|
|
| Kan han gøres ansvarlig |
|
|
For ca. 3 uger siden kom min plag i kambolage med hegnet.. Han røg med det samme på Landbohøjskolen, hvor de måtte tage røngen og operere ham. Jeg er overbevist om at hvis hegnet havde været i bedre stand og mere "hestevenligt" ville skaden ikke have været så stor. ca 80 % af hegnet er lavet med kohegnspæle dvs. at de ikke sider fast i jorden. Så når en hest sidder fast i hegnet følger hegnet bare med. Ståltråden der bliver brugt er også beregnet til køer, dvs at det er ekstra tykt og derfor ikke knækker så nemt, som det er meningen med "heste"ståltråd, plus den nederste tråd ligger næsten helt nede ved jorden, så det er meget let for en hest at få benet på den forkerte side af hegnet. Jeg lod også mærke til at hegnet ikke var knækket, men revet fra hinanden, pga en nødløsning man på et tidspunkt har lavet midt på hegnet.. Havde den fejl på hegnet ikke været der, tør jeg slet ikke tænke på hvad jeg så var kommet ud til... Jeg har prøvet at konfrontere det med gårdejer før, at hegnet ikke er i orden, hvilket jeg også har hørt de andre opstaldere har haft gjort. Men... "det har fungeret i de 18 år jeg har haft stedet, og der er aldrig sket noget før". Hvilket ikke er rigtigt da han ikke ved en S**** om hvad der foregår på den gård.. Kan han gøres ansvarlig overfor skaden på min hest??
Part søges til Almroths Alonso
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det tror jeg ikke |
|
|
Umiddelbart nej det kan staldejer ikke Du er velvidende om forholdene og forstår slet ikke du vil have hest der
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Selv om det er træls, når der sker skader...... SÅ er det din hest og du har selv valgt stedet og ligeledes, at hesten er lukket på fold. Kort sagt: Din hest, dit ansvar..... Skader sker desværre, lige meget hvor hestevenlig en fold er lavet. Så desværre nok ikke lige det svar, som du gerne vil have.
MVH. Betina
3 shetlandshingste(født 2010), 2 sorte på 80 og 85 cm og 1 rød på 95 cm sælges billigt til gode hjem. Går sammen i løsdrift. Har opdateret hestepas/fuld stamtavle. Flere salgsponyer på w ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh.... |
|
|
Nej selvfølgelig kan han ikke det. God bedring med hesten!
/Line Fuldblod, hesten med xx faktor!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| din hest dit ansvar |
|
|
nej du kan formentlige ikke gøre staldejer ansvarlig, men du kan tage ansvar for din egen hest og enten flytte den eller stille krav om et bedre hestehegn. Jeg forstår ikke du accepterer at din hest går på en fold med et hegn der efter dit eget udsagen ikke er anvendeligt til heste, men jeg formoder du har dine grunde. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg startede med at stå sammen med "boks"hestene, hvor hegnet er væsentlig bedre, fordi opstalderne vel og mærke selv havde punget ud og købt ordentlige pæle. Da familien der havde den store løsdrift, flytte deres heste, overtog jeg den, i den tro at det ville være i lige så god stand, at jeg ikke tænkte fremad og tjekkede det først.. Nu har jeg fået nok af gårdejer, som lover det ene og det andet der skal laves, og andre ting der i hans øjne er irrelevante... Jeg flytter mine heste, så snart jeg finder et sted jeg kan godkende som værende hestevenlig.
Part søges til Almroths Alonso
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foldhegn |
|
|
Hvor er det ærgeligt med din hest, men jeg mener som andre skriver, at gårdejer ikke kan gøres ansvarlig. Hesteejer kan derimod vælge hvor og hvordan ens hest skal opstaldes. Det er rigtig ærgeligt når der sker skader - det er godt nok ikke rart...  Når det så er sagt - og nu får jeg sikkert på puklen - så har jeg det sådan her hos mig, at jeg langt hellere vil have et godt og solidt hegn, der holder hestene inde. Mit mareridt er at de løber ud på vejen og forvolder skade på andre mennesker, hvad enten de er i bil eller på gåben osv. Det lyder koldt og kynisk - men jeg "ofrer" hellere min hest, selvom smerten er uudholdelig, end et menneskes liv og førlighed. Så ergo - mit hegn, det er også godt og solidt og ikke bare sådan et der knækker..
Kærlig hilsen Stine
- Mor til Andreas 2. juni 2006 & Kaya Rosa 10. august 2007
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Kir-Stine... |
|
|
Vi har fuldstændig samme mareridt.... om heste der volder skade på mennesker osv.... Mit hegn er også solidt, og går altså heller ikke lige i stykker... Bor til landevej, hvor der køres stærkt, og hesten SKAL bare blive inde på den rigtige side !! - og nej ejer af stedet og foldene kan ikke gøres ansvarlig - det kan du kun selv - og det er jeg som fold- og staldejer da ret så glad for..... Tænk hvis jeg skulle betale hvis andres heste går i hegnet, eller endnu værre render ud på vejen og måske er skyld i nogen bliver slået ihjel..... Held og lykke med hesten, håber den bliver helt fin igen. Mange hilsner fra Tina
Ejer af Cisco Joy og Sofus !! En verden uden heste - føj for et mareridt !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ejers ansvar ? |
|
|
Jeg tror desværre heller ikke, du kan stille stedets ejer til regnskab. Selv har jeg hest et sted med mange opstaldere, hvor der den sidste tid er kommet flere og flere alvorlige mangler / problemer, selvom ejeren skriftligt reklamerer med, at alt er tip top i orden. Vi opstaldere ønsker som udgangspunkt ikke at flytte vores heste, da det på mange måder er et dejligt sted. Da vi er så mange vil det simpelthen heller ikke kunne lade sig gøre at finde andre pladser til vores mange heste. Vi er godt klar over, at vi kun har valget mellem at flytte vores heste eller acceptere vilkårene og blive ved med at prøve at snakke med ejeren om situationen. Ligesom dig er vi temmelig frustrerede efterhånden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hegnet |
|
|
vil bestemt heller ikke mene at du kan gøre ejer ansvarlig, da du jo selv har været bevidst om hegnets tilstand og dermed selv valgt ikke at enten flytte hestene eller selv punge ud og ændrer hegnet, som andre opstaldere havde gjort, noget som måske egentlig burde have fortalt dig at staldejer ikke ville gøre det. Jeg er så på samme hold some Stine og Tina, vores hegn er et meget solidt et af slagsen, tyktståltråd, som da det blev sat op også skulle kunne holde får inde, hvorfor der da var 4 tråde med den laveste 10 cm over jorden, trådet er ikke knækket de gange der har været en hest i det, men tværtimod er hesten blevet i folden og har nok også fået sig et ordentlig stød, hvorimod da vi brugte alm. ståltråd, havde vi flere rifter og skrammer hvis hestene var i hegnet, og med en stor vej tæt på er det ikke rart hvis de kommer ud. Jeg håber din hest kommer sig godt og at du finder en god opstalding du bliver glad for. Mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| dårligt hegn???? |
|
|
Når man opstalder sin hest ude i byen siger man jo kun ja til et sted som man selv "godkender"....da du har været bevidst om, som du selv nævner det, at indhegningen er af ringe kvalitet, burde ha' givet dig en indikation af at det KUNNE gå galt. Og det er så sket. Du kan ikke holde udlejer ansvarlig, da du selv har accepteret at ha' hesten opstaldet under disse vilkår. Og det er selvfølgelig surt....men kan man ikke li' lugten i bageriet....så flytter man dyret. Jeg er så enig med flere her....et SOLIDT hegn, der ikke efterlader mulighed for at hestene kan komme ud - til fare for alle mulige andre - er essientielt i ansvarligt hestehold. TÆNK om løse heste forårsagede ulykker på uskyldige medmennesker?! NEJ så må den hellere smadre sig selv i hegnet. KH:)Annette
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|