Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

muskel-atrofi
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 19:17

Nogen der har erfaring med muskel-atrofi ?

Hvad kan der gøres ?

0
0
Svar på denne tråd

Kan skyldes...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 19:42

At musklerne svinder ind kan skyldes rigtig mange ting.

Muskelatrofi er et symptom på en skade/gene, og kan komme fx når en hest går og aflaster et ben, eller hvis en sadel ikke passer korrekt, eller hvis rytteren sidder skævt og/eller træner ensidigt og fx kun rider på hestens "gode volte"

Alt efter hvordan hesten trænes bør den jo sætte muskler jævnt og ensartet på begge sider af kroppen.Og det er en rigtig god ide jævnligt at kigge nærmere på ens hest, forfra, bagfra og i sadellejet, for at se at de ikke sætter musklerne uens. En massør kan også være god til at vurderer størrelsen og beliggenheden af musklerne.

Så det er forskelligt hvad man kan gøre, da det som sagt kan skyldes skade på hesten, ukorrekt tilpasset udstyr, forkert ridning, skæv rytter ect.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 20:44

Hej Charlotte,

Tak for svar :-)

Min fejl, sorry, at jeg ikke har uddybet grunden til atrofien.

Jeg kender grunden til, at min hest har muskel-atrofi, pga. korsleds-forrækkelse, hvilket startede ca. 1 md. efter skaden, og gik rigtig stærkt, dvs. tabte muskler hver dag, virkelig kedeligt, jeg kunne se det dag for dag, på trods af, at hun gik på græsfold og kunne bevæge sig hver dag.

Mit spørgsmål er så, hvad kan jeg gøre, for at opbygge musklerne igen, hun må pt. ikke rides (da hun er total muskel-fattig på ryg/lænd), jeg trækker turer med hende, men hvad kan jeg ellers gøre ?

Div. muskel-tilskud, vil jeg ikke give, da hun jo ikke er i genoptræning endnu.

Vi er inde i en ond cirkel, men hvis der er et konstruktivt/positivt svar, er jeg virkelig åben for alt...

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 22:38

Hvis du ikke må andet end at trække ture med hende, må hun så gå i bakket terræn ? Det ville måske kunne hjælpe lidt på overlinien ? Evt trækkes over bomme på jorden ?

Men der skal du nok have dyrlægen med ind over.

Dog skal man være opmærksom på, at hvis hesten stadig går og har ondt, så kan den meget nemt gå og spænde og/eller bruge sig selv uhensigtmæssigt. Det kan jo så skyldes den oprindelige skade, men her skal man virkelig også være på vagt overfor risikoen for en ny skade/en aflastningsskade.

Hvordan trives hesten ellers - der er ikke meget gang i græsset, så den kan jo gå og tabe sig, fordi den mangler grovfoder ? Eller den kan tabe sig pga fx mavesår, hvis den har været stresset over skaden/evt medicinsk behandling.

Jeg ville vende det med dyrlægen, så du præcist kan få at vide, hvad du må med hesten, og hvad du kan forvente.

god bedring med den.

Mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Uhyggeligt så hurtigt det går
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 09:01

Jeg tænker i første omgang på hvilken behandling du give for at bedre skaden - hvad har dyrlægen anbefalet ?

har hun ondt, aflaster hun jo stadig.

hvad fodre du med ?

kan du tage hende på boks til natten ?

Jeg er rimelig tit inde over heste der står i samme situation som din (jeg tager heste i behandling og genoptræningsforløb) og oplever tit at hesten er i ubalance og derfor faktisk ikke kan komme sig over den oprindelige skade, eller i værste fald laver flere nye skader der ikke hjælper på situationen -

muskel atrofi eller muskelsvind er ikke så ualmindeligt efter en skade, men det er de færrest der ser det som andet en tab af muskle dog kan de i nogle tilfælde være mere alvorligt end som så.

Når jeg får heste i behandling eller genoptræning giver jeg altid en kur med vitaminer og minerealer, urter, olie og gerne homøopatisk medicin, selvfølgelig efter en test -

sådan helt overordnet kan man godt forvente at nervebaner og rygmarv kan være belastet af den tidlige skade, samt aflastninger i perioden op til behandling og bedring af skade, derfor er det vigtigt at fodre kroppen optimalt, her er både krybbefoder og stråfoder vigtig at optimere, samt selvfølgelig vitaminer og mineraler.

du skal samtidig være opmærksom på at det hurtigt gå den forkerte vej og utrolig langtsomt den anden.

Du er selvfølgelig velkommen til at kontakte mig for mere info

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  15-08-2013 01:29

Tak for svar, både Charlotte og Jette.

Siden skaden opstod har hun været i kortvarig smertestillende behandling (5 dage m. metacam), har derefter fået 3 kiropraktor behandlinger, nr. 2 behandling havde virkelig positiv effekt, men efter nr. 3 er det som om, at det er gået tilbage igen.

Skal dog også tilføjes at hoppen er 23 år (ikke at hun på nogen måde er alderstilsvarende tværtimod og var det heller ikke inden skaden, plus hun er samtidig en hoppe med en utrolig høj smertetærskel, hvilket gør det rigtig svært, da der skal meget til for at hun giver udtryk for smerte, men som regel kan jeg hurtig aflæse hende), dvs. pt. virker hun ikke til at have ondt, hun har god appetit, er glad og bevæger sig, men stadig er der jo noget der ikke er i orden, siden hun stadig taber muskler ?

(ved godt at hun er i en høj alder, men hun er en hest der normalt kommer sig hurtig igen efter evt. skade, denne gang virker det bare som om, at skaden ikke rigtig kan findes nøjagtig ?)

Hun er rent-gående i skridt, trækker kun meget lidt i trav på hb., i galop er det som om at hb. bare følger vb. (galop set på fold),

når jeg renser hove, er hun meget forsigtig mht. at sætte hb. ned på staldgangen igen.

Planen fra dyrlægen, er at hun skal trækkes i frisk skridt på hård bund (asfalt, op og ned ad bakke) 2 x ½ time dgl., dog bliver hun træt efter 20 min., så har valgt at lytte til hende og ikke presse hende.

Pt. trækkes hun kun 1 x dgl.

(derefter skal jeg se hvordan det går, men som jeg tænker, jeg kan jo ikke sætte mig op på hende så længe, at hun er så muskel-fattig,havde selv tænkt på bom-arbejde, men så alligevel ikke, da hun jo altid gør hvad jeg ber hende om, men er ikke sikker på at det er det rigtige ?)

Hun går kun ude på græs i dagtimerne, dvs. er på boks om natten.

Får pt. kraftfoder morgen og aften, grovfoder aften.

(fra sept. 3 x kraftfoder, 2 x grovfoder)

Morgen og aften:

Fase Balancer 400gr.

Fiber P.: 100gr.

Lucerne: 150gr.

Raps-olie: 1dl.

Salt: ½ ske-fuld

Aften:

Wrap: ad lib. (checker hvor meget hun spiser og øger derefter)

Har tænkt mig at give hende Mobility ?

(får så at vide at det er spild af penge ?)

Gode råd modtages forsat gerne.

0
0
Svar på denne tråd

ville ikke anbefale mobility
Forfatter: 
Dato:  15-08-2013 07:21

Jeg vil ikke anbefale mobility lige nu, ikke fordi det ikke er et godt produkt, men fordi din hoppe formentlige ikke kan udnytte produktet ordentligt.

1.- Når du observere at hun bliver træt efter 20 min. på hård bund er der i mine øjen 2 vinkler - 1 enten har hun smerter der trætter henden eller 2. hun bliver ikke fodret optimalt - begge dele kan være korrekte og også en blanding.

2.- tror du er nød til at se på om hun er færdigbehandlet, når du beskriver at 2 kiro gang rykkede noget og 3 gang lignede et tilbage fald.

Det foder du giver hende flytter ikke mange grænser, tror du holder hende på vedligehold men heller ikke mere.

du skal fodre så du er sikker på hun får fibre nok, protein til opbygning af muskler og energi til at omsætte ovenstående - samtidig skal du sørge for at give kroppen/muskler mad i form af vitaminer, mineraler og olie.

når hun er optimere og du kan se en begyndene opbygning af muskler kan du overveje når du begynder at genoptræne at give mobility, hvis du skønner det er nødvendigt -

Hendes immunforsvar er formentlig helt i bund og skal i sammen omgang optimeres - så som jeg læser dit sidst indlæg så skal du nok til at tænke lidt om.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider