Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Haybar, slowfeeder, hønet ??
Forfatter: 
Dato:  17-08-2013 13:58

Hej :-)

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med Haybars, slowfeeders eller hønet.

Mine heste står på træpiller og jeg synes det er enormt svært at fodre så de har hø til hele natten og samtidig ikke har mere hø end at det er spist op. Hvis de ikke får spist op, har de wrap i hele boksen også er det en h.... at muge ud i.

Jeg har så en hest der spiser forholdsvist langsomt og bruger meget tid på at hygge sig med sin mad. Han spiser mellem 18 og 20 kilo om natten, hvilket han helst skal blive ved med. Så jeg tænker ikke nødvendigvis at han skal have en slowfeeder, måske mere en haybar? For at holde gødning og mad adskilt.

Min anden hest er lidt af en labrador Hun æder hele tiden. Hun får også mellem 18-20 kg hø og det kan hun altså æde i løbet af 4-5 timer! Det går sindsygt stærkt og hun nærmest propper det i sig. Så her tænker jeg helt klart slowfeeder.

Her kommer mine problemer så. Begge heste har sko på, så hønet i boksen er fuldstændig no go! Det tør jeg simpelthen ikke. Jeg ser allerhelst de spiser fra jorden, eller så tæt på den som muligt for at mindske støv i luftvejene, samtidig skal "beholderen" kunne rumme 20 kg plus/minus.

Så kære HN, hvad har I af erfaringer? Hvad har I gjort?

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

hønet,..
Forfatter: 
Dato:  17-08-2013 16:23

Og hvis du hænger SMHN nettet i den korrekte højde, er det stadig no-go?

Mener det er 70 cm- 1 meter, det skal hænge op.

Min plejer at sidde fast i alt. Vandkop, krybbe, og dengang jeg havde høposer. Men kan ikke sidde fast i SMHN.

Men har lige bestilt denne, fordi hesten har fået underhals-muskler af nettet. Den er dyr! Men også det værd.

www.safety-system.dk/Stald__Fold_/ Staldinventar__Staldtilbehr/ 1Hbeholder

Den nederste.

Dem der bare hedder "Haybar", der siger folk, de hiver det ud af tragten, og ned på gulvet. Og så er man lige vidt.

Husk, mod tåber kæmper selv Guderne forgæves!

0
0
Svar på denne tråd

SMHN...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2013 17:56

Tusind tak for svar :-)

Jeg ved ikke om hesten vil hænge fast og hun er ikke en der normalt kommer til skade i boksen, eller gør "dumme" ting. Men jeg gruer for den dag jeg vil finde min hest med et ben i sådan et net.

Har din hest fået underhals? Er det sket fordi den ikke spiser fra jorden af?

Den du linker til har jeg faktisk kigget på, prisen spiller ikke ind så længe det virker! Du må meget gerne opdatere når du har dannet dig et indtryk af den :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hønet???
Forfatter: 
Dato:  17-08-2013 22:46

Jeg bruger småmasket hønet i mine træpillebokse. Det fungerer fint - der ligger lidt små rester på gulvet, men ikke noget der ødelægger bunden.

Dog kan jeg max presse 5 kg ned i et hønet, så det bliver jo noget af et arbejde, hvis dine heste skal have 18-20 kg.

Mine får kun 8 kg og så frøgræs for resten

Vh Maria

Opstaldning i lækre bokse i Veksø Sjælland tilbydes

Se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

også SMHN her...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 00:15

Jeg bruger SMHN-net både i boks og på fold !!

Det store, som er 180 langt og 1 meter i højden kan sagtens indeholde 25-30 kg hos mig, når det er wrap - Hø ca. 15-20 kg...

Mine net hænger frit i boksen, dvs. de kan svinge, og hestene er dermed ikke volsomme ved dem - de lærer hurtigt teknik giver mad, mens puffen/skubben flytter maden væk !!!

Mine heste står på tørv, så jeg vil heller ikke have hø/wrap overalt, og når man ved hvad de ca. spiser, er det meget lidt der er tilbage i boksen om morgenen....

På folden er der intet tilbage når nettene er tomme - begge min spiser også rub og stub !!!

Kig på slowfeeding.com (også dansk !), og se de forskellige muligheder for størrelser.

Kan kun varmt anbefale de net - mine de ældste er fra start november 2012, og ikke én maske er gået i stykker !!!!

Hilsen Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!

0
0
Svar på denne tråd

ldkfjlækNF.,N
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 16:39

Her bruger jeg hønet.. Min hest får 15 kg i boksen fordelt i tre net. Der hænger et i hvert hjørne. Det fungere super for os og glæder mig allerede meget til når de skal ind på stald igen

Jeg kunne dog godt overveje om mine skal hænge frit eller om jeg skal have sådan et net som bare dækker hele bagvæggen.

Men jer som har dem, hvor er de købt henne??

Haybars tror jeg bare at min vil trække høet ud på gulvet og der vil igen være en del spild.. Har dog ingen erfaring med det

0
0
Svar på denne tråd

Hva med den her ?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 17:35

Billede

EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG.

0
0
Svar på denne tråd

Mette...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 18:58

Hvor meget kan din indeholde (kg).?? Og tager den det ikke bare ud på gulvet??

De står jo lige så højt med hovedet der som ved et hønet !!

.

0
0
Svar på denne tråd

Super smart
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 19:47

Super smart hjemmelavet haybar!

Kan man ikke lægge et eller andet oveni der vejer, så de ikke hiver høet op op en gang?

dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd

Ja ikk !
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 20:04

Jeg ryster høet op så det ikke er så nemt for dem at hive det op,men nogle heste vil jo ta det op alligevel. Den koster 100,- at lave ... De spiser ikke højt da den jo kun er en meter i højden. Kan nok indeholde ca. 6-8 kg.hø

EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG.

0
0
Svar på denne tråd

Hjemmelavet haybar
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 20:37

Med udgangspunkt i denne her haybar har min mand og min svoger fremstillet en selv.

Billede

Der kan være 11-12 kg hø/tørt wrap i den, når det er forholdsvis løst/rystet op, da de ellers ikke spiser op. Vi har sat den ca 10 cm over gulvet så det er nemt at gøre rent i/under den.

Billede

De er lavet af gamle plader, og så er der sat kanter på og beslag til at sætte dem op med. Så de har været ganske billige at lave.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak :-)
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 20:59

Tak for alle de gode og brugbare svar :-) Både her og i beskedcentret.

Jeg er gået lidt i tænkeboks, men hælder nok mest til den "trunte hest" linker til.

Kom endelig med flere ideer :-)

0
0
Svar på denne tråd

kender problemet
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 21:13
Jeg har haft haybar og det var ingen losning, min gjorde som andre skriver rev alt wrap op. Men ved man i Tyskland kan få gitter til den . Pris Ca 700 kr kun for gitter
0
0
Svar på denne tråd

Stor balje
Forfatter: 
Dato:  19-08-2013 13:33

Efter diverse forsøg med hønet og smarte anordninger i hjørnet er jeg nået frem til at en stor murerbalje er det bedste hos mig. Der kan være ret meget i, jeg fodrer ca 10-15 kg i boksen over 2 gange dagligt, og de spiser det fra "næsten jordhøjde".

Jeg anbringer 3 mursten i den så de ikke flytter rundt på den når den bliver let. Det hænder da at de får hevet noget op, men det er ikke særlig slemt og i forhold til spildet fra hønet er det ingen ting. Derudover kan jeg sove roligt, for skulle de få revet den ud "under sig" er der ingen skarpe kanter eller andet de kan komme til skade på.

De koster vidst 120 for tre styks i Harald Nyborg - så det passer også fint på SU-budgettet :)

Team Seierø

Sælges:

Springhoppe, LA/MB-niveau, DV, 7 år, F. Colorado, Mf. Figaro

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider