Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sadel problem HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 15:53

Hej alle Heste elsker :-)

jeg har dejlig renracet Oldenborg på 5 år. Jeg købte ham for cirka 1 år siden og sagde nej tak til at få sadel med, da jeg kunne se med det samme den slet ikke lå, derefter håbede jeg på at en bomløs ville kunne passe.

Da jeg fik ham hjem gik jeg igang med at lede, jeg fik Optimalsadel, contact sadel & flexisadler, til at prøve at hjælpe mig, men uden held :(

derefter måtte jeg begi mig ud i "bomsadel verdenen" jeg fik en hel masse forskellige sadelmagere ud, bla. sadeleksperten og jan guldborg - alle sadelmagere prøvede at sælge mig sadler og jeg håbede lige i, da jeg slet ikke havde forstand på disse sadler, men for at være sikker bestilte jeg dyrlæge hver gang og HVER gang måtte dyrlægen give mig den sørgelige besked at sadlen aldrig ville komme til at ligge på ham. Til sidst efter mange forskellige sadelmagere - kiropraktik og dyrlæge tjek af sadel, prøvede min dyrlæge at andbefale mig en sadel som ville være en af de sidste udveje, den fik jeg hjem på prøve og fik dyrlæge ud men den lå HELLER IKKE :(

hvad gør jeg? min hest har en kort flad ryg, er bred men har meget lang smal markeret manke men dog stadig store skuldre og et langt fremme gjordleje..

jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre længere så lige nu har jeg købt et nyt skito ride-on-pad og vil igen få kiropraktor ud om en måneds tid for at undersøge om det skader...

HJÆÆÆÆLP!!

0
0
Svar på denne tråd

BATES INNOVA.
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 19:51

Hej

Du skal da prøve en bates innova. Den er super god til de brede heste med kort ryg. Den bliver mest solgt til haflingere,frieser og så oldenborgere.

Det er en fantastisk sadel kort og godt. Jeg bruger den selv og kan sige dig at den giver rytteren en fantastisk støtte samt opstilling uden at være fastlåst.

Har selv oldenborg ;-)

Prøv evt at læse lidt om den på nettet.

MVH Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Passier...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 20:14

Passier kan du få lavet så den passer hesten. Og så har du sadel for livet, da den kan ændres i det uendelige :)

Med venlig hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd

sadler-
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 20:22
Jeg har en oldenborghoppe, dog med XX iblandet, men hun ligner meget den gammeldags type. Hun er ret bred om brystkassen og ryggen og har samtidig høj, markeret manke; rimelig normal, lige og lidt lang ryg/lænd.

Jeg fik en uafhængig sadelmager ud, som jeg er så glad for. Hun siger selv, hun ikke er sælger, og tænker meget på hestens præmisser. Jeg endte med at købe en Santa Cruz (Malmø modellen) efter hendes anbefaling - dog ikke en, hun selv solgte. Santa Cruz sadlerne er bygget på en ret åben og flad bom uden ret meget talje og er derfor velegnede til de bredere heste. De fås i mange modeller. De er anatomisk gode sadler med stor bæreflade og stigremsophæng sidder længere ude (?) på en måde, der skulle lægge rytterens vægt bedre på hesten. Min sadel er utrolig blødt kalveskind, meget bøjelig i klapperne. Jeg er SÅ glad for den sadel.

Jeg vil sige prøv at få en sadelmager ud, som ikke er ansat i et firma til at sælge. Bare en der har sit eget værksted og ikke går op i mærker, som vil rådgive dig objektivt.
0
0
Svar på denne tråd

Sadelmager
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 23:25

Hvilken uddannelse har din dyrlæge, så vedkommende kan se om en sadel passer eller ej??? De dyrlæger jeg kender henviser til en sadelmager, som jo er ekspert på det område....

Men når det så er sagt, så har jeg gode erfaringer med Charlotte Knigge: http://saddlefitter.dk/

Hun finder den bedste løsning til dig og din hest uanset mærke, og er samtidig super god til også at finde noget, som matcher dit budget. Og så er hun 100% ærlig og siger sin mening!

Har selv en kraftig DV/oldenborg, som hun anbefalede en Albion Platinum. Hun havde ikke selv den sadel, men jeg fandt en brugt her på HN, som hun så efterfølgende tilpassede. Hun sagde til mig, at Albionen ville være den bedste sadel til hesten, men gav mig andre mærker og modeller at lede efter, da hun ikke var sikker på, at jeg kunne finde en Albion indenfor mit prisniveau.

2
0
Svar på denne tråd

Charlotte Knigge
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 07:49

Hej

Jeg har også været rundt i sadeljunglen på den dumme måde:(( Har en meget bred og lige hyp som ikke kan gå med hvad som helst.

Charlotte blev min redning, hun fandt noget som kunne ligge på ham :)) Det dejlige er at hun har bummene med som man kan prøve og se hvilken bum som ligger på hesten og derfra finde en model som ligger på hesten. Det kan måske være hun kan hjælpe:)).

Pøj pøj med sadeljagten.

1
0
Svar på denne tråd

Mit bud også Albion..
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 12:46

bl. a. fordi gjordingen ligger helt fremme (engelske sadler?) modsat fx Passier Optimum. Dette skift løste mit prob.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres fine svar :)
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 16:07

Hej alle sammen :-)

tak for alle jeres svar, men det skal lige siges at alle de sadler i foreslår ER prøvet uden held! Hvis sadlen ligger godt det ene sted er der problemer andre steder og sådan har det hele tiden været med ham, jeg har OGSÅ brugt sadelmagere som overhovedet ikke er afhængig af noget firma og som ikke selv sælger sadler..

- min dyrlæge er kiropraktor og har været ude hver gang jeg har prøvet sadlen i en måned og jeg ber hende kun om at komme ud fordi jeg kan mærke tydelig negativ forandring i min hests adfærd under sadel, dette har så også vist sig, at han har haft spændinger og låste skuldre osv - pga sadlen, derefter tjekker vi sadlen på hestens ryg både på staldgangen og under ridning og finder så fejlen som SADELMAGERNE har lukket øjnene for.. Det skal også lige siges, at jeg står ikke bare og nikker og tror på alt hvad dyrlægen fortæller, men hun viser mig det og så kan jeg tydeligt se logikken i det..

Men jeg siger tusinde tak fordi i giver jer tid til at svare og fortælle jeres historier :-) vil nok prøve at ringe til Charlotte på mandag, men må indrømme jeg er lidt skeptisk efter alle de sadelmagere jeg har været igennem ...

god weekend :-)

0
0
Svar på denne tråd

saddelexhange.com
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 10:35

Jeg ville kontakte Dean, fra saddelexhange.com. Han har helt sikkert en løsning.

0
0
Svar på denne tråd

Er hesten tjekket...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 11:04

Er hesten tjekket med rgt af ryg og ben? Og hvordan rider du, hvilken stil - spring, dressur, distance o.l.

For jeg kender godt til heste som er svære at få den rigtige sadel til, men du har jo været omkring rigtig mange sadelmagere, og prøvet rigtig mange sadler, og alligevel får din hest låsninger og spændinger igen og igen.

Så jeg ville begynde at tjekke de andre mulige steder, som kunne gener hesten, halthed i ben, rygforandringer, bid/tænder, som jo også kan give disse konstante låsninger.

Hvordan er hesten blevet redet før du købte den, og hvad træner du - er der mulighed for at evt spændinger kan komme derfra ?

mvh charlotte

1
0
Svar på denne tråd

er blevet tjekket i hoved og r'v
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 14:26

Hej Charlotte :-)

min kære hest er skam blevet røngten fotograferet, men det er jo ikke fordi at han viser noget under sadel, dyrlæge og jeg kan bare konstatere hver gang at sadlen ikke passer ham.

jeg er den type der hellere vil have dyrlæge for meget end for lidt, så spørgsmål vedr. om han er blevet tjekket osv. er gjort.

men det skal lige fastlægges at min hest ikke ændre adfærd under sadel eller rytter, og tager fint imod bid, (han får tjekket tænder hvert halve år) - jeg får kun dyrlæge ud ved hver sadelprøvning eller køb, for at sikre mig at der ikke ligger noget skjult som jeg ikke kan se. Derfor har vi kunne konstatere at ingen af sadlerne har kunne gå. Jeg skrev dette indlæg i håb om, at nogle havde været det samme igennem som mig, men umiddelbart kan jeg se at mit indlæg hurtig kan misforstås :/

selvom det nok er uregelvant rider jeg klassisk dressur på hestens primæsser men laver mere jordarbejde end ridning, og det er på MEGET lavt plan.. ellers rider jeg små hygge skridt ture :-)

ps. de gange jeg ikke har haft dyrlæge med det samme, har det endt med spændinger forskellige steder, som min dyrlæge/kiro kan se med det samme kommer fra sadel og ikke ridning :-)

0
0
Svar på denne tråd

Halløjsa....
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 15:53

Jeg var skam heller ikke ude på at misforstå eller insinuerer, at du ikke får din hest tjekket af dyrlæge, og/eller rider "dårligt".

Jeg har bare set eksempler på, at fokus har været rettet mod en ting, og det siden hen har vist sig at være noget andet galt.

Og jeg har set folk købe heste, som har været redet uden brug af ryggen, hvor de starter med sadlen, men ender med at det er gammel skade fra "uhensigtmæssig ridning.

Det samme gælder ældre lærerheste, som var velfungerende under tidligere ejer, men efter ejerskifte måske hvor de har stået stille i en periode, ja så dukker der skavanker op i ben og lign.

Så mit indlæg var mere fordi jeg kan se, at du har været i gang med rigtig rigtig megen dyrlæge og sadelmager, at man måske har låst sig fast i "det må være dårlige sadler".

Det jeg dog kan undre mig over, er at du tager sadelmagere ud - men altid får det tjekket ved din dyrlæge, og at selvom hesten ikke ændre adfærd under den nye sadel, så kasserer dyrlæge alligevel sadlen ?

Til det har jeg en sjov historie, som omhandler dyrlæge og sadel :-)

Min 6 års er redet med en wintec cair sadel lige siden tilridning, og har altid gået godt med denne sadel. Han er en type hest som meget nemt stresser ved indøvelse af nye øvelser, og i forbindelse med indøvelse af changementer gik det helt galt - det endte med at han sparkede efter schenklen, når vi lagde an til denne øvelse.

Da hesten normalt er verdens sødeste, så bestemte jeg mig til, at han skulle til en dyrlæge som også er kiropraktor, osteopat og akupunktør, samt kendt indenfor biomekanisk kredse, og kommer i hele landet.

Jeg kørte afsted med hesten, kom frem og hesten blev undersøgt i h&r, og alt var godt - faktisk rigtig godt - dyrlægen roste den flotte ensartede muskelopbygning, og roste den biomekanisk korrekte ridning der ville ligge bag sådan en muskelopbygning.

Hun skulle så lige se min sadel - og her besvimede damen næsten ! Hun viste ikke noget værre end wintec cair sadler, og fortalte mig at hun altid frarådede folk at ride i sådanne ! Jeg spurgte pænt, om jeg reelt havde et problem, når hesten jo altså lagde de fine ensartede og harmoniske muskler, som hun jo lige havde rost ? Og det måtte hun jo sige nej til, selvom hun altså ikke brød sig om cairsadler normalt.

Som krølle på historien lagde vi om på changement træningen, og han er begyndt at lave rene changementer til begge sider.

Jeg er glad for min normale dyrlæger, og såmænd også for det arbejde denne specielt udvalgte dyrlæge lavede på min hest - men har jeg en hest, som ikke udviser ændret adfærd under en ny sadel, så ville jeg altså ikke skifte sadlen, bare fordi dyrlægen ikke bryder sig om sadelkonseptet.

Da du er så glad for dyrlægens udsagn, så ville jeg da spørge vedkommende hvad h*n vil anbefale - har man viden nok til at kasserer sadler gentagne gange, så må man også have en ide om, hvilken sadeltype vil passe din hest. Og ikke mindsthvilken sadeltype vedkommende ikke vil kasserer ved første blik.

mvh charlotte

2
0
Svar på denne tråd

Prøv alternativ behandling??
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 23:53

Evt. prøv http://ditteyoung.dk/ - måske hvis der ligger noget adfærdsmæssigt, som også har indflydelse på sadler, ridning mv.

Hun kan hjælpe dig til og kommunikere med din hest, hvor i måske sammen kan finde frem til en holdbar løsning, som er god for alle parter.

:D

Keep up the good work :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 07:29

Jeg må indrømme, at jeg også er blevet tilhænger af de nye wintec cair modeller.. Man kan faktisk få dem tilpasset næsten alle heste og også bygge dem løbene om, efterhånden som hesten lægger muskler..

Har ellers altid gerne ville have de "rigtige" lædersadler, men efter og have lånt en wintec sadel, til min gamle hest, endte jeg faktisk med og finde netop sådan en til min nye også...

Har efterhånden set sadlen-modellen ligge på en kortrygget trakehner, en stor langrygget trakehner, en kort kompakt varmblod, en oldenborger og en 1'er pony med voksenrytter.. Alle hestene er blevet tjekket efterfølgende af både massør og kiropraktor uden anmærkninger what so ever..

Og så må jeg indrømme, at jeg også er lidt begejstret for prisen af disse sadler.. Købte sidste år en splinterny sadel af dette mærke for 4.500,- og det synes jeg godt nok er en fin pris.. ;)

0
0
Svar på denne tråd

Til Charlotte :-)
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 10:31

Tak for din besked og din viden :-)

jamen min dyrlæge kassere den ikke bare, hun kan se at den gir ham spændinger rundt omkring osv.. som er skrevet før, hun har anbefalet en sadel som var det sidste håb men den lå heller ikke :(

min hest er 5 år - bare mere til orientering, både sadelmager og dyrlæge endda også smed, har sagt at han er besværlig og finde sadel til og alle de sadelmagere jeg har været ude til og som er kommet til mig, har da også solgt et par sadler til mig, fordi jeg tror på deres forklaringer men under ridningen begynder de endten at glide enormt frem og når sadelmager så retter det, hopper den bag til, så prøver de at rette det og så kommer det første problem igen så de gir for det meste op :(

jeg har da også mine tanker om forrige ejers ridning... da han havde en låst skulder da han kom, hvor dyrlægen var sikker på det har været for stramme indspændings tøjler, det har jeg så trænet nogenlunde væk...

men måske du skulle få nogle billeder af ryggen, da jeg har skulle sende nogen til sadelmager før (hun opgav bare ved at se billederne)

jeg forstår det bare ikke, har været igennem så mange sadelmagere men uden held... (og det kan da forhe... ikke være så svært!)

jeg får dyrlæge ud så tit fordi jeg ikke vil ødelægge noget på ham, min forrige hest har jeg nemlig været rigtig meget igennem med pga. hans fortid..

ved bare ikke hvad jeg skal gøre, lige nu rider jeg med et skito ride-on-pad og har tænkt mig at få kiro ud om en måned for at se om det også skader - da det normalt jo er bedre at ride i sadel som ligger - heldigvis laver jeg mere jordarbejde end ridning.

må også indrømme at jeg meget gerne vil prøve alle jeres forslag, men lige pt. er det svært at få det til at hænge sammen med pengene nu hvor jeg har smidt så mange penge i diverse sadelmagere og sadler :/

men jeg stopper selvfølgelig ikke her :-)

0
0
Svar på denne tråd

Silje...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 10:33

Silje, er det til den hesten der ligger først i dine billeder på præsentationen?

Den ser ud som om den har meget kort ryg... Du siger du har prøvet Passier, men har du prøvet Passier Compact? Den er specielt lavet til korte rygge.

Men ellers tænker jeg Röösli. Den tror jeg ville kunne komme til at ligge rigtig fint :)

Held og lykke :)

Med venlig hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd

til Anja :-)
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 10:43

Hej Anja :-)

nej det er ikke den hest, det er min afdøde dejlig gamle traver, har ikke opdateret min side i 4-6 år tror jeg :-)

men tak for dit svar :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 22:34

Hej Anja

Du nævner det selv i dit sidste indlæg. prøv at ride uden saddel/med pad i en periode og få så dr.dyr ud for at se om hesten har spændinger (evt. uden at fortælle hvilken slags opsadling der har været brugt i den mellemliggende periode. Hvis hun stadig finder problemer kunne det jo tyde på at problemet ikke kun skyldes sadler.

Jeg kan se at din hest er tjekket i hoved og r.., men skriver det her fordi jeg selv har været igennem et større sadelcirkus med en hest der viste sig at have facetledsartrose i lænden (kan kun ses på en scanning af lænden). Jeg havde også kiro og dyrlæge ind over. Problemet er at selv om de finder spændinger kan de ikke med sikkerhed sige hvor disse kommer fra.

Jeg håber at det "bare" er et sadelproblem og at du finder en løsning. Jeg har i øvrigt også været glad for Charlotte Knigges hjælp.

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider