|
|
| Hvad MRI kan vise... |
|
|
Jeg har nu haft to forskellige heste i MRI scanning på Ansager dyrehospital, med 2 forskellige skader - begge i hoven. Tænkte derfor det kunne være interresant for at andre at se billederne og hvilke skader de har haft og hvordan forløbet har været med dem hver i ser. Først vil jeg vise billederne af Camarro, min nye hest som kom til skade på folden ved et spark på knæet for et par måneder siden. Det er han kommet sig over uden men, på nær et grimt overben. Da han skulle i arbejde igen, af 2 omgange blev han halt på samme ben. Derfor gik vi egentlig udfra det var ovebenet som drillede, men ved blokader viste det sig at det ikke var det, men derimod at det sidder i hoven. Da røngten ikke viste noget, valgte vi at sende ham i MRI. MRI scanningen viste at han har et overbelastet ledbånd på udvendigside af hoven. Det er en skade som han højest sandsynligt har lavet i forbindelse med sparket, men han ikke har været halt af når han ikke har var i arbejde. Nu er han boksro med specialsko og skridtmotion 2 gange om ugen, da han ikke må vride i det. Pronogsen for ham er god, men om han bliver frisk igen ved vi først om 8 uger. Hvis ikke han er helt ok der, er der mulighed for at behandle med PRP. Hvis ikke han havde været i MRI, ville man aldrig have fundet ud af hvad skaden var og hvor den sad, så han ville ikke kunne have fået den rigtige behandling. Nu til billeder: Billeder af hans specialsko, så aflaster ledbåndet på udvendigeside og er med til at forhindre han kan vrikke om.
Min gamle hest Donna var i MRI, for næsten 2 år siden. Da hun en dag kom ind fra fold og var meget halt cirka grad 3-4. Hun ville helst ikke støtte på benet. Der var ingen hævelse at se, men en meget varm hov og ben. Da almindelig røntgen ikke viste noget og der stadig ingen bedring var efter et par uger, kom hun i MRI scanning. Den scanning viste at hovbenet var brækket, vingen var brækket af på indvendigside. Der er flere ting de kan lave det ved, men højest sandsynligt havde hun trådt hårdt på en sten. Hun kom sig uden mén, efter 12-14 ugers boksro med special sko, som låste hoven. Skoen var en ringsko, med 4 optåer, 2 foran og 2 bagpå (har desværre ikke noget billede, men det kan findes på Google) De første 8 uger var hun helt i ro, pånær enkelte gå ture. Efter de 8 uger blev, der taget kontrolrøntgen hvor det først der var muligt at se revenen som var begyndt at hele (det var 11 uger efter skaden var sket). Derefter skridt motion i 8 uger , hvor efter vi startede genoptræning. Hun fik aldrig problemer med hovbenet mere, men blev desværre aflivet af andre årsager. Billeder af det brækkede hovben: Håber nogle måske kunne bruge billederne til at øge deres viden omkring skader i hovregionen.
Katja Ahrenfeldt Ejer af den skønne Camarro SR Vi ses igen min elskede Donna - RIP 06.11.12!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker |
|
|
Tusind tak for et spændende og informativt indlæg Det er dejligt, at du tog dig tid til at dele dine erfaringer. Jeg synes det er overraskende, at et brækket hovben ikke kan ses på røntgen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rettelse |
|
|
Camarro skridter 2 gange om dagen, ikke kun 2 gange om ugen  Fejl fra min side.
Katja Ahrenfeldt Ejer af den skønne Camarro SR Vi ses igen min elskede Donna - RIP 06.11.12!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MRIscanning |
|
|
Ja MRI er virkelig et godt undersøgelsesredskab! Det burde være meget mere udbredt, end det er, men det er nok fordi, det er lidt dyrt. Vi skulle have nogle flere MRI-scannere ind i landet (der er vist kun to i DK pt.), så der ville blive konkurrence og presse priserne lidt ned forhåbentlig Men det er jo dyrt udstyr, og det skal jo betales af nogen ... Jeg fik også min hest MRI-scannet sidste sommer. Det giver en utrolig tryghed, fordi man kan se ALT inde i benet og hoven, som alle andre diagnoseredskaber aldrig kunne vise. Min hest havde også et tre år gammelt hovbensbrud, som jeg dog hele tiden har kendt til, men da hun blev ved at virke uren på det ben, og bruddet på røntgen så ud til at være helet, og der blev lavet utallige undersøgelser, som ikke viste noget, blev det MRI til sidst. Og den viste så, at der var irritation omkring det gamle brud: dér hvor den dybe bøjesene hæfter fast på hovbenet var der opklaring, fordi det formentlig hele tiden giver sig lidt der hvor det gamle brud er. Løsningen her er også specielt beslag og beskæring. Jeg ville TIL ENHVER TID ofre de penge igen! Køreturen er lidt lang og træls, men jeg har ikke et sekund fortrudt MRI'en. Til gengæld har jeg fortrudt pænt mange af de blokader, bøjeprøver, halthedsudredninger, røntgenbilleder og ultralydsscanninger, som aldrig gav mig noget sikkert svar. Alt det tilsammen har jo kostet mere end MRI'en. Så jeg ser den egentlig som en investering.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er nok ... |
|
|
Jeg er nok rigtig dum, men er lidt enig med min dyrlæge. Som siger - lad hesten gå på en mark i et år, så heler skaderne. Og ja, boksro i starten, det gør man jo med de fleste haltheder osv. Ikke at jeg siger, det er fuldstændig ligegyldigt, hvad hesten fejler, om det er ledbånd, eller knogle, eller muskelsprængning. Men der er jo ikke de helt vilde, innovative behandlinger . Jo, der findes nogle nye, sygt dyre. IRAP osv. Men det grundlæggende har altid været boksro først, og forskning har så fundet ud af, sygefold er bedre. Og så lade dem gå rundt og heles på en fold , helst et år. Min var beskåret forkert, og var stokhalt. Overvejede aflivning, men BoT helbredte den. Altså stokhalt, BoT 20 min - 100% rengående. Dagen efter igen stokhalt, 20 min BoT rengående.. Indtil jeg fandt ud af at lægge dem på om natten, så var hesten stabilt rengående. Men selvom hesten gik fint igen, blev den ifolet, og efter 6. måned fik den lov at gå. Og har aldrig været halt siden. Dyrlægen siger, den intet fejler, og er som en 3-års.  Det er meget muligt, det var ledbånd e.l., men det er jo noget helt nyt, vi er begyndt at kunne se. Og metoden med boksro og sygefold er stadig den samme som altid.
Husk, mod tåber kæmper selv Guderne forgæves!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problemet |
|
|
er jo netop at HVIS der er et brud i ex. hov benet og man bare smider dem på fold er der en ret stor sandsynlighed for at bruddet kan glide fra hinanden og så får du ikke en ridehest igen. Derfor er det i min verden enormt vigtigt at få lavet den korrekte diagnose hvis man gerne vil have en ride hest igen, ellers giver jeg dig helt ret så skal de da bare lukkes ud og så må man se om det går eller ej. desværre kan man let risikere at lukker du en meget halt hest ud på fold en længere periode får man meget nemt en hest ind med slid skader andre steder på kroppen da de aflaster sig. ( det er i hvertfald min surt optjente erfaring, bla. med en 5 års som skulle have vokse værk og bare skulle smides ud men viste sig at have ødelagt ledkapslen i skulderen og da den ikke blev behandlet/ diagnostiseret korrekt, aldrig blev ridehest igen, bla. pga. enorme skævheder andre steder fordi den var halt) Sygefold eller lille fold med kammerart er altid at fortrække men det er bare ikke altid muligt, og da slet ikke hvis man er uheldig at det er vinter med is og sne, eller man har en hest med lidt høj tænding. Problemet med sygefold og ex. ledbånde skader er at begynder hesten at løbe/ hoppe, så er lille fold= mange vendinger= belastning at det skadede ledbånd. Derfor vil jeg på mange måder hellere holde hesten motioneret på skridt bånd, gerne 3-4 gange dagligt hvis den må for dyrlægen og gerne motioneret så meget også mentalt at jeg kan gå tur ude med dem, da jeg på den måde ved at jeg giver skaden de aller bedste vilkår for at komme sig igen. Selvfølgelig skal skader altid have masserer af ro og helst længerer tid end der er ordineret, men Jeg er ikke enig I at fold altid er den ultimative løsning, hvis man skal have en skadet ridehest tilbage på top plan igen, men det ved jeg godt vi nok aldrig bliver helt enige om. Og ja Irap PRP og alle de andre nye ting er dyre, men står man med en skadet hest evt. til mange 100.000 kr så er det bare ikke de 5-10.000 kr. som gør forskellen så er man villige til at prøve alt, når det viser sig at langtids ro ikke er nok. Gitte
GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jojojaja |
|
|
Kan sagtens følge dig Trunt, langt hen ad vejen er boksro og sygefold aldrig helt galt. Men jeg er nok af en lidt anden støbning: Jeg vil vide, hvad der ulmer i min hest. Og det kan du da godt sige er mest for min egen skyld. Jeg tænker så videre, at der er utrolig mange andre behandlinger end boksro og sygefold, såsom specielle beslag, steroidindsprøjtning, kunstig ledvæske, etc. Så sent som i dag så jeg en hest, der lige har fået sprøjtet silikone ind i menisken, da man endelig fandt frem til, det var hér, problemet lå - efter at have troet noget andet længe. Vedr beslag, så kan der være afgørende forskel på hvilket beslag, alt efter hvilken type skade/inflammation, der er i benet/hoven. Du lægger absolut ikke den samme sko på, om hesten har hovbensbrud eller hovsenebensbetændelse - eksempelvis. Og det kan jo have kæmpe betydning for hesten som brugshest, dens anvendelighed og holdbarhed. Et andet eksempel på vigtighed med rigtig diagnosticering er halthed som følge af kissing spines. Ikke sjældent ses heste urene eller halt på et eller begge bagben pga rygproblemer. Og her er bevægelse, og gerne i bakker, alfa-omega. Så satte du den hest i boksro i stedet 'bare for at være sikker', så gjorde du faktisk problemet værre. Jeg kan godt følge din 'sunde fornuft', og vi skal ikke blive hysteriske, men jeg ved bare, at korrekt diagnosticering er meget vigtigt for mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor iog hvad??To |
|
|
Tre spørgsmål... Hvor i landet findes MRI scanning? Hvad koster det? Hvad er BoT?? Tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| svarsvar |
|
|
Horsdahl:
1) Der findes i DK to MRI-scanningsmaskiner til heste; én på Ansager (vestjylland) og en på sjælland (mener det er Hørsholm?)
2) Jeg gav 8.500,- for selve MRI-scanning af begge bagben fra has og helt ned under hoven, på Ansager (havde desværre ingen forsikring, som jo ellers tager en del af regningen)
3) BoT er Back on Track.
MRI = Magnetic Ressonans Imaging => noget af det mest præcise man kan diagnosticere mennesker og dyr med overhovedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MRI scanning |
|
|
Må da hellere lige få svaret på det i har skrevet  Jeg er da rigtig glad for at der er nogle som kan lærer noget af mine erfaringer med MRI. Jeg vidste selv ikke noget om det, førend jeg havde den første hest i scanning fordi røngten ikke viste noget. Grunden til at jeg har valgt begge gange at sende mine heste i MRI, er fordi jeg tror på at den rigtigt diagose også giver de bedste muligheder for heldbredelse i den anden ende af forløbet ved at kunne behandle dem bedst muligt. Kirstine *Jenson*: Sådan som jeg husker det, var grunden til at bruddet ikke kunne ses på røntgen, var at det på grund af hoven var helt trykket sammen + at det ikke havde forskubbet sig. Så det lå som om der ikke var et brud, hvis det havde forskubbet sig ville man kunne se det. Da der var gået 12 uger var det begyndte at hele og det danne en slags gitter som var mulig at se i enkelte vinkler og kun på få billeder. Da det var færdig helet var der en skygge hvor bruddet havde været, men man skulle vide det havde været der for at se det. Horsdahl: Som svar på dine spørgsmål så findes der 3 steder, Hørsholm, Ansager og Højgaarden (hvor Højgaarden næsten lige har fået det) Derudover kan man kører til Tyskland. Hos Ansager koster det 10.000 inkl moms. Det er en del penge, men nogle penge jeg gerne vil bruge for at have den bedst mulige prognose for en rask hest. Og BOT er en forkortelse for Back on track, som bruges til at øge blodgennemningstrømningen til benet fx. Den bedste forklaring får du ved at søge på det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Højgård |
|
|
Anne-Charlotte Højgård har også fået MRI:-)Og fedt i vil dele jeres erfaringer, så i får lige mine erfaringer med også:o) Jeg har haft to heste i MRI, en på Ansager og en på Højgård. Begge syntes jeg er meget dygtige og proffesionelle. Første gang jeg havde en hest i MRI er for 3 år siden, min hest var blevet akut halt mens jeg var på ferie. Jeg havde lånt den ud til en hygge-skridt-tur i skoven til en fra stalden. Min daværende smed mente på det tidspunkt godt den ku gå uden bagsko, men han lavede den for lang i tåen og lav i dragten så den hurtigt kom helt ned på ballen og gå, han ku godt se problemet, men havde ikke lige tid før 2 uger senere. Så red et stævne et par dage efter, uden problemer og tog så 1 uge til Tyrkiet, den skulle jo alligevel bare have "fri". Hende der skulle skridte min hest en tur i skoven, havde imidlertid syntes den var så sød og flink, så hun mente da godt de ku trave og travede flere km hen af naturstien, på asfalten:-( og ja hesten blev aldrig rengående igen, vi tjekkede alt, der var intet og se på røntgen, så til sidst måtte den i MRI, den vist en akut bruskskade i hovledet, hesten belv behandlet med Tildren fik specialsko, boksro osv., men intet hjalp og året efter blev den aflivet. Nr 2 hest ja lang historie kort, men en overordentlig stor gang klamphug fra en smed over længere tid, hesten havde været halt pga hans sjusk, ledbehandlet, genoptrænet osv., så gjorde han det igen, jeg nåede nu at fange det inden den blev halt, men måtte igen ledbehandle, boksro mm., skiftede smed og havde den kort i gang og ku bare mærke der var et eller andet uden den var halt, så turde ikke ride videre og da jeg var sikker på at det var pga. klamphugsmeden og i hoven problemet sad, kørte jeg nu på Højgård, da landsholdssmeden holder til dernede og min tiltro til smede ligger på et meget lille sted efterhånden. Denne hyp var også fin i røntgen, der var intet og se på hverken ben, ryg, hal, nakke eller noget, den var faktisk ikke engang halt, men øm og momentvis en lille smule uren, så de ku godt se der var "noget". Så det blev MRI igen, en svinedyr omgang. Denne gang var prognoserne heldigvis lidt bedre end den forrige. Hun havde betændte slimsække på begge forben, uregelmæssig kant, og en lille ligamentskade udvendig på højre forben. Behandlingen blev chockwavebehandling, stødabsorberende såler og pakning, samt boksro og skridtmotion i 8 uger og genoptræning ditto 8 uger. Hesten har været rengående siden og er bedre og længere i sin uddannelse. Dog har jeg lige været uheldig med endnu en smed, men det var heldigvis kun en hovbyld og hesten er fin igen:-) Mvh. Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|