|
|
| Gjordsårs mareridt!! |
|
|
Hej alle sammen! Håber I kan hjælpe mig lidt, for føler virkelig jeg gennemlever et mareridt! Jeg har efterhånden accepteret at min hest er sart på rigtig mange punkter, og et rigtig fjols til at passe på sig selv, og derfor er småskrammer heller ikke noget jeg længere tænker over. Jeg ved bl.a. at når hun har stået på stald to nætter efter døgnfold, så er der sur stråle og mug, det kan jeg så holde nede i løbet af vinteren, men aldrig rigtig helt væk. (tror faktisk det lykkedes med muggen sidste vinter ) men i samme sekund hun kommer på døgnfold forsvinder begge dele. (og jeg holder min boks nærmest pinligt ren og tør!) Men noget der hidtil ikke har voldt os problemer er gjordsår. Eller dvs. hvert forår/sommer når hun begynder at svede igen og sommerpelsen dukker op, så taber hun hårene lige bag ved forbenene og får begyndende gjordsår, men de to foregårende år er der ikke gået hul og efter 14 dage-3 uger er der kommet hår på igen, hun skal bare lige hærdes. Det samme var tilfældet da hun skulle igang efter længere skade og derfor ikke havde haft gjorden på. Første gang hun fik begyndene gjordsår købte jeg en Thorowgood gjord, (tror sådan en her www.rideudstyr.com/ product.asp?product=3068) da jeg fik at vide den skulle være god. Der kommer som sagt heller ikke hul- eller det gjorde der ikke. For i år er den helt gal. Hun midstede hårene som hun plejer, og jeg vaskede jo bare godt og smurte med helosan, rensede gjorden og gjorde som vi plejer, men en dag stod hun med en KÆMPE byld! Der har åbenbart været et mikroskopisk hul som jeg ikk har set og så er der i løbet af en nat eller to bare blevet fyldt med bakterier.  Dr. dyr ud og give pincillin. Nogle dages fri til hævelsen var væk, og så blev gjorden ellers pakket ind i bandage underlag. Fik noget creme til at smøre det med og så jod til at vaske med. Derudover købte jeg en neopren gjord da den måske ikke gned så meget som en "plastisk" gjord. Det har jeg jo så gjort og det blev da også bedre. Jeg tog på 14 dages ferie hvor hesten overhovedet ikke så meget som så på en gjord, og da jeg kommer hjem er såret helet, og der er ved at komme hår på igen. Jeg sadler op med neopren gjorden og nu efter 3 rideture er såret værre end da jeg tog afsted.. Neopren gjorden var ikke en succes for den har nærmest bare brændt hende. Så nu bruger vi den gamle gjord med bandageunderlag igen. Men kære HN det kan da ikke passe jeg er den eneste med en sart hest? Hvad gør i andre og hvilke erfaringer har i med gjorde? Jeg har ikke særlig mange penge, men er der "garanti" for en af de dyre gjorde virker, må jeg jjo finde pengene eller se om jeg kan finde en brugt. Jeg synes selvfølgelig det er utrolig synd for min dejlige hest, hun virker ikke generet af det, men det kan jo ikke undgås det gør ondt. Jeg kunne jo godt bare give hende fri, men dte jo heller ikke holdbart, for så er det jo samme problem når hun skal igang igen. Det er ikke store sår, på højre side er der to små kuglerunde huller, mens der på venstre side mere er hudafskrabning/brændt (som jeg mistænker neopren gjorden for) men dette sår kan man ikk rigtig se da der stadig er hård på, men huden er bare lyderød under. Hvad gør i andre med "glas heste" ska jeg bare pakke hende ind i lammeskind, eller ride uden sadel for altid?  Håber nogen kan hjælpe, og hvis det virker uoverskueligt, så er det fordi jeg er fustreret og ked af det på hestens vegne.
Mvh Kathrine Med 3 fantastiske heste!
Dinna (1983) - udlånt Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri! Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ... Arents Design
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange gode grunde |
|
|
Ja sådanne problemer har jeg også haft men dem har jeg ikke mere da jeg satte hesten i løsdrift også forsvandt muggen og sur stråle, også placerede jeg sadlen ekstra langt tilbage 10-15 cm fra forbenet så huden fra forbenet ikke kunne folde sammen også hesten ikke gik med vægt på forparten og sine forben det hjalp,så skiftede vi gjorden ud med neopren med elastik så hesten kan trække vejret og ikke gå og få ondt i maven pga af gjoderen er alt for stram.Så skal du huske at spænde i hver side af hesten nogle heste kan godt få gjordsår af man kun spænder den side dag og dag ind,jeg har prøvet med ægte lammeskind men hesten fik det forvarmt med dette så droppede det hurtig igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gjordsår |
|
|
Min gamle hoppe fik pludselig gjordsår en sommer, hvor hun netop var færdig genoptrænet efter en seneskade. Hun gik med den gjord hun plejede (Wintec i equisuede), men pludselig stod hun med halvstore sår i begge sider. Jeg prøvede både med lammeskind, bandageunderlag og div. cremer. Hver gang jeg spændte gjorden strakte jeg hendes forben ud, altså løftede dem op og frem, så evt rynker blev glattet ud. Intet hjalp, så jeg red ca. 3 mdr uden sadel, så sårene kunne få ro til at hele; hun helede forholdsvis langsomt og havde lidt for nemt ved at danne arvæv, så turde ikke chancer. Skulle desværre lige være smart og prøve min elskede Wintec gjord igen, efter ca 2 mdr, men efter blot ½ time ridening, var hårene skavet væk hvor sårene havde været. Fandt heldigvis ud af at neoprengjorde var løsningen for hende  Jeg fik en salve ved dyrlægen, som jeg selvfølgelig ikke kan huske hvad hedder samt en havalgekur, som hun fik mens sårene helede, da de skulle have indvirkning på dannelse af evt. arvæv. Har ellers hørt rigtig positivt om den nye salve/creme fra BlueHors, med noget honning halløj, både til gjordsår og sår i mundvigene. Måske det kan hjælpe?
"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket" Una Evigglad, Elliott, Hetja, Brella & Kevin - mine hypper!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Hvis du både døjer med sur stråle og muk samt sart hud og pels hele tiden, ville jeg starte med at kigge på foderet. Er den dækket ordentligt ind med B-vitaminer og zink? Zink har helende effekt på huden og B-vitamin er godt for pels og hud. Biotin fx er B-vitaminet B7. Begge dele er i øvrigt også gode for hovene. Jeg ville også overveje at spørge dyrlægen efter enten et sårspray, der hedder Vetericyn VF wound spray, eller Manuka G honningsalve. Begge dele skulle være rigtig gode til alle former for sår og skrammer, men er forholdsvis nye på markedet i DK, og fåes kun gennem dyrlægen. Og så ellers et ordentligt (ægte!) lammeskindsovertræk til gjorden, når sårene er væk. God bedring til mulen 
Don't tell me the sky is the limit, when there are footprints on the moon!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
få et godt lammeskinds betræk til gjorden, hold altid pause indtil pelsen er tilbage, hvis hesten begynder at få sår, pas evt. på at gjorden ikke ligger for langt fremme og stræk selvfølgelig altid hestens forben før du rider! Held og lykke med den, jeg har selv et par "glas heste" og ja, deres sadel/gjord/trense/grime er pakket ind i lammeskind, ellers kommer der "ridser i lakken" 
For where your treasure is, your heart will be also.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Mange tak for jeres svar.
Døjer egentlig ikk med muk og sur stråle, det kommer i mild grad hver vinter og forsvinder selv ved mere foldtid.
Hun er netop begyndt ar få zink da hun tabte man/hale og køber også b-vitamin næste gang jeg ska hente foder, dq min underviser tror hun ka mangle det.
Mht at vente til der er hård på igen, så var det jo netop hvad jeg lige har gjort men så snart hun så gjorden igen kom sårene tilbage. Og gjorde de ogs da hun havde været sadelfri i 3 måneder, så uanset hvor lang gjordfri hun får kommer sårene de plejer som sagt bare at gå i sig selv når hun har vænnet sig til "presset". Kan prøve at låne ægte lam af en veninde med bliver det ikk alt for varmt?
Mvh Kathrine Med 3 fantastiske heste!
Dinna (1983) - udlånt Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri! Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ... Arents Design
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men hvad |
|
|
får den faktisk at spise ? Alle tre problemer lyder foderrelateret.
Lipizzanere til salg: * Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm * Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet Begge er trafiksikre og turfornuftige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodder |
|
|
Hun får ca 800 gram horselux easy og 1 kg fiberpiller om dagen og så er hun på døgngræs.
Hår dog med tanke om at skifte fodder, men ved ikk til hvad. For synes alle blandinger indeholder store mængder korn og det sætter sig i benene. (havre og byg prøvet,majs flager gør i mindre grad) derudover er det en "varm" hest som ikk behøver mere på den konto. Men synes alt fodder til konkurrence heste indeholder voldsomt meget havre? Og det optager hun ikk optimalt.
Er villig til at lave ny fodderplan som også bliver lidt dyrere, men jrg har ikk penge tiæ at give 500 pr. Sæk som de så ska ha 3-4 af om. Måneden. (overdrivelse fremmer forståelse)
Mvh Kathrine Med 3 fantastiske heste!
Dinna (1983) - udlånt Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri! Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ... Arents Design
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv evt. denne her.. |
|
|
Jeg har denne lammegjord: www.equinenz.com/ index.php?route=product/ product&product_id=120. Jeg købte den, da jeg boede i Sydney og red en hest, som begyndte at få sår i begge sider (dog ikke så voldsomt, som det du nævner). Jeg red videre som normalt, men med den nye gjord og det helede i løbet af ganske kort tid. Der var flere som brugte den til heste med tendens til gjordkrampe, da den er super behagelig. Da det ikke bare er et lammeovertræk, kan det ikke rutsche rundt, det er muligvis en del af årsagen til succes'en. Kvaliteten er supergod, men holdbarheden ikke så god som f.eks. en neoprengjord. Men herrestegud, hvad betyder det at købe ny gjord hvert andet-tredje år, hvis bare det virker:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gjordsår |
|
|
Først skal såret have lov til at hele helt inden du rider. Er der bare en lille bar plet kan man smøre med vaseline eller babyolie lidt inden man rider, så det kan nå at trænge ind i huden. Så er huden smidig, og man kommer ikke til at skarve hul. Synes ofte det bliver for klistret hvis man bruger en fed salve inden man rider, men gerne salve efter ridning. Brug altid en ren gjord, jeg synes selv en lædergjord er nemmere at holde ren, da den bare kan tøres over ok ikke skal vaskes og tørres. En gjord med indtørret sved bliver stiv og skarver. En gjord med elastik i begge sider er bedre end en kun med elastik i den ene side, alternativt kan elastik midt under gjorden være en god ide. Og som tidligere nævnt spænd lidt af gangen, og spænd i begge sider. Overtræk af rigtig lam er en god ting, og det er ikke for varmt. Undersøgelser viser at lam er bedst til at lede sved og varme væk fra huden. (Heste med varmeknopper i sadellejet har stor glæde af et lammeskindsunderlag direkte på ryggen.) I perioder hvor hesten ikke sveder for meget f.eks. om vinteren når den er nyklippet (eller når hesten fælder) er det en god ide at sprøjte lidt showshine i gjordlejet. Pelsen bliver glat og der er mindre friktion fra gjorden. Husk vask altid gjordleje og albuer efter ridning af en sart hest. Har man en sart hest (som en unghest der ikke er vant til gjorden) kan man hærde dem lidt og forebygge gjordsår ved at vaske gjordlejet af med en mild spritopløsning (lidt husholdningssprit i en spand vand). Den taktik er vist mest brugt til galopheste (fuldblodsheste har tynd sart hud), men det virker. Selvfølgelig skal sadlen passe til hesten og ligge i balance. Hvis sadlen ikke passer ligger den mere uroligt og gjorden kommer nemmere til at skarve. Håber du får løst problemet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blodprøve |
|
|
hvad med at få dyrlægen til at tage en blodprøve? så kan du se hvad hesten mangler inden du kaster penge efter div. tilskud. det kan tit godt betale sig at få gjort. ellers er jeg selv blevet anbefalet at give en kur af micro vital fra hippolyt. jeg har nemlig osse en ret sart hest. han får godt nok ikke gjordsår men har nemt med muk, div knopper og tildens til trist pels. jeg fik dog taget blodprøver som viste hesten var dækket ind, men jeg valgte alligevel at prøve et foderskift. gik fra equsanna perform vit, lucerne med melasse og havre til rød salvamin , fiberpiller, roepiller og det har faktisk hjulpet på hans knopper, så håber det hjælper på mukken osse til vinter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest... |
|
|
... er ikke voldsomt sart - men han har da haft en tendens til gjordsår de seneste par år. Lædergjord er prøvet - en var den frøste der formåede at slide hul i BEGGE sider på ham - på en ret kort tur! Neoprengjorde duer til en vis grænse - men der må ikke spændes så stramt som jeg egentlig bør. Lige nu har jeg en ny gjord på prøve - og det ser ud til at det bliver sådan en jeg køber. Jeg har haft den et par uge nu - og der er Nul huller - tidligere slidplet er endda blevet pænere. Det er denne www.optimalsadel.dk/ product_info.php?cPath...2b92a758cb
£isbeth & Baloo The truth is rarely pure and never simple Oscar Wilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodringen er helt |
|
|
OK på papiret, så det eneste du kan prøve der er at skifte til et andet produkt der dækker tilsvarende. Jeg har som regel brugt Equsana Super Plus (som er et drægtigheds/vækstfoder, så det har lidt mere af det hele) i fuld dosis, hvis en hest "mangler lidt" i fx hud, immunforsvar osv..... dvs 1 kg /dagligt. Alternativet er at blive på det du har nu og så give fri adgang til ekstra mineraler og se om han faktisk spiser af dem = lade ham følge sit eget instinkt. Her kan du bruge fx græsmineraler fra Vitfoss, Blue Hors, Komineral type 2 eller lign granulat........de stopper når de er tanket op, men man bliver nogengange en anelse forbavset.
Lipizzanere til salg: * Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm * Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet Begge er trafiksikre og turfornuftige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ville nok skifte gjord.. Har fundet den ultimative gjord, der tilpasser hesten optimalt og man kan udskifte underlaget selv fra lam, til læder til neopren.. EquiSoft gjorden er den eneste gjord på markedet som fuldstændigt tilpasser sig hestens anatomi, med en ensartet tryk-fordelling. Her er et billede af den:
Den er bevægelig mellem "midterpladen" og "spænderne".. På midten sidder elastikker, så man ikke får spændt for stramt eller for meget til den eller anden side.. Så hvis jeg var dig, ville jeg overveje sådan en måske.. Fandt min på Aktivhest.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Efter mine erfaringer |
|
|
Min er faring siger og at ægte lammeskind er nr 1neopren er nr 2. plastikagtige kunststofgjorde er nr 3. læder og stofgjorde er ikke til sarte gjordlejer.
Mvh. Karen TT Sælges: Proff. redet DV - 4 års BRDH hoppe med 9 i overlinje, galop, kapacitet og helhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld |
|
|
Undskyld, skriver fra IPhone :/
Mvh. Karen TT Sælges: Proff. redet DV - 4 års BRDH hoppe med 9 i overlinje, galop, kapacitet og helhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xmncÆn,mnc<.,mn |
|
|
En vigtig detalje er også at man skal huske, at gjorden skal gå op over albuerne på begge sider. Al for mange rider rundt med en alt for kort gjord.. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flexi-Girth |
|
|
Købte hest med gjordsår og sadelsår - meget sart og meget kort pels både sommer og vinter. flexi-Girth løste det for mig. Super nytænkning uden for mange dingedarer. Superenkel og fornemmer det er kanongodt for min hest. Kender flere med dine problemer, der er sluppet for det. Hjælper også mod gjordkramper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Talkum/supershine |
|
|
Hvis vi har haft nogle heste som er sarte i gjordlejet bruger vi enten talkum eller supershine. når vores distanceheste skal ud gå langt får de altid lige en håndfuld talkum i gjordlejet hilsen Dorthe E.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gjordproblemer |
|
|
Min er også ekstrem sart i huden og slutter mig til, at lammeskind er vejen frem! Jeg har også luret på den Ditte fremviser. Det virker som en ekstrem lækker kvalitetsgjord.
Den kom dog mig for øre lidt for sent, da jeg allerede havde lavet en hjemmelavet løsning da: Jeg havde købt en rigtig lækker OS dressurgjord i læder, som passede til min sadel, og var rigtig ked af, at den gnavede. Jeg havde et stykke lam, specielt designet til dressurgjorde, men det ville bare ikke blive liggende, så jeg indkøbte noget velcro, hvor jeg syede den ene side fast på lammets inderside og limede den anden velcroside på min OS gjord med superlim. Stærk mishandling af kvalitetslæder, men tilgengæld har jeg nu en gjord, der ikke gnaver, og som med garanti holder i mange år. Lammet bliver nok slidt før gjorden, men så kan det jo skiftes 
/Patricia
Søger dressurpart til min oldenborg på 172 cm, i det sydlige Århus. Se under Adrian af Egense på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equisoft |
|
|
Jeg har netop tilbageleveret to stk equisoft til forhandleren da de forårsagede voldsomme gjordsår på begge mine heste, som ellers IKKE har sarte gjordlejer. Der er tale om den nye model med skind (altså ikke den med lammeskind, men med læder). Jeg kunne forstå på forhandleren at jeg ikke er den eneste der har klaget over dette, så vær varsom - de har skriftet producent, og den nye model er ikke det samme som den gamle (den der kunne fås med neopren og vandt alle priserne). Den med lammeskind er sikkert fin nok - den skal jeg lige se om jeg gider teste når mine heste er helet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God ved gjordsår. |
|
|
Til Ditte - pas lige på, hvad du skriver. Kender du alle gjorde på markedet? "EquiSoft gjorden er den eneste gjord på markedet som fuldstændigt tilpasser sig hestens anatomi, med en ensartet tryk-fordelling." En meget enkelt gjord som flexi-Girth gør faktisk det samme som Equisoft, bare på en meget mere enkelt måde. Derudover er der ikke alle de dikkedarer på som på mange andre gjorde. Tværtimod er den i elastik, der tillader hestens hud at ånde igennem. Jeg kunne godt kalde den "markedets bedste" - men det er nok at tage munden lidt for fuld, da jeg ikke er ekspert på gjorde på markedet. Den er supergod til min hest, der har samme tendenser med gjordsår. Den er god til at hesten kan trække vejret - at pelsen/huden kan ånde og til fleksibilitet (godt til heste med gjordkramper). Ikke så dyr 449 - men alle pengene værd. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flexi girth |
|
|
Som andre skriver, prøv flexi girth gjorden. den er tynd og smal og elastikken sidder på mavestykket, så den følger hestens bevægelse og åndedræt. Jeg havde tidligere en hoppe med tendens til oppustethed, hvilket gjorde at hun nemt fik gjordsår bag albuerne fordi gjorden gled lidt frem. Hun kunne ikke gå med tykke gjorde da der ikke var plads bag albuerne. flexi girth var helt fantastisk fordi den bliver siddende og er så tynd og smal. Har en til salg, dog ikke dressurmodel, da min nye hest ikke kan passe den, hvis du vil prøve en til billig pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|