Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ændret adfærd
Forfatter: 
Dato:  28-08-2013 11:26

jeg købte i dec md en forholdsvis rå welsh cob vallak;Regan ; på 5 år.Han har det meste af hans liv gået i løsdrift med andre ungheste i England, og har ikke været håndterett så meget.Han kommer til DK sidst i efteråret 2013, og blover stille og roligt redet til på et stort ridecenter, og tager det hele så flot og er meget lærenem, jeg prøver ham i ridehus i alle 3 gangarter, og rider efterfølgende en lille tur op i skoven, som ligger ræt op ad en motor vej, han er ligeglad med og være alene og ligeglad med trafikken, nem og ride i alle 3 gangarter.han virker energisk og fremadgående.Jeg køber ham i til skovtur, og han overrasker positivt også alene på tur, stopper op nogle gange de første par kilometer, men går så fint.Og de første md laver han ingen ulykker.Han er vågen og kigger meget på nogle ting, og nogle steder , vælger jeg og trække ham forbi.Så i april md bliver han meget mere vågen, og jeg bliver smidt af et par gange, da han lige pludselig springer til siden. Han virker også mere træt på tur og indimellem noget nervøs, samtidig med er den eneste hoppe i flokken blevet hestegal, og han er meget interesseret i hende.På tur springer han han nogle gange fremad eller forsøge og flygte ved cyklister og gående forfra eller bagfra, trafik siger han ikke så meget til, Sådan har det været hele sommeren, jeg er faldet af et par gange mere, han er stadig meget vågen og nervøs på tur alene på tur, og er næsten ikke til og få fremad de første par km, stopper mange gange, og kigger om på mig og virker usikker, men når han er kommet godt hjemmefra går han pænt fremad.

Igår var jeg på langtur sammen med hans meget rolige kammerat, Regan går hele tiden bagved og virker noget træt , slevom han har haft fri to dage, han går og små snubler,så på vejen hjem , møder vi hans "kæreste", som følger med os, og han kvikker noget op, snubler ikke mere, og vi galoperer stubmark, hvor han småbukker af glæde.Jeg har den sidste md s tid fået undervisning af en BBH instruktør, der har givet mig nogle gode værktøjer.Jeg er også klar over , at jeg er blevet mere nervøs og det smitter af på ham.

Men er det fordi han er "hingst" her i sommerhalvåret, at han sådan har ændret adfærd?

Har valgt og sælge ham som dressur og springpony, skoturspony egner han sog desværre ikke til.

0
0
Svar på denne tråd

Mange ting
Forfatter: 
Dato:  28-08-2013 13:40

Hej,

Nu kender jeg jo ikke til alle detaljer om din hest, men jeg har nogle ideer til, hvad der er gået galt. Ikke at du kan bruge det til så meget, når du nu har besluttet at sælge ham, men alligevel:

- Har han ændret foder, siden han flyttede til dig? Foderændringer betyder rigtig meget. Det kan være, han ikke tåler havre (hvis han fodres med det) eller han får for lidt stråfoder og bliver stresset over det. Eller han er begyndt at få for mange kalorier da forårsgræsset kommer frem. Eller blevet sulten, da græsset holdt op med at vokse og nu har stress over det.

- Hvor rutineret er du? Hvis du er lidt mindre rutineret end sådan en relativt rå hest kræver, bliver du hurtigt usikker, og det smitter omgående af på hesten. Jeg har selv Welsh Cob, og de er ufatteligt følsomme overfor, hvor sikker eller usikker rytteren er! Den mindste tøven hos rytteren går lige ind på lystavlen. Man skal øve sig i at være rolig i alle situationer og bestemt med, hvad man ønsker. På en dårlig dag (for mig) ser min hest løver i buskadset overalt, men på en god dag går den helt cool forbi. Jeg øver mig stadig i at være rolig altid, og jeg bliver bedre og bedre til det ;-)

- Hopper i brunst kan godt få en vallak frem i skoene, men der findes urter, der ofte kan hjælpe ret godt på det problem.

- Kan han have noget, der generer og giver smerter? Jeg tænker på, om sadlen trykker eller om beslag/beskæring ikke er helt god? Du nævner, at han går og snubler, og det kan godt skyldes beskæringen eller beslaget. Smerter gør heste mere nervøse. Hvis man kan fjerne årsagen, falder de oftest helt ned på jorden igen.

Hvis du ikke synes, at noget af dette passer på dig og din hest, så er det en god beslutning at sælge ham til nogen, der måske passer bedre til ham, og så finde en roligere hest. Husk at prøve den grundigt af på tur, da det jo er det, du vil bruge den til. Og måske finde en lidt ældre model, der har mere rutine, så du selv ved, at den godt kan. Det giver dig mere sikkerhed og tryghed.

Held og lykke.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Jette, tak for svar
Forfatter: 
Dato:  29-08-2013 20:52

Min undeviser og jeg har lavet en handlingsplan, hun vil bla a prøve og ride ham.Ingen tvivl om at Regan og jeg er inde i en ond cirkel, og gør hinanden mere nervøse en d godt er.Jeg vil adskille ham og hoppen, så de er delt op i to grupper, og ser om det hjælper.Fodret er der ikke ændret på som sådan, det er græs og hø og vitaminer, med fornuftig indgræsning og holder øje med huldet, han går i løsdrift.Smeden er meget dygtig , og nu har vi valgt og ride uden sko, da det mest er baneridning og ikke asfalt, og han snublede stort set ikke mere,men gjorde det , som skrevet ovenover i forgårs, men hoppen er altså lige i disse dage hestegal, og han var igen træt på bane idag på trods af en fridag igår.hans små snublen hænger helt klart sammen med , når han er træt og kun i ujævnt terræn.
Jeg er faktisk en meget erfaren skovtursrytter og har redet en del ungheste, men det har været af koldblodstypen, og Regan virkede også som en sådan , men lidt mere vågen i de første md.

Har også haft en meget vågen, men fuldt styrbar skovturshest.Har allerede fundet Regans afløser , en fuldstændig cool, og helt trafiksikker men energisk koldblodshest, der kommer hjem , når han er solgt, hun er fatisk et afkom efter min allerbedste skovturshest, som blev aflivet for et par år siden.Så det kan kun blive godt ;-)

Sadlen er den samme, som jeg i hele tiden har brugt.

Men hvis nogle af vores tiltag slet ikke hjælper, bliver min dyrlæge/kiropraktor kaldt ud.

Håber vi finder nøglen til det, for han er på mange måder en dejlig pony.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider