Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

EMS & forfangne: dagligt væskeindtag?
Forfatter: 
Dato:  29-09-2013 23:27

Jeg har bidt mærke i en lille ting omkring min hest, der er tidligere forfangen og har symptomer på insulinresistens (tåler ikke græs/sukker, samt danner fedtdepoter under mave/i nakkenkam), og funderer over hvorvidt andre har oplevet det samme...

Hun drikker utrolig meget vand (ca 2 store bajler dagligt), hvilket kan ses i boksen, der er en del mere våd om morgenen, end hos staldens andre heste.

- Hun er trods sin problematik sund og rask, og fodres på et minimum af sukker stivelse, får ad libitum grovfoder, motioneres dagligt og går på jordfold.

Nu er det almindelig kendt hos menneskelige diabetikere, at man ofte føler øget tørst og derfor drikker mere væske end normalt.

Derfor tænker jeg om øget væskeindtag hos en hest evt. kan ses som en indikator på, at den muligvis har problemer med at omdanne sukker?

- Kort sagt om det kan bruges som et tjekpunkt for os, der har heste i risikozonen?

Har nogen af jer herinde med EMS og forfangne heste bidt mærke i lignende?

- Og kan I evt. tydeligt mærke forskel på væskeindtag/tisseri i forhold til staldens andre heste?

Og kender nogen til undersøgelser foretaget omkring emnet?

0
0
Svar på denne tråd

Vandindtag
Forfatter: 
Dato:  01-10-2013 21:48

Hmmm. Min har EMS og er kronisk forfangen..

Men jeg vil ikke sige, at jeg oplever øget væskeindtag/urinering ved ham... Han har altid været god til at få den væske han har behov for, men ikke i overdrevede mængder.

Han drak ca 40-50 L, da han stod i boks.

Nu står han i løsdrift, så ved ikke hvor meget han indtager, men de er 3 heste på den fold og et badekar er alt rigeligt.

Men det er vist nok noget man har undersøgt eller forsket i.. det er bare ikke noget jeg oplever med min.

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

øget tørst
Forfatter: 
Dato:  02-10-2013 07:02

Jeg har en del ponyer her der både har været forfangne og som har ems, der dog er under kontrol. De går i løsdrift det meste af året, men de få måneder hvor de er på boks har jeg faktisk ikke bemærket øget tørst.

til gengæld har jeg for nylig læst en artikel ang. øget tørst hos heste der er i ubalance med forskellige mineraler og det passer jo meget godt med heste/ponyer der er forfangne og eller har ems.

Mine egne observationer er at heste/ponyer der er akut forfangne drikker mere vand, men det har jeg faktisk altid tilskrevet at kroppen arbejder voldsomt på at kompensere for den ubalance der opstår ved en akut forfangenhed.

Jeg giver altid både ekstra mineraler, vitaminer, urter og salte, når jeg får en akut forfangen hest i ind, så i den fase kan jeg godt holde med dig i at der er øget væske indtag og øget urinering.

Når den akutte fase er overstået, har jeg ikke bemærket øget tørst, hverken hos egne eller de heste jeg har haft opstaldet.

Når du snakker EMS, der jo er en kronisk tilstand, så er det min erfaring at så længe hesten er i balance og Emsén er under kontrol er der ikke ændringer i væske indtaget, men det er dog vigtigt at sørge for at hesten for væske nok samt mineraler - specielt i vintertiden.

Umiddelbart vil jeg nok hælde til at hvis hesten er i balance så vil der være et normalt væskeindtag og er der ubalance så er øget væske indtag et symptom der skal tages med i en overordent vudering af hestens almene tilstand.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

Væske indtag
Forfatter: 
Dato:  05-10-2013 15:47

Min egen hest tissede også meget, og det var fordi han havde en ubalance i hans nyrer !

Med Venlig Hilsen

Nanna

0
0
Svar på denne tråd

ville nok
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 14:16

ville nok få undersøgt om det har udviklet sig til en diabetes 2. Lyder godt nok ikke rigtigt med så meget vand.

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

Destrier.dk

mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd

Salte...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 20:02

Prøv at tjekke op på elektrolytbalancen, de fleste af de typer er i underskud af noget så simpelt som salt, Nacl samt Mg. Saltsten er ikke tilstækkeligt og foderblandinger, tilskud indeholder ofte for lidt. Hvis hesten mangler salt, vil der opstå dehydrering på celleplan. Kroppen kan ikke holde på væsken og deraf også øget tisseri. Hos Emsheste giver saltmangel stive muskler og nakkekamme, de bliver bløde med optimal salttilførsel. Mangel på NaCl hæmmer desuden energiforbrændingen, da det sammen med insulin indgår i trasporten af glukose ind i cellerne...

0
0
Svar på denne tråd

Interessant ....
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 23:17

Det lyder jo meget logisk! :-)

Men hvad dælen gør man, når ens hest ikke gider bruge en saltsten og levner foderet, hvis man f.eks. putter Himalaya salt i?

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Design for Pets

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

0
0
Svar på denne tråd

alternat i vt
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 08:54
:) hmm. Hvis muligt, kan man øge mængde eller velsmag så det smager mindre koncentreret. Fordeles over flere måltider. Alternativt prøve andet salt..
0
0
Svar på denne tråd

Mere salt...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 14:28

Indigo:

Det lyder spændende ja... Men vil det sige, at min EMS pony skal have tildelt mere salt?
Hvor meget snakker man om (ca), jeg ved godt det kan være svært at vurdere.... Og kan det være ganske almindelig salt, man køber i brugsen?

Ved du om fx Equiguard indeholder nok salt?

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

Normer og behov
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 16:43

Jeanette:

Ja, det vil jeg tro den har, men det afhænger af hvor meget du tildeler og hvad den får totalt i forhold til normen. (Jeg kigger gerne tal)

Derudover skal man forvente ekstra behov ved græsning idet Kaliumindholdet i græsset ofte er for højt. Kalium hæmmer optagelsen af salt og man kan derfor være nødt til at øge tildelingen af salt for at genskabe balance. - Det er her man ser de stive muskler nakkekamme etc. De forsvinder som regel kort efter salttilførsel, men er selvfølgelig generelt set en indikation på en hest i ubalance og fremfor alt uhensigstmæssig græsning. Ideelt set bør man reducere kaliumindholdet til et mere passende niveau. (Holde dem fra kløver, NKP gødede folde etc) Kroppen kan normalt selv kompensere for ubalancen, men de der store forskydninger giver problemer. Det går også ud over mineralerne Ca Mg, især Mg, hvor ekstra Mgtilførsel kan være nødvendig.

Sommerperioder og heste der sveder under træning har desuden ekstra behov.

Ja, man kan bare bruge alm NaCl - fodersalt/ salt uden jod.

0
0
Svar på denne tråd

pyha kalium
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 22:30

Indigo, nu har jeg slet ikke så meget viden om alle disse forskellige mineralers påvirkning, som du har, men i forbindelse med at én efterlyste calcium/fosfor-forholdet på nogle wrap-analyser, fik jeg lige kigget nærmere og det er ret skræmmende i forhold til hvad du siger:

Solfaxi 2011 1. slet :

Kalium 18,2, magnesium 1,3, calcium 3,7 , fosfor 2,3

Solfaxi 2011 2. slet :

Kalium 28,8, magnesium 1,9, calcium 5,1, fosfor 3,4

0
0
Svar på denne tråd

Interessant
Forfatter: 
Dato:  09-10-2013 11:22

Hej Rosenholm

Tak fordi du deler dine tal. Spændende. Personligt kunne jeg jo rigtig godt tænke mig at lave lidt statistik på grovfoderanalyser og havde gerne have sådan en slags database ( ..hvor nørdet det end lyder )

Kalium i sidste slet ligger lidt højere end "standarden". Hvad tid på dagen er slette taget, husker du? Og hvad var sukkerindholdet? Natrium og Mg er generelt lavt grovfoder og ift kalium, så fordelingen det er usædvanelig. Derfor skal man tænke på at det er det vigtig at supplere op via alm. tilskud.

Det mest skræmmende er at analyser blot er et øjeblikbillede, at netop Kalium kan varriere ift plantens vækst, dvs at det feks efter regn kan være ekstra højt osv. (trækkes fra rødderne op til bladdelene) Under normale omstændigheder vil det ikke være et problem, men vi tilfører også ekstra kalium i form af gødning - visse græsarter - kløver lucerne indeholder er righoldige. Sammenlagt kan det blive til en del gram om dagen for en helt alm "pony" på en helt alm "velplejet dansk fold". Oveni får den måske ikke dækket sit øvrige mineral behov - især for salt. Det er næsten logisk at et overindtag Må få konsevenser ift de mineraler det balancerer samt de mekanismer de indgår i - i kroppen.

Nogen mener at heste selv kan regulere saltindtaget. hm!? Ja så kunne man godt ønske at de kunne udvide den sans til sukkerinddtag

En venlig sjæl herinde fortalte (undskyld - jeg ikke husker dit navn?? ) at tysk gødning til heste vidst nok altid indeholder Mg? Hvorvidt det forholder sig sådan generelt ved jeg ikke, men det er interessant hvis man tænker sådan i Tyskland?!

0
0
Svar på denne tråd

Rettelse..
Forfatter: 
Dato:  09-10-2013 11:26

UPS UPS UPS. Der skulle stå IKKE usædvanelig fordeling...! Ser at der sker uhensigtsmæssig sætningskunst undervejs.. Sorry

0
0
Svar på denne tråd

væskeindtag tilbage til normalt
Forfatter: 
Dato:  13-10-2013 00:06

Time flies when you are having fun... Og så glemmer man at følge op på sine tråde (specielt når "problemet" går i sig selv igen)... ;)

Anyways - rigtig mange interessante svar, og dejligt ingen andre har bidt mærke i lignende.

Zaya´s væskeindtag er faldet til det normale igen, og hun er frisk som en havørn. Faktisk har hun hele tiden været frisk og glad :)

- Jeg er nok bare lidt overopmærksom pga. hendes historik.

Hvad der har været årsagen til hun drak mere, ved jeg ikke, men vi blev opmærksomme på det i forbindelse med, hun flyttede til en anden stald, hvor de ikke har vandkopper, og staldejer derfor har et skarpt øje på, hvor meget de drikker/spiser dagligt.

Hun har stået alene på jordfold det meste af sommeren (de andre heste gik på fold ved siden af, så helt alene har hun ikke været), da hun var den eneste i den gamle stald, der ikke måtte få græs.

Nu hvor hun igen har foldkammerater, løber og leger hun langt mere end tidligere (gladere hest og mere motion YAY!), og det kan have været årsagen til naturlig stigning i hendes væskebehov.

For en sikkerhedsskyld, får vi nok taget en blodprøve i forbindelse med vaccinationen i år, men det haster ikke, da hun på alle måder er en glad og sund hest (pæn huld, pels og muskelsætning).

Lady & Zaya

0
0
Svar på denne tråd

blodprøve
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 16:53

Jeg ville få taget en blodprøve.

Det er ikke ret dyrt og hvis det er organerne der giver udslag, er det jo lidt rat at vide hvilke og hvad der kan gøres inden du køber div foder eller tilskud.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider