Jeg var skam heller ikke ude på at misforstå eller insinuerer, at du ikke får din hest tjekket af dyrlæge, og/eller rider "dårligt".
Jeg har bare set eksempler på, at fokus har været rettet mod en ting, og det siden hen har vist sig at være noget andet galt.
Og jeg har set folk købe heste, som har været redet uden brug af ryggen, hvor de starter med sadlen, men ender med at det er gammel skade fra "uhensigtmæssig ridning.
Det samme gælder ældre lærerheste, som var velfungerende under tidligere ejer, men efter ejerskifte måske hvor de har stået stille i en periode, ja så dukker der skavanker op i ben og lign.
Så mit indlæg var mere fordi jeg kan se, at du har været i gang med rigtig rigtig megen dyrlæge og sadelmager, at man måske har låst sig fast i "det må være dårlige sadler".
Det jeg dog kan undre mig over, er at du tager sadelmagere ud - men altid får det tjekket ved din dyrlæge, og at selvom hesten ikke ændre adfærd under den nye sadel, så kasserer dyrlæge alligevel sadlen ?
Til det har jeg en sjov historie, som omhandler dyrlæge og sadel 
Min 6 års er redet med en wintec cair sadel lige siden tilridning, og har altid gået godt med denne sadel. Han er en type hest som meget nemt stresser ved indøvelse af nye øvelser, og i forbindelse med indøvelse af changementer gik det helt galt - det endte med at han sparkede efter schenklen, når vi lagde an til denne øvelse.
Da hesten normalt er verdens sødeste, så bestemte jeg mig til, at han skulle til en dyrlæge som også er kiropraktor, osteopat og akupunktør, samt kendt indenfor biomekanisk kredse, og kommer i hele landet.
Jeg kørte afsted med hesten, kom frem og hesten blev undersøgt i h&r, og alt var godt - faktisk rigtig godt - dyrlægen roste den flotte ensartede muskelopbygning, og roste den biomekanisk korrekte ridning der ville ligge bag sådan en muskelopbygning.
Hun skulle så lige se min sadel - og her besvimede damen næsten ! Hun viste ikke noget værre end wintec cair sadler, og fortalte mig at hun altid frarådede folk at ride i sådanne ! Jeg spurgte pænt, om jeg reelt havde et problem, når hesten jo altså lagde de fine ensartede og harmoniske muskler, som hun jo lige havde rost ? Og det måtte hun jo sige nej til, selvom hun altså ikke brød sig om cairsadler normalt.
Som krølle på historien lagde vi om på changement træningen, og han er begyndt at lave rene changementer til begge sider.
Jeg er glad for min normale dyrlæger, og såmænd også for det arbejde denne specielt udvalgte dyrlæge lavede på min hest - men har jeg en hest, som ikke udviser ændret adfærd under en ny sadel, så ville jeg altså ikke skifte sadlen, bare fordi dyrlægen ikke bryder sig om sadelkonseptet.
Da du er så glad for dyrlægens udsagn, så ville jeg da spørge vedkommende hvad h*n vil anbefale - har man viden nok til at kasserer sadler gentagne gange, så må man også have en ide om, hvilken sadeltype vil passe din hest. Og ikke mindsthvilken sadeltype vedkommende ikke vil kasserer ved første blik.
mvh charlotte