstærker bare min lyst til at pakke ind. Måske kunne du understøtte hendes immunforsvar her i den svære tid med et naturprodukt?

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd

dækken
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 11:59

jeg ville give et tilskud i foderet til at booste immun systemet, men smider du dækken på er det altså for resten af vinteren, det kan ikke abre tages af igen,så det ville jeg ikke gøre for en smule snot, og da slet ikke hvis hun er tilpas og ikke virker til at fryse.

mvh

Mie

Med de fire skønne arabermuler <3

1
0
Svar på denne tråd

tilskud
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 12:19
Jeg har købt hyben til hende men hvis jeg putter det i foderet nægter hun at røre det. Generalt er hun ikke super foder fascineret og selv Irish mash er ikke et stort hit. Pga den hårde start (hvor mutti bla. Heller ikke ville lade hende die uden denne var iført bremse) har dyrlægen sagt hun er lidt udsat.
Hun gik med dækken på de koldeste dage i foråret da hun var kuldeskær og jeg vil da helst undgå at putte dækken på så ung en hest igen... Men er godt nok i vildrede nu:-(

"beklager en rytter sig over en hård mund, beklager han sig dybest set over sin egen udygtighed"

- Wilhelm Müseler -

0
0
Svar på denne tråd

lidt sart føl
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 14:18

Jamen du skal da være påpasselig med hende, selvfølgelig skal du det.

I boksen skal du sørge for at hun ikke får træk, har en lun halm madras og masser af godt stråfoder (wrap)

så skal du give hende et godt vitamin og mineral boost, vil hun ikke spise kan dyrlægen give det på sprøjte.

og så må du sørge for at holde hende varm på kolde dage, altså dækken og inderdækken når det er ekstra koldt.

Jeg ville tage dækken af hende når hun er på boks hvis det er en "varm" stald jeg bryder mig ikke om at de små sover med dækken.

Det er vigtigt at du huske at hun har haft en svær start og ikke lytter til dem der mener at føl og plage er født til at gå ude i alt slags vejr uden dækken - sådan er det altså ikke for dit føl.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

immun forsvaret
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 15:05

st. hippoly kører med noget, som jeg tror de kalder hippo mun nu, hed equimun før, som er en kur der gives 7 dage hver måned til immunforsvaret, fordelen jeg ser ved denne er at den er pilleform, alt hvad jeg præsentere mine heste for i pulverform kan jeg være helt sikker på enten ligger tilbage i krybben hvis de overhovedet rører fodere, og her har det haft en genial effekt på et par plage som var småsnottet hele efteråret nogle år tilbage.

Og vil hun slet ikke spise noget tilskud af nogen art ja så må dyrlægen evt ind og give en booster

Jeg er på ingen måder tilhænger af dækken på føl/plage, men mener så heller ikke at det ikke kan være nødvendigt, men jeg mener man bør have prøvet så meget som muligt ellers, da et dækken er for hele vinteren og ikke er noget du bare lige kan pille af igen når først den lille er vant til det.

Nu skriver du kupret terræn, men hvordan er læforholdene på folden, og er der fri adgang til grovfoder?

Grovfoder i maven er vigtig til at hjælpe dem med at holde varmen, da de skabe varme når de tygger og fordøjer. Vores går på folde med en del græs, men jeg kan se at den lille fra i år ofte er henne og hive nogle mundfulde hø flere gange dagligt, så selvom jeg normalt ikke har givet grovfoder når der har været rigelig græs er det noget vi gør fremover især når vi har føl/plage.

Eller kunne et lille skur jo være en mulighed hvis læforholdene ikke er helt optimale.

Mvh

mie

Med de fire skønne arabermuler <3

0
0
Svar på denne tråd

Forvirret
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 15:46

Åh jeg bliver mere og mere i vildrede

Hun har fri adgang til grovfoder (hø af prima kval) på folden samt der er meget græs endnu. Der er levende hegn så mulighed for nogenlunde læ. Det trækker ikke i hendes boks, hun har en lækker madras af fin halm med rent toplag og ad lib wrap (igen i prima kval)

Har overvejet equiguard men alt i pilleform piller hun ud. Hun får Horselux Grow og der præstere hun at pille alle fiberpillerne ud og gør jeg det vådt, så nægter hun at æde ala foderet ligger i krybben 1 dag senere stadig.

Hun skal vaccineres igen d 1/11 hvor jeg kan få dyrlægen til at give et vitamin boost - god idé!

Jeg er på ingen måde fan af dækken til heste hvis det er unødvendigt, men vil heller ikke have hun skal 'lide' under min overbevisning.

Normalt ville jeg se tiden lidt an men er som sagt lidt nervøs omkring mit bette pus.

- Wilhelm Müseler -

0
0
Svar på denne tråd

equiguard
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 15:49

mener self equimun.

- Wilhelm Müseler -

0
0
Svar på denne tråd

Du skal ikke
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 16:04

få et føl vaccineret der står med snot.

I 2009 efterår gik mit hingsteføl også med sno ( sammen med mor ), ingen hoste - ellers frisk og kæk. Jeg prøvede med Rød Solhat = ingen effekt. Tilsidst havde jeg dyrlæge ude som gav ham penicillin ( der havde han nok haft snot i måske 5 - 6 uger ? - derefter var han helbredt; eller det vil sige i december 2009 sendte jeg ham afsted i "hingste børnehave" og så brød det lidt op igen for derefter at forsvinde ret hurtigt.

Føl skal jo oparbejde en vis imunnitet ligesom menneskebørn, som jo heller ikke undgår snot i umådelige lange mængder

Udfra hvad du beskriver ser jeg ingen grund til at putte dækken på dit føl.

Held og lykke med den bette.

Mvh janni

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 23:27

sådan en har jeg også haft, altså med hensyn til det med at spise. min første hest, var et hingsteføl på bare 5 mdr. hans mor var solgt til norge, så han var vænnet tilligt fra.

3 forskellige slags foder måtte vi igennem inden vi fandt det rette til herren. Ærligt talt jeg kunne have kvalt den hest. det første kostede 400 kr for vel 10 kg - han skulle jo have det bedste af det bedste.

det endte med at han fik korn og vitaminblanding (i musliform). Alt andet nægtede han at spise.

vedr dæknet så hold øje med hende, er hun kold og hængere, så bør du gøre det. Men normalt er de nogle små hårde banditter. Min var 5 mdr i november/december, og han havde ingen problemer. han var oldenborg

prøv at tjek dette link

www.pferdefuttershop.de/ index.php?cat=Aufzucht

0
0
Svar på denne tråd

vil også lige
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 08:57

støtte op om, at du ikke må vaccinere dit føl, hvis immunforsvaret ikke er i top. Du risikerer at få vaccineskader hvor snot/hoste kan blive permanent.

Har selv en hoppe der fik vaccine for tidligt efter en luftvejsinfektion. Infektionen var væk - men hendes immunforsvar var tilsyneladende ikke kommet på toppen igen, trods ingen synlige tegn. Hun fik efter vaccinen kronisk forsnævrede luftveje...

mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Ang foder
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 10:48
Jeg vil lige gøre det klart at hun æder sin horselux - hun nægter bare at røre andet el ved det hvis jeg tilsætter noget.
Jeg har ingen forklaring på dette andet end at det må være fordi det er det foder hun har fået siden hun ville nippe til det.

Jeg var ikke klar over det med vacc, men vil lige vende det med dyrlægen når tiden nærmer sig. Vi er nemlig midt i basisvacc programmet.

Jeg tror også at de små er hårdfører, men også at der er forskel på føl og racer:-)
Lige nu holder jeg godt øje med hende og hvis hun viser tegn på at fryse så får hun dækken på.

- Wilhelm Müseler -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider