Så skulle jeg igen sende min Passier sadel til omstopning - denne gang fuld omstopning da den gamle uld var blevet flad, hård og bulet.
Det bliver en dyr omgang - suk.
Men så var det jeg tænkte :
Min gamle Zaldi dressur sadel som jeg havde før - den red jeg i hver dag i 4 år - endda på en hest der dengang ikke var fuldvoksen og derfor ændrede sig en smule hvert år.
Men denne fik jeg kun omstoppet en eneste gang ( den var købt fra ny - og uldstoppet som så mange andre) - og ikke fordi stopningen var slidt op - men kun fordi hesten havde ændret sig ( det endte så med en ny sadel da hesten var vokset helt ud af bom-typen viste det sig).
Da jeg solgte Zaldi sadlen var stopningen lige så blød, lækker og fjedrende som da jeg købte den.
( og min Zaldi sadel var ikke noget særligt - jeg kender mange med sadler fra dette mærke og de er alle lækre og bløde i mange år på trods af intens brug på op til flere heste pr dag .)
Så jeg undrer mig nu over at jeg faktisk skal have omstoppet mere end 1 gang pr år og omstoppet helt efter blot 1 ½ år.
- og jeg kan forstå på alle rytterne i min stald at det er ret normalt ??!!.
Den nye Passier sadel jeg har passer bedre i bommen end den gamle og hesten bevæger sig bedre med den - så jeg går ud fra der ikke er trykpunkter olign. der kan forkorte stopningens levetid.
Jeg har prøvet 2 sadel-værksteder nu - men tror det er det samme alle steder.
Men det kan da ikke passe synes jeg.
Er uld kvaliteten der stoppes med mange steder simpelthen for dårlig ?
Eller hvad er det der sker siden en omstopning hos en sadelmager holder så kort tid ?
Hvad mener i derude ? Hvad er erfaringen?
.