Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

jeg bliver van(D)vittig!!
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 08:27

åh kære HN'ere....

jeg bliver simpelthen snart vanvittig af det her...

Hjalte har nu haft tynd mave i rigtig lang tid.... :(

det startede da han kom på boks om natten efter sommerfold...

jeg begyndte for snart 3 uger siden at give ham gærkultur fra horselux - i starten hjalp det, men blev så slået i stykker af ormekur.....

siden ormekuren har der igen været vand fra bæ der løber ned af benene på min stakkels hest.... det begyndte så at blive lidt ok igen - så kom tandlægen i sidste uge, og bum - mega meget vand i bæen igen....

hans pærer er engang imellem faste og engang imellem er de helt tynde.... det der løber ned af benene er mest sådan noget halvgrønt væske...

jeg fodrer stivelsesfrit:

vitaminer/mineraler

en håndfuld lucerne fra horselux

100 gram fiberpiller

og så får han 5 kilo hø til natten og går på fold med græs hele dagen... der er også masser af halm i boksen - og han kommer ikke på træpiller eller savsmuld eller hvad man ellers kan finde på... jeg har ikke økonomi til det, og halmen fungerer rigtig godt...

jeg har nu købt kartoffelmel fordi der var en der sagde at jeg skulle prøve det af....har nogen erfaring med det?

jeg er også blevet rådet til at putte en halv pakke gær i noget mash... kunne det virke?

jeg har også overvejet om det er høet - det virker bare underligt for det jeg fodrer med er en ret god kvalitet...

hvad er det jeg gør forkert?!

har nogen noget erfaring?

nu med gule Hjalte Tidselbjerg

men savner min røde basse Apache

og husk så lige de tre fingre der peger mod dig selv, når du peger på andre!

0
0
Svar på denne tråd

det kan ...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 08:42

sagtens være foderskiftet der har slået tarmfloraen i stykker. Som regel får hestene i min stald også tynd mave ved overgang fra græs til hø og senere wrap. Det plejer dog at normalisere sig inden for 10 dage.

Du skal have genoprettet hans tarmflora samtidig med at du tilsætter noget til hans foder som kan binde hans tynde mave lidt sammen

Jeg har haft god effekt af Solanums Colon Aid til genoprettelse af tarmfloraen - for mine har det krævet tilvænning pga smagen.

Jeg kan iøvrigt anbefale dig at tage en snak med Kirsten fra Hestens Helse - hun har før hjulpet mig, da min plag efter antibiotika fik slået tarmfloraen i stykker.

Til at binde maven lidt mere sammen kan jeg anbefale loppefrøskaller. Normalt siger man at dette skal bruges til transport af sand ud af tarmen - men jeg har erfarret at det feks hjælper de heste i min stald der får splatmave af wrap. De fodres med loppefrøskaller i deres krybbefoder igennem hele wrap-sæconen og det kan holde sammen på deres maver.

mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Det bedste foder
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 09:15

Vi har en unghest, der for 2 somre siden fik diarre og tabte sig rigtigt meget. Vi testede alt (orm, alle patogene bakterier og et eller andet jeg ikke kan huske) og prøvede alt A38 (ville han IKKE spise), probiotika, ormekur, Zoolac, osv, intet virkede.

Så fik jeg et råd om kartoffelmel (1 dL/dag fordelt på måltiderne), det holdt hans mave fast hele vinteren, men da det blev sommer startede problemet igen og denne gang hjalp kartoffelmelen kun ganske lidt. Han tabte sig så dyrlægen sagde at hvis man ikke vidste bedre, så lignede han et dyreværnstilfælde.

Skiftet kom da jeg havde fundet et produkt på internettet, som jeg mente kunne hjælpe. Jeg fandt en forhandler. Men da jeg snakkede med ham om hesten havde han et andet bud på et foder nemlig PAVO Care4Life. Jeg skulle kun betale hvis det virkede. Vi skiftede ham langsomt over på det, og efter 5-6 dage tog jeg kartoffelmelen fra ham, og han har ikke haft problemer med maven én eneste gang siden. Det er nu 11 mdr siden vi skiftede foder til ham.

2
0
Svar på denne tråd

Mine to..
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 09:28

heste har også lidt tyndere mave end normalt..

De får hø ad lib (15 kilo hver vil jeg tro), meget lidt krybbefoder og er passet med alt tænder, ormekur osv..

Jeg tror simpelthen det er græsset.. Det er smækfyldt med sukker lige nu og det kan altså slå enhver mave i stykker..

Så mit bud vil være at du prøver at holde ham inde eller får ham på jordfold, bare et par dage for at se om det virker..

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

2
0
Svar på denne tråd

prøv evt HUSK
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 09:32

Jeg ville nok prøve at give ham en kur med HUSK - min plejer at reagere positivt på ca 5 mål HUSK i maden. Det virker stabiliserende på maven både ved for løs og for hård sjovt nok :)

Sorte søger part
-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd

Pavoen
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 09:32

ganske godt råd med at prøve Pavoen - men der MÅ altså findes et billigere alternativ....

hvis jeg prøver den, så skal jeg op på ca. 400 kroner i fodring om måneden - det er jo sindssygt at give 200 kroner for 15 kilo foder, som hesten næsten skal have et kilo af om dagen....

jeg fodrede min DV for 150 kroner i måneden (kun selve foderet - ikke for høet) og det kan simpelthen ikke passe at fjordhesten skal have foder for over dobbelt så mange penge.

jeg er igang med at finde noget andet hø - det burde jo ikke være det, eftersom jeg både har prøvet rideskolens hø, og mit eget og der er ingen forskel på afføringen... men det skal prøves...

jeg prøver også kartoffelmel fra idag...

0
4
Svar på denne tråd

Keep it simple
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 10:32

Hvilket jo egentlig også er det du prøver på..

Som andre nævner, så kan græsset godt være synderen - især hvis Hjalte allerede har lidt sart tarmflora pga andre ting.

Hvis det er muligt, så prøv at skrue ned for græsset og op for stråfoderet, gerne alm tørt hø og se om du ikke kan give en kur med zoolac, hvilket er rigtig effektivt mod løs mave..

God bedring med bassen..

Selina

Sød, sej & solid...

Rosie, Apache & Thilda - I himlen er I gemt, men i hjertet aldrig glemt..

1
0
Svar på denne tråd

Tålmod er en dyd!
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 10:35

Først og fremmest skal du være tålmodig! Du kan ikke forvente at se effekt af nogen som helst tiltag før efter 14 dage -så hvis du ikke har set effekt af kartoffelmel som du kun har brugt en uge, så må du prøve lidt længere. At skifte fra det ene til det andet hver uge har ihvertfald ingen effekt. Det lyder jo som om du har haft effekt af gærkultur, så jeg ville da prøve det igen.

Men jeg ville gøre som en anden foreslår: Lade ham stå kun på hø. Formentlig vil han blive bedre i maven efter et par uger. Hvis dette ikke hjælper, kan du prøve nogle af de andre tiltage, men hvis hesten ikke tidligere har haft problemer, så bør det altså hjælpe hvis han bare får hø. For at sppede det op, kan du evt give en kur med probiotika-pasta, men det er jo heller ikke helt billigt...Og en anden gang må du huske at vænne din hest gradvist til nye fodringrutiner -har selv en hest med meget sart mave, og ham vænnede jeg meget langsomt til høet da han skulle ind fra døgnfold. Brug samme tilgang som når du græsser ind om sommeren.

En sidste ting: Der kan godt være forskel på høet -det bedste havde været om du havde tilgang til analyser af det. En hest med sart mave bør ikke få hø med mange kulhydrater.

Mvh Britt

The more you practice, the luckier you get....

3
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 11:54

jeg ved ikke hvor i har fra at jeg skifter fra det ene til det andet på en uge....

han har fået gærkultur i næsten 3 uger nu...

han fik samme foder da han gik på sommerfold som han får nu, og da de så kom ind om natten startede jeg ham op på 5 kilo hø pr. dag..

da han kom ind om natten startede den dårlige mave.

jeg startede så op med fiberpillerne (og ja.. stille og roligt som i foreskriver - jeg er jo trods alt ikke dum ;) ) og han får 100 gr. pr. dag.

det hjalp ikke, og så startede jeg op på gærkulturen, sammen med det andet foder (han får stadig fiberpiller) og jeg skiftede i mellemtiden også fra rideskolens hø til mit eget.

som i kan læse er det sådan lidt op og ned - når der sker noget (ormekur og tandlæge) kommer der et tilbagefald...

og ja - gærkulturen virkede da lidt - men det gør den tilsyneladende ikke mere?

derfor vil jeg prøve at give kartoffelmel også...

men måske skal jeg helt i den anden grøft - kun hø, græs og halm og ingen foder - han har trods alt gået uden hos avler, og hvis bare han bliver startet op igen på vitaminer på et tidspunkt når det hele er faldet til ro, så skal det vel nok gå?

eller er det den forkerte vej?

jeg havde aldrig den slags problemer før, og de forstår heller ikke mit problem nede i den lokale foderstof...

0
1
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 12:11

Jeg havde en sidste år, der blev ved med at få tynd mave ved små ændringer i grovfoderet, boksskifte, etc. Jeg havde held med Solanums Colon Aid, der virkede her-og-nu. Dyret fik i forvejen yea-sacc, men det virkede ikke effektivt nok.

Efter en lang periode med gennemtænkt fodring etc. er dens mave blevet helt normal, og den spiser nu fx temmeligt meget wrap uden problemer, men det har taget noget tid.

2
0
Svar på denne tråd

Ingen effekt
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 14:36

Vi prøvede at skifte vores fine wrap ud med knastørt 1. klasses hø, det var så endnu én af de ting der ingen effekt havde.

1
0
Svar på denne tråd

opklaring
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 15:26

Det var så mig der skrev det med at man ikke kan forvente effekt hvis man skifter hver uge... Det var fordi du skrev: "det begyndte så at blive lidt ok igen - så kom tandlægen i sidste uge, og bum - mega meget vand i bæen igen...." Dvs at der kun er gået en uge siden problemet kom igen -og det er ikke usandsynligt at tandbehandlingen har gjort at hesten har tygget lidt anderledes i dagene efter, og måske ikke fordøjet maden så godt. Og så læste jeg det som om at du var begyndt med kartoffelmel for en uge siden - men jeg akn godt se nu at du bare skrev du havde købt det -min fejl ;)

Nu her skriver du at "og da de så kom ind om natten startede jeg ham op på 5 kilo hø pr. dag..

da han kom ind om natten startede den dårlige mave."

Derfor antager jeg, at hesten gik direkte fra kun at få græs til at få græs + 5kg hø -det er jo en ganske stor omvæltning, og jeg mener at du burde have vænnet den langsomt til høet (feks med 1/2 kg ad gangen -selv giver jeg bare et par håndfulde de første par dage og trapper langsomt op).

Mit forslag er stadig at du dropper græsset og bare giver hø. Mht halm, så er der en del der mener at man aldrig må give halm til heste med sart mave, men det er der delte meninger om. Jeg ville ikke tro at fiberpiller er problemet -mange anbefaler også at bruge roepiller til heste med diarre.

Charlotte (Stutteri Lund): Det at du ikek ahvde nogen effekt af at skrifte til hø, kan netop være fordi høet var førsteklasses, og måske for kraftigt til din hest. Mange anbefaler at bruge hø af 2. eller 3. slæt til heste med sart mave.

Vil bare understrege at jeg heller ikke har de vises sten -jeg bøvler til stadighed med min hests sarte mave, som for tiden er påvirket af at hesten taber mælketænder og derved ikke kan tygge foderet ordentligt (har haft dyrlæge ude 2 gange i løbet af den sidste måned til at trække tænder ud, og der er flere på vej op). :(

Mvh Britt

1
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 18:15

du har ret med høet - jeg burde have vænnet ham mere gradvist til det - men effekten af den manglende tilvænning burde jo ikke vare så længe :)

hvis kartoffelmelet sammen med gærkulturen ikke virker i løbet af de næste 14 dage, så må jeg prøve med at tilsætte lidt roepiller...

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 19:27

Har der ikke lige været to indlæg med svar her i forummet hvor folk hjar delt deres erfaringer ud, om at deres hest har haft dårlig mave imens de har stået på halm - efter skift til anden strøelse er der intet problem.

Hvis hesten kun får 5 kg hø, så er der ikke til hele natten heller ikke selvom det er i slowfeedre, så derfor er mit bud at han nok også indtager en del halm.

Nu meget eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 20:25

der er ingen tvivl om at han indtager meget halm :)

hø skal han ikke have mere af - det ville være rigtig godt hvis han kunne spise hø ad libitum, det er jeg klar over, men jeg er simpelthen også nødt til at holde ham slank.. det er ikke fysisk muligt for mig at motionere ham nok til at han ikke bliver flæskefed hvis han bare kan æde...

jeg synes simpelthen ikke at jeg kan byde at han ikke skal kunne bevæge sig for bare fedt pga. mit ideal om hø ad libitum.

0
2
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 20:28

en anden løsning kunne være to hønet - et med hø og et med halm.

på den måde kunne jeg skifte strøelsen ud, og dermed i hvert fald begrænse hans indtag af halm...

3
0
Svar på denne tråd

masser af hø
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 10:17

En plag skal have masser af hø, gerne ad libitum. Det bliver den ikke fed af. Jeg undre mig lidt over at du ikke vil prøve pavo, da du syntes det er for dyrt. Er din plag ikke det værd??? Det kan jo i sidste ende koste meget mere i dyrlæge.

Jeg forstår ikke den indstilling. Hvorfor så have hest. Det er dyrt!

Venlig hilsen

Trine

Pension Rosengård

5
5
Svar på denne tråd

Dyrt eller ej?
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 13:20

Du har da helt ret i at PAVO's foder er dyrt i forhold til så meget andet, men vi sammenlignede med de dyrlægeregninger vi havde/de produkter vi havde prøvet og så var det pludseligt ikke så dyrt.

Jeg brugte fx Zoolac, som koster knap 300 kroner for en tube med 60 mL. Til en hest anbefales det at starte med 40 mL og derefter med 20 mL 3 gange i døgnet. Det løber hurtigt op, og når der så ingen effekt er, så føler man sig lidt dum.

Så brugte vi knap 2000 på at få udtaget en gødningsprøve og undersøgt den i Tyskland. Resultatet var at han intet fejlede.

Alle de ting vi prøvede løb bare op og op, og uden resultat, så er 400 kroner om måneden småting. Nu skal han snart sælges, og der kommer til at stå i kontrakten at han skal fodres med Pavo Care4Life.

3
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 15:06

Er høet fra sidste år eller 2 elelr 3 slet? Hvis ikke, så er det i første omgang et godt sted og starte, så det ikke er så meget "power" i det.

Har man hø uden så meget power, så kan man blande det rundt med halm i et hø net, så når hesten spiser hø så får den også en tot halm - men kræver selvfølgelig at man "gider" blande det rundt mellem hinanden.

Hvis høet er fra sidste år eller 2-3 slet, så vil hesten også kunne spise mere, når der samtidig er blandet halm rundt i.

Jeg ved ikke hvor store masker du bruger, men er de store så er det bedst med de med tendens til tykke og få et med små masker;

www.hooks.dk/ product.aspx?productid...Order=DESC

Evt. sætte to uden på hinanden, så tager det endnu længere tid.

Nu meget eget ponydyr

1
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 20:33

Hjalte er ikke en plag :) han er 5 år og i god stand :)

og hvad er det for noget vås med at man ikke skal have hest hvis det ikke må være dyrt... det har da ikke en dyt at gøre med at min hest ikke må koste penge - hvor i har den gang vås fra ved jeg virkelig ikke, men de der kender mig VED at enhver klink jeg har bliver brugt på den hest. jeg KÆMPER for at min hest skal have det godt, og somme tider betyder det at jeg har 1000 kroner til mad pr måned, til to mennesker - sådan er det bare for der SKAL være plads til opstaldning, foder, uforudsete regninger, smed, dyrlæge og forsikring... og hvad der ellers må være!

min hest mangler INTET. og jeg vil faktisk gerne være fri for den slags beskyldninger.

selvfølgelig bliver der skiftet foder hvis det kommer til at intet andet virker - selvfølgelig! men når både dyrlæge og den lokale foderstof IKKE synes at foderet burde være problemet, så vil jeg altså gerne lige prøve at gøre de andre og billigere alternativer, frem for at stresse en stresset mave yderligere med et foderskift. (og ja... det har jeg faktisk drøftet med en dyrlæge, som også syntes at jeg skulle søge efter råd på nettet før vi begyndte at hælde alskens medikamenter i ham)

så jo.. min hest ER det værd.. på alle måder. men fuldstændig forhastet at skifte til noget af det dyreste foder jeg kan finde, og som ikke er garantien for at maven bliver i orden, det synes jeg måske er lidt overdrevet...

MRJN:

høet han får pt. er fra sidste år, og jeg behøver ikke at putte halm i hønettet :) han tager gladeligt en mundfuld halm, også selvom der er masser af hø :)hønettet jeg har er med forholdsvist små masker - han skal i hvert fald arbejde lidt for at få høet ud :)

1
1
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 22:41

Hej Kathrine

Jeg syns du bør få en snak med din dyrlæge, og eventuelt få analyseret via prøver hvad der driller i Hjaltes system. Det kan være småting som laver forstyrelse i fordeøjelsen som man selv kan rette op på med små justeringer, men det kan også være ting af alvorlig betydning som kræver dybere behandling med medikamenter for ikke at udvikle kroniske skader.

Anja

Uddannet Instruktør

Undervisning med hesten i fokus!

www.hestefobi.dk

2
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 22:46

At blande det, så er det mest for hestens skyld :)

Dvs. hesten ikke står kun og spiser halm fordi den har spist sit hø først. Men så den får noget hø til maven også, til at holde maven igang som halm ikke gør.

Selvom en hest har halm til rådighed, holder det ikke maven igang på samme måde som hø - så derfra idéen emd og blande det :) Så holder høet også længere ud på natten og man kan evt. give mere.

Nu meget eget ponydyr

3
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 13:11

min IC har meget sensitiv mave, og det mindste kan give ham tynd mave. Lige nu er det græsset, det er fyldt med sukker og han reagere med det samme. Så han får mere stråfoder og mindre græs, så er det problem løst

held og lykke

1
0
Svar på denne tråd

bukkerhorn og zolac
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 15:16

Hvis det var min, ville jeg ved akut behandling give Zolac over nogle dage, (pasta fra apoteket til genopretning af tarm floraen, og derudover give dagligt tilskud af bukkehornspulver i foderet...

Vores den gamle kunne da vi fik ham for flere år siden overhovedet ikke tåle wrap, - det gav samme afføring som du beskriver, og idag spiser ham wrap ad libitum uden nogen problemer....

Vores grundfoderplan hedder roepiller til alle mand, vitaminer og bukkerhorn til alle. Alle står på byghalm, og de små fede får lidt wrap, og den gamle ad libitum om natten....

Bukkerhornspulver er simpelthen et vidundermiddel som virker fantastisk på rigtigt mange ting, og det er en fast del af fodringen i vores stald til alle..... Jeg køber det i spande i land og fritid og der er måleske med...

God bedring

eneri

2
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 18:09

hvis kartoffelmelet ikke har hjulpet om 14 dage, må jeg prøve med bukkehornspulveret. dén havde jeg ikke selv tænk på, så det er jeg superglad for at der bliver bragt op :)

hvis hverken bukkehornspulver, kartoffelmel eller gærkulturen hjælper, så tyr jeg til dyrlægen og får lavet prøver :) (selvfølgelig)

1
0
Svar på denne tråd

Kartoffelmel
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 20:36

Kartoffelmelen skal have hjulpet efter 2 dage ellers hjælper det ikke, så man skal ikke vente 14 dage og se om det hjælper.

1
0
Svar på denne tråd

B-vitamin mangel
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 12:35

Måske kan det skyldes b-vitamin mangel.

For 5-6 år siden fik min haflingerhoppe diarré. Ikke voldsomt overhovedet men nok til at hestepærerne mindede lidt mere om kokasser end hestepærer. Jeg prøvede mig frem med alt det, som normalt plejer at virke på hende, når hun har diarré (hvilket hun har tendens til let at få), men intet af det hjalp.

Da jeg spurgte her på hn, var der en som gjorde mig opmærksom på, at b-vitamin mangel kunne være årsagen. På det tidspunkt havde diarréen stået på i 3-4 uger.

Så jeg skyndte mig at købe en flaske B-Express fra Blue Hors og ganske rigtigt. Efter 24 timer var diarréen væk.

Og som prikken over i'et fik jeg en MEGET energisk hest. Hun var virkelig som forvandlet. Da min anden hoppe fik samme foder (hø + Regulator Complete) prøvede jeg at give hende b-vitamin også. Hun døjede ikke med diarré, men ligesom sin mor, blev hun også meget energisk.

Jeg valgte så at skifte Regulator Complete ud med et müeslifoder (=ekstra meget struktur i krybben) og jeg har ikke oplevet langvarrig diarré anfald siden.

Jeg forsøgte til gengæld at gå over til ren vitamin/mineral piller igen og supplere med lucerne, grønpiller og roepiller for at give struktur. Det var ikke nogen succes, hun begyndte at få diarré igen. Så jeg holder mig til müeslifoder nu.

Det ville ikke undre mig, hvis din hest kan mangle b-vitamin lige nu. De skifter pels nu og det kan godt øge behovet for b-vitamin.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 17:09

kartoffelmel har ikke virket, så det kan jeg vel lige så godt pille fra igen...

det lyder spændende med b-vitamin, og det skal da selvfølgelig prøves. (forløbet lyder nemlig faktisk lidt som vores...)

jeg vil også overveje at gå over på et müsli-foder... hvor lang tid gav du b-vitaminen?

0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 22:01

Jeg har en 21 årig hoppe som døjer med det samme...

tror nu - efter et omfattende dedektiv arbejde jeg har sporet mig lidt ind...

hun blev stresset på folden af min unghest - som bare vil lege! Og vogter en del...

efter hun er blevet flyttet til folden ved siden af og fodres som mavesårs hest ( dvs 6 måltider af lucerne og roepiller/vitaminer og tørt hø) samt www.bluehorstotalpleje.dk/produkter/ fordoejelse/gastrolar-2-7-kg.aspx

Er der på 4 dage en klar forbedring!!! Helt vildt!

Har ellers prøvet alle ysy blandingen og alverdens dyrlægeanbefalet tam tam...! ( over det seneste år)

har ladet mig fortælle man kan trappe fodringerne ned efterhånden og bruge kartoffelmel til vedligehold.... Det må jo komme an på en prøve;D

men ved jo ikke om det hjælper din...

men forstår til fulde din frustration!!!!!! Og man goggler og læser ALT man kan komme i nærheden af....

0
0
Svar på denne tråd

B-vitamin mangel
Forfatter: 
Dato:  20-10-2013 21:49

Jeg gav en b-vitamin kur på ca. 16 dage. Det svarer til en 1 liters flaske Blue Hors B-Express (30 ml 2 gange dagligt).

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

1
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 07:21

kartoffelmel virker ikke, så jeg fiser ned og køber b-vitamin idag :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg holder stadig..
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 08:41

på sukker indtaget igennem græsset..

Min den ene har lind mave og forkæler jeg så med et par æbler går det helt galt med maven..

Jeg syntes jo at du fodre ganske fornuftigt, mere hø var selvfølgelig at foretrække, men han får jo det alle eksperter anbefaler som minimum..

Men b-vitamin er selvfølgelig ikke noget dårligt bud.. En hest der får tilstrækkeligt og godt grovfoder, producere selv rigeligt med b-vitamin i maven.. Så i og med at din måske får lige til lave side, kan det sagtens være b-vitamin mangel..

1
0
Svar på denne tråd

Spændt på
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 18:13

Jeg vil se frem til at høre resultatet på b-vitaminet. Der er ingen garanti for, at det er synderen i dette tilfælde, men så er det i det mindste udelukket. Krydser fingre for et positivt resultat :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  22-10-2013 10:36

jeg var i miljøfoder igår, og fandt en ekspedient som helst ikke ville sælge mig den slags tilskud - hun sagde at det lød som symptombehandlinger, og mente ikke at det var b-vitamin ud fra de ting jeg fortalte (masser af energi, glad og veloplagt, pæn pels og gode hove) så hun syntes det ville være en dårlig idé...

derimod, ville hun meget gerne have flere fibre i ham, gerne på en anden måde end hø også (hun kunne godt se problematikken i at give en fjordhest hø ad libitum)

så jeg blev prakket noget pre-alpin på som hun havde set rigtig mange heste have meget gavn af - blandt andet hendes egne...

noget med at det skulle "fodre de gode bakterier" og langsomt genoprette balancen...

så hun mente bestemt at det ville hjælpe ham...

han fik første omgang igår, men var ikke synderligt interesseret.. jeg har sku aldrig set en fjordhest som ikke var interesseret i det der lå i krybben - han ville hellere have sit hø... så nu må vi se.. om han gider æde det. og om det hjælper.

0
0
Svar på denne tråd

Mine diarre erfaringer
Forfatter: 
Dato:  22-10-2013 10:45

Jeg også en fjordhest med diarre. Har været igennem et utal af produkter og proppet krikken med hør uden den store effekt.

Jeg blev også anbefalet pre alpin pga af de gode fibre, der var minimal virkning så længe hesten ville spise det. Efter to uger gik hun i sultestrejke.

Herefter har jeg givet Irish mash ( ja der er stivelse og sukker som burde være no go) men det er klart dette der har haft den bedte virkning. Nu kan vi have uger hvor der ikke er våde ben og hale. Den mindste ændring i vejr, græs osv så splatter den dog igen.

Hendes diæt består af : Irish Mash, Linustar og eguilmall og vitaminer. Deruover selvfølgelig hø/wrap ( hendes mave kan bedre lide wrap end hø), så er det vigtigt at hun ikke bliver kold, så jeg piller dækken af og på i en uendelighed pt.

Jeg har bestilt Magnetmanden han burde komme idag, da jeg har hørt flere der har haft gode erfaringer med ham.

God bedring med hesten

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er jo..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2013 11:19

som skrevet i tidligere indlæg enig, med damen fra Miljøfoder, i at han får for lidt grovfoder (fibre)..

Så jeg syntes ikke det lyder dumt forsøge sig med flere fibre.. Jeg ville dog nok have prøvet noget andet end Pre Alpin, hvor jeg også har oplevet at hestene går fra foderet især hvis de i forvejen er i en form for ubalance..

Nu skal du selvfølgelig give det en chance, men ellers vil jeg langt hellere anbefale Speedi Beet fra Brogaarden.. De skal opblødes, men er smækfyldt med fibre og fylder godt.. Så hesten får en god mæthedsfornemmelse og forhåbentligt spiser mindre af halmen, som jeg ikke mener gør det mindste godt for en hest.. De kan opblødes på under 5 minutter med lunken vand..

Speedi Beet i sig selv er dødkedeligt, men drypper man lidt pebermynte i eller køber en pose urter fra Askim bringer det stor lykke hos rigtig mange heste, er min erfaring..

Så skal jeg komme med noget mere konkret ville det være:

Speedi Beet, Vitaminer/mineraler og kunst tørret hø i krybben.. På jordfold med et par kilo hø.. Og i boksen på ikke spiseligt underlag og med 5 kilo hø..

Her vil jeg tro at du får fjernet den tynde mave.. Du undgår i særdeleshed sukkeret i græsset, du undgår at han fylder maven med ubrugeligt halm men at han i stedet får en masse gode fibre som stabilisere og er meget neutralt for maven..

Hvis du gerne vil prøve Speedi Beet må du sige til, jeg har lidt til at stå og det er rigtig træls at ende op med 20 kilo hvis hesten nægter at æde skidtet..

1
0
Svar på denne tråd

Flere fibre
Forfatter: 
Dato:  22-10-2013 13:13

Det er rigtigt at i princippet burde flere fibre være vejen frem og det kan da også godt være det er det i mange tilfælde.

Der er bare nogen gange, hvor det ikke virker.

Min blev fodret med roepiller og vitaminer uden effekt. Har også prøvet med jordfold, hø ad libitum og ingen halm. Ingen effekt.

Det har dog effekt, hvis jeg begrænser græsindtaget om sommeren.

Sidste vinter satte jeg (i samarbejde med foderkonsulent) hesten på en diæt med super mange fibre. Resultat en hest med spøjte diarre og spisevægring.

Hesten er undersøgt på kryds og tværs og der ingen medicinsk forklaring.

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  22-10-2013 13:22

Hvis man vil forsøge med roepiller, så skal de opblødes i så lidt vand som overhovedet muligt. For virkningen er ren fysisk, dvs roepillerne skal opsuge det ekstra fugt hesten har i tarmen. Det er det samme som med kartoffelmel, det skal også opsuge fugten rent fysisk.

0
0
Svar på denne tråd

forstår dig ikke
Forfatter: 
Dato:  22-10-2013 20:46

Jeg forstår på ingen måde din holdning til hø, at din hest bliver tyk af det, ja undskyld mig det er dog den væreste gang nonsens, du vil ikke engang forsøge men du propper den gerne med en masse andet skrammel

1
1
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 07:36

Hej igen

Vil bare komme med et lille indskud: min diarre-hest har også god effekt af roepiller. I foråret lykkedes det at holde ham 'tør' selvom han fik ensilage ude ved at give ham roepiller i foderet og fodre med tørt hø inde. Nu har han som nævnt problemer med mælketænderne, og jeg må derfor vente tålmodigt på at det er overstået før jeg kan gå videre med at prøve andre ting for at få styr på maven igen ( som blev slået ud fordi staldejer satta ham direkte fra sommergræs på ensilage!)

Han fik trukket tænder ud igen for en uge siden, og maven er i bedring. Men jeg er så også begyndt med lidt roepiller igen, for netop at sikre at han får nok fibre selvom han ikke spiser grovfoderet ordentligt. Begyndte med en håndfuld roepiller i lørdags og ca en halv liter vand, og der er tydelig forbedring. Gødningen er nu kugler i stedet for splat eller kokasser, og det er minimalt hvad der løber ned ad benene. I dette tilfælde kan jeg jo så ikke helt vide om det er fordi tænderne er bedre eller pga roepillerne, eller om det er en kombination. Men hesten elsker sine roepiller, og jeg har tænkt mig at fortsætte med dem :)

Mvh Britt

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 08:20

Tina(Fimpe)

det er helt fint at du har den holdning... men nu kender du jo ikke hesten, og du ved ikke om jeg i virkeligheden HAR prøvet og derfor ikke er interesseret i at prøve igen - jeg holder på at en sund hest ikke er en fed hest... og jeg har alligevel haft hesten længe nok til at vide at den er NØJSOM og IKKE skal have fri adgang til hø.. hvis den får det, så varer det ikke længe før jeg skal TRILLE min hest over i ridehallen for at motionere den..

det kan jo også være at du synes at en fed hest er smuk og sund, men det synes jeg ikke...

og i og med at du ikke kender hesten, så ved du reelt ikke om det er fis eller om jeg faktisk bare tager hensyn til at min hest ikke skal have lige så meget som en varmblods der skal have meget hø for at holde sit huld...

jeg så da helst at jeg kunne give ham 10 kilo hø om dagen - selvfølgelig synes jeg da at det ville være mere optimalt... men ét er hvad jeg synes er optimalt.

noget andet er at man bør kigge på hvilken hest man rent faktisk står med....

og jeg tror da også at du misforstår det hele lidt - jeg er nemlig lige præcist IKKE interesseret i at proppe hesten med skrammel, men derimod afhjælpe hans problem...

og jeg ved ikke hvordan du afhjælper problemer med dine heste, men jeg prøver da i det mindste at gøre noget, søge råd og blive klogere i stedet for at tro at jeg er den eneste der har den gyldne sandhed....

måske er det dig der har den, men jeg vil da gerne høre hvad du ville gøre hvis du stod med en hest som blev FED hvis den fik for meget hø, men har diarré...

gærkultur har ikke hjulpet, kartoffelmel har ikke hjulpet.. fiberpiller er afprøvet med meget lille mængde, og det hjalp ikke... nu er jeg i gang med pre-alpin.

så det er faktisk ikke så voldsomt meget skrammel jeg har afprøvet i en periode på 2½ måned...

så hvad er dit bud, andet end at skælde ud og sørge for at hesten bliver tromlefed?

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 08:27

roepiller har jeg også tænkt på, og snakkede også med damen i miljøfoder om det..

problemet med roepillerne skulle være at der kun er 1 slags fibre - hvor der i pre-alpin er 40 forskellige græsarter og dermed meget forskellige fibre :)

så meningen er nu at problemet skal afhjælpes via pre-alpin, og hvis det så hjælper, kan han blive sat ned i mængden af det, og måske til sidst blive sat over på roepiller... når maven er i orden :)

vi må se om det virker, og jeg skal selvfølgelig nok holde jer opdateret

0
0
Svar på denne tråd

hø hø hø
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 10:05
Jeg har aldrig haft en hest med de problemer fordi den får alt de hø den kan spise samt ordentlig foder. Men hvad ved jeg har jo kun haft hest i 30 år
1
1
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 10:56

som jeg siger - kom med dit bud....

jeg har haft hest i en del år efterhånden også, og har måttet søge hjælp med denne her, for jeg har aldrig haft problemet før... og jeg har heller aldrig haft en hest før der blev fed af sit hø (Han var en DV og fik alt hvad han kunne æde.. og det er også det mest optimale efter min mening!)

det hjælper mig ikke at du bliver nedladende og ved bedst hvis ikke du vil sige hvordan...

skal jeg forstå det sådan at du vil give hø ad libitum om så det betyder at hesten skal være bællefed, forfangen, ugidelig og have diverse følgesygdomme - alt sammen for at få drømmen om hø ad libitum opfyldt?

kom med et bud på hvad jeg skal gøre, udover at fede min hest op (hvilket han absolut ikke har brug for)i stedet for at insinuere hvor dum jeg er - jeg ved godt at jeg ikke har den gyldne åre - men jeg ved også at en fed hest ikke er sund, så derfor er jeg nødt til at gøre noget andet end hø ad libitum.

2
0
Svar på denne tråd

Hø, hø, hø
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 14:00
Hø ad libitum kan altså ikke nødvendigveis kurerer diarre altid.

Jeg har prøvet og det havde absolut ingen virkning.

Og ja nogen heste bliver tykke af hø.

Til trådstarter: hvis de ting du har gang i nu ikke virker så vil jeg anbefale at prøve Irish mash. Det har en god effekt på min.
2
0
Svar på denne tråd

hø hø hø
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 14:28
Du Giver så lidt hø at du på ingen måde stimulerer hans mave tarme flora. Jeg kender ingen heste der bliver tykke af hø du kunne jo give ham 2 kg pr 100 kg hest en god vitamin mineral blanding og som en anden skrive . eventuelt Mash .Du behøver jo ikke gi hø fra 1 slet.
1
1
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 14:45

det er så heller ikke hø fra 1. slet....

hvis du havde læst tråden, så vidste du også at han faktisk ikke får ret meget andet end vitamin/mineral, hø og det græs der er på folden...

og hvis du ikke kender nogen heste der bliver tykke af hø, så synes jeg du skal komme og stifte bekendtskab med min - og flere andre af de heste jeg kender...

og 8-10 kilo hø om dagen er da slet ikke en mulighed... så skal jeg jo ride på den 3 timer dagligt for bare at være sikker på at den kan gå uden at slæbe maven hen ad jorden...

prøv lige at sætte dig ind i hvad det er for en hest du kloger i... ja undskyld.

1
0
Svar på denne tråd

Vægtøgning hø
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 15:50

I vores stald har vi ikke mindre end tre stk tykke ponyer og de får ikke andet end hø og ikke ad libitum for så ville de da eksplodere.

Min Fjordhest kan også sagtens blive fed af hø.

2
0
Svar på denne tråd

Tynd mave kan have mange årsager
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 16:54

Tynd mave kan have mange årsager. Det der virker på den ene hest, behøver ikke at virke for den anden.

Jeg foreslår derfor, at du skriver en liste med alle de gode forslag, du får fra andre. Så kan du prøve dem af efter tur og forhåbentlig nå til en god løsning for din hest.

Selv har jeg en oldenborger som fodres meget lig Hjalte: primært med græs og stråfoder (hos mig er det wrap) og suppleret med vitamin/mineralblanding.

Jeg har prøvet mange forskellige produkter, men fandt heldigvis til slut det, som virkede for min, og det er Equishure. Det er et surhedsregulerende midel, som er coated, sådan at det, hvis det udfordres vådt virker i mavesækken, og hvis det udfordres tørt, når til tarmsystemet før det virker.

Jeg fodrer tørt som en kur over 3 - 4 uger og det stabiliserer maven. Og så giver jeg en lille bøtte gule hørfrø (Linustar) til vedligehold efter afslutning af kuren.

Hos min oldenborger ser jeg et mønster, hvor maven er rimelig stabil når grovfodderet primært består af græs, men mere følsom i vinter-halvåret, hvor grovfoderet primært består af wrap. Og det stemmer godt nok med at det er surhedsgraden i tarmen, der er problemet hos min hest.

Jeg kan selvfølgelig slet ikke sige noget om, hvorvidt det vil virke for Hjalte - men nu har du en ting mere til afprøvning, hvis du vil.

Held og lykke med at finde den rette løsning for Hjalte.

Kh NinaSt

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 18:46

Kender det.. Min plag havde hele sidste vinter vandprutter hver dag, hale og ben var smurt ind, hver dag!! Meget blev afprøvet og den gang fandt vi frem til blodorm via larvedyrkning, han fik ormekur og kort efter var han tør, knastør!

Så begyndte han igen her for et par måneder siden, ikke ligeså voldsomt dog og ikke hver dag..Min unghest stod med det samme.. Igen blev der skiftet wrap ud med hø, ingen effekt, ormetjek, ingen effekt, men så fik jeg begyndt op på AlpenGrün Mash, 2-300 gram lunt serveret hver dag og efter 2-3 uger, er de nu begge knastørre igen... De får forebyggende LinuStar fra efterår til forår, gule hørfrø...

Sørg for at give ham de 5 kg hø i småmasket net, så det holder længst muligt... Men overvej om den nedskårne motion/bevægelse ved at komme på stald om natten spiller ind? Nogen heste skal bare kunne bevæge sig 24/7 for at holde gang i tarmsystemet...

*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

1
0
Svar på denne tråd

aloe vera
Forfatter: 
Dato:  24-10-2013 05:30
Hej Kathrine
Jeg kan se at du har fået rigtig mange gode råd, men at du ikke er blevet anbefalet at prøve Aloe Vera Drikkegel til ham.
Jeg har haft et par heste der som din har haft løs mave. Til dem har jeg købt en liter Aloe Vera drikkegel til kr. 100;- ca. alt efter hvor du køber den. Hesten skal have en dl. hver dag i ti dage. Det giver en stabil tarmflora :-) Det må godt blandes i hans normale foder.
Bare et råd fra mig til dig, der ikke koster alverden at prøve, men det er effektiv.
Det kan normalt købes hos Kvickly og Bilka. Om det fåes hos Apoteket ved jeg ikke, men kan vel nok fåes i Matas tror jeg.
Pilar rideudstyr i Struer ved jeg at der kan det skaffes hjem hvis hun ikke har det. Det er dog lidt dyrere, da det er et andet mærke. Omkring 200,- for en liter :-)
Held og lykke med ham :-)
0
0
Svar på denne tråd

Hvis...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2013 01:07

Hvis pelsen er flot og blank og energien er i top, så tyder det umiddelbart ikke på b-vitamin mangel.

