Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Byg går i benene
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 10:45

Hvad menes der med det?

Hvordan i forhold til havre?

Valset vs. hel?

Varmebehandlet/poppet hvad gør det?

Nogen der har noget faglig viden omkrinmg dette? eller link til noget om æmnet?

På forhånd tak

Glade tanker

0
0
Svar på denne tråd

Altsåå
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 11:03

Sidste år var min hoppe forfangen, og der mente både dr. dyr og smed at det højest sansynligvis var af at hun havde fået for meget byg. Det byg hun fik var både varmebehandlet og grov valset. Dr. dyr sagde at korn i det hele taget ikke var godt for forfangenhed:)

Håber du kunne bruge mine dyrt betalte erfaringer;)

2
0
Svar på denne tråd

dumdidadej
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 07:07

Min far havde sidste år samlet en tønde byg til mig. Hel og ikke varmebehandlet. Det var til min plag, som skulle tage lidt på. Efter en uge, med langsom opstart og måske 200 g pr dag, stod han med ben så tygge som stolper. Så hønsene fik resten.

Det skal jeg ikke lige prøve igen, men har hørt nogle sige, at ungheste har sværere ved at tåle byggen end ældre heste. Men ved ikke om det er en skrøne.

Hilsen Sus

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 07:46

Man må ikke give ubehandlet byg til heste, overhovedet!

*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

2
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 09:13

mine har spist valset byg de sidste 10 år, og jeg har ingen problemer, har aldrig haft en syg hest.

1
0
Svar på denne tråd

tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 11:39

før hen fik mine altid byg+vitaminer. Der hvor jeg købte dem, havde de brugt det samme i over 20 år uden problemer.

Jeg brugte hel byg, da mine ikke gider noget som er valset overhovedet. Kender flere som bruger hel korn. Hestene har jo tænder, som den ene sagde (hun er både DV avler samt hestedyrlæge)

i dag har jeg valgt at deres kost skal bestå af mest hø/wrap og så vitaminer, da det fungere godt

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 17:53

Hej tak for alle jeres svar men det jeg søgte var mere noget fagligt om hvordan de optager/fordøjer det

Glade tanker

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 20:48

Byg, er ligesom havre stivelse og der står lidt her på linket om, hvad der sker når det skal igennem maven.

www.hestemagasinet.dk/viden/ blog.asp?m1=1&m2=0&vis...fo=J%F3run+ Sumberg%2DOlsen-Mangler+din+hest+ energi%3F

Nu meget eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

Tak :)
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 21:37

Fedt!! lige sådan noget jeg leder efter men hvornår er det det "går i benene"?

0
0
Svar på denne tråd

stivelse
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 22:04

Jeg har faktisk også mistanke om, at et muslifoder med meget stor andel varmebehandlet byg gav min hest hævede bagben. Hun får det ikke længere siden dengang, og der har aldrig været noget siden.

I Nanna Lutherssons foredrag om mavesår (som hun turnerede rundt i landet med sidste år) er der et par slides om de forskellige korn, og hvad stivelsen gør ved maven:

webcache.googleusercontent.com/ search?q=cache:9hgEWFCPDSAJ: www.danskehestedyrlaeger.dk/Admin/ Public/ DWSDownload.aspx%3FFil...uthersson_- _Maves%2526aring%253Br- forekomst_del_1.pdf+maves%C3%A5r+ nanna+ danske&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk

(du skal lige klikke på linket allerøverst på siden, der kommer frem, så får du pdf'en - fodring er de sidste to sider 7-8)

Der er også denne korte artikel om stivelse og mavesår

hestedoktoren.dk.linux34.unoeuro- server.com/wp-content/uploads/2012/ 11/Mavesaar-hos-danske-heste.pdf

Ja okay nu kom det så til at handle meget om mavesår... men altså pointerne omkring stivelse og fordøjelse er væsentlige.

Nanna har en hjemmeside. Måske du kunne skrive og spørge hende, hvorfor og hvordan byg 'går i benene'. Det er jo ikke ualmindeligt, at hestens ben hæver op, når dens kredsløb på en eller anden måde er forstyrret.

0
0
Svar på denne tråd

detektiv
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 22:08

Nææ nu fandt jeg det!

Citat "Når folk siger at deres heste får hævede ben af byg, er det bl.a. på grund af denne ændring i miljøet i stortarmen. Bliver påvirkningen stor nok kan det forårsage kolik, diarré og forfangenhed"

Står i denne artikel:

www.brogaarden.eu/ R%C3%A5dgivningen_november.253.aspx

0
0
Svar på denne tråd

Går I benene
Forfatter: 
Dato:  15-08-2013 18:02

Hmm, min den gamle tåler ikke nogen slags byg, bare lidt og hendes ben hæver, men ingen forfangenhed. En anden jeg har haft kunne godt tåle en kornblanding af byg og havre, og de fik dengang lige meget. Så der er også forskel på heste hvordan de reagerer på korn ;)

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider