Hej,
Nu kender jeg jo ikke til alle detaljer om din hest, men jeg har nogle ideer til, hvad der er gået galt. Ikke at du kan bruge det til så meget, når du nu har besluttet at sælge ham, men alligevel:
- Har han ændret foder, siden han flyttede til dig? Foderændringer betyder rigtig meget. Det kan være, han ikke tåler havre (hvis han fodres med det) eller han får for lidt stråfoder og bliver stresset over det. Eller han er begyndt at få for mange kalorier da forårsgræsset kommer frem. Eller blevet sulten, da græsset holdt op med at vokse og nu har stress over det.
- Hvor rutineret er du? Hvis du er lidt mindre rutineret end sådan en relativt rå hest kræver, bliver du hurtigt usikker, og det smitter omgående af på hesten. Jeg har selv Welsh Cob, og de er ufatteligt følsomme overfor, hvor sikker eller usikker rytteren er! Den mindste tøven hos rytteren går lige ind på lystavlen. Man skal øve sig i at være rolig i alle situationer og bestemt med, hvad man ønsker. På en dårlig dag (for mig) ser min hest løver i buskadset overalt, men på en god dag går den helt cool forbi. Jeg øver mig stadig i at være rolig altid, og jeg bliver bedre og bedre til det 
- Hopper i brunst kan godt få en vallak frem i skoene, men der findes urter, der ofte kan hjælpe ret godt på det problem.
- Kan han have noget, der generer og giver smerter? Jeg tænker på, om sadlen trykker eller om beslag/beskæring ikke er helt god? Du nævner, at han går og snubler, og det kan godt skyldes beskæringen eller beslaget. Smerter gør heste mere nervøse. Hvis man kan fjerne årsagen, falder de oftest helt ned på jorden igen.
Hvis du ikke synes, at noget af dette passer på dig og din hest, så er det en god beslutning at sælge ham til nogen, der måske passer bedre til ham, og så finde en roligere hest. Husk at prøve den grundigt af på tur, da det jo er det, du vil bruge den til. Og måske finde en lidt ældre model, der har mere rutine, så du selv ved, at den godt kan. Det giver dig mere sikkerhed og tryghed.
Held og lykke.
MVH
Jette