Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Klippes nu - intet dækken?
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 20:18

Hej alle

Vil lige høre jeres mening om klipning nu og det der med dækken?

Jeg har en irish cob, der allerede har sat en okay god pels - og derfor sveder, når jeg rider ham.

Sidste år klippede jeg ham helt et par gange og kom dækken/tæppe på ham, men jeg bilder mig ind, at han bedre kan lide at gå uden dækken.

Derfor overvejer jeg at nøjes med at give ham en jagtklipning. Men så kommer spørgsmålet:

Er det for kold, hvis jeg giver ham en jagtklipning og så lader ham gå uden dækken? Han er ikke kuldskær og går ude fra 9-16 hver dag ca.

Det var sådan noget her, jeg havde i tankerne: (Hentet fra nettet, så kender ikke hesten på billedet - den er bare et eks.).

0
0
Svar på denne tråd

Klipning
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 08:13

Slet ingen der har et bud?

0
0
Svar på denne tråd

Klippet hest uden dækken
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 08:53

Jeg har klippet min vallak første gang og kun efterladt svarende til et skridtdækken fra gjorden og bagud. Og det er planen, at han kommer til at gå uden dækken gennem vinteren. Det har han også gjort de sidste to vintre med halsklip og lidt klip på bugen.

Hårene vokser rigtig meget de næste par måneder, og jeg regner med at klippe en eller to gange mere i løbet af vinteren, men så bliver det kun den underste del af halsen og gjordlejet.

MEN jeg klipper med et skær, der efterlader 6 mm pels. De fleste klippere efterlader kun 3 mm. Jeg ville være lidt betænkelig ved at klippe ned til 3 mm. Jeg ville være bange for at hesten så ikke kunne nå at sætte nok pels til at holde varmen.

Hvis jeg skulle klippe med 3 mm nu ville jeg primært klippe hals og gjordleje og ikke ret meget af bugen.

Min vallak er forøvrigt en oldenborger, som ikke sætter voldsomt meget pels, men åbenbart tilstrækkeligt til at holde varmen i frostvejr.

Kh NinaSt

1
0
Svar på denne tråd

Min ismule
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 10:57

Hej

Jeg har klippet min ismule som ses nedenfor- hun har et fleecedækken på om natten (stalden er en uisoleret hal/ladebygning) og så går hun med et overgangsdækken på fold (fra 6.30-19.30).

Jeg synes denne klipning fungerer rigtig godt for os, da hun eller sveder ekstrem meget på hals og mave/lyske - inden jeg klippede kunn ejeg ikke skridte hende tør på en halv time!

Nu er hun tør efter 5-10 min!

Jeg ville ikke lade hende gå uden dækken - der er trods alt en grund til de sætter den pels de gør - hvordan ville du have det hvis du skulle gå udenfor uden trøje nu i vind, blæst og regn ;-) !?

Billede

Lene

NU MED ISLANDSK HEST, DV og WELSH MOUNTAIN!

1
0
Svar på denne tråd

Billede...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 11:12

Hov, det er først lige nu, jeg ser, at mit billede ikke er med i første indlæg!

Nu har jeg klippet dyret:) Jeg valgte noget i den her stil:

Billede

Har bare efterladt lidt hår på den øverste del af halsen. Og så forsøger jeg uden dækken. Han er som sagt ikke kuldskær og jeg synes ikke, det er så koldt endnu. Hvis han fryser, kan han jo altid få et dækken på senere:)

Tak for jeres råd - selvom jeg først ser dem nu:)

0
1
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider