Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvordan synes I han går?
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 13:13

Jeg kunne godt tænke mig jeres mening om, hvordan Masca går i de 2 klip jeg har lagt ind.

Det er ikke et spørgsmål om, om han har gode/dårlige gangarter, men om han bevæger sig mere stikkende, ømtået, forsigtigt eller andet i forhold til det andet klip.

Det første klip her er taget udfra hvad jeg lige havde, så er måske ikke det bedste til formålet det beklager jeg, men tænkte at jeg skulle have et sammenligningsgrundlag :)

Det er den grå pony I skal kigge efter, hvis I er i tvivl :)

Video

Det andet klip har jeg taget her i fredags, og ville høre om han går anderledes end ovenstående klip? Og på hvilken måde anderledes hvis ja?

Jeg beklager at han lige måtte træde af på naturens vejne midt i klippet :D Men det er efter der, at det er bedst, da man så kan se ham fra siden.

Video

Jeg kommer gerne med grunden til hvorfor I skal kigge, men vil gerne lige have en mening eller 2 først, hvis ikke I allerede ved det grundet tidligere indlæg :)

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

ladjfLKJNFC-lf
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 14:03

Ser ikke noget....

.

0
0
Svar på denne tråd

Foskel på gang
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 14:07

Tenna: Det er jeg da glad for :) Det er også den konklusion jeg helst vil have :)

og

Kig gerne min blog

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

ingen forskel
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 14:17

Hej

Kan heller ikke se der er nogen forskel.

Mvh. Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Grunden til
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 14:20

Grunden til at jeg spørger er fordi jeg tidligere har lavet et indlæg om, om man kan pille skoene af en kronisk forfangen hest.

Det var der delte meninger om, men i fredags tog jeg chancen og fik en trimmer ud, og så røg skoene.

Klip nr. 2 er optaget ca en halv time- en time efter skoafpilningen.

Jeg ville ikke skrive det med det samme, da jeg har set en tendens til både herinde og på HG at der er mange fejl, hvis man ved hvad man har med at gøre og måske har noget imod, at man piller skoene af en hest der er kronisk forfangen.

og

Kig gerne min blog

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

1
0
Svar på denne tråd

observation
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 14:29

Hej,

Ja nu nåede du selvfølgelig at skrive baggrunden for dit indlæg og må indrømme jeg ser en forskel (læste først din baggrund bagefter)

På video nr. 2 syntes jeg den går lidt kort MEN det tror jeg nu ikke har noget at gøre med en kronisk forfangethed.

Min som intet fejler, blot haft sko på i 7 måneder gik også lidt kort de første par dage efter de var pillet af.

Min svigerinde har en hest som har været forfanget - gik også med sko/specialbeslag osv. men nu uden og var også en smule kortere gående de første par dage.

Jeg ville klart lade den gå uden, såfremt den kan klare det - vil mene det nok blot kræver lidt oftere besøg af smeden

Hilsner

Lina

SÆLGES:

2 stk. efter Casir Ask/Willemoes

Duchesse: BRDH hoppe fra 09-Bedste hoppeføl v/BH Følcamp. 2009

Desiré: RDH hoppe fra 08-Udtaget til eliteaukt. i 2008

- se nærmer info på præsent.

1
0
Svar på denne tråd

Observation
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 14:37

Miv: Det er jeg da ked af :D Men ville bare ikke vente for længe med at skrive grunden, da interessen måske ville falde for indlægget så.

Jeg kan godt se, hvad du mener med at han måske træder lidt kort med forbenene. Synes egentlig han træder fint bagtil. Men foran kan jeg godt se at han måske godt kunne strække noget mere.

Men han har haft sko på i 2,5 år og det var maks en time siden han havde fået skoene af, så han skal selvfølgelig også lige have tid til at vænne sig til det :)

Han har hidtil fået smed hver 7. uge. Det var en trimmer der tog skoene af, og hun anbefalede at trimme ham hver 4. uge i starten. Så kunne vi altid se på om vi kunne ændre det senere.

og

Kig gerne min blog

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

Rigtig fint
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 17:24

Og specielt i forhold til det kun er en time siden han fik skoene af.

Da jeg købte min sidste hest, besluttede jeg også at pille alle 4 sko af ham.

Han kunne næsten ikke gå på staldgangen i en hel uge. Han var såååå øm. Øv hvor havde jeg det skidt med det, (kunne jo ikke lige få smeden ud med det samme !!)

men derefter gik det ok, og da jeg havde ridehal, kunne jeg stadig ride ham. Her bevægede han sig fint. Også medens han var øm på staldgangen.

Karen

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 17:40

Nu så jeg klippet inden jeg læste hvorfor du søgte meninger - og jeg ville faktisk sige at hesten på video nr 2 er urengående. Hvad jeg ser, er at den ikke træder lige så langt ind under sig med højre bagben som med venstre.

Men nu hvor du skriver at det var forfangehed du var bekymret over - tjah jeg så ikke umiddelbart en forfangen hest (har selv en kronisk forfangen pony som pt er rengående, så er vant til at kigge på dem) :)

Så jeg tror jeg vil se videoen igen, og se om jeg stadig ser en urengående hest - nu hvor man ved det ;)

Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

1
0
Svar på denne tråd

urentgående
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 17:58

hmm jeg synes at han ikke træder rent igennem på sit venstre bagben især lige i delen efter at han er gået bagom den sorte hest, der er det som om der ikke rigtig trædes fuldt igennem.

men i delen forfra synes jeg det ser ud som om han går ens på begge videoer.

Jeg ville ikke være så bekymret for at pille skoene af en kronisk forfangen hest, så længe det blev gjort i samarbejde og samråd med både dyrlæge og smed.

Dog virker han, i mine øjne, temmelig rund for en kronisk forfangen hest.

mvh

Mie

Med de fire skønne arabermuler <3

0
0
Svar på denne tråd

Urentgående
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 20:37

Hmm.. Har ikke selv bemærket at han skulle gå urent, det vil jeg lige lægge mærke til...

Mkc: Han er på ingen måde rund, det må være en vom du kan se så.. Jeg kan tælle samtlige ribben på ham, uden at skulle trykke på ham.

Han er kronisk forfangen og har EMS og har været sådan i 2,5 år og i al den tid har jeg holdt meget øje med hans vægt. Dog med lidt svingninger grundet dyrlæges mening om at han var for tynd, som så resulterede i fedtdepoter på ny, og endnu en slankekur.

og

Kig gerne min blog

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Nadia...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 22:07

HB træder kortere.

Men hvorfor lægge video op så tidligt efter han har fået skoene af?

Jeg ved dog ikke hvor lang tilvænning der som gennemsnit kan forventes med henblik på at vurdere hesten på "nye bare tæer" ...

Sort havre - valset byg - småballer, vårbyghalm

SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

Tidligt klip
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 22:16

Hmm hvorfor ikke?

Synes ikke der er noget alarmerende ved hans måde at bevæge sig på, men ville gerne høre andres mening..

Min medopstalder som kender ham gennem de sidste måneder mener heller ikke han har ændret sig.

Jeg ved heller ikke hvor længe der skal gå, og om der overhovedet må være forskel..

Det kommer an på hvem du spørger.

og

Kig gerne min blog

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

og, om ikke andet...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 16:53

har du en lidt video at sammenligne med, hvis du bliver i tvivl senere, og det altid godt. Altså ikke at være i tvivl , men have nogle før-optagelser..

Sort havre - valset byg - småballer, vårbyghalm

SÆLGES i Gl. Svebølle

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 11:55

Jeg har kigget, læst og så kigget igen ;) Nu skev du jo stikkende gang så jeg holdt straks øje med forparten ;) Det eneste jeg lagde mærke til var, at han ikke lader til at træde helt igennem på HF, både ved første og andet kig. Det er lidt svært at forklare, men for mig ser det ud som om at skulderen ikke laver den fulde bevægelse, som om at han holder lidt tilbage og derved "går på tåspidsen" for ikke at lægge alt vægt på hele hoven. Det er marginaler vi snakker om her :) Nu så jeg jo ikke fra den anden side, så jeg ved ikke om det bare er sådan han er sat sammen. Jeg har selv en hest med flade såler og tendens til at gå på tåspidserne, en måde man kan se det på, er at hesten producere ekstra hov i sålen, ude ved tåspidsen, som ligner en aflang bule, men det kræver selvfølgelig lidt tid før man kan se dette.

Og så et tip :) Vær ekstra god med skulderstræk øvelsen, den er guld værd hos heste der er nyslået barfods :)

Hilsen Simone

0
0
Svar på denne tråd

Udstrækning
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 19:07

Academica:

Som sagt kan jeg godt se at man mener han måske nok går lidt kort på forbenene. Men det synes jeg nu er okay, eftersom han kun lige en time forinden er blevet barfods efter 2,5 år.

Jeg ved ikke om han har flade såler, der stopper min viden om heste :D Men jeg ved at andre har kommenteret at han går sjovt (har han altid gjort), men at han sætter tåen i først, og derfor har "dobbeltlyd". Ved ikke om det er det du mener? :)

Det er ikke noget jeg nogensinde selv har registreret om min gamle smed har altid rost hans hove og sagt at han slider/sled skoene rigtig pænt, samt bagbenene også. Og dengang han var barfods sidst var der heller ingen problemer..

Har været ude og ride på ham både mandag og i dag, og jeg mærker heller ingen forskel under ridning, uanset underlaget.

Skulderstrækøvelsen? Den må du lige uddybe? :D

og

Kig gerne min blog

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

Skulderstræk
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 20:46

Skulderstræk er ligesom når man løfter forbenet, efter gjorden er spændt, for at strække huden ud under gjorden. Når du har løftet benent frem, holder du med den ene hånd under knæet og med den anden holder du let under hoven. Så skal man finde højden nogle heste skal holdes i en lavere position og andre i en højere (jo smidigere muskulaturen er jo højere kan benet holdes) Heste vil trække benet til sig hvis det er for højt. Benet skal være let bøjet og hesten skal selv udføre strækket ved at presse skulderen nedaf, du er der egentlig kun for at agere ben holder ;) Hvis du står længe uden nogen reaktion kan du forsøge at øge højden lidt. Nogle heste kan tage benet hurtigt til sig efter strækket så man skal derfor ikke holde fast i benet kun holde det oppe så man ikke bliver trukket med. Fandt lige et par billeder frem af massøren i aktion, så du kan se nogenlunde hvor man placerer hænderne

Lav position

Billede

Høj position

Billede

Så har du en ide af hvordan det ser ud :) jeg selv stiller mig lige foran hesten for ikke at komme til at lave vrid i min ryg.

Så tilsidst men også vigtigt strækøvelser skal altid udføres når musklerne er varme dvs efter arbejde for ikke at lave overstræk :) Håber det gav mening ;)

Hilsen Simone

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider