Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Balleskade - OBS Sårbilleder
Forfatter: 
Dato:  02-09-2013 16:23

Så kom vi i mål efter 2 mdr daglig sårpleje af en balleskade med stort vævstab...

Skaden er sket på folden den 4 juni 2013, hvor Prins, vores 25 år gamle hest på en eller anden måde har hængt fast oppe under overkanten på badekaret med højre bagben, og i forsøget på at frigøre sig, han har skåret den ydre balle af..... Så samtidig en advarsel .... Hav ikke badekar på folden uden at de er helt skærmet af....

Jeg fik ikke taget billeder af skaden på selve dagen, - gik vel nærmest i chok selv... Der var bare blod over store dele af folden og blodet stod ud i en stråle fra en åre i såret.... og dilemmaet, hvordan får man en så gammel herre igennem et langt sygeforløb som dette, og hvor ender vi økonomisk, da det jo ud over etisk skal være i orden fra hestens side, også skal være med en vis fornuft økonomisk at man kaster sig ud i det.... Vi endte på dyrlægenregninger under 9.000,00... Hertil kommer så forbindingssager, men det er vist billigt slupper....

Torsdag den 06.06.13 så såret således ud:

Billede

Set oppefra

Set frasiden herunder. Vævet mangler ned til bunden af den revne som kan ses i hoven ca 2 cm under kronranden.

Billede

Hesten var på dette tidspunkt på penicillin, bandageret,og beordret 14 dages boksro, men var stresset, koldtsvendede og tabte sig.Ville ikke æde nok, og stod absolut ikke stille i boksen på trods af selskab fra staldens øvrige beboere...

Søndag kom han på Zyklene. To breve til at starte på dagligt, og han er en af dem som heldigvis reagerede positivt fra dag et af, og fra søndag aften havde vi en afslappet hest, som nu begyndte at æde igen. Han kom på built up pga vægttabet oven i sine roepillerne og har hele tiden fået bukkehornspulver og vitaminer...

De første 2 uger skulle vi skifte forbinding hver 3 dag, og såret blev smurt med penicillinsalve. Der blev lagt en kompresforbinding bestående af et bind påført salve, uden på det to omgange vat med to vatpøler over den manglende balle...Herover flexforbinding og gaffatape som sål... Flere gang ledte vi efter døde dyr i stalden - så fælt lugtede det i hele stalden. Men det var hvad dyrlægen havde forberedt os på.

Herefter så det åledes ud:

Billede

På det her tidspunkt lugter det temlig grimt, og det er knap 13 dage skaden skete...

Vi render nu ind i en spiserøreforstoppelse, og jeg bestiller faktisk aflivning på dette tidspunkt. Vores 25 år gamle hest skal ikke mere igennem nu, men på mirakuløs vis løsner forstoppelsen sig inden dyrlægen når frem, og dyrlægen synes da ikke han er klar til aflivning da Prins nu er sig selv igen....

Han tilser såret og Prins får lov at komme på fold når vejret er tørt...

Vi skifter nu til Vetramil sårsalve og sårspray og daglige forbindingsskift... OBS sprayen sviger enormt fandt jeg ud af såsnart der er skader i underhuden.

I løbet af 2 dage lugter såret ikke mere, og nu går det stærkt...

Efter yderligere 2 uger altså en måned efter skaden skete ser såret således ud:

Billede

Billede

Dyrlægen har skåret den løse hovdel af samme dag.

Prins er på fold dagligt og selv om der har været trængt jordsnask gennem forbindingen da vi kom ind i en regnvejrs periode, har vetramilen hver gang sørget for der ikke er gået infektion i såret.

To måned efter blev forbindingen droppet, og der blev dømt døgnfold...Såret er nu lukket og ser således ud.

Billede

Smeden forventer ingen problemer fremadrettet, og dyrlægen er imponeret over resultatet... Der er ikke foretaget ætsning af såret overhovedet, og idag er der pels på og kun den lidt ukoramte kronrand vidner om at der har været sket en skade her.

Prins er rengående, og mentalt er han kommet sig fuldstændig, og er ikke bange for badekaret, som nu er skærmet af så det ikke kan ske igen.

I starten da han var stresset og traumatiseret, blev han mentalt behandlet med healing, og nogle vil måske her grine og sige det er noget hokus pokus, men jeg fik instrukser på hvor Prins havde behov for at blive berørt og masseret - det viste sig at han i styrtet havde pådraget sig en ømhed i nakken og ved skulderen, og han "bad" om at blive masseret og berørt på en bestemt måde... I starten forstod jeg ikke helt budskabet, men ved fælles hjælp fandt vi fremt til hvad han mente, og da jeg ramte plet og så forløsningen i den gamle drengs kropssprog faldt tiøren, og nakken kom hurtigt på plads... Healingen hjalp også til at PRins faldt sig i al behandling i de to måneder det stod på, og på de kontrolbesøg hvor dyrlægen var forbi til tjek, påtalte de flere gange at han da var en usædvanlig samarbejdsvillig patient... På det tidspunkt var han ude af zyklenen, så jeg er overbesist om at han har været klar over at alt der ubehagelige var nødvendigt for hans egen skyld.

Jeg skylder stor stor tak for mental støtte og råd og vejledning undervejs i forløbet fra Christina, Cecilia og Tine(justine), som på hver deres måde har holdt modet oppe hos såvel Prins som jeg... Uden jeres hjælp havde jeg nok mistet modet undervejs, for det ikke at vide om ens gamle hest står med et betændt ben næste gang man lige kikker i stalden, eller ligger med en spiserøreforstoppelse, eller om han slet og ret mistede livsgnisten undervejs har virkelig trukket tænder ud.... Men vores gamle dreng er fit for fight og alle dyrlægens skræksenarier med arvæv og ætsninger mm heraf er vi kommet fuldstændig sluppet for , så ovenstående er egentlig ment som en "tro på det" fortælling, til alle dem som pt står med heste med store sårskader....

Med venlig hilsen

Eneri

12
0
Svar på denne tråd

lykkelig slutning....
Forfatter: 
Dato:  02-09-2013 16:32

Det er da en fantastisk slutning på en ellers frygtelig skade....

Umiddelbart ville jeg nok have det som du havde det.... Kan den overhovedet blive hest igen ??

Men det er jo utroligt som tiden (og selvfølgelig god behandling !) kan læge selv de værste sår....

Hold da op, hvor er han blevet fin !!!

- og utrolig "smuk" billeddokumentation - det er altid fantastisk og se tilbage på...., og meget spændende, syntes jeg !!

Pøj pøj med ham fremover - han er da en fighter !!!!

Hilsen Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!

0
0
Svar på denne tråd

sikke da en grum en.
Forfatter: 
Dato:  02-09-2013 20:40

Puha hvor en grim overraskelse at komme ud og se sin hest sådan.

Det må have været svært at komme igennem .

Dejligt at se at han er kommet sig godt og hvor fint det er blevet :)

Jeg har ikke så meget at sige til det, andet end at det er dejligt at man også kan dele skadeforløb herinde med billeder, det syntes jeg er spændende.

Forsat god bedring med ham! :)

0
0
Svar på denne tråd

Puha..
Forfatter: 
Dato:  02-09-2013 21:14

Godt gået af Prins og jer. Sikke en rigtig øv oplevelse. Han er heldig at han har en ejer som dig

Mvh Mia

0
0
Svar på denne tråd

Fold skade
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 20:30

Det var da dejligt med sådan en dejlig slutning. :)

Det ser godt nok meget grumt ud. Puha.

Jeg står selv med en hoppe som har prøvet at gå igennem hegnet, men det er ikke lykkes og det endte med at hun fik understråden om højre bag kode. Det resultede i at hun panikkede og tråden brændte sig igennem huden og helt ind til senerene. Heldigvis er senerene ikke ramt, men puha et sår. Det skete torsdag d. 29 august og såret er allerede lukket og heler fint. Men lige pludselig her i lørdags, ville hun ikke støtte på benet, men når hun først kom i gang med at gå haltede hun ikke mere. Det slog mig lidt ud, fordi hun har overhovedet ikke været halt på noget tidspunkt. De andre i stalden, mener det er fordi at såret, har lukket sig og hver gang hun skal igang med at gå strammer det og gør lidt ondt.

Jeg skifter forbinding hver anden dag og det har aldrig lugtet.

Jeg håber virkelig også vi får en god slutning som i har fået :)

Helle - Nu med India Upon A Star

R.I.P. Charlies Doc Sockett

0
0
Svar på denne tråd

bandagepris
Forfatter: 
Dato:  16-09-2013 23:37

Glemte at skrive, at forbindingsstofferne blev fundet billigst ved at købe vat i supermarkedet...her kostede en pose i snit 8,00 kr...flex forbinding var billigst hos dlg.danish agro havde det også til en rimelig pris, medens apoteket var megadyr....over 60,00 pr rulle mod 19.00 i dlg. Gaffatape fandt jeg i byggemarkedet. den ekstra stærke kvalitet holdt bedst, så den smule en rulle var dyrere var givet godt ud...mediscrup som jeg brugte til vask af såret er fra apoteket, og vetramil salve og spray fandt jeg på nettet...her brugte vi en tupe og en bøtte salve, og en kvart sårspray... Når såret blev vasket gnubbede jeg ikke, men brugte en skoldet svamp fuld af lunken vand , evt med mediscrup på,og trykke svampen af i såret og lod svampen derefter suge såret...herefter rent lunkent vand til at skylle sæben af med.duppetørre med rene klude, og derefter ny forbinding....jeg tog billeder jævnligt for at kunne følge udviklingen.og sidst i forløbey fik prins to slags homøpatiske dråber mod dannelse af
arvæv. Eneri
1
0
Svar på denne tråd

Dejlig afslutning...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2013 13:23

... på et ellers grimt skadesforløb.

Og dejligt at han fik en chance, trods sin alder og skadens omfang.

Den er godt nok grum - men det er godt at se hvor fint han er helet - takket være den gode pleje og han må jo også have et fint imunforsvar at kunne komme igennem sådan en omgang.

Og nej - badekar er ikke lige det mest egnede til drikketrug - og slet ikke uden afskærmning! Så godt med en advarsel, så folk kan få sikret så meget som muligt.

£isbeth & Baloo

The truth is rarely pure and never simple

Oscar Wilde

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider