st. hippoly kører med noget, som jeg tror de kalder hippo mun nu, hed equimun før, som er en kur der gives 7 dage hver måned til immunforsvaret, fordelen jeg ser ved denne er at den er pilleform, alt hvad jeg præsentere mine heste for i pulverform kan jeg være helt sikker på enten ligger tilbage i krybben hvis de overhovedet rører fodere, og her har det haft en genial effekt på et par plage som var småsnottet hele efteråret nogle år tilbage.
Og vil hun slet ikke spise noget tilskud af nogen art ja så må dyrlægen evt ind og give en booster
Jeg er på ingen måder tilhænger af dækken på føl/plage, men mener så heller ikke at det ikke kan være nødvendigt, men jeg mener man bør have prøvet så meget som muligt ellers, da et dækken er for hele vinteren og ikke er noget du bare lige kan pille af igen når først den lille er vant til det.
Nu skriver du kupret terræn, men hvordan er læforholdene på folden, og er der fri adgang til grovfoder?
Grovfoder i maven er vigtig til at hjælpe dem med at holde varmen, da de skabe varme når de tygger og fordøjer. Vores går på folde med en del græs, men jeg kan se at den lille fra i år ofte er henne og hive nogle mundfulde hø flere gange dagligt, så selvom jeg normalt ikke har givet grovfoder når der har været rigelig græs er det noget vi gør fremover især når vi har føl/plage.
Eller kunne et lille skur jo være en mulighed hvis læforholdene ikke er helt optimale.
Mvh
mie