|
|
| har i en spat hest?? |
|
|
hejsa
min hest har nu været halt i 3 dage på begge bagben,han er på smertestillende nu.
dyrlægen mener det måske kunne værer hovsenebetændelse,eller spat kunne han heller ikke udelukke.
når han går træder han først den bagereste del af baghovende i jorden først,og når han står stille trækker han bagbenene indunder sig.
jeg har været inde på net dyredoktoren og læse om spat,og der skriver de nemlig at hesten kan blive halt på begge bagben.
og jeg kan ikke lige finde ander haltheder hvor det er 2 ben,undtagen forfangen men det bliver de sjældene på bagbenene.
hvis i har en spat hest hvordan er den så halt,og syndes i det lyder som spat.??
der er ingen hævelser kun lidt varme på benene.
HILSEN LOUISE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min har spat, |
| Forfatter:  |
bimboe |
| Dato:  |
26-08-2004 13:48 |
|
men har aldrig været halt.
Men pøj pøj med din.
Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender.... |
Katrine (Valde) |
26-08-2004 14:21 |
|
et par stykker, som har haft en hest med spat. Begge har måtte aflives
Men det er vist meget forskelligt fra hest til hest, hvordan spatten udvikler sig osv. (hæng mig ikke op på det  )
~ Mvh Katrine ~~ hende med den lille brune ~~ Brug ikke sporene på en villig hest! ~ Engelsk ordsprog 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| useriøs dyrlæge |
|
|
har man mistanke om hhv spat eller hovesenbensbetændelse, som for øvrigt er i 2 forskellige led af benet, ja så tager m,an røntgenbilleder med det samme for at kunne starte med en korrekt behandling så hurtigt så muligt.
Spat er slidtage i hasens glideled, kan aldrig forsvinde men kan tage af for (måske) at blusse op igen............
jeg ville ringe efter en seriøs dyrlæge til dyret. Har dyret hovsenebensbetændelse eller spat.. det er ikke helt samme smertestillede man skal give mig bekendt.
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa igen |
|
|
hejsa
jo han snakkede om røgten men ville lige se tiden an,og anbefalede at jeg skulle tage skoene af ham først.
han fik så skoene af igår og jeg syndes ikke rigtig at kunne se nogen bedring,han er stadig halt værst i trav.
man kan også godt se på ham han har ondt,for han trækker næseborene opad så der kommer rynker på mulen.
men jeg tror nu ikke det er skoene skyld,det trode smeden heller ikke.
og hoven er frisk og sund mente smeden,han er blevet tjækket for hovbyld det var det ikke.
han er på smertestillende men jeg syndes ikke det hjælper,han er stadig halt jeg syndes det er underlig at det ikke hjælper.
HILSEN LOUISE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min har spat. |
|
|
Hej Louise.
Min hest har hovsenebetændelse på forbenene og spat i bagbenene, han går med eggbarsko og kiler(bagb.)
Han har faktisk ikke været halt bare lidt urentgående på den måde at på volte trådte han "kun" en hov over med det ene ben og to hove over med det andet.
Det var faktisk min smed der mente at der var noget galt fordi han ikke var så glad for at stå længere tid med vægten på højre bagben når han skulle have sko på , der gjorde at jeg fik dyrlæge ud som tog bøjeprøve på alle fire ben og der var halthed på begge højreben det var jo lidt af en overraskelse(dårlig)men han fungere fint med sygebeslag , det skal dog siges at begge tilfælde er milde.
Mvh. Dorthe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også... |
|
|
....en med spat, det er nu 4 år siden at det blev konstateret, men han har aldrig været halt af det.
Var lidt urent gående i en dressur og røg gennem den helt store tur, hvod de fandt ud af det var spat. Nu har de sprøjtet så mange kemikalier i ham at han ikke må slagtes når den tid kommer.
Men han lever et dejligt liv med sin spat, bare vi ikke træner dressur på eliteplan
Uafhængig ALOE VERA distributør Mie Doktor DEJLIGE TREKENER/FULDBLOD PLAGE SÆLGES... RING FOR NÆRMERE INFO.SADLER SÆLGES 1000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Knækker sammen |
|
|
Min hest knækkede hele tiden sammen i bagbenene når jeg red. Han var halt ved bøjeprøve. Røngten viste spat i begge haseled. Senere blev han også halt når jeg red, selvom han gik med kilesko.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spat Spat |
gitte1977 |
26-08-2004 18:33 |
|
Hejsa.
Jeg fik for ca 14 dage siden konstateret spat på min 14 år gamle hoppe.
Røgent skulle selvfølgelig til, men jeg har valgt ikke at få det gjort, da det sådan set passer mig fint at hun går på pension. Så hun får bare lov til at rende og hygge sig og leve livet, trods spat.Hun fik også konstateret slidgigt i begge forben..Øv øv..
Men det kræver jo som skrevet en hel røgent. Dyrlægen mente godt at hun bare kunne gå at dangdere den. Da et røgent jo alligevel ikke viser hvor meget smerte de har.
Hun halter ikke i skridt.
Det bedste er jo egenligt at holde den igang.Kender en dressur hest med spat i begge bagben, den skal simpelhen rides eller longeres hver dag.
Nå men min hoppe kan ikke lave en bagparts vending så knækker hendes ben ligesom, og hun skynder sig at lægge vægten over på det andet ben( dette er selvfølgelig ude på marken) Jeg har ikke redet på hende i 3 mdr. da hun har været halt.Hun skulle alligevel hjem på græs, håbede så at det gik over, men det gjorde det desværre ikke, hidkaldte så doktor-manden...
Hvis man vil vide det er et røgent jo alle pengene værd...
Held og lykke.
Hilsen Gitte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forfangen.. |
|
|
Er det ikke lidt som nogen af de tegn der er nå en hest er forfangen.. trækker "røven" til sig.. vil ikke rigtig gå og når ser det ud som om den er halt..???
knuzz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spat i bagen |
sjako |
26-08-2004 20:53 |
|
Jeg har en hest der fik konstateret spat i begge bagben for 7-9 år siden.
Vi rider ham dagligt og han har startet konkurrencer i al den tid vi har haft ham. det er en gammel pony og han har startet landsmilitary for to år siden.
Vi har ingen ulemper på trods af den nærmest dødsdom flere dyrlæger gav ham.
Vi fik ham gratis af den grund.
fat mod måske kan din hest gå mange år endnu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa igen |
|
|
hej
jeg spurte dyrlægen om han var forfangen,det mente han ikke at han var.
og når de er forfangene er det, så ikke mest forbenene det rammer.??
det enste jeg kan finde i dyrlæge bogen om haltheder i evt begge bagben er spat.
eller de ander lidelser findes som regl i forbenene,det gældte også hovsenebetændelse som dyrlægen måske også trode det kunne værer.
HILSEN LOUISE 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Led betændelse |
Cathy |
27-08-2004 00:19 |
|
Hej... Det kan være alt... men jeg har en lille mistanke om at det kan være led betændelse... Der kan hesten sagtens være halt på begge bagben! Har han nogle hævede punkter på benene?
Jeg vil forslå dig, at du får ham undersøgt igen- men af en anden dyrelæge! Måske har han bare en smule led betændelse, som måske sidder i hans bag koder! Det kan sprøjtes/medicineres væk!
Ang. spat. Så er der flere forskellige former for spat. Nogle skal aflives- mens andre kan leve med det hele livet! Jeg kan bare ikke forstå, at din dyrelæge ikke kan sige om det er spat...!?????? er han dyrelæge eller havd er han?
Slå koldt vand i blodet! Det skal nok gå!

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god morgen |
|
|
hejsa
min hest er nu halt på 4 døgn,jeg syndes ikke at medicinen virker på ham.
skal jeg blive ved med at give ham det.??
han vil helst ikke stå på noget hårdt,og i traven tager han meget korte skridt.
skarpe vendinger vil han heller ikke så gerne,hvis det ikke bliver beder i weekendten kommer dyrlægen på mandag.
men han har heller ikke nogle hævelser på benene,og de er heller ikke varme.
han fik taget bagsokene af i forgårs,hvis det var det skulle man så ikke kunne se en bedring.??
jeg er godt nok i tvivl om hvad det kan værer,men ellers må vi ha ham i røgten.
HILSEN LOUISE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror du ikke |
|
|
Tror du ikke det ville være en god ide at lade hesten stå i boksen og give den noget boksro? Jeg har bare forstået det sådan på dine indlæg at du jævnligt har den ude for at se om den er halt eller ej. Hvis den har ondt vil den nok helst stå stille...
Er benene hævede eller varme? Er der noget at se på benene?
Med venlig hilsen Zooropa - Anne
**** To touch is to heal. To hurt is to steal. **** - Mysterious Ways, U2
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bliver da helt bekymret |
|
|
over at høre, at man tager skoene af en hest, som man har mistanke om har hovsenebensbetændelse. Det er ellers en sygdom som kræver specialbeslag for at aflaste ellers gør det rigtig, rigtig ondt på hesten.
Du må få hesten undersøgt af dyrlægen igen. For korrekt diagnostisering af hovsenebenssyndrom kan man evt. begynde med at lægge blokade som bedøver netop den del af hoven og se om hesten bliver haltfri. Hvis ikke den bliver haltfri så går man videre og lægger blokader som bedøver et lille stykke ad gangen (endelig ikke bare starte med at bedøve koden, så får I ikke nødvendigvis den rigtige diagnose).
Selvfølgelig skal du blive ved med at give hesten det smertestillende - det gør jo ondt på den. Men jeg ville da ikke trave på den, hvis jeg var dig, før jeg var sikker på, hvad hesten fejler.
De bedste hilsner, Lotte K. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa anne |
|
|
hejsa
jo han går på fold nu,jeg spurte dyrlægen om den skulle have boksro.
men det mente han ikke,det var beder han bevægede sig lidt.
men han trisser også stille rundt på folden,og traver kun højst nødvendig.
jo jeg holder jævnligt øje med ham,dan han faktisk mer eller minder går i baghaven.
vi kan ikke rigtig finde nogle steder han er varm,og hævede.
og hvis man mærker på hans ben er der heller ikke rigtig nogle steder han ømmer sig,men der må da værer et eller andet for ellers vil han da ikke halte.
HILSEN LOUISE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa lotte |
|
|
hejsa
nej det under mig også hvorfor jeg skulle tage skoene af ham,for jeg tror ikke det er dem der er skyld i det.
nej jeg traver heller ikke på ham,(er du da tosset)det er barer for at se hvor meget han halter.
og om der er kommet nogen bedring,men det er der ikke rigtig.
jeg syndes det var underlig, at han ikke lavede en bøjeprøve på ham.
men sådan noget kommer man jo først til at tænke på bagefter,når han er kørt.
men jeg syndes det er underligt at der ikke er varme,eller hævelse i benene.
men det kunne jo godt tyde på det var noget der kom indefra.
HILSEN LOUISE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mener stadig |
|
|
at hvis dyret er halt på 4 døgn skal du ringe til en dyrlæge.... der har hesteforstand for det han efter min mening ikke haft ham du har haft ude... skoene af hjælper hverken på spat eller hovsenebensbetændelse.........
Og en halt hest bliver da normalt ordineret i ro evt sygefold/lille indelukke........
Lyder for mystisk i mine øre... prøv at ringe til dyrlægen
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spathest |
Louisekjaer |
27-08-2004 21:11 |
|
Hej Louise
Jeg har i en kort periode redet Berit Lukas' DV-vallak Amistar. Han har både spat og mus. Jeg blev instrueret i ikke at galopere for vildt på ham i terrænet for at skåne ham. Dog har han deltaget i springkonkurrencer (ikke med mig) et par gange uden det (til mit kendskab) påvirkede hans spat og mus.
Håber alt går godt med din hest.
Mvh Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyt til Karinae |
|
|
Hej Louise
Jeg ville ligesom Karinae, kontakte en hestedyrlæge, din hest reagerer jo tilsyneladende ikke på den nuværende behandling. Jeg kan ligesom de fleste andre ikke forstå at den ikke er blevet diagnostiseret, desuden mener jeg at hovsenebenssyndrom er noget der rammer forbenene. Jeg ville ikke være tilfreds i den nuværende situation, og hvis den ikke er bedre mandag ville jeg helt sikkert kontakte en dyrlæge med mere hesteerfaring, således at du hurtigst muligt kan få din hest i den påkrævede behandling.
PS: Der er mange andre sygdomme der kan foresage halthed bag uden bensymptomer, herunder blærebetændelse, ryglidelser mm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| louise kjaer |
|
|
"Dog har han deltaget i springkonkurrencer (ikke med mig) et par gange uden det (til mit kendskab) påvirkede hans spat og mus."
blev instureret i ikke at tage min hest på tur i 3 timer og galoppere vildt når de var ude, fordi han stadig er unghest og på da værende tidspunkt ikke var i form.
og ja han har startet 1 ld spring og hvad så!?
mig bekendt er det mindre belastende at gå en ld spring end at galopere ukontrolleret på en ujævn markvej.
kan man ikke leve med mine regler omkring mine heste så skal man ikke ride dem. amistar har aldrig været halt af hans spat og jeg så ingen grund til at det skulle fremprovokeres af andre end mig selv,hvis det skulle fremprovokeres.
ami´s spat er spat i det miderste glideled på v.has den mildeste form for spat.og en indkapslet mus i knæet, som dog ikke vil få betydning, han har endnu ikke været halt af hans spat.
så louiseL amistars eksempel kan du ikke bruge til noget jeg håber i finder ud af hvad der er galt med din hest og ud fra det kan sætte en evt slagsplan for hestens videre virken.
hilsen berit
Lad være med at gå bag mig, jeg er ingen leder. Lad være med at gå foran mig, jeg er ingen taber. Gå ved siden af mig, for jeg er din ven.
jeg har set lyset!! har du??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovsenebensbetændelse... |
|
|
på bagbenene?? Det har jeg aldrig hørt om... er det ikke en forbenslidelse??
Hvis man gå ind og læse på netdyredoktors hjemmeside så omtaler de også kun forbenshalthed i forbindelse med hovsenebensbetændelse... og spat er jo en bagbenslidelse... hmmm
Synes virkelig du skulle få fat i en god dyrelæge... og få hesten undersøgt...
Med hensyn til skoene så forstår jeg heller ikke de skulle af når mistanken var på ovenstående lidelser... som de fleste andre nævner skal der her specialbeslag til
Hilsen
-Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang spat........ |
|
|
er jeg da total forvirret. Berit sagde til mig det er
unghestespat han har..???
Hvad er forskellen på spat og unghestespat??
mvh. sulle
Der er lige så langt til Århus, som på cykel
Hvis en ko kunne grine, ville der så komme mælk ud af dens næse??
Brudekjole, skørt og sko sælges se det på min præ.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spat kan du |
|
|
læse om her susanne spat
man kalder det ungheste spat hvis det er noget der menes at være opstået i hestens tidlige alder.
højst sandsynligt er ami´s opstået i hans tilridning
er du mere forvirret så tag en snak med vores dyrlæge,det er ham der har stillet diagnosen ved røngten.
hilsen berit
Lad være med at gå bag mig, jeg er ingen leder. Lad være med at gå foran mig, jeg er ingen taber. Gå ved siden af mig, for jeg er din ven.
jeg har set lyset!! har du??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Berit... |
Louisekjaer |
02-09-2004 18:17 |
|
Hvad mener du? Ukontrolleret? Jeg har da aldrig galoperet ukontrolleret på Ami? Men lad det ligge...
Vil blot pointere, at jeg kun skrev indlægget som en positiv historie om en hest med spat, så LouiseL ikke kun fik negative tilbagemeldinger - ikke for at fornærme nogen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puhaaaa |
|
|
det kunne lyde som om jeg har spat i skulderne....
LouiseL...håber det går godt med din hest.
mvh. sulle
Der er lige så langt til Århus, som på cykel
Hvis en ko kunne grine, ville der så komme mælk ud af dens næse??
Brudekjole, skørt og sko sælges se det på min præ.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|