Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 revne i stråle
Forfatter: 
Dato:  10-08-2013 20:01
Min pony har fået en revne midt i strålen på den ene hov, den går hele vejen op i ballen. Ca 1 cm dyb.

Han er ikke halt eller øm, heller ikke når jeg prikker i revnen med hovrenseren.

Hans hove er meget tørre, og ikke på nogen måde sure.

Han går på døgnfold, som jo pt er meget tør.

Hvad kan det være - og hvad kan jeg gøre?

Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det betyder
Forfatter: 
Dato:  11-08-2013 05:22

sansynligvis ingenting :-)

Hvis han ikke er øm, og hoven(strålen) ikke ser rådden ud, ville jeg ikke gøre noget.

Du kan med fordel bruge en god hovolie, når nu det er så tørt.

Men kun udvendigt på hoven, og kun på en ren våd hov.

 


www.t-horse.dk

Only the best for your horse

Kvalitets-rideudstyr til den kræsne rytter.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 behandle
Forfatter: 
Dato:  11-08-2013 14:15
Heste skal IKKE have revner op i strålen, der går op i ballen.

Heste kan GODT have sur stråle (svampeinfektion), selv om hovene er tørre! Det er bare ikke så synligt, som når hovene er våde (af mudder eller urineret halm). Men svampen kan godt 'gemme' sig og bo oppe i det bløde væv, hvor der er relativt iltfrit, selv om hoven tilsyneladende virker tør.

Hovene skal renses grundigt hver dag, beskæres så ofte som muligt, og revnen skal renses med passende middel uden stærke kemiske stoffer, der nedbryder det levende væv - se de mange andre tråde om sur stråle herinde :-)

Fodring og motion er selvfølgelig også vigigt ift sunde hove.
1
0
Svar på denne tråd
 
 der er
Forfatter: 
Dato:  11-08-2013 21:49

også visse bakterier, der blandt kan leve på folde, der giver sur stråle.

Hestehove er meget forskellige, og nogle af dem har en "revne" op i ballen uden at det gør noget. Men som jeg skriver må den ikke være øm, blive dybere, lugte råddent osv :-)


www.t-horse.dk

Only the best for your horse

Kvalitets-rideudstyr til den kræsne rytter.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 billede
Forfatter: 
Dato:  11-08-2013 21:53

har du ikke et billede?


Digital håndbog for hestejere på hobbyheste.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 min havde
Forfatter: 
Dato:  11-08-2013 21:58

 

Min fik sur stråle på døgnfold!

 

Smeden sagde også, at det er pga. jord bakterier.

 

Og ja, hestens hov var tør! Men alligevel sur stråle.

 

Ja, smede og dyrlæger anbefaler salisylsyre eller brintoverilte.

 

Det renser godt, og du kan godt sige, det "skader vævet", men det er nødvendigt, at rense godt ved sur stråle.

 

Det er jo kun (forhåbentlig!! ) kort tid. Hvis det var flere måneder, kunne man overveje det.

 

Men det er jo vigtigt at få styr på det hurtigt.

 

Se evt. Danhov på facebook, hvor man kan se hvordan sur stråle ødelægger hoven indvendigt. :(


 

Husk, mod tåber kæmper selv Guderne forgæves!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tandpasta
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 01:22

Heste med tørre hove kan også få surstråle. Smør tandpasta i revnen, og overvej en god hovolie på en fugtig hov.(hypona, cornocresine, kevin bacon)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tandpasta
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 13:30
Jeg prøver med tandpasta - og får fat i smeden, da han begynder at trænge til beskæring i hoven.

Tak for jeres svar.

Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider