Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Klipning for dummies?
Forfatter: 
Dato:  29-09-2013 09:02

Kort sagt: Hvordan klipper man en hest pænt?

Jeg burde have alle forudsætningerne. Masser af erfaring (i at klippe grimt), to forholdvis samarbejdsvillige heste og en alt for dyr og gennemserviceret Aesculap klipper, som jeg selv har købt fra ny.

Hvert år må jeg klippe hestene ca. 3-4 gange - jeg har to fjordhopper, som klippes på hele kroppen med undtagelse af ben og oversiden af hovedet. Deres pels er tæt og lang.

Det vil desværre blive alt for dyrt at få en anden til det (særligt henset til frekvensen, de skal klippes) - men jeg må da også kunne lære det?

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan man klipper pænt :-)
Forfatter: 
Dato:  29-09-2013 09:19

Jeg går ud fra, at det at klippe på de store flader har du styr på, men at det er overgangene mellem krop/ben, hals/hoved, hals/man, der kan være drilske.

Du kan se det her: www.youtube.com/watch?v=yZq7AZBYTLE

Bare spring direkte frem til 10:00 på videoen.

Hvad den desværre ikke viser er, hvordan man lader noget af pelsen bliver tilbage i sadellejet.

Der plejer jeg (på hestens højre side), at have maskinen i venstre hånd og så strække min højre hånd sådan, at f.eks. min ringfinger nu ligger på hesten rygrad (der er en lille fordybning, der er let at følge) og så have tomlen ca. 15-17cm. nede af siden på hesten. Så støtter jeg kanten af maskinen på spidsen af tomlen og kører hen langs hesten ryg. Så får du et tæt på snorlige resultat - hver gang!

Venlig hilsen Camilla

Dressursadel, Silhouette, 17", MW bom sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2013 10:43

...det er faktisk klipningen af hele kroppen, der volder problemer. Jeg får af en eller anden grund altid lavet striber? (...og det uanset hvilken klipper, jeg bruger. Min er en Aesculap Econom II.)

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

Striber.
Forfatter: 
Dato:  29-09-2013 12:00

Det er så forskelligt, hvordan den enkelte hest ser ud efter klipning.

Nogen heste striber slet ikke - andre ligner noget der er løgn bagefter!

Jo finere skær/jo flere tænder, jo færre/mindre striber.

Venlig hilsen Camilla

Dressursadel, Silhouette, 17", MW bom sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Undgå striber
Forfatter: 
Dato:  29-09-2013 21:58

At der kommer striber kan skyldes at spændingen på skærene ikke er rigtig, måske strammer du skruen der holder skærene for meget eller for lidt. Eller der kan være en ubalance i selve klipperen der gør at skærene bliver strammet mere i den ene side af skæret end den anden.

Det kan også skyldes at skærene ikke er skarpe nok (slidt så de bliver sløve), eller ikke er slebet jævnt (der hvor du får slebet skær ikke har gjort det grundigt nok.)

Når du klibber så klip med lange tag. Klip mod hårene og følger hestens krop gerne en halv meter af gangen. Hvert tag med klipperen skal overlappe det forrige tag en lille smule. Prøv at klippe rimelig hurtigt, nogen gange kommer der nærmest flere striber hvis man kører langsomt med klipperen.

God arbejdslyst!

1
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  02-10-2013 05:10

Tror bare du ska kaste dig ud i det, øvelse gør mester.

for 2 år siden startede jeg med at klippe min hest, før havde en veninde gjort det.

jeg gik efter devisen "det ska fungere, så hesten ik sveder"

Jeg lagde endda ud med benklip.

Det var måske ik stribefrit, men efter halvanden måned, ku man ik se det mere.

Jeg har lige klippet min 5. Gang hest, har ik fundet helligedage og striber er minimalt, igen benklip.

Det må osse være ok, da flere har spurgt om jeg vil klippe deres:)

Men når du siger du klipper grimt, er det så kun pga striber?

Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

Rambo Wug 155cm med 370g sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider