|
|
| Griffelbensfraktur |
|
|
Hej HN'er Min 4-års hoppe har i går fået taget røntgen efter fejldiagnostisering af halthed. Det viste sig, at indvendigt griffelben på højra forben er brækket. Buddet er meget fint, og dyrlægen mener ikke, hun skal opereres. Selvom jeg også havde bestilt en scanning, mente han, at det var der absolut ingen grund til at tage. Dog ser det ud for mig, som om, hun er blevet mere halt fra jeg først opdagede haltheden til nu. Har andre oplevet tiltagende halthed ved griffelbensbrud??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaffelbåndet.. |
|
|
...kan i nogle tilfælde beskadiges i forbindelse med eller efter et griffelbensbrud. Kun en scanning kan afdække dette. Ville overveje at operere alligevel asap, hvis hesten er tiltagende halt.
Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Griffelbensfraktur |
|
|
Ja, jeg har også haft en, der blev mere halt undervejs i forløbet. Den kom sig helt fint. Mvh. Rebecca.
Smart og velgående 4 års vallak efter Sir Donnerhall/Wolkenstein II sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
En operation er aldrig uden risiko. For dte første er der hele problematikken ved narkosen, og dernæst risikerer man vævsbeskadigelse under det operative indgreb. Man risikerer også dannelse af for meget arvæv efter operationen. Jeg vil altid vælge operation fra, hvis det er en mulighed. Dog fik jeg slet ikke stillet nogen mulighed. Dyrlægen sagde, den ikke skulle opereres. Jeg forstår heller ikke, hvorfor han ikke ville tage scanning. Det var faktisk det, jeg havde kaldt ham ud for. Det vil jeg ringe og høre ham om i morgen, så jeg kan få det afklaret. Rebecca: Det er jeg meget glad for at høre! Det hjalp på bekymringen HVor lang tid gik der, før din kom sig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min blev også |
|
|
tiltagende halt. Jeg fandt den på folden med frisk sår i området og meget hævet. dyrlæge sagde at vi skulle se tiden an en uge hvor den kunne gå alene på fold og ellers skridte ture. Der blev den også mere og mere halt. efter den uge tog vi billede og så at den havde brækket griffelben udvendigt venstre bag. Helt fint brud og spidsen havde ikke flyttet sig. Derefter fik den en uge på boks med 3 gange 5 min skridt om dagen, så 14 dage på 4*4 m fold med langsomt tiltagende skridt op til tre gange 15 min om dagen. derefter kontrolrøntgen og det så fint ud, så jeg gik igang med at skridte. Den har ikke haft problemer med det siden. Ind imellem spørger dyrlægen til overbenet når jeg skal til dyrlægekontrol til stævner, men det bliver mere og mere sjældent efterhånden som overbenet svinder ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hej Line, Tak for din beksked Min har stået med bruddet lidt over en måned, og det er i denne periode, den er blevet mere halt. Der er blevet stillet fejldiagnose to gange, inden jeg ringede efter anden dyrlæge, og bad om røntgen. Blev din scannet også?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen scanning her |
|
|
Vi har ikke scannet nej. Jeg spurgte til om der kunne være skader på sener etc inden under, men fik at vide af min dyrlæge at som frakturen, såret og benet så ud så mente han at det var meget utænkeligt. Jeg er temmelig sikker på at min ville være blevet mere halt hvis ikke den var blevet sat på boksro. Hvis din dyrlæge ikke mener der skal scannes, så tror jeg at han har en god grund til det. Hvis området er meget hævet kan man ikke se noget som helst på en scanning alligevel. Så det kan jo tænkes at han synes den skal scannes senere når den er knap så hævet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Okay Området er ikke hævet, men der er et KÆMPE overben! Det er nu under behandling med løgsuppe. Jeg må indrømme, jeg også har tænkt lidt over boksroen. Jeg er virkelig ikke glad for det, men det giver mening, det heler bedre, hvis det fr helt ro.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddddddd |
|
|
Ja, min var også lidt halt da det skete og han kom også i røntgen. Den var knækket af på højre forben. Men da han også var meget hævet blev han også scannet. Han havde en seneskade  Han blev aflivet 2 mdr efter. Men IKKE pga af griffelbenet 
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billeder efter 6 uger |
|
|
sådan her så mit ud efter 6 uger linebergmann.dk/genoptraening- pabegyndt/ Der kan ske det at den knoglenydannelse der sker rundt om bruddet vokser indad i samme omfang som udad og så ligger det og trykker ind på gaffelbåndet. Det laver ikke en skade på gaffelbåndet, men gør temmelig ondt. Det kan man se på røntgen og det var grunden til at vi tog kontrolrøntgen. Jeg holdt min på mindre alenefold til den var fuldt genoptrænet igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det er også et stort overben, din har, kan jeg se. Blev den også behandlet med løgsuppe? Aah, det må derfor, han ikke ville tage scanning. Bruddet på min er jo allerede 5-6 uger gammelt, så det ville nok være vokset indad allerede. Det må næsten være det, han mener, han kan se på røntgen, så.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen løgsuppe |
|
|
Jeg behandlede ikke med noget andet end boksro. Det overben der dannes er en del af ophelingen hvor knoglen først danner en bro henover skaden for derefter at gro sammen i midten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Sandra: Åh nej, det er jeg ked af at høre. Var det pga. seneskaden? Line: Det er rigtigt. HVor langt id gik der, før du kunne genoptræne? og hvor lang tid gjorde du det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sssssss |
|
|
Ja, han blev desværre aflivet pga en seneskade. Længere historie, men han stod boksro og fik alligevel en seneskade på andet forben også. Dvs to stk seneskader. Han var gammel og slidt efter at have gået ponysport i Holland og her i Danmark. 16 år gammel blev han. Så jeg valgte at aflive og give ham fred da han også havde et meget specielt sind.
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænke tænke... |
|
|
Han stod jo først en uge før vi tog billeder, så stod han en uge på helt boksro og derefter fem uger på boks og frimærkefold. de sidste tre uger af den ro satte jeg ham forsigtigt i gang med skridt. Så han i løbet af de tre uger kom op og skridte ca ½ time sammenhængende, han er utroligt nem at have med at gøre, så han kan sagtens holdes i skridt uden at være sidlæns og i bukkespring. Så tog vi kontrolrøntgen og derefter satte jeg skridten lidt hurtigere op så han i løbet af to uger var oppe og skridte ca 1½ time. Jeg genoptræner næsten altid efter samme system, det er lidt langsommere end det dyrlægen bad mig gøre, men det virker for mig. Jeg sidder på dem hver dag. to dage i træk med trav/galop og så en dag med skridt. Den første dag med trav rider jeg tre eller fire intervaller af to min i "luntetrav" på fast underlag, ligeud. jeg skridter ind imellem så jeg i alt sidder på den i en time. Så rider jeg to dage med det, en dag kun med skridt og så lægger jeg et eller to intervaller på alt efter hvor længe de har stået og hvor gamle de er, hvilken skade etc. Når jeg er oppe og trave 15 intervaller fordelt på en time så begynder jeg at bytte intervallerne ud med galop så jeg tilsidst traver ca 10 og galopere ca 5 intervaller. Først herefter får den lov at gå frisk fremad i traven. Det er ikke altid man kan vælge at galop skal være langsom og afspændt, tit kan man vælge kun den ene af de to og der vil jeg hellere have dem afspændt end langsom. Jeg begynder så at ride lidt på bane men bibeholder min skridtdag hver tredje dag. Det er iøvrigt hvad jeg bestræber mig på i min ridning på alle hestene, at hver tredje dag er skridtdag og at de bliver skridtet 1-1½ time på fast underlag de dage. Ind imellem bliver det til 3 dages ridning i træk, men det er ikke målet. Han kom tilskade i slut juni tror jeg og jeg havde ham gående til militarystævne i slut september eller start oktober. Jeg har taget et par billeder af hans ben idag, så kan du se hvordan det ser ud fra ydersiden efter et år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Griffelben |
|
|
Som jeg husker det, tog det ca. 3 måneder før min var helt rentgående igen. Han gik på sommergræs, da det skete, og der fik han lov at blive, så han fik sådan set ingen behandling overhovedet, heller ikke boksro. Det var en unghest som endnu ikke var tilredet. Han har et overben efter det, men ellers ingen mén. God bedring med din hest. Mvh. Rebecca.
Smart og velgående 4 års vallak efter Sir Donnerhall/Wolkenstein II sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Sandra: Det er jeg ked af at høre Men godt han fik fred. Line: Tak for tekst og billeder. Hmm.. nu står min jo ikke på boksro. Det spurgte jeg dyrlægen om, da jeg talte med ham her til aften, og han mener, det er godt for hende at komme på fold. Så der går hun jo lidt. Derudover sagde han, jeg gerne må trække ture med hende. Men hendes brud er selvfølgelig også lidt ældre, end da det blev opdaget ved din. Du red ikke på ham(i skridt selvfølgelig), før efter der lev taget kontrolrøntgen? Og når du siger hårdt underlag - hvor red du så? Nu er jeg så heldig at have 30 km ridesti i skoven direkte fra ridebanen - vil det tælle for hårdt underlag? Tænker, det også er godt, der er masser af bakker. Det lyder som om, du har godt styr på genoptræningsperioder, så jeg tror, jeg vil holde mig lidt til din model, når jeg engang forhåbentligt skal i gang. Var din i øvrigt halt i skridt, inden den fik boksro? Min er ikke halt i skridt, men er altså rimelig halt i trav (når hun engang imellem bliver forskrkket på folden og løber). Dyrlægen kommer igen i løbet af næste uge for at vurdere halthedsgraden, så han har noget at sammenligne med, når han kommer og laver kontrol.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Han holder i øvrigt på, der ikke skal atges scanning - det vil sige, han gør det naturligvis gerne, hvis jeg vil have det, men han mener ikke, der grund til det, idet der ikke er sket dislokation af griffelbenet, hvorfor gaffelbåndet ikke kan være skadet af selve bruddet, og dernærst, fordi han kan se på det frontale røntgenbillede, at overbenet ikke går indad. Der kan naturligvis være sket en mindre blødning i forbindelse med skaden, men han mener ikke, at den skade ville skulle behandles anderledes end det forløb, hun allerede er sat overfor. To dyrlæger har kigget på billeder - begge siger: ingen operation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tiltagene halt |
|
|
Vi var knap halvanden måned om at finde ud af min havde brud. Nogle dage var han stort set rengående og andre dage tydeligere halt, særligt efter halvanden måned var han en dag tydeligt halt, hvor jeg tænkte nu er det nok noget er galt (havde haft dyrlæge på fra dag 3) nå men dyrlægen fra Hørsholm forklare at det kommer an på hvordan bruddet lige sidder og trykker hvor halt hesten er, og det kan ændre sig fra dag til dag. Min blev operaret men han havde os to store brud.
Det er sjovt at tage en Fjordhest seriøst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg sad på ham |
|
|
efter han havde fået taget kontrolrøntgen, indtil da var det skridt for hånd. Jeg har dem lidt på blandet hårdt underlag. Jeg har en del asfaldt og derudover grusstier, græsrabat etc. Jeg prøver på at vente med bakker til de har gået lidt for ikke at belaste for hårdt fra start. Men nu er der jo også indimellem forskel på hvad man kategorisere som bakker. Almindeligt lidt op og ned er jo svært at undgå i naturen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Tak for svar! Jeg har netop været ude at trække med hende. Jeg så hende løbe lidt på folden inden, og hun er stok halt. det frustrerer mig virkelig meget! Kan ikke forstå, hvorfor hun ligesom bliver mere halt. Jeg havde hende så med oppe på banen, fordi jeg ville se hende i trav, når jeg løb med hende, men i stedte for at løbe med, stejlede hun og var helt uregerlig. Hun får en del havre, som selvfølgelig bliver taget fra hende nu - jeg går ud fra, det er, fordi hun har for meget energi, og ikke fordi det gør ondt. Hvis det gjorde så ondt at hun skulle skabe sig sådan, ville hun vel ikke løbe på folden?! Problemet i dette er, at dyrlægen kommer i næste uge for at vurdere halthedsgraden, men jeg kan ikke løbe med hende, hvis hun er sådan. Hun er normalt rigtig sød, men hun er virkelig sprængfyldt med energi, nu hvor hun ikke laver noget. Mon det kan skade benet, at hun tosser sådan rundt? Rebecca: Hvor halt var din??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|