Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Omstopning af sadel - kvalitetsforskel?
Forfatter: 
Dato:  02-10-2013 09:14

Så skulle jeg igen sende min Passier sadel til omstopning - denne gang fuld omstopning da den gamle uld var blevet flad, hård og bulet.

Det bliver en dyr omgang - suk.

Men så var det jeg tænkte :

Min gamle Zaldi dressur sadel som jeg havde før - den red jeg i hver dag i 4 år - endda på en hest der dengang ikke var fuldvoksen og derfor ændrede sig en smule hvert år.

Men denne fik jeg kun omstoppet en eneste gang ( den var købt fra ny - og uldstoppet som så mange andre) - og ikke fordi stopningen var slidt op - men kun fordi hesten havde ændret sig ( det endte så med en ny sadel da hesten var vokset helt ud af bom-typen viste det sig).

Da jeg solgte Zaldi sadlen var stopningen lige så blød, lækker og fjedrende som da jeg købte den.

( og min Zaldi sadel var ikke noget særligt - jeg kender mange med sadler fra dette mærke og de er alle lækre og bløde i mange år på trods af intens brug på op til flere heste pr dag .)

Så jeg undrer mig nu over at jeg faktisk skal have omstoppet mere end 1 gang pr år og omstoppet helt efter blot 1 ½ år.

- og jeg kan forstå på alle rytterne i min stald at det er ret normalt ??!!.

Den nye Passier sadel jeg har passer bedre i bommen end den gamle og hesten bevæger sig bedre med den - så jeg går ud fra der ikke er trykpunkter olign. der kan forkorte stopningens levetid.

Jeg har prøvet 2 sadel-værksteder nu - men tror det er det samme alle steder.

Men det kan da ikke passe synes jeg.

Er uld kvaliteten der stoppes med mange steder simpelthen for dårlig ?

Eller hvad er det der sker siden en omstopning hos en sadelmager holder så kort tid ?

Hvad mener i derude ? Hvad er erfaringen?

.

Lusitano fotogalleri, Hestemalerier udføres mm. UDSALG MALERIER

Working Equitation E-bog ( på engelsk ). Link

SALG AF LUSITANO HESTE www.lusitanopassion.dk

0
0
Svar på denne tråd

Uden at være sikker....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2013 11:03

.. så tror jeg at det afhænger af kvaliteten på to ting:

- stoppematerialet

- stoppemetoden

Jeg ved fra min egen sadelmager, at det efterhånden er blevet vanskeligt at få fat i de "gode gamle" materialer, som næsten udelukkende er blevet erstattet af noget kunstuld, som har en helt anden tekstur og holdbarhed.

Og så er der nogen sadelmagere, som åbner hele sadlen og fordeler stopningen - mens andre bare skærer stoppehuller i kanterne og skubber tingene ind dér.

Jeg ved godt, hvilken metode jeg foretrækker - men den er naturligvis både langsommere og måske mere pricy ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

sadler
Forfatter: 
Dato:  03-10-2013 21:41

Jeg har forstået at det også er afhængigt af hvor hårdt man stopper sadlen, en (forholdsvis) fast/hård stopning, er mindre fleksibel og der kan gå længere tid inden den sætter sig, end en blødere/løsere stopning.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd

sadelomstopning
Forfatter: 
Dato:  03-10-2013 22:42

Hej

jeg har netop haft sadelmager til min sadel - da det efterhånden var en del år siden sidst (grundet skadet hest, ikke særligt meget ridning etc) var min samvittighed lidt sort.

Men det endte faktisk med at sadelmageren ikke mente at der skulle gøres i denne omgang og at sadlen faktisk lå fint og i balance.

Dog var den stoppet noget hårdt, men stopningen var fin og jævn.

Så fra at jeg var overbevist om at skulle ofre en helstopning med udskiftning af al uld, endte jeg op med en aftale om lige at se tiden an nogen måneder og se om min hest ændrer sig formmnæssigt med mere træning (så skal den nok ændres lidt)

Hilsen Anne

nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider