Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Svær at fodre på
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 10:14
Efter lang tids "luren" her på debatten, synes jeg det er tiden at få et par råd fra jer også.

Jeg har en 5 års vallak som er utrolig svær at fodre på. I vinters hvor han stod, fodrede de med Havre, byg, betfor, raket. Der var hans foderstand lidt i underkanten, trods han fik næsten hvad han havde lyst, samt hø og halm efter ædelyst.
(Der skal lige siges han er fyldt med energi)
Efter han har været på sommergræs, hvor han ikke har taget på, fordi han lige fik en omgang orm for 2 mdr. siden, som han nu er blevet behandlet for og er igang med en fedekur. Fedekuren består af (ja bid bare hovedet af mig, men det er det eneste der har hjulpen af det jeg har prøvet) 4 l. Kalvefoder, 3 l. betfor, melasse og knækkede majs.
Nu har jeg taget ham hjem på stald, hvor vi selv skal stå for at købe foder og her er det I kommer ind i billedet. For er de dækket ind med vitaminer og mineraler med kalvefoderet, eller hvad kan jeg evt. skifte til? Det skal fede og ikke gi for meget energi. Han får halm og hø efter lyst hver dag.
Håber der er gode råd at hente :-)
0
0
Svar på denne tråd

universalrådet
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 12:09
Olie, giv ham 1-3 dl olie i foderet hver dag, ellers er betfor en god ting, som du jo allerede bruger. Kalvefoder ville jeg nok være lidt varsom med, da det kan føre til fejlernæring af din hest. Byg og majs er også godt og evt. lidt soyaskrå (1-200 gram).

Hilsen Lisette og Flødebollen
(i) Intet er så dårligt at det ikke er godt for noget (i)

***Søde og sjove marsvin i mange forskellige farver og aldre sælges***
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville bruge
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 12:33
massere massere af hø/wrap.

Lidt kerne havre og evt. valset byg, olie og en god vitamin/mineral blanding eller et tilskudsfoder.

Det kommer også an på, hvad du har lyst til og bruge penge på. For mankan købe mange rigtig gode færdig blandinger enten tilskudsfoder hvod du selv tilsætter havre. Eller fuldfoderblandinger der er heldækkende.

Man kan også købe blandinger uden havre, hvis man har en varm/ilter hest. Eks. Fase III fra brogården, eller müsli uden havre fra HAVENS.
Man kan også købe specielle blandinger, der netop er til undervægtige hest. Eller heste der skal sætte muskler.

Det er op til én selv, markedet er stort.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 17:14
Pas på med kalvefoderet! Jeg ved nemlig om en mand som gav sin hest kalvefoder, og den blev lam! Han måtte aflives!
0
0
Svar på denne tråd

Energirigt foder:)
Forfatter: 
Dato:  28-08-2004 01:12
Din hest har brug for energirigt foder for at tage på. Fx Olie (3dl svare ca. 1 kg havre),majs, havre,

Er den´s tandsæt iorden?
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  28-08-2004 02:46

hestefoder er til heste... :) :)

Lige som at:

Hundemad er til hunde
kattemad er til katte
kalvefoder er til kalve
kvægfoder er til kvæg
OSV...

Hver foderart er tilpasset lige bestemt det dyr, det er lavet til.. Ellers kunne det jo bare hedde dyrefoder under et... Og det gør det ikke... :) :)

Mkh.
Else.

:-D Man lugter ikke af hest, man dufter! :-D

"Uanset, om du køber/sælger/lejer/udlejer din hest..
Så HUSK:
Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!
Jeg har kontrakter liggende, lige til at sende til dig, bare fortæl, hvilken du skal bruge...!"
0
0
Svar på denne tråd

Kalvefoder - ups!
Forfatter: 
Dato:  28-08-2004 11:11
Det er ikke godt.
Det er beregnet til små putte-kalve, der skal vokse, og er derfor beriget med alskens spændende ting.

Prøv i stedet:
Wrap efter ædelyst (en stor pony/lille hest kan sagtens konsumere 10-15 kg eller mere pr. dag) og dertil et let müsliprodukt så han er dækket ind med mineraler/vitaminer.
Lad være med at fodre ham med halm.

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider