|
|
| Overben! |
|
|
Hej HN'er Endnu en tråd omkirng overben! Min hoppe har været så uheldig at pådrage sig et overben på indvendig side af piben på venstre forben. Overbenet har som sådan ikke generet hende, men klumpedumpe har vist ramt det igen, så det nu er aktivt (varmt og en smule hæven udenom det eksisterende overben). Hesten er halt! Dyrlægen har været ude to gange og mærke og behandle. Men mener med 99% sandsynlighed, at overbenet IKKE generer nogle sener, herunder gaffelbåndet, og mener derfor heller ikke, der indikation for at tage hverken røntgen eller scanning. I første omgang fik hun metacam og kom på sygefold, og i mandags fik hun sprøjtet binyrebarkhormon ind i benet. Benet er stadig varmt. Haltheden er sandsynligvis fordi overbenet er aktivt. Inden der kommer for mange kommentarer om gamacher, skal det siges, at hun nu går med lammeskindsgamacher på fold og står med back on track staldgamacher inde. Men... Har nogle er jer erfaringer med, hvor lang tid, der kan gå, før varmen og aktiviteten lægger sig? Hun har stået næsten 3 uger nu, hvoraf hun IKKE har været i behandling den første af ugerne. Positive histoerier modtages med kyshånd, da jeg kun har haft hende 3 måneder, og hun er en YDERST lovende dressurhoppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overben |
|
|
Min gamle hest havde også et stort overben på indersiden af piben. Det var på størrelse med et lille halvt æg, da det var størst. Han var dog aldrig halt af det. Så bare et spørgsmål. Er du sikker på at det ikke er selve slaget, der både har gjort hesten halt og som også får overbenet aktivt igen. Den eneste behandling min fik var netop gamasher, som du selv skriver. Og så smurte jeg med kutan væske, også kaldet svensk løgsuppe. Det skulle stoppe knogle tilvæksten. Men det tog et års tid inden overbenet var faldet. Knogler heler jo noget langsommere end blødt væv. Ved ikke om min historie er noget du kan bruge. Men held og lykke med hende. 
Med venlig hilsen Mia F. Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!! Storrammet hingsteføl efter Placido Domingo sælges. Se præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, det tror jeg |
|
|
Det tror jeg bestemt er derfor! Jeg synes bare, 3 uger er lang tid at være varm og halt af et slag? Det er som sådan ikke overbenet, jeg vil have, skal lægge sig. Selvom det selvfølgelig ville være rart. Det er, fordi det stadig er varmt trods en ret heftig behandling. Jeg er bekymret for, hun måske skal stå i et år for at blive frisk  Jeg kunne sagtens bruge dit svar, mange tak for det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spabehandlinger |
|
|
Hej Marie, Jeg har været i lign. situation. Jeg bruger altid koldtvands spa behandlinger i tilfælde af overben, forvridninger, brud eller lign. Det reducerer sygdomsforløbet og forbedre helingen. I forbindelse med et overben kan du derudover minimere noget af den ekstra knogledannelse. Hvis du ikke har mulighed for at køre din hoppe til et professionelt spa, kan du måske høre om din dyrlæge har en spastøvle, som du kan leje. Jeg har prøvet det på min hingsteplag, der ikke var til at kører i byen med hver dag, og på de ældre heste i ridning, bruger jeg de professionele spa. Det vil jeg klart anbefale. Hilsner Tulle ps. til orientering koster en tur i spa ml. 300-500 kr. /gang, og leje af spastøvle koster ca. 1000 kr. for en måned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overben |
|
|
Jeg ville helt klart få taget røntgen og nok også scanning. Min ,nu 6 års, vallak fik et lille overben for et år siden. Var ikke umiddelbart halt, men efter en uge med skridtmotion, hævede han op omkring overbenet og vi tog til dyrlæge. Her viste røngen at griffelbenet var brækket (ca 6 cm helt af) og at hesten skulle opereres. Nu har han lavet et LILLE overben på modsatte forben -denne gang tydeligt halt og naturligvis direkte til dyrlæge -men intet brækket. Så har han stået 2 mdr -stadig halt og i mandags scannet, og der er en blødning i gaffelbåndet. Min gamle hest havde til gengæld overben under begge forknæ og var aldrig halt af dem. Han gik alle øvelser til GP til han var 20 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Tusinde tak for jeres svar! Jeg vil overveje spa. Hun har fået laser i dag, så må jeg se, om det virker. AT: det lyder voldsomt! Jeg må indrømme, at jeg også har været tilbøjelig til scanning. Det er kun, fordi dyrlægen ikke mener, det er nødvendigt endnu. Hun har så tynde ben, at anatomien er tydelig på hende. Hvilken betydning havde det brækkede griffelben for din hest? Og hvilken betydning har blødningen på gaffelbåndet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overben |
|
|
Tja, faktisk ved jeg ikke særligt meget endnu om hverken det ene eller det andet ben... Og det er efterhånden en længere historie... Hesten blev opereret 1. gang omkring 1 september sidste år. "En lille rutineoperation og du er ridende om 2 mdr." Det var dyrlægens ord. Efter operationen var hesten nu halt i skridt, hvor man før operationen kun kunne ane lidt halthed i trav EFTER tryk mod overbenet. Efter 1 mdr. boksro med træktur 2x30 min pr dag og stadig halt i skridt, blev han opereret igen pga. "blomkålsagtigt" overben, så man gik ind og mejslede af så overbenet fik en mere glat overflade. Herefter var han nu kun lidt halt i trav. Det var han så stadig 6 mdr. efter 1. operation og her fandt man på røntgen, at der nu var ro på overbenet, MEN så var der til gængæld gaffelbåndsbetændelse... Overbenet er Meget stort og sidder så langt tilbage mod senerne, at jeg frygter de bliver generet af det. Men 2 mdr. efter er han ren i bøjeprøve, ved longering på både fast- og blød bund og scanning er ok, så jeg påbegynder genoptræning -væsentlig langsommere end det skema dyrlægen giver mig (5 min trav allerede i uge 1! ???) I min verden hedder det skridt på fast bund, gerne i en uge pr mdr. hesten har stået stille... Fik ham tjekket igen efter nok 2,5 mdr. og stadig helt ok -dog lidt mindre gående i longe på fast bund efter at han har fået sko på -hvilket er helt normalt. Ca. 3 mdr. efter vi startede genoptræning er han så pludselig tydelig halt i trav på modsatte forben. Jeg finder en lille hård hævelse -ligner meget et overben der er på vej -ganske som det startede med højre forben (bortset fra at han jo umiddelbart ikke var halt dengang). Der var dog ikke noget at se på røntgen, så hjem og holde ferie igen igen. Efter 2 mdr. stadig halt og scanning viser blødning på gaffelbåndet og nu skal han så tjekkes igen om 2 mdr. Om han har sparket sig selv (højre forben er ændret en del i afviklingen af skridtet efter fjernelse af 6cm griffelben) eller har trådt forkert eller rent faktisk går og aflaster det højre forben (uden at det menneskelige øje kan se det) og derfor overbelaster venstre, er der ingen der ved. Men det tegner desværre ikke særligt godt for hans fremtidige "karriere" som ridehest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh nej... |
|
|
Øv, hvor lyder det godt nok som en træls historie Sådan et forløb er så fuld af frustrationer og knust håb, at man næsten ikke kan holde til det Skal blødningen hele af sig selv? Jeg kan lade dig vide, om jeg finder, at laserbehandling har effekt? Nu har hun fået 1. behandling i dag, og skal igen midt i næste uge. Er det ægte overben din har? eller er de kommet af slag? Og vides det overhovedet? Har du nogle billeder af det? Nogle gange er det lettere at følge med i, hvis man får syn for sagen. Mange tak for dine svar indtil videre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overben |
|
|
Disse 2 billeder er taget ca. 3 uger efter 2. operation. Prøver at tage et par billeder i morgen som det ser ud nu. Bløddelshævelsen er faldet nu, men overbenet er ligeså stort. Alt efter vejret er han lidt hævet omkring overbenet -når der er varmt vejr eller rimelig "ren og tør" -når vejret er koldt. Griffelbensbruddet er måske kommet af et slag, der var dog ingen synlig sårskade, eller måske ved kraftig fejltrædning, hvor trækket i senetilhæftningerne kan få griffelbenet til at brække. Selve overbenet er nok startet ved slaget/fejltrædningen og forværret af operationen. Nogle heste overreagerer ekstremt med dannelse af overben... Det lille overben på venstre for er ikke synligt, kun mærkbart. Før alt dette havde han særdeles pæne ben...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det er godt nok også noget af en omgang, du har haft. Er det meningen, han skal gå og passe sig selv og så se, om det gaffelbåndet heler? Har du overvejet ny operation af overbenet? Kan selvfølgelig godt se, det er risikabelt, når han reagerede sådan første gang. Men er der en plan fra dyrlægen? Jeg kan godt se på billederne, at det sidder langt tilbage mod senerne. Det synes jeg også, min hoppes overben gør en smule. Der er bare absolut ingen ømhed på hendes sener. Jeg trykker hver dag meget hårdt langs gaffelbåndet, når hendes ben er løftet, men der er ingen ømhed overhovedet. Jeg kan bare ikke lide, det stadig er varmt. Inden min fik det her overben, stod hun skadet med et voldsom spark på højre bagknæ. Det var en rigtig alvorlig skade, der også kunne have afsluttet hendes karriere - det ser det heldigvis ud, som om det ikke har gjort, men det er svært at se, når hun er halt på forbenet, om der skulle være lidt på bagbenet også. Nu kan det selvfølgelig være, det her overben får hende ødelagt. Selvom tanken næsten er ubærlig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overben |
|
|
jeg købte en hoppe vi havde avlet tilbage i september 2010, da hendes daværende ejere opgav at få hende tilbage som ridehest, og hun har gået her som avlshoppe siden, dog startet op under rytter i år og endnu uden halthed og hævelse. Hun stod med et overben, som der på røntgen tydligt viste at det trykkede ind på gaffelbåndet og prognosne var aldrig mere ridehest efter mange måneders behandlinger og genoptræningsforsøg. Idag skal man vide præcis hvad man ser efter for at finde overbenet med fingrene, det kan ikke ses med det blotte øje, og hoppen går frisk og frejdigt frem som ridehest, er dog ikke sikker på hun vil kunne blive springpony igen. så jeg vil sige røntgen og scanning og er det så "blot" et overben, så ekstra ro end dyrlægerne måske lige siger, da disse kan tage lang tid om at falde til ro. mvh Mie
Med de fire skønne arabermuler <3 hø sælges, små baller. 1 slet fra i år ca. 10-14 kg i hver eller 1. slet fra 12, ca 14-18 kg i hver, pris 15 kr. stk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overben |
|
|
Herover og -under: Alternativ sommersygefold Højre forben idag: Venstre forben: Der er ingen grund til at operere for 3. gang. Der er ganske få heste der overreagerer totalt med at danne overben efter operation. -Og sådan en har jeg desværre  . Og hver gang man går ind og roder i benet, øges risikoen for at genere yderligere. 2. operation gav umiddelbart ikke et synligt mindre overben, men "kanterne" blev rundet af, så det ikke længere generede ham så meget. Således kunne jeg efter 1. op. fint gå tur med ham 2 gange dagligt, mens han stod i boksro, for de få gange han prøvede at hoppe rundt, gjorde det så ondt, at han omgående stoppede sit forehavende. Men en uge efter 2. op. havde han det så meget bedre, at jeg måtte opgive at gå med ham og lukke ham på sygefold, da han blev livsfarlig for både mig og ham selv. De næste 2 mdr står også på sygefold og gerne en lille gåtur hver dag -hvis det kan lade sig gøre på forsvarlig vis. Han var allerede temmelig glad på tur idag... Heldigvis står mine heste et sted hvor jeg må lave alle de sygefolde jeg vil, så ingen fold bliver tråd op, og jeg kan flytte rundt med ham alt efter om vinden kommer fra øst eller vest. Tror jeg havde 16 stk. i vinter... Se det er luksus  P.t. har vi stadig masser af græs, så i øjeblikket rykker jeg bare for -og bagkant af hegnet, så han hele tiden har godt med nyt græs at æde. For lige at vende tilbage til din hest, så ville jeg stadig vælge at tage røntgen og scanne -bare for at vide hvad der rører sig. Og også fordi uvisheden er ulidelig. Ved Yestos griffelbensbrud sidste år var der intet andet at se på benet end et, dengang, lille overben, som der så kom lidt hævelse omkring. Og han var ikke umiddelbart øm for tryk. Yestos forløb er i øvrigt skrækscenariet. Skulle der nu være et brud på din, så ER det altså for det meste en rutineoperation. Der går heldigvis MANGE velfungerende rideheste rundt, som har haft brækket griffelbenet. Nogle er blevet opereret, nogle er sendt i boksro, fordi det har været et stabilt brud, der selv kunne vokse sammen. Skulle der være en reaktion på gaffelbåndet kan det som regel også hele op så hesten kan fungere til alt det den skal. Her kræves "blot" en masse skridt på fast bund, både under genoptræningen, men også gennem resten af hestens karriere, og selvfølgelig altid ridning på fornuftigt underlag -altså IKKE blød/dyb bund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overben |
|
|
Jeg er så også en af de uheldige der har en pony der blev sparket igår for 1 måned siden og han har fået et overben på udvendige side oppe ved knæet på forbenet:-( Han var ikke halt lige da det skete, dagen efter ligende han en der havde brækket benet i skridt, næsten dag var han halt- men det blev bedre dag for dag, dyrlægen har været ude 3 gange i ugen og sprøjtet ham og han har fået masser af div. pasta osv. Hans sår var meget betændt og det har vi kæmpet en del med- men nu er der styr på det:-) Han er nu helt rentgående i skridt, og stadig halt i trav men hver dag er der en bedring at spore- så jeg håber og satser på han kommer sig helt for det er helt klart blevet meget bedre den sidste uge mht hvor halt han er i trav på marken... Jeg har spurgt dyrlægen om han kunne have brækket griffelbenet eller noget- men han sagde så ville han være meget mere øm omkring berøring af benet osv og det er han ikke, man må trykke og pille alt det man vil på benet. Han står med BOT staldgamacher når han kommer ind om natten og de bliver taget af om morgenen og det var det... Før blev han også smurt med compa gel og div kølende/ varmende ting. Jeg er også bange for at det ikke ender så lykkeligt som jeg håber på- men jeg har tid nok til at vente, tager det et halvt år inden han er klar igen ja så er det:-) Min gamle DV vallak havde et KÆMPE overben på ydersiden af venstre bagben efter et spark- men det generede ham ikke på nogen måde- så jeg håber det samme sker med Mighty.
R.I.P fantastiske Charly-dyr- aldrig vil du blive glemt I might be small- but i'm MIGHTY:-) Hilsen den lykkelige tjener for Bech's Mighty Lad:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oversrkift |
|
|
Tak for jeres historier. AT: Det ser dejligt ud med sygefoldene Den min hest går på er noget større, men hun løber ikke, så længe hendes vallak-ven står der sammen med hende. Jeg kan godt se, det ene er et meget stort overben. Jeg håber meget, han kommer sig over det andet. Det er jo så småt, at det nærmest ikke ligner noget! Hvor er det ægerligt, han reagerer sådan på operation. Er det generelt ikke en ret stor risiko at løbe? Jeg tænker også i forhold til min egen, hvis det kommer så vidt. Kisser: Jeg tror altid, man er bange. Jeg har i hvert fald lidt tendens til katastrofe-tanker, når der sker noget med min hest Så længe der er bedring, er det positivt! Min har stået over 3 uger nu, og der har ingen bedring været. Nu har jeg ringet til Højgård, og de kommer og scanner benet i morgen, så vi kan få syn for sagen. Jeg håber, det "bare" er et overben!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løgsuppe |
|
|
bed dem om at tage "løgsuppe" med som du bør smøre benet med når det er aktivt/varmt. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Løgsuppe er et binyrebarkhormon, og det har hun sprøjtet ind i benet (binyrebarkhormon, ikke løgsuppe), så jeg tror ikke, det kan have en yderligere effekt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overben |
|
|
Mht. operation var der ingen valgmuligheder fra min side. Som hans brud var, var det operation eller færdig som ridehest... Og havde jo ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at det kunne gå galt. Har kendt flere heste der er opereret uden problemer, og aldrig før kendt nogen hvor det ikke er gået godt. Så umiddelbart var jeg ikke sønderligt bekymret for andet end narkosen, der jo selvfølgelig altid udgør en risiko, samt når de skal på benene efter narkosen. Og så var det jo "bare en lille rutineoperation"  Men det ER det altså som regel også... Det han er halt af på V.F. nu, er efter alt at dømme, blødningen på gaffelbåndet og ikke det meget lille overben -som kun kan mærkes, ikke ses længere. Synes nogen gange dyrlægerne er lidt hurtige til at sige at der ikke kan være noget. Yesto var, som før skrevet, ikke halt pga. griffelbensbrudet. Min gamle hest havde brud på kodesenebenet -Han så ikke halt ud, og jeg kunne kun mærke der var "et eller andet" der ikke var som det skulle være. Dyrlægen kaldte mig "en hysterisk hesteejer" da han så hesten mønstret i trav, -Jeg beder ham lave bøjeprøve og den er sørme positiv. Hesten blev efterfølgende opereret med artroskop. Den samme kommentar har jeg fået 2 gange hvor hesten viste sig at have gaffelbåndsbetændelse... Det er meget forskelligt hvordan heste reagerer på diverse skader...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det er rigigt. Det er virkelig nogle gange svært at vide noget som helst. Blødning på gaffelbåndet lyder ikke så alvorligt umiddelbart - jeg tænker, det kræver tid. Men jeg er ikke dyrlæge Jeg håber virkelig, han kommer sig igen! Med hensyn til min egen går jeg konstant og veksler mellem, at det nok skal gå, til at hun er fuldstændig smadret. Det er enormt træls, og derfor er det godt, hun bliver scannet i morgen. Desværre må jeg indrømme, at når hun er blevet behandlet først med metacam og derefter binyrebarkhormon i benet uden bedring, hælder jeg mest til, at det er en alvorlig skade. Jeg tror ikke længere på, det "bare" er et overben. Det er virkelig frygteligt for mig. Som sagt har jeg kun haft hende 3 måneder, og lad os sige det sådan, at hun slugte både min nuværende og fremtidige sparegris, da jeg ville have en hest med super potentiale, så vi kunne udleve vores store stævnedrømme sammen. Da hun gik gennem handelsundersøgelse uden anden anmærkning end en smule snot i næsen, blev jeg vist lidt overmodig, og af samme årsag er hun ikke forsikret. Så det er nærmest tragikomisk, hvis hun er i stykker nu. :'(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overben |
|
|
Puha, ja det er altid nemt at være bagklog mht. forsikring  Jeg lærte letien da den gamle skulle opereres som 6 års (brud på kodeseneben). Han var godt nok forsikret for liv-og uanvendelighed -men ikke sygeforsikret. Operationen alene kostede 10.000kr (i 1998) + diverse undersøgelser for at finde frem til problemet samt efterbehandling... I samme øjeblik han kunne gå gennem en bøjeprøve blev han sygeforsikret. Og den var godt givet ud... Kommentarer som "hold fast, lever den endnu" og "der må være kat i ham, for han har da vist 9 liv" illustrerer vist meget godt, at jeg har fået noget for pengene...  Har så aldrig haft forsikret til mere end 30.000kr, selvom den var meget mere værd. Men så har man i det mindste lidt at starte op på hvis uheldet er ude. Og det er til at betale sig fra det i præmie... Sygeforsikringen synes jeg også er godt givet ud. For man ikke brug for den, har man jo haft en rask hest, og det er bestemt de 1800kr værd  Yestos overben H.F. var i øvrigt 6 mdr. om at falde til ro. Men det er jo heller ikke "bare et slag" der var skyld i det... Blødningen på V.F. tror jeg ret sikkert på nok skal hele op, spørgsmålet er hvorfor den er kommet -om han efterfølgende kan holde til at være dressurhest. Her kan jeg kun blive positivt overrasket, for jeg tror bestemt ikke han holder. Men hvor jeg dog håber at tage fejl... Krydser fingre for at du får vished i morgen, og, selvfølgelig, at der ikke er noget alvorligt med hende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Dyrlægen var ude. Dette var fra Højgård, altså en ny dyrlæge end min normale. Han mente umiddelbart heller ikke, det generede senerne, men tog ikke scanningen i dag, da han også ville tage røntgen, og han havde ikke apparartet med. Han ville i stedet komme i morgen. Han mente, det var sandsynligt, griffelbenet var brækket, hvilket jeg selvfølgelig er lidt i panik over, når jeg lige har hørt din historie Det ka, så vidt jeg har forstået, være brækket på mange måder, som er noget rigtig skidt, og hendes overben sidder jo længere oppe på piben end hos din. Jeg forstår det sådan, at brudet sidder bedst, hvis det er i nederste del af benet. Jeg er virkelig dårlig af bekymring, og er meget frustreret over det videre forløb 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overben |
|
|
Åh nej. Havde håbet du havde noget positivt at fortælle idag  Og så lige en dag mere med den elendige uvished -og endnu flere tanker om det værst tænkelige, øv øv... Jeg føler virkelig med dig. Ved slet ikke hvad jeg skal sige til dig, men jeg krydser i hvert fald stadig fingre for, at det ender positivt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Mange tak skal du have. Det bliver virkelig også nogle helvedestimer indtil i morgen. Jeg skriver i morgen og opdaterer dig om skaden og forløbet. Det er virkelig rart at du har ville dele dine erfaringer med mig. Det har hjulpet mig meget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvad gør du i øvrigt med Yestos? Hvis han ikke kan rides mere? Jeg har tænkt meget over, hvad i alverden jeg skal stille op med Diva, hvis hun er ødelagt. Hun bliver under ingen omstændigheder aflivet, idet hun er glad og frisk. Men jeg har naturligvis ikke råd til at have hende stående, hvor hun står nu, hvis hun ikke kan bruges. Da jeg startede med at kigge på hest, kiggede jeg i prislejet 25-30.000. Da jeg så Diva, som var listet til 60.000, og som utvivlsomt er meget mere værd (jeg var heldig, at avler ikke var klar over, hvor god en hest, hun egentlig havde), slog min kæreste og jeg vores penge sammen (vi er begge studerende på universietet, så det er altså virkelig mange penge for vores pengepunge). Hun var virkelig bare den rigtige hest, og der var ingen tvivl. Dummere endnu var det selvfølgelig, at jeg ikke købte forsikringen. Men jeg drømte ikke om, det her kunne ske. Da jeg købte hende, vidste jeg ikke engang, hvad et overben var. Lige nu har jeg det sådan, at jeg aldrig finder lige så god en hest i det prisleje, hvis det værste skulle ske, og derfor ville det være oplagt at avle på hende. Men da hun først var planlagt at skulle kåres næste år som 5-års, vil hendes afkom jo ikke have den store værdi. Puh, en masse frustration 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overben |
|
|
Nu skal man jo ikke tage sorgerne på forskud. Uha det lyder godt men.... Let at skrive -IKKE let at efterleve  Skulle det nu ske at Diva ikke klarer den som ridehest, så skal hun jo være så godt gående alligevel, at hun kan bære et føl, og så burde hun i det mindste kunne eksteriørkåres, og kan jo lave mange gode afkom, selvom de ikke kan kåres (hingstene). For Yestos vedkomne bliver det nok et alt for tidligt gensyn med gamle Juppe på de evige græsmarker. -Selvom det er pokkers hårdt. Det var trods alt lidt nemmere med Juppe, for han havde så ondt, at der ikke var nogen tvivl om at han skulle væk, mens han stadig kunne bevare sin førehestestatus. Og så var han næsten 20år -og i øvrigt DAMPbarn, så tror slet ikke han kunne have affundet sig med at være pensionist. Yesto er nu 6 1/2 -det er godt nok tidligt... Men han er en hest der lynhurtigt keder sig, og så synes han i øvrigt slet ikke det er i orden at være alene hjemme, og det skal en selskabshest kunne hos mig, da der kun er min ridehest og en selskabshest i "min" stald. Og så har jeg hverken råd til eller kræfter til (efter en skade) at have tre heste... Men men men inderst inde håber jeg jo stadig at han kommer sig -selvom jeg på ingen måde tror på det... Det er pissehårdt at komme til dyrlægen, og så få bekræftet det man egentlig godt viste og troede man var fuldstændig forberedt på -men man havde jo et lille håb om at man tog fejl inden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Griffelbenet |
|
|
Vil da lige give dig en bedre historie om griffelbenet end den du har fået ? min blev sparket sidste år i august og var on and off halt, penicillin og smertestillende havde ik den store effekt. Efter halv måned blev jeg meget træt af ik at være klogere og min hest så ik bedre ud så jeg kørte ham til Hørsholm som straks sagde de mente det var griffelbenet. Røngent viste to brud og han sku ha det fjernet for at blive ridehest igen. Zardin blev operaret nogle dage efter og alt gik fint. Mener han sku stå på boks i omkring 2 uger så sygefold indtil jeg nåede trav i genoptræningen. Desværre fik han en vandrende byld i hoven på samme ben lige som jeg sku starte genoptræning. Han var ren i bøjeprøve i januar, hvor han blev operaret den 15 sep
Det er sjovt at tage en Fjordhest seriøst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha.... |
|
|
Sikke noget Ja ventetiden er noget møg- glemmer ikke da jeg for 2½ år siden ventede på at dyrlægen skulle komme og røntgenfotografere min dv vallak for hvad vi frygtede var facetledsartrose i halsen- føj alle de tanker jeg havde i hovedet og at dyrlægen så var 3 timer forsinket gjorde det bestemt ikke bedre, specielt fordi jeg havde besluttet havde han det i halsen var der kun en vej og det var med det samme... Give ham fred. Jeg var så så heldig i går at Mighty var rentgående i trav i dag da han fik lov til at trave en langside i ridehuset så her tegner det noget lysere end ved dig. Krydser fingre for jer og håber det her ender godt...Bliver helt skidt på dine vegne fordi jeg ved hvordan grim den ventetid er og det ikke at vide hvad fremtiden vil bringe
R.I.P fantastiske Charly-dyr- aldrig vil du blive glemt I might be small- but i'm MIGHTY:-) Hilsen den lykkelige tjener for Bech's Mighty Lad:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak! |
|
|
Endnu engang meget stor tak til jer allesammen, der har taget jer tid til at dele jeres historier med mig! Kisser: Jeg er glad for at høre, det går bedre med din - jeg håber, det bliver ved sådan. Røgtved: Tak for historien - det er rart at høre succeshistorier Nu til dyrlægens besøg i dag - det startede dejligt ved at hun blev bedøvet, og så snart den virkede, fandt de ud af, at røntgenapparatet ikke kunne være der, hvor hun stod. Så ind i den gamle stald med bedøvet hest, der næsten ikke kunne løfte fødderne. Overbenet er virkelig KÆMPEstort. Jeg kan lægge billeder ind en af dagene, hvis I skulle have lyst til at se. Der blev taget maaaaange billeder, fordi det var så svært for dem at få et rent billede af griffelbenet under det skide overben. Efter der var taget en 7-8 stykker kaldte han mig over til skærmen og viste mig ganske rigtigt en lillebitte fraktur midt på griffelbenet. Bruddet er ca 6 uger gammelt, og er altså helt fra dengang overbenet begyndte at komme. Inden jeg brokker mig for meget over overbenet skal det siges, at det er det, der har holdt griffelbenet på plads! Det har faktisk reddet hendes ben. Nu skal den kære dyrlæge lige have tid til at komme hjem og forstørre billederne for at være sikker, men ind til videre lyder dommen, at bruddet er så fint, at det helet af sig selv, og hun skal derfor ikke opereres. Hun må gerne gå på fold, og han mener, bruddet er helet nok til genoptræning om 4-5 uger. Jeg har derudover også fået løgsuppe, som jeg desværre kom til at røre ved, hvilket har medført en grim smag i munden, som vist nok er det, navnet er kommet af (løgsuppe). Han ville ikke tage scanning, da han mente, det absout ikke generede gaffelbåndet. Jeg er utrolig lettet og glad! Jeg er virkelig glad for, AT, at du rådede mig til at få det fotograferet og for, at jeg lyttede til mig eget indstikt, der sagde, at noget var galt. Oprindeligt havde jeg jo fået besked fra dyrlægen om, at der ingen indikation var for at tage scanning eller røntgen - nej, det skal jeg da love for. AT, jeg håber virkelig, virkelig, at Yesto kommer sig. Jeg sender al positiv energi i din retning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overben |
|
|
Uha, det var en dejlig opdatering Er så glad på dine vejne. Tak for al positiv energi -det bliver også sendt den anden vej  Et lille råd mere -bare for at være på den sikre side og ikke risikere at sætte igang for tidligt... Hvis det var min hest blev hun scannet inden start på genoptræning. Det vil sige, at er hun ok om 4-5 uger ville jeg scanne og faktisk også hvis hun ikke er -eller alternativt allerede nu. Det behøver nemlig ikke være overbenet der generer gaffelbåndet, men der kan være sket et overstræk eller kommet et slag (= blødning) i forbindelse med at hun har brækket griffelbenet. Og så kan du risikere at komme for tidligt igang eller gå for hurtigt frem i genoptræningen, og dermed blive sat yderligere tilbage, hvis denne eventuelle! skade ikke er helet ordentlig op. Pøj Pøj og al muligt held og lykke med hende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Tak for det! Jeg undrede mig også noget over, han ikke ville tage en scanning. Jeg ved ikke, om du kender ham (gamle Lars fra Højgård), men han er virkelig kke typen, der siger noget, med mindre han er helt sikker. Jeg må spørge ham i telefonen i morgen, hvorfor han ikke ville tage en scanning, for ja - jeg havde da ikke lige tænkt på den blødning. Vil du ikke skrive, når du har fået Yestos tjekket af dyrlægen? Hvorfor skal han det? Jeg vil meget gerne følge med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overben |
|
|
Det er blødningen i gaffelbåndet V.F. der skal tjekkes, om det er helet op, eller i hvert fald i bedring... -men nu først et par måneders ferie oven i det sidste års ferie... Så der går lige lidt tid inden der er nyt herfra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Helt i orden - jeg venter spændt på melding. Nu har dyrlægen selvfølgelig ikke ringet til mig i dag, som han ellers havde sagt (Grr). Men... Nu har jeg ikke set Diva løbe ordenltigt på folden i noget tid, for det gør hun generelt ikke, men engang imellem ser jeg luge et par trav- eller galopskridt. For mig ligner det, at hun er mere halt nu, end hun var, da jeg først opdagede det. Er det normalt ved griffelbensbrud, mon?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|