Så nu er mit bedste bud, at få hældt mest mulig strukturfoder i krybben.

Hø kan du jo af gode grunde ikke give ad libitum, når du har en nøjsom hest. Hø i større mængder er ikke altid lig med nul diarré. Det hjalp i hvertfald ikke på min haflingerhoppe. Hos hende er struktur i krybben mindst lige så vigtig som høet.

Noget helt andet som lige slog mig nu: er der hvidløg i det foder, som han får nu (kan måske indgå i hans vitamin/mineral foder)?

Hvidløg kan give diarré - jeg skal i hvertfald ikke servere det for min hoppe, så er der med garanti dømt dårlig mave!

Jeg købte Equiforce Mun (urteblanding) sidste vinter. Det var egentlig tiltænkt min anden hoppe, da hendes imunforsvar havde set bedre dage, men jeg tænkte, at det ikke kunne skade at give dem begge to. Der tog jeg så fejl, for min gamle hoppe fik diarré. Jeg havde ikke nærlæst indholdsfortegnelsen godt nok, det viste sig at hvidløg var en hovedingrediens og selv en lille skefuld af pulveret var rigeligt til at ødelægge hendes mave.

Der er ikke andet for, end at du må fortsætte med udelukkelsesmetoden. Jeg kender ikke pre-alpin, men det må jo komme an på en prøve.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Zoolac.
Forfatter: 
Dato:  26-10-2013 08:42

Zoolac hjælper kanont godt på tynd mave.

Mange hilsner fra Lene.

Round Pen + høhæk med foderplads til folden sælges.

Red Lightning XX udlånes til avl el. ridning.

Wrap/hø/frøgræshalm købes.

0
1
Svar på denne tråd

Hvordan går det?
Forfatter: 
Dato:  09-12-2013 11:03

Hej Kathrine,

Ville blot høre, om der er noget nyt med hesten, og hvis det går bedre, hvad der så skulle til for at "stoppe" maven :)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-12-2013 14:18

Til trådstarter; jeg har lige læst tråden igennem, og selvom den er et par måneder gammel og det måske ikke nytter at bombardere dig med flere gode råd (fordi du har fået mange gode, og også afprøvet mange gode), så slog det mig alligevel at du skriver at dit hø er fra sidste år? Altså snakker vi 2012-hø? Hvis det er rigtigt, så kan det meget vel være her synderen er, for hø er ikke lagerstabilt i SÅ lang tid, så der kan meget vel være svampesporer i, og det kan virkelig give diarré.

Sælges: Drægtig hoppe, 8 år gammel, sort, kåret i DV, avler rigtig godt, afkom kan ses. Hoppen er efter De Noir/National Zenith xx, og ifolet med Tailormade Attention

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  15-01-2014 19:42

hejsa alle sammen!!!

jeg synes altså at i skal have en opdatering :)

Hjalte blev flyttet den 1. december til et fantastisk sted :D

hestene er ALTID ude ved 8-tiden, og kommer ind mellem 16.30 og 20.00.. hans boks er ½ gang større end han er vant til fra rideskolen, folden er 2 gange større, og hvis vi lukker op ned til den bagerste del er den 4 gange større end det han var vant til... på rideskolen delte han med 8 heste - de går 3 på folden det nye sted.

og det allerbedste er at den store, kuperede (meget kuperede!!!) fold, som de tilbringer så mange timer på gør at jeg kan tillade mig at give Hjalte meget mere hø. det skulle faktisk ikke undre mig at han æder omkring de 10 kilo om dagen - uden at tage på! (jeg fylder hans høkrybbe til randen hver dag, og der snakker vi en stor, overfyldt trillebør.)

siden jeg flyttede har der absolut intet været på bagbenene, og nu har jeg en skøn hest, som er gul, også på bagbenene :D

jeg hælder til at det var stress der smadrede hans tarmsystem... et par dage efter at han var flyttet var han ren som en nyvasket barnenumse, og siden har jeg ikke set en eneste tynd pølle.

det allerfedeste er at jeg nu er fri for at putte alverdens tilskud i ham - han får sine vitaminer, en håndfuld horselux lucerne, og hans hø :)

så tak for alle jeres gode råd!

hilsen en meget gladere, og nu ikke længere frustreret hesteejer :D (og jeg tror da også at hesten synes at det er rarere at være uden lorteindsmurt bagdel og ræserrøv )

Billede

3
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-01-2014 19:46

Åhhhh hvor DEJLIGT at høre Kathrine!!

1
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  15-01-2014 20:01

jeg er simpelthen også bare så glad for det - og det allerfedeste er at det nye sted er 500 kroner billigere, og med en KÆMPE skov 800 meter nede af vejen :D

så tør numse og masser af skovture er et hit her hos os :D

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-01-2014 21:03

Ved du hvad? Det er da en ren win-win sitaution

1
0
Svar på denne tråd

Det lyder godt
Forfatter: 
Dato:  15-01-2014 21:50

Det var dejligt at høre og tak for opdateringen.

Kh NinaSt

1
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-01-2014 14:21

Super skønt, og dejligt at du bruger tid på at opdatere, vi er jo nysgerrige væsner ;-)

Sælges: Drægtig hoppe, 8 år gammel, sort, kåret i DV, avler rigtig godt, afkom kan ses. Hoppen er efter De Noir/National Zenith xx, og ifolet med Tailormade Attention

www.stutterikrone.dk

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider