Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Eva & Indigo
Forfatter: 
Dato:  23-06-2013 14:56

Nu håber jeg, I har mod på en nørde-tråd for fatsvage - læs mig .

Jeg har med flere af jeres indlæg i - specielt Jeanette's - tråde følt mig provokeret til at lave en total balanceringsberegning til mine heste.

Jeg har analyse på wrap, bruger afvejet foder og wrap, så tilfældighedsfaktorerne skulle være minimale.

Jeg har beregnet med mit grundfoder og mit wrap med flere forskellige tilskudsprodukter, bl.a AGROBS naturminiral, Salvimin grøn, Regulator Compete og Horselux Multivit.

Min wrap er indenfor grænseværdierne i Zn og Cu, men forholdet er kun 1,5; overraskende nok er mit wrap altså ikke lav på Cu. Wrappen i øvrigt er lav på salt og selen.

Hverken naturmineral, salvimin eller regulator-compete gør noget godt for mit foder:

Naturmineral er alt for høj i Zn til min wrap, og selen bliver katastrofal lav - 10 % af anbefalede dosis.

Regulator Compete overdoserer med Zn, men med min wrap bliver forholdet så rimeligt 3,76. Selen er stadig for lav - 60 % af anbefalede dosis.

Salvimin ændrer forholdet Zn/Cu til 2,4, og der er en vis mængde Cu i overskud forhold til anbefalede dosis. Selen bliver lidt bedre 80 % af anbefalede dosis.

Multivit fra Horselux er rimelig ed Zn/Cu 3,6 men overstiger alene med tilskuddet anbefalede dosis. Selen ender på 97 % af anbefalede dosis.

Så er det jeg har forstået: Multivit er ikke specielt godt, da den udelukkende er med organiske mineraler?

Hvorfor er de højt roste danske produkter Salvimin og RC så vindskæve til mit wrap, som jo ellers ifølge analyse er wrap med fin sammensætning af tørstof, proteiner, energi, lavt sukker, og mineraler og spormineraler indenfor grænserværdier - altså bortset fra selen?

Hvis jeg er en ansvarlig hesteejer, så fortsætter jeg mine afbalancerings-beregninger indtil jeg har fundet et tilskudsfoder, der er spot-on, og består af både organiske og uorganiske vitaminer, mineraler og spormineraler? - Eller evt. en kombination mellem 2 eller flere tilskudsprodukter? Og først der vil hesten - måske - have mulighed for at tage, hvad den har brug for?

Eller hvordan gør i rent faktisk, når i laver en afbalanceret foderplan? Specielt i forhold til optageligheden af det tilbudte?

Det jeg tænker, er udfordringen i at ikke bare finde en produkt, som passer rimeligt til den øvrige fodring, men også har en grad af optagelig, der kan bruges. Hvordan navigerer man rundt?

Cirkelinemus :-)

4
0
Svar på denne tråd

Anbefalet dosis i rationen
Forfatter: 
Dato:  23-06-2013 22:50

har jo også en spændvidde og jeg ville aldrig lægge noget så lavt som "bare lige 100 %" for vitaminer og mineraler- de fleste mængder i mit program er OK for 100-200 %, nogen har ingen øvre grænse, fx betacaroten. Men jeg har ikke tid at tjekke individuelle værdier nu, da jeg laver noget andet og stort-set-er-væk-næste-to-dage .

Din wrap er altså usædvanlig for danske forhold, ved du om der er gødet med kobber ? Det kunne jo være. Og selen må være ekstremt lav- er du i Midtjylland el Vestsjælland?

Hvis man laver en plan med "gennemsnitsdanske værdier" plejer man at havne på omk 30% (spændvidde 20-40 % afh af grovfodermængden)for både selen og kobber, INDEN man har tilsat noget vitmin-produkt, når resten passer rimeligt.

Hvis du sigter efter at ALT skal ligge præcis i 100 % = spot on, så drop det- det kan ikke lade sig gøre, FE og protein skal passe (protein ikke for meget over 100 %)og så skal vitmin være "lidt oppe" dvs typisk vil de ligge i 120-180 %, så der netop er en reservekapacitet at tage af.

Hesten har ALTID mulighed for at tage det meste af hvad den skal bruge for de ting vi har OK i jorden og man kan jo forestille sig forskellige scenarier, afh af hestens "iboende kapacitet" og genetiske styrke, ift at suge næringsstofferne ud af maden/tilskuddet:

a. Hesten er genetisk stærk, har en god fordøjelse/tarmflora, rides fornuftigt-alsidigt uden rovdrift med passende restitution og hvis man giver den en foderplan der er i moderat underskud, så kompenserer den ved at øge sin optagelse op over det gennemsnitlige.

Sådan en hest kan gå LÆNGE før den udviser kliniske mangelsymptomer, som

*dårlige hove, pigmentfejl i pelsen, svækket immunitet, muk, lav energi, blodmangel, EMS mm (kobber)

*forstyrret stofskifte, muskelfylde og kraft, senestyrke, tolerance for miljøforurening mm (Selen)

* muskelsvækkelse, dårlig koordination, nedsat indlæring, let til stress mmm (D vit)

- HVIS foderplane er så lav som dit ene eksempel for selen 10 %, så kommer selv sådan en hest i underskud ret hurtigt, men hvis kobbber er fx dækket 60-70 % kan den måske kompensere med øget optag.

b. Hesten er ikke så genetisk stærk, har haft en tvivlsom opvækst, gået med langvarig parasitbelastning tidligt/periodisk i sit liv, sommer-eksem= dækken på om sommeren = nul D vit dannelse i huden, tendens til muk og lidt sart mave, har haft lidt hoste og rides mindre hensyntagende = mere stress over en bred kam.

Sådan en hest er NÆPPE ligeså god til at klare en fodermæssig uhensigtsmæssighed og kommer hurtigere ud på en helbredsmæssig glidebane, hvor det ene tager det andet......

Er vi nede i en 10 % dækning kan INGEN klare at få nok, der er kun de molekyler der er, i rationen......

I dit konkrete tilfælde vil jeg mene du kan bruge både SG, Multivit og RC, men må tilføje ekstra selen uanset hvad, fordi netop din wrap er helt speciel.

Jeg ville ikke være bekymret for optagelighed med nogen af dem, så længe vi snakker alm. rimelig rask hest der ikke har en masse lig i lasten, helbredsmæssigt.

At min vallak ikke kunne fungere med Multivit er formentlig netop en af de sære historier, så man skal bestemt ikke diskvalificere produktet på den baggrund.....jeg har bare ti års god erfaring med RC og derfor vælger jeg den...vi har brugt multivit et år (da RC var væk), hvor 25 ud af 27 heste fungerede OK, to gjorde ikke og vi har før brugt SG i korte perioder uden at kunne spotte problemer...vi har brugt Minivit om sommeren til nogen heste, som supplement til RC i årevis (det gør vi så ikke nu, pga sponsorat-forhold).

En gang har jeg blandet to produkter til en EKSTREMT kræsen hoppe der var højdrægtig og opstaldet her: Suregrow og Super Plus = det er vist den eneste foderplan der lå spot on med det hele........ikke fordi det er nødvendigt at det hele ligger spot on, jeg legede bare med det, fordi den ikke ville spise fuld mængde af noget (heller ikke selvom vi gav melasse, mash osv .....).

Man kan lave virkeligt "på papiret fine" foderplaner med xxxx følfoder og jeg kender en som har haft vækstforstyrrelser næsten alle føl med det produkt...skiftede til YYYYY produkt og ikke nogen problemer hos efterfølgende 10-12 føl.

I indhold er de to produkter næsten-ens-topkvalitets-produkter og begge passer fint til dk og i programmerne, så nogengang ER tingene sære og der må man jo lytte/erfare/udveksle sig frem.

Men man kan ikke KUN lytte, fordi der er for mange som har for lidt viden og for dårlig iagttagelsesevne.

Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

2
0
Svar på denne tråd

må man spørge
Forfatter: 
Dato:  24-06-2013 18:24

Må man spørge, hvilket foder der blev brugt til føllene, som hhv. fik vækstforstyrrelser, og siden det foder, hvor de ikke fik?

Kun nysgerrig, det lyder interessant.

Jeg har også haft en hest med en smule underskud i selen, dog ikke ret meget, mener hun var på 94% af behovet på blodprøverne. Men dyrlægen mente, det kunne være nok til at hun var forkølet.

En hest, der siden hun var et par måneder gammel har fået travo vit, senere suppleret med soya, lucerne og senere Equsana balance.

Men kan godt se, at det kan være noget af en jungle med det foder, og vit-balancer pga. høet.

Jeg synes det er svært at finde hø med analyse, men nu vil jeg gøre et forsøg. :)

Får de lidt selen fra græsset, hvis der er jord-bund, og ikke sand?

Modstander af absolutter. Ord som ingen, intet, altid, får IQ'en til at falde proportionelt.

Selvhævdelse bruges i tilfælde af, at tønden er tom, :)

0
0
Svar på denne tråd

analyser
Forfatter: 
Dato:  25-06-2013 00:07

Til orientering, så kan man få lavet en analyse i England meget billigt. (Dodsson and Horrell., så kan man selv få den lavet, hvis ikke sælger forstår nødvendigheden af det.

1
0
Svar på denne tråd

Analyser.
Forfatter: 
Dato:  25-06-2013 06:28

Analyse i England - hvordan får i taget wrap ud af ballerne?

Jeg får lavet ved et firma, der kommer og tager prøverne.Og det er selvfølgelig en kende kostbart.

Man skal jo have sådan en dims for at kunne få skidtet ud af ballen. Hvor får man den hende?

Eva - nu hvor du lige er optaget et par dage, tygger jeg videre i dit indlæg, og vender tilbage. Du formår jo at skrive, så jeg har flere spørgsmål end svar

1
0
Svar på denne tråd

Nørdetråd
Forfatter: 
Dato:  25-06-2013 20:57

Hov, den havde jeg ikke set, en nørdetråd, fantastisk

Først vil jeg skynde mig at sige Eva har den klare overhånd udi optagelighed og alt mulig andet med sin profesionnelle tilgang. Altid spændende læsning og meget præcist forklaret, mere at tænke over for os andre..

Jeg tilslutter mig at du bør tilføre ekstra selen for at balancere på dit grovfoder. Synes også godt du kan tolere en Zn:Cu som den du får på regulator. I Sg er mange er ikke opmærksomme på at Zn:cu balancen ligger over det anbefalede 3:1. Den er på 1:1! Den ville jeg ikke bruge i dit tilfælde, selvom græsning formentlig i nogen grad vil kompensere for skævheden? Jeg er selv lidt bekymret for kobberoverskud..

Vi kan naturligvis ikke balancere alt 100 procent, og der kan være variationer i både græs og grovfoder, ligesom vi ikke helt kan beregne nøjagtigt hvor meget græs de indtager osv. Men vi kan tilstræbe at balancere så godt det er muligt og sørge for de ikke kun er dækket ind på minimumsværdier.

Så ja, du har helt ret, det kan være vanskeligt at finde et tilskudsprodukt det balancerer alt spot on. Der er store variationer. Jeg ynder feks at supplere SG i mindre mængder til at regulere for mangelfuldt kobberindhold i andet tilskudsfoder/ grovfoder. Dertil, altid ekstra salt og magensium efter behov til at kompensere fordkydninger v øget kaliumindtag.

Ift optagelighed af de organiske mineraler versus andre, er jeg nu lidt nysgerrig efter at teste om der virkelig er synelige forskelle at spore på flere af de organiske produkter. Det indebærer dog at der skal tilføres feks ekstra kobber på flere af dem.

Hos doddson&horrell finder du en instruktion i hvordan du udtager prøver til analyse, det indebærer så desværre at du er nødt til at splitte et par baller ad på egen hånd

1
0
Svar på denne tråd

Spørge-Jørgen.
Forfatter: 
Dato:  26-06-2013 21:10

Allerførst er min mening med denne tråd, hvordan man generelt afbalancerer foderet.

Det er ikke en personlig foderplan ud fra given wrap, jeg vil have, men en vejledning til, hvorledes en ansvarlig hesteejer finder rundt i tilskudsjunglen.

Om min wrap er usædvanlig ved jeg ikke, jeg har selv lavet den. Og den er ikke gødet med kobber.

Jeg vidste godt, at selen var lav, men var - som rigtig mange andre - naiv og tro, at hesten fik det nødvendige, når man brugte et godt dansk produkt. Mine udregninger kom derfor lidt bag på mig, og min forvirring blev ikke mindre af at læse med herinde.

Hvis man skal sigte efter 100-200 %, hvad er det så for nogle grænser?

Nanna Luthersens bog kører f.eks stringent efter Zn/Cu på 3, men Brogården siger forholdet gerne må være op til 1:5. Hvilken værdi, skal man gå efter? Her går jeg selvfølgelig ud fra, at grænseværdierne/anbefalede dagsdosis tager højde for optageligheden? Selvom både RC, SG og Multivit godkendes er der stadig variationer i f.eks. Zn/Cu?

Og grænsen for selen er stort set lige variabel alt efter hvem, man spørger.

Hvornår er for lidt ok nok, og hvornår sigter man efter de 200 %

Og hvornår er det ekstra vigtigt med ekstra kalium, magnesia osv. Jeg kan forstå, at f.eks lucerne kræver ekstra magnesium. Det er vældigt oppe i tiden med lucerne i krybben.

Olie kræver ekstra E-vitamin, gælder der også ekstra selen? Er der andre "regler", man skal være opmærksom på?

Hvis mine heste skal øge indtaget for at dække fx kobber-behovet, så kommer problemet med en evt. overvægt? Hvis jeg lader mine heste æde 30 kg i døgnet, så er de dækket rimeligt ind med Zn. Zn/Cu duer ikke, og hesten får så rigeligt med energi og proteiner. Men så får jeg et andet problem - overvægt.

Nu laver jeg selv min wrap på de marker, hestene efterfølgende græsser. Hvor stor kan jeg så forvente variationen er?. Mineralerne ligger vel i jorden, og er tilgængelige hele tiden, hverken mere eller mindre?

Variationen er vel kun en faktor, man kan regne med, hvis man køber wrap/hø "ude i byen". Men nogle af os laver det jo selv.

Og endeligt - så er en amalyse +/- 50 %. Er det derfor, man gerne må ligge på 200 % af anbefalede mængde?

Jeg splitter ikke lige et par wrpballer ad for at få en analyse. Den bliver da aldrig repræsentativ?

Men nu har jeg vist fået lokaliseret et wrap-spyd . - Forhåbentligt

1
0
Svar på denne tråd

Det korte svar
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 10:28

Det bliver lidt kort fra min kant, tid er en variabel størrelse Håber Eva kommer på banen med sine hardcore forklaringer..

Enig. Det er overraskende når man får beregnet hvad de egentlig får OG ikke mindst hvad der er i de tilskud vi tror dækker dem så fint!

Jeg forstår ikke mange tilskud ligger med en Zn:Cu langt over de anbefalede 3:1, og har været den mest spørgende og irreterende foderkunde netop ift det. Ingen kan komme med en forklaring. Forholdet 3:1 er det optimale og det er det, du bør sigte efter. 4:1 mener jeg er yderkant.

Der findes ligesom nedre grænseværdier, øvre grænseværdier for maximal tilførsel. Det fornuftige, er at ligge et godt sted herimellem, ikke for tæt på grænserne, hverken øvre eller nedre.

Hvor man finder de øvre grænseværdier (KER), hvis ikke i foderprogram, ber jeg svar skyldig. Måske andre kan være behjælpelige med link?

Det er selvfølgelig vigtigt at kende, hvis man beregner manuelt og svært at forholde sig til 100-200% på det ene og det andet. Disse procenter angives feks i foderprogram, - også hvor man ligger ift grænseværdierne osv.

Grovfoderet skal naturligvis først og fremmest afpasses så det stemmer med hestens behov for FE protein osv. Herfra får hesten x antal nærringsstoffer, hvorefter man supplerer op med et tilskudsprodukt som udfylder det resterende behov. Man bør altid sigte efter at have et grovfoder egnet til den type hest man har, at man kan tilføre mest muligt grovfoder uden at løbe ind i problemer som proteinoverskud, utrivelighed mv. Det gælder især de nøjsomme typer.

Rigtig mange køber wrap ude, ofte taget på forskellige marker hvor mineralsammensætningen kan være forskellig, ligesom den også kan være det på egne marker. 100% korrekt kan det aldrig blive medmindre vi tester alt. Det er nok utopi.

Jeg mener godt man kan tage en repræsentiv wrapanalyse med lidt snilde og omtanke, uden at rekvirere et wrapspyd, men det er selvfølgelig fint hvis man har adgang til det.

Lucerne mener jeg er et overdrevent benyttet fodermiddel, mange bruger det som tyggetid, som anbefalet i feks den store foderbog. Men det er mere end tyggetid, bl.a protein og Kalium. Netop de to ting er det sidste mange af de heste der får, har behov for ekstra af. Hvorfor ikke bare give tyggetiden i form af mere stråfoder? Hvorfor skal det op i krybben?

Heste skal ikke tilføres ekstra Kalium. De får rigeligt gennem foderblandinger, NKP fra marken, lucerne, kløver. Det oversete mineral som ofte ikke engang er anført på foderdeklarationerne. Kalium skal balancere med natrium, og overdreven indtagelse at kalium hæmmer optagelsen af salt. (Indgår bla i signalfunktionen i nervesystemet!) Der vil ofte være et behov for at tilføre ekstra NaCl til heste der får tilført meget kalium. Derfor anbefaler nogen ekstra salttilførsel ved brug af lucerne.

Nogen tilskudsprodukter indeholder mindre mængder Magnesium og det kan være fornuftigt at tilføre ekstra hvis man kan se den ligger lavt. En sådan hest vil ofte vise tegn på magnesiummangel.

Dette er endnu ikke videnskabligt bevist hos heste (Ingen har interesseret sig for det) Men hos kvæg er det kendt at bl.a. kalium fra græsning øger behovet for magnesium (Anvendes i udskillesen af kalium) Det er derfor en god ide at sørge for de er passende dækket ind på magnesium i den samlede foderplan. Balanceres med Calcium, 1:1

www.landbrugsinfo.dk/Landmanddk/ Kvaeg/Sider/ Husk_tilskud_af_magnes...nding.aspx

Kort blev det ik men tilgengæld er jeg af nørdebatten et par dage

2
0
Svar på denne tråd

Enig med
Forfatter: 
Dato:  28-06-2013 11:06

Indigo.....det bliver aldrig "perfekt" ift en norm fordi der er usikkerheder på det altsammen:

Jordbunden, hvor meget planterne faktisk optager, det samlede indtag hos hesten og ikke mindst dens fordøjelseskapacitet........og dens arbejdsmængde og genetiske effektivitet.

Jeg kan sagtens leve med en Zn:Cu på mellem 3 og 5-6, BARE der er absoulut kobber nok- dvs ikke under 100 mg, mine får ca 150 mg.Og vi snakker alm. raske velfungerende heste.

Den HELT store fejlkilde på anvendeligheden af grovfoder-analyser er i hvilken form mineralet er i foderet (det er jo som regel med mineraler det kan drille)....joe, vi har fx. en fandens masse jern i jorden i DK og planterne optager det fint, men det er i en for pattedyr RET utilgængelig form (overvejende jernoxid)...øh og hvad kan man så bruge den viden til, i en planlægning af fodring:

......det er sikkert OK hvis man står med en hest med GOD jernoptagelse, men en der er svag på det område, er måske ikke dækket alligevel (selvom foderberegningen viser fine niveauer) og så skal en del alså komme fra tilskuddet.

Derfor lander vi hele tiden på den kombination med at

*have et niveau der passer OK i et program.....så er vi ikke helt ude i hampen

* kigge på individet og opdage huller og skævheder, med det kliniske blik....prøv af om en justering virker....og vurdere igen.

Når det gælder zink-kobber balancen, så vil jeg ALDRIG give køb på det absolutte kobber niveau i almindelig dagligdag.

Hvis jeg så har en alm rask hest, mener jeg godt den kan fungere med både et 3:1 forhold og et 5:1 forhold- zink ryger ud i stor stil under den mindste stress + sved, så at have "noget for meget" bekymrer ikke mig.

Er hesten derimod noget svag på fx hud-området, så er der jo dokumentation for at zink kan være en god ide og sådan en hest har det måske bedst med et forhold der hedder 5-6:1.

Har vi en hest der er svag på energi, bloddannelse og immunforsvar, i opheling af bindevævsskader som led, sener, ledbånd...ville jeg ikke acceptere et 5-6:1 forhold men have det ned på 2,5-3: 1 ihvertfald indtil problemerne er løst.

Vi får ikke det perfekte, heller ikke hvis vi analyserede ALT, for selv indenfor samme mark kan variationen være stor - og heldigvis er det heller ikke nodvendigt med det perfekte, fordi vores biologiske spændvidde tillader fin funktion på mange måder; bare der ikke er vilde skævheder.

Lipizzanere til salg:

1
0
Svar på denne tråd

Hvad så?
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 10:57

Tak for jeres bidrag - dejligt I vil lege med .

Lidt ærgerligt, ikke flere kommer på banen, men det er nok også svært at vide, hvad man reelt har brug for at vide på området. Jeg prøver at tage det mest typiske fr HN.

Nu har der senest været en del tråde med magnesium til nervøse heste.

Hvad er gældende for magnesium i forhold til de øvrige mineraler og spormineraler? Gælder f.eks et forhold mellem Mg og Zn/Cu? Et andet "standard-tislkud" er biotin til problem-hove. Er der noget mineralmæssigt, der iøvrigt gør sig gældende for problem hove?

Jeg har prøvet at opsummere:

Når en analyse nu ikke siger noget endeligt, kan man overhovedet tro, at man kan afbalancere en foderplan uden analyse på grøntfoder? Eller laver den ansvarlige hesteejer en analyse på hø/wrap - og evt. græs(jordbunden?), og starter så med en foderplan, der som udgangspunkt balancerer med mineraler og spormineraler?

Der fra kigger man på hesten sammenholdt med tilstanden og vækst/arbejdsmængden og tilpasser balancen til den enkelte hest?

De forskellige forhold skal man ikke give køb på - ca/p, Zn/Cu?

For Zn/Cu gælder for føl og plage, at det skal ligge tættere på 3:1 end 5:1?

Det er nok lettere for hesteejeren at se på hesten, om behovet for energi og proteiner er dækket end for mineraler og vitaminer?

Hvis man ikke kan spotte evt. mangler/overskud af mineraler på hesten gennem en blodprøve - hvilke symptomer gíver så anledning til hvilken handling fra hesteejeren? Hesteejerne er jo i dag gode til at give diverse tilskud for at være på den sikre side. F.eks magnesiumtilskud til en hysterisk hoppe, der måske har hormonforstyrrelser. Kan der siges noget om symptomer, og hvad man så først skal være opmærksom på med et evt. tilskud?

Hvis hesten bliver træls i pelsen, men ellers er i find stand vægt- og muskelmæssigt - hvad skal man som hesteejer så starte med at tænke?

Hvis hesten begynder med hudproblemer, men egentlig ser fin ud i pelsen? - Det kan være sig knopper, uspecificerede sår, muk, andet?

Hvis hestens hove er småtvoksende? Eller måske hovene er bløde?

Hvis hesten er doven i arbejdet? Eller måske over-over-det-hele i arbejdet?

Overvægt - så er kanel(?) godt? Luftveje - så er noget andet godt? Immunsystemet - så er noget godt? Gigt - så er noget godt? Tidligere forfangen - så er noget godt?

Disse er vist de mest gængse problemer på HN, men kom meget gerne med flere!

Er det muligt at lave en "opskrift"/tjekliste , som den ansvarlige hesteejer kan bruge til problemløsning?

I dag er det jo blevet sådan, at hvis hesten ryster anderledes på hovedet under ridningen, så skal man tjekke tænder-sadel-ryg-ben næsten i nævnte rækkefølge. Kan man lave en tilsvarende liste med

Og hvis man som ansvarlig hesteejer gerne vil sikre sig med et foderprogram - hvilket foderprogram er så bedst? Hvilken bog er "must-have", hvis man gerne vil have en god grundlæggende viden, som kan hjælpe med navigering i mellem diverse firmaer og deres produkter?

Det er jo ingen hemmelighed, at fodring af hesten her på HN virker som en religion, hvor man får mange vidt forskellige råd. Men hvis hestene er individuelle og produkterne - hø/wrap ligeledes er med større lokale forskelle, så vil der også være rigtig mange muligheder. - Så kunne sådan en tjekliste være rigtig rar at have ved hånden. - Jeg er overbevist om, at alle gerne vil være meget ansvarlige hesteejere.

0
0
Svar på denne tråd

invitation
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 12:13

Cirkelinemus, du kan da ikke forvente at der er andre der byder ind når du har inviteret 2 personer til at deltage -

vi er helt sikkert andre der er lige så meget fodernørder, men måske har en anderledes tilgang.

iøvrigt så jeg er også meget glad for at læse Evas indlæg, altid lærerigt og altid med en god baggrundsviden.

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

1
0
Svar på denne tråd

Invitation
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 13:13

Jette - det kan du have ret i. Men nu læser du jo med på trods af den specifikke overskrift. Det er der også andre, der gør .

Grunden til, jeg målrettede tråden Eva og Indigo er, at deres indlæg netop bære præg af underbygget stor viden og refleksion. Og fordi jeg i en del af indlæggende følte, at de dermed havde en holdning til helt oplagte rigtige og forkerte ting, som jeg ikke umiddelbart kunne følge.

Det er specielt den underbyggede viden omkring mineraler, jeg gerne ville prøve at få systematiseret lidt. Få lavet en ABC, man kan handle ud fra.

Og her er andre da meget velkomne til at byde ind med spørgsmål om nogle af de ting, man som hesteejer slås med i hverdagen, hvis de ønsker mere viden om mineralernes betydning for netop det.

Begrebet synes er i mine øjne ikke relevant i forholdet til f.eks. mængden af selen i fodret. Har du en underbygget viden om mængden af selen i fodret, skal du da bare bringe den i spil. - Det er et åbent forum

Der er masser af mulighed for at få gode råd omkring det ene og det andet, men som er baseret på den enkeltes tilgang, overbevisning og erfaring.

Ønsker man viden om f.eks. brugbare alternative produkter, skal man da lave en tråd om det. Eller ønsker en debat omkring foderets naturlighed. Der har været en interessant tråd om fiberpillernes "værdi" som foder til heste. Meget spændende, og netop en tråd, der handler mere om værdibaserede holdninger end underbygget viden.

Jeg er stor tilhænger af frihed til at gøre, som man hver især synes. Men jeg er også stor tilhænger af at få den nødvendige viden, der sætter mig i stand til at handle ansvarligt og fornuftigt.

0
0
Svar på denne tråd

Fuldstændig korrekt
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 15:10

Jamen du har da fuldstændig ret, jeg synes også at Eva er utrolig dygtigt og læser med glæde hendes indlæg. Derfor blev jeg da intresseret da jeg så Evas navn nævnt.

Jeg arbejder som også med foder, vitaminer, mineraler, balancer osv. men jeg har en anden vikel.

Jeg mener ikke at man kan have fuldstændig styr på foderplaner uden en reel viden om mangler osv. og egentlige ser jeg nok heller ikke lige så stringent på en foderplan, men mere på hestens velvære og øvrige indikationer.

vi kan aldrig være fuldstændig korrekte i vores foderplaner fordi der er alt for mange ubekendte, men en test i ny og næ kan give en god optimering.

Jeg plejer at sige at det er utrolig vigtigt at få lavet vejledende foderplaner, men at man altid skal huske sine øjne og sine fornemmelser.

om ens øjne og fornemmelser er bundet op af viden eller ej er for mig ligegyndligt bare man som ejer handler og får hjælp og vejledning.

Nu er jeg jo alternativ behandler, og arbejder mest med heste (og mennesker) der har en eller anden ubalance hvor ejer har forsøgt sig med diverse råd, så jeg er nok mere "sygdoms og symptom specifik" i mine anbefalinger til foderplaner, tilskud osv.

jeg er samtidig modstander af kunstfærdige færdigblandinger, og foretrækker enkle blandinger med med indsigt i indhold, hvor et naturligt tilskud kan afhjælpe diverse ubalancer osv.

Min grundholdning er at enhver hest er unik og skal behandles/fodres individuelt, derfor ser jeg nok heller ikke nødvendigheden af et "leksikon" hvor symptomer og mineraler og vitaniner er listet op.

Det jeg oplever er at disse statements fx: magnesium afhjælper nervøsitet - kan skjule reele problematikker der kræver en helt anden tilgang til symptomet - nervøs hest - end 3 skefulde magnesium i fodret dagligt.

For mig personligt er det vigtigt at se på hele hesten, miljøet, træningen, osv. osv. for at få et reelt billede af hestens almene balance - samt få testet de almene vitamin og mineral balancer.

at en hest sagtens kan have brug for magnesium, selv om den ikke er nervøs er bestemt ikke et særsyn, og at en nervøs sagtens kan have brug for andet end magnesium er heller ikke et særsyn.

men igen det er min holdning og mine erfaringer der giver sig udslag, i ovenstående betragtninger.

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

Jo, men de ting er der
Forfatter: 
Dato:  30-06-2013 10:40

vel igen der er uenige om:

En vejledene foderplan, herunder et tilskud der er tilpasset danske (gennemsnitlige)forhold

og derud over bruge sin fornemmelse og viden om tingene.

ALLE kan da være med ...og jeg vil godt "gå ombord" i at skrive mine overvejelser og tjeklister, MEN det er et meget stort arbejde og jeg vil foreslå at tråden omdøbes på en eller anden måde og låses i toppen på et tidspunkt, så den ikke bliver væk og forhåbentlig er blevet til en hæderlig velunderbygget/vejledning/ diskussion.

Jeg har skrevet lærebøger om de her ting, så det er ikke hammersvært for mig, det tager bare tid.

Jeg ved ikke om det var en ide at bruge fx en uge på kobber og balancer hermed (dvs især Zn, Cd og Fe), så skifte til et andet mineral, for at forsøge at have et samlet overblik når man senere læser igennem?

Vi kommer til at gå en bid udover hvad der er almen viden for dyrlæger og agronomer....

Lipizzanere til salg:

3
0
Svar på denne tråd

Tjek på mineraler
Forfatter: 
Dato:  30-06-2013 11:09

Eva, jeg klapper i mine små buttede fingre!

Ideen med et mineral om ugen er rigtig god.

Hvis jeg nu laver en ny tråd med en mere passende overskrift (f.eks. 'Tjek på mineralerne'). Vi spørger så moderator, om vi kan få den låst i toppen, hvis den udvikler sig brugbart?

Det handler vel blot om, at der for hver uge laves en opsumring for ugens forløb. Det kan jeg sagtens gøre. Ved at jeg gør det, får vi også fanget forståelsesmæssige udfordringer i stoffet.

Jeg er ikke i tvivl om, det tidskrævende arbejde, der ligger i at formidle så omfattende viden til almindelige hesteejere med meget forskellige forudsætninger, men i fællesskab kan vi vel få det formuleret til noget brugbart for fatsvage - altså mig - og andre, der gerne vil være ansvarlige hesteejere .

Vi starter med kobber i uge 27?

1
0
Svar på denne tråd

Fantastisk
Forfatter: 
Dato:  30-06-2013 12:25

Må sige, at det her er ved at udvikle sig til en af de allerbedste tråde nogensinde herinde - tusinde tak til alle der vil dele af deres viden!!

Mvh.

Nina

5
0
Svar på denne tråd

many likes
Forfatter: 
Dato:  30-06-2013 15:43

Cirkelinemus: Stor ros til dit initiativ, formuleringer og spørgsmål!

Du stiller de spørgsmål vi alle stiller, har stillet, og stadig nørder med efter "trial and error" konceptet. Jeg tror hverken jeg selv, Eva eller andre har den fuldstændige drejebog til perfekt fodring (Tråden ku godt tåle at få en mere sigende navnændring, men sådan opnår man mindst to læseres opmærksomhed ) Håber flere vil byde ind med tanker..

Mit ønske er at flere vil begynde at se på fysiske og adfærdsmæssige problemer, som fodringsrelatrede. At forstå hvor vigtigt det er at der er styr på helheden i foderet før vi tilkalder specialister, dyrehviskere og adfærdstæmmere. At det første vi gør er det som er let tilgængeligt for alle, får balance i foderplanen.

Vi kan ikke gøre det 100%korrekt, men vi kan gøre det bedre end vi gør. Alt for mange bliver fodret på poseanvisning og slumpmæssige anbefalinger af hvad andre synes er godt, billigt, tilgængeligt mv.

Vi må ikke forudsætte at alle har tilgang til en know-it-all behandler, at alle på egen hånd kan skelne det ene ydre symptom fra det andet og navigere i optagelighed, bindingsformer osv.

Det som er min, og hvad jeg forstår, Evas pointe er at langt de fleste heste vil fungere, hvis man tilbyder dem et foder, som samlet set er rimeligt afstemt på papiret ift normerne. Derudover kan der være tilfælde hvor det ikke er nok. Der må man nok søge viden eller hjælp i det konkrete tilfælde. Selvom jeg gerne så et slags opslagskompendiumt trykt herinde (ja tak Eva kompendium i uofficiel viden)

Eva: Hvis bindingsformen for jern ikke er let optageligt, hvor fra ville heste få tilført tilstrækkelige ressourcer(forusat vi hypotetisk set er mange 1000 år tilbage i tiden til vildheste) Eller med andre ord, hvor er det findes det lettere optageligt?

Eva er også inde på det tidligere, vi kan godt træne en hest ud af en adfærdsproblematik. Men hvis den dybere liggende årsag feks er foderrelateret dysfunktion i nervesystemet, hormonel ubalance etc, giver det ingen mening at trække hesten gennem en langvarrig adfædskorrigerende træning først! Det giver omvendt heller ingen mening at tro magnesiumkur alene er løsningen på en nervøs hest, da manglen som regel har årsag i foderplanen. Feks direkte underforsyning gennem foderet, inddirkte ved at kroppen overforbruger grundet sygdom (som har andre foderårsager) eller forsaget af mineralforskydninger. Det er vigtigt altid at se på helhenden, for at få balancen.

Huske, at de får meget andet en det der ligger i krybben!

Netop ift magnesium ser jeg dog hellere at man på begrundet mistanke tilfører, fremfor ikke, netop fordi det kan være ret vitalt. Det er desuden rimeligt harmløst med en kur, mange er underforsynede af forskellige årsager og folk får sjældent lavet det helt store fodertjek som ellers BØR være fremgangsmåden!

Jeg mener at man med nedenstående har et godt udgangspunkt hvor alle kan være med, uden det forudsætter falkeblik og prof viden om mineraloptagelse. Og pointen er, at vi gerne skulle undgå at have brug for en symptomliste..

1. Analyse på grovfoder: sukker, protein og mineraler. Vælg grovfoder efter hestens type, nøjsomme skal ned i lav sukkerprocent osv. (4-5%) Afpas mængde efter huld mv. Der er meget stor variation på grovfoder hvis man køber ude, kan det helt sikkert altid betale sig!

2. Udfra indholdet i grovfoderet suppleres op med tilskud ift normen. Få en uvildig til at beregne en plan, beregn selv eller brug foderprogram. Sundhest bruger KER normer, mens PChorse kører efter NRC normer. Der kan og skal deri reguleres for huld træning alder mv.

Alt på papiret, men det giver overblik og mulighed for at justere de almindelige skævheder, før de bliver til skavanker og problematikker! Gå efter optimale forhold ml. mineralerne. Heste med særlige behov må der hjælp til udefra, eller vurderes på i det konkrete tilfælde, hvis der stadig er symptomer.

3. Hav styr på hvilke folde vi lukker ud på. Græs er ikke græs. Nogle marker er ganske enkelt uegnede, og ikke verdens mest (på papiret) korrekte fodeplan kan kompensere for sukkerindtag, mineralforskydninger og toxinbelastninger fra græsning. De svage og ubalancede reagerer først. Mange ting hentes på foldene!

Altsammen skulle gerne nedbringe nødvendigheden for kurkonceptet. Ideen må være at fjerne årsagen inden man forsøger med et slask kanel, hostesaft, eller hybenekstrakt!

Pelsen skal være blank, farven skal have dybde, ingen rustlokker i man og hale, hesten skal have energi og føles afbalanceret, musklerne skal være bløde, huldet passende, hovene sunde osv. Alt andet er mistænkeligt - fodringsmistænkeligt! Heste er skabt til at fungere

Søg viden om den enkelte problematik, søg også på engelsk, vi ved ikke alt i dk. Læs som minimum den store foderbog, og alt hvad man ellers kan komme i nærheden af. Tænk ud over krybben og altid på helheden i foderet og især på folden! Snart vil man se hvordan ting hænger sammen..

2
0
Svar på denne tråd

godt initiativ
Forfatter: 
Dato:  30-06-2013 19:23
Cirkelinemus: godt initiativ m ny tråd, jeg fik ikke læst dit og evas indlæg før det.. så havde jeg svaret lidt kortere ;)
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-06-2013 21:36

Indigo: Når du skriver ingen rustlokker, mener du så det røde der kommer i sorte maner om sommeren pga solen Ja jeg har da altid ment det var blegning, men hvis det ikke er vil jeg meget gerne høre mere.

Iøvrigt en rigtig god ide med denne tråd og den med et mineral om ugen, så os der sætter vores lid til vit/mineral blandinger kan blive klogere

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd

Anden tråd...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2013 23:00

Det er det er korrekt, men det skyldes kobber eller zinkmangel, da mineralerne indgår i dannelsen af det pigment der skal beskytte håret mod solblegning. Sommerlooket kan derfor være en hint om potentielt underforsynede heste (eller i nogen tilfælde overforsynede - overskud af zink kan ligeledes give kobbermangel)

Det var bl.a. det emne der startede debatten i den tråd som var forløberen for denne - så det var derfor lidt indforstået nævnt igen

2
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-07-2013 20:42

Ok ,tak. Jeg har ikke læst den tråd du nævner og aner ikke hvilken en det er??

Meget interessant, jeg har lige skiftet til salvana mineral brix til mine 2 sorte varmblodsheste og til icelandic brix også fra salvana til mine isbamser netop pga svovl og zink indhold skal være højt til isbamser.

Jeg ser frem til at høre mere om mineraler og forhold.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

Afbalanceret
Forfatter: 
Dato:  03-07-2013 16:46

Havde ellers lige tænkt mig at købe salvimin grøn, men når der nævnes, at nogle af mineralerne ikke er balanceret, hvad vil I så anbefale?

Hvis man ikke har adgang til at købe RC?

Vil I mene, hors lux easy er balanceret?

Og nu hvor det nævnes, at hø kan være meget forskelligt, og anderledes end andet hø, er det så en god ide at blande flere typer hø?

Jeg kommer til at give hø fra 2 marker (2 hø-producenter) , eller dvs. det gør jeg allerede.

Så burde man vel være knap så udsat, hvis en mark er meget ekstremt ubalanceret, eller?

Modstander af absolutter. Ord som ingen, intet, altid, får IQ'en til at falde proportionelt.

0
0
Svar på denne tråd

Leksikonnet
Forfatter: 
Dato:  03-07-2013 17:40

Det er lige præcis de spørgsmål, der var årsag til tråden "Tjek på mineraler". Jeg har iøvrigt ikke kunne finde svarene på disse spørgsmål i PC-horse, som du henviser til?

Formålet med tråden er, at man som hesteejer selv kan regne ud, om hesten med de enkelte produkter er afbalanceret i forhold til mineralerne.

Og at man som hesteejer selv kan spotte mulige uoverensstemmelse i mineralerne på hesten. Sådan en slags ABC, da alle planer kun kan være vejledende.

Men forudsætningen for at det kan lade sig gøre, vil jeg mene er en analyse af grovfodret. Ellers bliver det aldrig andet end gætteværk.

Dodson & Horrel i England laver vist hø-analyser for 300,-.

Jeg håber, du finder ud af det

0
1
Svar på denne tråd

jeg smiler
Forfatter: 
Dato:  04-07-2013 19:30

Jeg smiler stort og forlader denne tråd. ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider